Jump to content

TOM - En verden av muligheter


Pirelli

Recommended Posts

har skandiabanken, men ikke fått noe peng inn på konto.

skal d ta noe lang tid?  :huh:

37590[/snapback]

 

har skandiabanken jeg også.. De er ikke av de kjappeste med slike utbetalinger. Kommer nok i løpet av morgendagen.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 502
  • Created
  • Last Reply

Snakker dere om utbytte ?

Men det blir vel ikke utbetalt før 5te Mai , eller ?

 

har skandiabanken jeg også.. De er ikke av de kjappeste med slike utbetalinger. Kommer nok i løpet av morgendagen.

37594[/snapback]

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan gjerne gratulere dere med at dagen i dag ble uventet positiv.

 

Jeg har ingen logisk forklaring på hvorfor aksjonærene nå opptrer så irrasjonelt som de tydeligvis gjør - og sender kursen OPP (justert for utbytte) når alle prestasjoner plasserer selskapet enda et hakk nærmere søppelbøtta.

 

Jeg er ikke enig i at jeg strøk til eksamen. TA viste at resultatet kom til å bli dårlig.

Det ble "enda verre". Så langt holder fortsatt den siste tråden i sikkerhetsnettet på 23,-.

Dere som nå tror at all fare er over har ikke mot til å selge - for nå tror dere at "det går veien". Kanskje en liten stund, men på sikt tviler jeg sterkt.....!

 

Hilsen

Hammers

37579[/snapback]

Link to comment
Share on other sites

har skandiabanken, men ikke fått noe peng inn på konto.

skal d ta noe lang tid?  :huh:

37590[/snapback]

Hei kannibalen....

Det er nok ikke så fort gjort.... :)

Har du pengene til 5 mai, tror jeg du skal være fornøyd.....

Noen uker tar slikt.....

Men det kommer nok innen 14 mai iallefall.

(ikke Skandiabankens skyld denne gangen....)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke enig i at jeg strøk til eksamen. TA viste at resultatet kom til å bli dårlig.

Det ble "enda verre". Så langt holder fortsatt den siste tråden i sikkerhetsnettet på 23,-.

 

Hammers, mener du seriøst at du ved hjelp av din tekniske analyse var i stand til å predikere hvilke resultater Tomra skulle legge frem?

 

Hele teorien bak teknisk analyse er jo at man ser bort fra de fundamentale faktorene, og i stedet leter etter trender og mønster i aksjens historiske chart. Man tror at en aksje vil fortsette i desse formasjonene til noe skjer som "drar" aksjen ut av denne trenden. Det er jo nettopp fundamentale faktorene som blir reflektert i en resultatfremlegging.

 

Ved å studere aksjenkursen har du jo bare tilgang til historiske dato som viser hvordan markedet har forholdt seg til denne aksjen en tid tilbake. Markedet er jo bare meg og deg og alle andre som handler denne aksjen. De fleste av oss som handler denne aksjen er jo bare vanlige personer som har begrenset innsikt i Tomras drift. Mener du at du ved å studere våre (markedets) tidligere handlinge i denne aksjen kan si noe om hvilke resultater Tomra kom til å legge frem?

Link to comment
Share on other sites

Hammers mener at "de hviskende tall" førte til kursfallet den siste tiden og derav kunne han antyde et dårlig resultat !

Ikke uenig med ham i det men sterkt uenig i måten han fremstiller dette på !

Selv jeg var klar over at det ble et dårlig Q1 , det var jo varslet og markedet var således informert !

Men det jeg håpet på var gode nyheter umiddelbart før samt at utbyttet ville legge en demper på det hele.

Når så pessimistene rådet grunnen igår ble tilogmed jeg tvilsom men som jeg har gitt uttrykk for før så var tålegrensen nådd for hvor langt man ønsket å senke Tomra . Og det var det som var forklaringen på det som skjedde idag !

På oppfordring fra meg ønsket ikke Hammers å ta eksamen idag og vi må derfor regne med at han nå gjør hjemmeleksene sine på nytt og kommer sterkere tilbake når og hvis OSE faller.

Det er jo noen poeng å hente der.....

Men T.A,ene hans er iogforseg greie de - men ikke måten han bruker de på og i tillegg triumferer på andre sin bekostning !

Hammers, mener du seriøst at du ved hjelp av din tekniske analyse var i stand til å predikere hvilke resultater Tomra skulle legge frem?

