Jump to content

TOM - En verden av muligheter


Pirelli

Recommended Posts

  • Replies 502
  • Created
  • Last Reply

Anbefaler tre aksjer

 

Orion Analyse trekker frem tre aksjer det kan være verdt å ta en titt på.

 

 

Artikkel av: Stian Jacobsen (8.4.05 14:46)

 

 

Relaterte artikler

- Analytiker om aksjemarkedet - Amerikanere hausser FAST

- Anbefaler seks aksjer - Reitans ”Idol”-fest

 

 

 

 

I dagens rapport fra Orion Analyse omtales tre børsnoterte selskaper som dagens case.

 

 

 

Vi kommenterte Ementor som Dagens Case på tirsdag, og siden den gang er aksjekursen opp 10 prosent. På tross av dette er vi fortsatt positive til aksjen.

Bjørge er et av de nyeste tilskuddene på Oslo Børs, men dette stopper ikke selskapet fra å ha ambisiøse mål. Vi mener aksjen har potensial til å stige over 11 kroner i løpet av kort tid.

Selv om Tomra for en tid tilbake ble tatt ut av vår modellportefølje mener vi fortsatt at aksjen er et spennende case.

Link to comment
Share on other sites

afbruker

Det du sier er basert på tørre fakta og ikke noe annet !

Hvis jeg skulle holdt meg til tørre fakta da jeg handlet TAD til kr.2,50 for 2 år siden hadde jeg ikke vært der jeg er idag.

Nærmere 800 prosent fortjeneste ble det på meg .

Både TAT og STO har jeg vært med fra bunnen av de siste 2 årene og jeg er glad jeg har sett på det fundamentale og markedsmulighetene når jeg har valgt mine aksjer. At det "tryner" innimellom er greit nok - bare å sette SL på rette plassen det ....

Tomra er ikke noe unntak isåmåte og det er bare å ha tro på det en driver med så blir en belønnet til slutt. :D

 

Forøvrig synes jeg du uttrykker deg greit nok , ikke noe å si på hva du mener .

Fortsett med det , det er en bra egenskap B)

Link to comment
Share on other sites

Tandy

 

Aksjemarkedet er stor nok risiko fra før av, det å ta med psykologi inn i beregning på kursmål minsker vel ikke akkurat denne risikoen:) Men ja, jeg er enig... Jeg håper jo som alle andre her at vi ser 100kr til jul i år, men det er og forblir en drøm. Aksjen må stige med nesten 10kr i mnd... 100kr hvis man er heldig til jul 2006 gitt at alt går på skinner. Noe det ikke har gjort ang tysk panteinnføring såå langt, dvs - utsettelser hele veien.

Link to comment
Share on other sites

hehe.. Northern

Jeg vet ikke hvordan dere på forumet tenker, men jeg baserer IKKE mine kursmål på psykologi. PE og vekstutsikter, thats it.

He he, jeg sa ikke at du skulle basere på det ALENE!

Men at du ikke bryr deg om psykologi/marked er jo realt det.

 

Men jeg spurte om P/E da kursen var i 200........

Greit nok at børsklimaet var en smule... annerledes da..... ;)

 

Folk tjener (ev. taper) i dette spillet med ulike innfallsvinkler.

Du hadde ikke Tomra aksjer i 2000 skjønner jeg. :D

Lurer jammen på hvem som hadde det igrunn, da P/E, TA osv. må ha hatt andre regler?

Men dette er jo en smule på siden uansett.

Jeg tror bestemt at kursen kan nå ett stykke opp på 100 tallet, med P/E langt over det som kan forsvares!

TA kan sikkert ikke forsvares heller.... :P

 

Uansett., Lykke til med eller uten Tomra.....

Skjønner igrunn ikke interesse for en aksje du ikke ser oppside i?

Shortekandidat kanskje? ha ha

Link to comment
Share on other sites

Ingen noenlunde oppegående analytikere kan mene noe sånt basert på det fundamentale i Tomra. Da må de være komplette duster etter min mening !

Men det er nå bare min mening og er nok ikke representativt for forumet  B)

 

 

Vi "duster" som har driti i å sitte i denne aksjen det siste halvåret har tydeligvis kommet best ut av det Tandy.....

Link to comment
Share on other sites

Nå går dette utenfor rammene av tråden her men:

 

Oslo børs er i ATH mye grunnet oljeprisen som også er i all time high. Det spås at veksten i land som India, pakistan og Kina, og også da sulten for olje vil fortsette og skape ett fortsatt kjempebehov for olje og råvarer. Jeg mener olje og oljeservice er strukket såpass langt at det vil ikke forsvare en 10mnd's investering. Sjansen for at oljeprisen faller må være større enn at den stiger da nye investeringer og leteoperasjoner satt i gang i 03 og 04 vil etterhvert gi frukter. Særlig nå som oljen er på ATH og alle er enstemmige positive om sektoren.

 

Shipping og fraktlinjen er vel så høy, samtidig som ratene og bdi har falt. Dette synes jeg også peker mot at risikoen finner seg på nedsiden. Shipping er høyrisiko og svinger fort, det er ikke min greie.

 

Den eneste sektoren som kan være ok på sikt er IT. IT sektoren holdes nede pga skyhøy oljepris, ett fall i denne vil kunne gi betydelig stigning i den sektoren. Selv om det her også er få kandidater..

 

Vi er generelt altfor høyt for å forsvare noe særlig investering på OSE for min del.

 

Tomra lever i sin egen lille verden. Riskikoen på nedsiden selv uten Tyskland er ikke voldsomt stor. Japan og England er ikke innbakt, men med god grunn enda. Går det i boks vil det være en stor bonus. Tomra har falt siste 2 årene mens OSE har gått 130%. Jeg ser for meg at det kan skje at OSE vil falle og Tomra vil være en trygg investering som ikke vil preges for mye av en fallende osebx.

 

Alt jeg har er i Tomra, og haddet det ikke vært for det firmaet hadde jeg ikke hatt en krone på børs sånn som tidene er nå. Fordi jeg liker ikke risiko.

Link to comment
Share on other sites

Vel det er dine ord MO...

Mtt poeng er at enhver analytiker som har satt seg inn i denne aksjen ser potensialet fremover. Hvis ikke så er de komplete duster eter min mening !

Jo jeg har tjent på Tomra også jeg (ifjor realiserte jeg alt sammen , skikkelig baksmell på skatten iår !) 2005 er ennå ikke omme så den den tar jeg ikke her nå !

Vi "duster" som har driti i å sitte i denne aksjen det siste halvåret har tydeligvis kommet best ut av det Tandy.....

Link to comment
Share on other sites

Denne har sikkert mange lest, men det får gå! <_>

(fra ØR)

 

Rapport Spent Tomra-sjef på vent

 

Panteautomatselskapet Tomras satsing i Tyskland har vært et mareritt for aksjonærene. Alle venter på innføring av pant i Tyskland. Men innføring av et landsdekkende pantesystem skjer tidligst til neste år, sier Tomra-sjef Erik Thorsen.

 

 

Av redaksjonen 03.02.2005

 

 

Panteselskapet Tomra har endelig fått åpnet porten til det tyske markedet for engangsemballasje. Den 17. desember i fjor fikk den tyske regjeringen omsider godkjent sitt forslag til ny pantelov i de tyske delstatenes Forbundsråd. Etter fire års nervepirrende venting håper aksjonærene at inntektene fra det tyske milliardmarkedet skal dryppe på dem.

 

- Men når kommer egentlig de første bestillingene, konsernsjef Erik Thorsen?