 

Hele teorien bak teknisk analyse er jo at man ser bort fra de fundamentale faktorene, og i stedet leter etter trender og mønster i aksjens historiske chart. Man tror at en aksje vil fortsette i desse formasjonene til noe skjer som "drar" aksjen ut av denne trenden. Det er jo nettopp fundamentale faktorene som blir reflektert i en resultatfremlegging.

 

Ved å studere aksjenkursen har du jo bare tilgang til historiske dato som viser hvordan markedet har forholdt seg til denne aksjen en tid tilbake. Markedet er jo bare meg og deg og alle andre som handler denne aksjen. De fleste av oss som handler denne aksjen er jo bare vanlige personer som har begrenset innsikt i Tomras drift. Mener du at du ved å studere våre (markedets) tidligere handlinge i denne aksjen kan si noe om hvilke resultater Tomra kom til å legge frem?

37611[/snapback]

Link to comment
Share on other sites

troald: Hammers, mener du seriøst at du ved hjelp av din tekniske analyse var i stand til å predikere hvilke resultater Tomra skulle legge frem?

 

Jeg foreslår at vi heller sier det var en skriveleif, så blir forumet spart for en lang og lite meningsfylt diksusjon...

Link to comment
Share on other sites

Jeg er sterkt uenig i Hammers' tolkning av hvordan tekniske signaler skapes.

 

Det eneste man ser i chartene er hvordan massene tidligere har handlet. Denne handelen skapes av to faktorer: tekniske/psykologiske og fundamentale faktorer. De fundamentale faktorene har stort sett hele markedet kjennskap til. De tekniske faktorene ser alle som studerer kursen, enten de bruker chart eller ikke.

 

1. Ingen i markedet vil ha visst om Tomras resultat. Hadde noen i ledelsen nevnt dette for noen andre bryter denne sin taushetsplikt og kan få avskjed på grått papir. Velger denne andre å handle på informasjonen bryter denne innsidelovene. Tomras ledelse er seriøs nok til at de ikke ville tenke på å formidle ulovlig finansiell informasjon om selskapet til andre.

 

2. Hadde noen i markedet visst om dette ville denne nok ha holdt det hemmelig. Vedkommende ville vært som en dråpe i havet i Tomras handel. Volumet har ikke vært stort i det siste, men vedkommende måtte ha shortet for mange millioner bare for å endre kursen noen få tiører. Hammers mener det er så mange som sitter på ulovlig informasjon at dette gjenspeiles i kursen. Dette ser jeg på som lett paranoid.

 

3. Hadde så mange kjent til den til enhver tids finansielle situasjon i aksjen, foran hver kvartalsfremleggelse, ville det vært et under om denne informasjonen ikke en gangkom ut i markedet. Såvidt jeg vet har det ikke kommet verifisert innsideinfo fra Tomra noen gang mens selskapet har vært på børs.

 

Derimot er det klart chartet gjenspeiler den historiske finansielle situasjonen til selskapet. Og siden et selskap ofte tar litt tid å snu fra gode til dårlige tider kan man bli lurt til å tro at chartet faktisk varsler et dårlig resultat. Det stemmer greit i aksjer som Tomra og Ementor, som begge har skuffet stort over lang tid.

 

Men å gå derfra til å påstå at chartet er en spåkule for det fundamentale er som å fastslå at siden biler dreper mange mennesker er biler onde av natur. Tolk statistikken riktig, ikke bakvendt!

 

 

Når det er sagt har Hammers gitt mange gode tolkninger av chartet, selv om Tomra er en aksje som er langt vanskeligere å tolke teknisk enn de fleste andre, noe som slår inn på treffprosenten.

 

Teknisk analyse er analyse av massepsykologi. Traderes reaksjoner trigges av fundamentale funksjoner, ikke omvendt.

Link to comment
Share on other sites

TA er TA, sålenge jeg har vært i papiret har Tomra oppført seg stikk motsatt av de tekniske signalene - det gjelder både kjøps og salgssignal.

 

I morgen blir det antaglig rødt på OSE generellt, det blir spennende å se hvordan TOM klarer seg resten av uken.

Link to comment
Share on other sites

Bare noen kjappe svar:

 

1.

Vegard skjønner fortsatt ikke noe av den grunnleggende tankegangen bak TA - selv om han klarer å få fram diagrammer på forumet ("kopier" som han trolig abbonerer på, men egentlig ikke skjønner så mye av).