 

- Det vet vi ikke. Det vi vet, er at det er sannsynlig at de store dagligvarekjedene vil få behov for automatisering av emballasjehåndteringen. Vi vet at de har testet ut anlegg, men ikke hva de vil ha og i hvilket omfang. Men vi er godt forberedt.

 

- Hva skjer i Tyskland nå?

 

- Først må det landsdekkende tyske pantesystemet organiseres og det må avgjøres hvem som skal stå for driften. Deretter må driftsorganisasjonen finne ut hvilket sikkerhetsnivå de skal legge seg på for merking av emballasjen. Tyskland er et land med grense til mange naboland, derfor er det behov for sikkerhetskoding utover normal avlesing av form og strekkode. Dette for å hindre falske bokser og flasker fra å komme inn i systemet. Myndighetene har satt våren 2006 som frist for full innføring av det landsdekkende systemet, så det vil fortsatt ta noe tid, sier Thorsen.

 

Tyskland er i dag det viktigste europeiske eksportlandet for Tomra og utgjør 10 prosent av konsernomsetningen. Det er i dag installert 8000 Tomra-automater i landet.

 

- Hva kan bli omfanget hvis det tyske markedet tar av?

 

- Vi har hele tiden ment at Tyskland med sine 82 millioner forbrukere vil kunne ha et behov for mellom 30.000 og 40.000 returautomater, om markedet der utvikler seg slik vi kjenner fra andre land.

 

- Tomra har de siste årene hatt en markedsandel i det tyske markedet på ca. 80 prosent. Kan dere opprettholde denne posisjonen nå som det er gått fire år og andre maskinprodusenter også har oppdaget hvor lukrativt dette markedet kan bli?

 

- Det er klart vi har fått noe mer konkurranse, for eksempel etter at britiske Wincor Nixdorf kjøpte den tyske automatprodusenten Prokent. Det gir dem større økonomiske muskler. Men vi tror tekniske løsninger fortsatt vil være viktige i markedet - og selvfølgelig pris.

 

- Betyr innføringen av panten i Tyskland at den også kommer i resten av EU - og dermed skaper et enda større marked for panteautomater?

 

- Ikke umiddelbart. Tyskland har på mange områder vært et foregangsland innen resirkulering og samling av emballasje, for eksempel gjennom Der grüne Punkt som er kopiert av flere EU-land. Det er derfor et sterkt signal når Tyskland bestemmer seg for pant. I Sør-Europa dominerer engangsemballasje, men nå har EU satt sterkere krav til disse landene om å resirkulere mer. Kravene skal imidlertid først oppfylles i 2008.

 

 

Oki, en dag og en hel uke, nærmere forløsende nyheter!

 

GOD HELG! :D

Link to comment
Share on other sites

Vel det er dine ord MO...

Mtt poeng er at enhver analytiker som har satt seg inn i denne aksjen ser potensialet fremover. Hvis ikke så er de komplete duster eter min mening !

Jo jeg har tjent på Tomra også jeg (ifjor realiserte jeg alt sammen , skikkelig baksmell på skatten iår !)  2005 er ennå ikke omme så den den tar jeg ikke her nå !

 

 

Selvfølgelig tjente du en masse Tandy, det samm gjorde vel NL som han sa....alle her har tjent på Tomra....

 

dere er alle vinnere hele gjengen......

 

men Gud vet hvor rike dere ville vært om dere hadde satset pengene deres på en vinneraksje....og ikke Tomra...

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig tjente du en masse Tandy, det samm gjorde vel NL som han sa....alle her har tjent på Tomra....

 

dere er alle vinnere hele gjengen......

 

men Gud vet hvor rike dere ville vært om dere hadde satset pengene deres på en vinneraksje....og ikke Tomra...

He he, sånn kan det sies......

Men jeg har jo ikke realisert noe, så jeg har kun hatt svingninger på papiret.

80% var kjøp rett før Bundesrat, siste 20% var etter Q4 fremleggelsen.

Eneste cashen jeg realiserer i nær fremtid er utbyttet.

Resten står i ro til kursen er over 100 iallefall. (når det måtte bli da :rolleyes:

Har goood tid......

Mo, du må huske på tidshorisont og risiko.

 

Klart det er andre ting som har gått bedre på børsen i det siste, men jeg kunne ikke vite når kursen i TOM ville ta av.....

Det er så lett å si at man kunne ditt og datt i ETTERTID.

Hadde TOM stått i 50-60 nå, så hadde ting vært annerledes.

Dette har med sikkerhet å gjøre også.

Jeg investerer mye over tid og anser TOM som perfekt i så måte.

Andre trader, men det krever mer jobb, utgifter, risiko osv.....

 

Kan vel si jeg er lat og har et avslappet forhold til dette, selv om det er artig å følge med intradag...... :P

Link to comment
Share on other sites

Vi får se hvordan dette går.. Q1 kan gå begge veier.

 

Det er ikke sikkert det blir så mange automater dette året til Tyskland. De har fortsatt 5-6mnd etter jul til å innstallere og bestille.

 

Estland innførte pant 1.1.2005, Tomra selv sier "anticipates contracts by mid 2005".. Dette er faktisk da 6mnd etter at panten er innført. Det samme kan vel forsovet gjenta seg i Tyskland til en viss grad. Der forventes som sagt bestilling på ca 5000 automater innen året er omme. Går det virkelig bra for Tomra får de 3-4000 av disse.

 

Det står i mellom 3 store aktører som vil kjempe om de større kontraktene. Det er Repant med Digi Tyskland ved sin side, Tomra og Wincor Nixdorf.

 

Wincor Nixdorf har selv sagt at de ikke foreventer leveranser av automater før 2006! Tomra sjefen sier nedenfor at de ikke vet når bestillinger vil komme, og at det fortsatt vil ta litt tid.

 

Intens hausing kommer man ingen vei med, men på noen års sikt er dette en vinner. Ser man på 10-20år så går det på om man tror om miljøvern er en ting for fremtiden eller a thing of the past.

Link to comment
Share on other sites

Vi får se hvordan dette går.. Q1 kan gå begge veier.

 

Det er ikke sikkert det blir så mange automater dette året til Tyskland. De har fortsatt 5-6mnd etter jul til å innstallere og bestille.

 

Jada, men er du klar over PRODUKSJONSTIDEN?

 

De får jo ikke maskiner før i 2007/2008 mange av sjappene.....

 

1. bestille

2. produsere

3. montere/bygge om bakrom?

4. oppe å gå... :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Å sammenligne Estland og Tyskland er en mildt sagt lite fruktbar sammenligning.

 

5000 er et tall tatt fra luften likedan som 11789 er tatt fra luften.

 

Repant er vel ikke akkurat en stor aktør?

 

Saken nedenfor er fra tidlig februar. En del vann under broen siden da.

 

Ingen har pålagt tyskerne å kjøpe automater. Det er ikke det samme å si at det er gitt en sistefrist for innfasing til å si at behovet ikke oppstår før da.

 

Etc, etc, etc...

 

Man kan spekulere til man blir blå. Fåglarna vet med sikkerhet når første ordre kommer...

Link to comment
Share on other sites

Ingen har pålagt tyskerne å kjøpe automater. Det er ikke det samme å si at det er gitt en sistefrist for innfasing til å si at behovet ikke oppstår før da.

Bra poeng, tror mange glemmer dette.

Dette handler jo om konkurransefortrinn og hva kundene forventer.

Det handler også om hva som lønner seg for butikken kontra ansatte, plass, utgifter til bortkjøring osv..... :)

 

Det er høyst frivillig å velge automat...... :D

Link to comment
Share on other sites

Pluss201.

 

Vær så snill, ikke bli latterlig; Tomra sier totalbehovet for automater i Tyskland ligger ett sted mellom 30 til 40 000. Dette er sett over en flere års periode.