 

2.

De fleste av dere andre skjønner like lite om TA som førstnevne !

 

3.

Alle mot en er feigt, men den ene har gang på gang fått rett til slutt.

 

I dag var det nok mange som brukte en gammel taktikk og kjøpte i åpningshandelen siden ALLE visste at starten kom til å bli ille ! Kursen steg fra bunnen og daytradere kastet seg på siden TOM hadde blitt SÅÅÅ billig ! De fleste som ikke valgte å gå inn i åpningshandelen sitter trolig med svidde fingertupper - og hodet fullt av valgets kvaler.

 

Salgs-knappen er nok allerede ferdigsmurt - slik at den ikke skal svikte i siste liten - hvis frykten igjen overtar !

 

4.

Faren er så langt fra over. Dagen i dag var "lykkejegernes dag" - og det åpenbare fallet skulle utnyttes. Hverdagen kan lett komme tilbake i morgen - eller om et par dager. Det er nemlig INGEN logikk i at kursen skulle bevege seg som den gjorde i dag !

 

5.

DOW fikk en møllestein rundt venstre fot i kveld. Dere kan lett få den samme vekten å bære på i morgen.

DA spørs det hvor lenge kreftene holder - før også DERE sakte men sikkert synker til bunns !

 

Ha en ROLIG NATT - Hilsen Hammers :D

Link to comment
Share on other sites

Må si meg veldig enig i det du sier Vegard, i et lang og velformulert innlegg.

Historien og tidene forandrer seg også.

 

Det jeg mener er at TA og chartene var lettere å styre etter før. Har lest litt om det. :huh:

 

Helt klart at det meste med aksjehandel nå er mer volatilt, ting skjer raskere og kanskje mer uventet enn før. Dette har sin naturlige forklaring i internett f.eks og at folk får inn lagertall/q result/ordre osv. på rappen. Oslo børs er også noe for seg selv, ikke sant, med oljen og rekordpriser.

 

Tradere/shortere/bønder er inne, og det hele kan bli rimelig uforutsigbart. Dette har man sett veldig godt i USA siden 98/99.

 

Jada, om det blir rødt på OSE imorgen Pirelli er vanskeligå si. Ikke usannsynelig med nedgang. Kanskje Tekniker`n får rett? Grusing på gang!

 

Tror TOM går opp, gjorde det idag, på skikkelig volum, selv etter en kraftig dose svartmaling! Det er sterkt det!

 

Men, det er vanskelig å spå, spesielt om framtiden...

 

diespam.gif

Link to comment
Share on other sites

En Moralsk pekefinger fra TorValdsen.

 

Man kan være enig eller uenig i det enkeltpersoner måtte hevde her på AF.

For en tid tilbake var det mange her som mente kritikken av Tekniker'n analyser gikk over alle støvleskaft.

 

Personhets hører ikke hjemme her. Alle har krav på samme personvern.

 

Anmoder om at dagens tendens til personforfølgelse - som resultat av Hammers Tekniske analysevirksomhet umiddelbart avsluttes.

Link to comment
Share on other sites

Dette kan man diskutere til man blir gammel og grå.

 

Jeg vil anta at omtrent alle, og blant dem også Hammers ble overrasket over utviklingen i dag. Den var vel omtrent bortimot omvendt av det som ble varslet i går kveld. Det ble pøst ut fra starten, men da kursen gikk andre veien var det visst ingen som greide å stoppe den.

 

Selv våger jeg påstanden at de som fulgte TA blindt, var de som solgte billigst i dag. Aksjen spratt rett og slett feil vei i forhold til det som var varslet.

 

Nå vil absolutt ingen innrømme at de tok feil. Ikke har jeg noe som helst behov for å få det proklamert heller. Dyrking av ego har jeg aldri vært tilhenger av. Men de som malte med breiest penn i går, skulle vel i dag ønske de hadde moderert seg noe. De som gidder, kan jo lese gjennom innleggene fra 16-tiden i går og utover.

 

I morgen er det nye muligheter. Gudene må vite hvilken vei det bærer. Plutselig får de som selger ei dør i ansiktet. Den heter Tyskland. Når døra smeller ønsker ikke jeg å starte en ny spekulasjon på, men veldig lang tid burde det ikke gå.

 

Så får dere krangle videre...