 

Hvis det leveres 10 000 automater til Tyskland første halvår 2005 så er dette nesten 1/3-1/4 av hele det tyske behovet. Tror dere virkelig dette vil bli bestillt på 6mnd? Det tror ikke folk nær processen hvertfall.

 

At det skal innstalleres og selges 5-7000 automater i siste halvår 05 ser jeg på som veldig riktig. Det er 1/8 av hele det tyske markedes behov i henhold til Tomra, og det er mye. Skulle ikke forundre meg om det ville bli mindre egentlig. Tomra vil i beste fall få 70-80% av disse.

 

Men det er endel som tyder på at det kan bli færre. Tomra har guidet svakt første halvår. Wincor sier de ikke ser for seg større automat salg før 2006, hvorfor ikke?

 

Hvorfor er det så vanskelig å akseptere at det muligens blir dette? Dere er de eneste som snakker om 20 000 automater og at det allerede er i gang stort salg i Tyskland osv(da hadde vi fått positivt resultatvarsel forøvrig).

 

Hele det tyske behovet vil ikke bli dekket opp i løpet av 1-2år.. Kanskje 3år. D stemmer da bra med ca 5-7000 automater i halvåret. Ingen kan si noe sikkert, men at det her snakkes om konspirasjonsteorier for å holde kursen nede, at kontrakter vil renne inn som smør osv, vel - det er bare her det snakkes om det:) At dere ikke vil høre på kilder i nær kontakt med hele greia skjønner jeg ikke.... men men

Link to comment
Share on other sites

afbruker

 

 

Dette skriver du:

 

"Alt jeg har er i Tomra, og haddet det ikke vært for det firmaet hadde jeg ikke hatt en krone på børs sånn som tidene er nå. Fordi jeg liker ikke risiko."

 

Med dine argumenter så er det enorm "spread" mellom utført aksjehandel og uttalelser som du gir uttrykk her på forumet. Saken din henger ikke sammen.

 

Det er vanskelig å ta deg alvorlig.

 

Baising av "egne aksjer", blir lite troverdig.

Link to comment
Share on other sites

Zoonic.

 

Det er forskjell på biasing og holde beinda på jorda. Skulle Tomra levere 3-4000 automater i andre halvår til Tyskland så er dette nok i massevis til at det forsvarerer en ok investering fra dagens nivå. Potensiale blir ikke mindre utover i 2006 heller..

 

Du burde være takknemlig for noe av den informasjonen jeg sier her. Blir vel en kalddusj i forhold til hva man forventer etter å ha vært her på forumet, men det ligger nok desverre mye nærmere realiteten..

 

Men jeg skjønner nivået her er lavt...

Link to comment
Share on other sites

Pluss201.

 

Vær så snill, ikke bli latterlig; Tomra sier totalbehovet for automater i Tyskland ligger ett sted mellom 30 til 40 000. Dette er sett over en flere års periode.

 

Hvis det leveres 10 000 automater til Tyskland første halvår 2005 så er dette nesten 1/3-1/4 av hele det tyske behovet. Tror dere virkelig dette vil bli bestillt på 6mnd? Det tror ikke folk nær processen hvertfall.

 

At det skal innstalleres og selges 5-7000 automater i siste halvår 05 ser jeg på som veldig riktig. Det er 1/8 av hele det tyske markedes behov i henhold til Tomra, og det er mye. Skulle ikke forundre meg om det ville bli mindre egentlig. Tomra vil i beste fall få 70-80% av disse.

 

Men det er endel som tyder på at det kan bli færre. Tomra har guidet svakt første halvår. Wincor sier de ikke ser for seg større automat salg før 2006, hvorfor ikke?

 

Hvorfor er det så vanskelig å akseptere at det muligens blir dette? Dere er de eneste som snakker om 20 000 automater og at det allerede er i gang stort salg i Tyskland osv(da hadde vi fått positivt resultatvarsel forøvrig).