Link to comment
Share on other sites

Man MÅ ta til motmæle mot vranglære, TorValdsen! :P

 

Anmoder om at dagens tendens til personforfølgelse - som resultat av Hammers Tekniske analysevirksomhet umiddelbart avsluttes.

 

Med slikt kan man ruinere folk! :angry:

Link to comment
Share on other sites

Enig med en del av de siste innleggene.

 

Etter at jeg kom med noen synspunkter sist helg (kurs 27,50) har denne tråden handlet stadig mindre om TOM - og tilsvarende mer om "gærne Hammers" -

som nekter å "synger i guttekoret" ! I mellomtiden har som kjent kursen falt til nye bunn-nivåer !

 

Jeg foreslår at vi nå avslutter denne debatten - så får vi heller se hva som skjer videre !

Dere kan fortsette leken i sandkassa og lese om Alice, mens jeg tegner charts og grubler på hva framtiden vil bringe !

 

Jeg har sagt mitt - og dere har sagt deres !

Vi blir uansett aldri enige - selv om en av partene til slutt får rett !

 

Hilsen

Hammers ;)

Link to comment
Share on other sites

Nå får Hammers skylde seg selv da det er han som har vært best på "personkarakteristikker" her inne .

Her er bare ett eksempel :

 

"Hammers....som ønsker alle IDIOTER velkommem til "wonderland".

Alice er for tiden litt opptatt med å hviske eventyr inn i ørene til de MEST troende,

men hun får kanskje tid til dere andre etter hvert ......?!"

 

Han la selv hodet på blokka igår og ba om det , derfor fikk han det også - til de grader.

 

Så skal jeg begrave stridsøksa og se fremover for det er helt klart at slikt som dette er vi ikke tjent med på et åpent forum.

 

Jeg beklager mine uttalelser og ber pent om unnskyldning hvis Hammers også klarer å moderere seg fremover.

 

God Natt !

 

En Moralsk pekefinger fra TorValdsen.

 

Man kan være enig eller uenig i det enkeltpersoner måtte hevde her på AF.

For en tid tilbake var det mange her som mente kritikken av Tekniker'n analyser gikk over alle støvleskaft.

 

Personhets hører ikke hjemme her. Alle har krav på samme personvern.

 

Anmoder om at dagens tendens til personforfølgelse - som resultat av Hammers Tekniske analysevirksomhet umiddelbart avsluttes.

37632[/snapback]

Link to comment
Share on other sites

Foodland trying out

redemption centers

The recycling spots will let

customers get vouchers for cash

By Diana Leone

dleone@starbulletin.com

Wednesday, April 20, 2005

 

Three Oahu Foodland stores will start offering vouchers for cash or in-store payments in exchange for beverage containers in May, as retailers inch toward participating in Hawaii's 4-month-old bottle bill program.

 

The Foodland stores at Beretania, Ewa Beach and Laie will host mobile redemption centers staffed by RRR Recycling for two days a week each, with start dates to be announced.

 

"We know there has been a demand for more recycling centers, and we wanted to do our part to help," said Foodland spokeswoman Sheryl Toda.

 

The chief gripe of consumers since Hawaii's bottle law started refunding nickels in January has been the shortage of redemption centers.

 

Times Super Markets at McCully, Beretania and Kahala have been offering mobile RRR Recycling trucks two days a week each since February.

 

What Foodland will do different is have RRR give customers vouchers for the value of containers they have turned in, which they will redeem inside the Foodland stores for either cash or merchandise.

 

"We hope it will encourage customers to do their recycling with us and their shopping with us," Toda said.

 

Since Foodland announced its plans last week, "customers are very excited that we are offering this at our stores," Toda said.

 

Redemption will be available both with reverse vending machines and bulk weighing, Toda said.

 

Spokesmen for Longs Drug, Safeway, Star Markets and Daiei could not be reached for comment yesterday about any plans to add redemption options.

 

Meanwhile, Senate Bill 212, which would offer $50,000 tax credits or up to $125,000 grants to businesses or organizations that set up state-certified redemption centers this year, has been assigned to a House-Senate conference committee.

 

The state Department of Health, which administers the beverage container deposit law, also is drafting a request for proposals for grants to help cover the cost of redemption centers.

 

Both measures propose to use a portion of the more than $12 million in deposit fees that have been collected but not refunded to customers.

 

 

 

--------------------------------------------------------------------------------

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg akkurat kommet hjem fra byen og må si at jeg syntes at resultatet er mye bedre enn ventet, og den positive utviklingen fra TOM utover dagen ikke var uventet.

 

Alle sitter på gjerdet og venter, den synker på lavt volum og stiger på høyt. Dette er jo drømmen egentlig. Jeg for min del har god tid. Jeg har ingen planer om å selge før denne er i 40; har nå akkumulert helt fra 29,7 til 23 og snittet ned, og er meget fornøyd med det. Fortsatt ståltro på denne.

 

Har solgt meg ned i de andre aksjene mine STO og BLOM for å snitte ned i TOM, kun tiden kan vise hvem som hadde rett:-)

Link to comment
Share on other sites

Some indicators (updated 21.04., 01:20):

 

Price: 26.20, -6.11%

 

BollingerBands_20/2.0: Boll+=30.93, Boll-=25.65

difference: 5.28

difference change: +1.12, bullish: suddenly deep fall of Boll- = OVERSOLD

The smaller the difference, the more probable is the break out of a (more or less) sideways movement

A small difference often is seen as bullish

If the price ("close"!!!) touches or breaks Boll+, it's often seen as a trigger to sell - and opposite

Price has broken Boll- the 3. day AND price all day clearly under Boll- = classical trigger to buy (CLEARLY OVERSOLD)

 

ParabSAR_0.02/0.02/0.2: 28.81

"red" the 15. day

change: -0.26

ParabSAR produces each day either a red or a green point/line above/under the chart

"green" means: buy/hold, "red" sell

 

RSI_14: 25.80 CLEARLY OVERSOLD

change: -6.61

Critical lines: 30 (=oversold) / 70 (=overbought)

 

Momentum_12: -3.9 OVERSOLD; but 17.2.: -7.2

change: --1.3

Critical line is 0

The more it's under/over 0, the more it's oversold/overbought

But also: the more it's under/over 0, the stronger the down-/up-trend

 

MACD_12/26/9: -0.326

change: -0.124

Critical line: 0

The more it's under/over 0, the stronger the down-/up-trend

On 18.02, MACD has been -0.763

 

Stochastic_14/3/5: +11.06

change: +6.53 ; GROWING OVERSOLD STATUS

Stochastic > 0 is bullish and opposite

 

DI_14 (a measure of the strength of the trend): -44

change: +20 NEGATIVE TREND DRAMATICALLY STRENGTHENED

The higher DI_14 > 0, the stronger is a bullish trend - and opposite

18.02.: -42

 

MoneyFlow_21: +0.14 BULLISH

change: +0.13 (!!!!)

18.02.: -0,43

It's an indicator of selling or buying pressure: the more it's under 0, the higher is the selling pressure

 

Aroon_14: -57.14

change: +35.72 (!!!!) BULLISH

Aroon > 0 or Aroon rising is bullish and opposite

The nearer Aroon comes to +100/-100, the more bullish/bearish is it

Aroon

If changing is growing (+ or -), the existing trend is strengthening - and opposite

If changing is 0 or near 0, Aroon indicates a sideways-movement

 

Volume (VT): 8038k

change: +6463k, +410.3%

Volume average 50 days (VA50): 2320k

Percentage VT of VA50: 346.5%, +275.1%

Falling prices at falling volume is not really bearish

Falling prices at low volume is bearish

Volume is high if it's clearly over VA50

 

Next target: "motstanden" at MA10: 27.06

 

MA10: 27.06 (-0.54)

MA50: 28.98 (-0.18)

MA100: 29.70 (-0.10)

MA200: 30.40 (-0.06)

Crossing of rising MA10 and MA50 would be a trigger.

 

Next "normal motstanden": 25.00/25.50

Next support: 22.50/22.50

 

No technical indicator can represent the real fundamental situation.

Technical indicators can represent the current tone. They are rather good instruments for short-term decisions. They're totally worthless for long-term decisions.

They all will be waste paper in the moment, when real (good or bad) fundamentals will occur.

Link to comment
Share on other sites

Zoonic, denne ble posted av Tandy i går kl 16:00.

 

flott oppslag og fint oppmerksomhet som kommer godt med når det skal gjennomføres road-show snart. Forbes er jo ikke akkurat Kampanje e.l. pinglemedieaktør.

 

Blir spennende å se hvordan dagen blir. Holder støtten eller skal Hammers få rett!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...