 

Hele det tyske behovet vil ikke bli dekket opp i løpet av 1-2år.. Kanskje 3år. D stemmer da bra med ca 5-7000 automater i halvåret. Ingen kan si noe sikkert, men at det her snakkes om konspirasjonsteorier for å holde kursen nede, at kontrakter vil renne inn som smør osv, vel - det er bare her det snakkes om det:) At dere ikke vil høre på kilder i nær kontakt med hele greia skjønner jeg ikke.... men men

 

 

Her var det mye å ta tak i. Ikke jeg som gidder å ta tak i alt i alle fall.

 

Jeg har ikke sagt at det skal selges 10000 automater, jeg bare sier at man kan ta hvilke som helst tall ut av luften. De blir ikke sannere om man gjentar dem. Første halvår har jeg ikke nevt.

 

Tomra sier 30 til 40 tusen. Hvem har sagt at de tallene er korrekte. Anslagene har variert fra 30 til 150 tusen.

 

Har noen snakket om 20000? Og hvem har sagt det er storsalg igang i Tyskland allerede. Det hadde i så fall blitt børsmeldt om det hadde kommet kontrakter av størrelse.

 

Konspirasjonsteorier for å holde kursen nede? Klart det er noen som sitter short i Tomra.

 

Folk her sitter nok nærmere prosessen enn du aner!

 

Jeg skal ikke prøve å bli latterlig, har ingen intensjoner om det. Fint du eier sannheten... Da er det vel ingenting å diskutere. Og takk for at du trekker opp nivået på forumet!

 

Dette gidder ikke jeg sitte og pusle med nå. Skal det diskuteres, skal det jeg sies gjengis noenlunde korrekt.

Link to comment
Share on other sites

Mange små diskusjoner idag ser jeg, mye interessant, men pass på å ikke bli helt useriøse.

 

Først vil jeg kommentere RoRus innlegg om meglere:

 

Taktikkens verden...

 

Carnegie inntar en negativ holdning til TOM i den hensikt å "fri" til de aksjonærene som skal selge noen aksjer, og samtidig vise andre meglerhus at de kan bruke Carnegie i salgsøyemed, uten at kursen påvirkes mer enn nødvendig.

 

Når noen ønsker å kjøpe går de til First som er mest positiv og så de som ønsker å selge går til Carnegie pga at de er mest negativ.

 

Aksjonærer tenker slik, fondsforvaltere tenker slik og meglerhusene seg imellom tenker slik. Det skaper unødig spekulasjon i aksjen dersom noen som har opplest og vedtatt at de er positive til aksjen begynner å storselge. Da bruker de heller Carnegie.

 

Dette er rett og slett et spill for å skjule sine intensjoner best mulig, og "alle ligger med alle" i en slik setting. Hva de sier og mener er ofte et spill for galleriet, og så gjør de disposisjoner på tvers og langsetter gjennom andre kanaler slik det passer best til enhver situasjon.

 

Så at Carnegie er negative til TOM handler mer om ønsket om kurtasjekroner enn å vise sin analytiske kapasitet. Corporate-hus lever kun av kurtasje, og sier og gjør hva som helst for å få mest mulig av dette. Det handler jo til syvende og sist om å tjene mest mulig penger og lure andre til å kjøpe dyrt det man selv har kjøpt billig?

 

Så les mellom linjene hva som står i mediene. Det er kun et spill for galleriet. Disposisjonene kan bli på tvers av hva de sier de mener.

 

Ikke for å være verken kjip eller bedrevitende synes jeg dette virker fullstendig paranoid. At folk skal hoppe mellom meglere for ikke å gi feil signaler, og at CA gir ut en negativ analyse kun for at folk som vil shorte skal benytte dem for å lure markedet høres søkt ut. Jeg må innrømme at jeg ikke har noen innsideerfaring fra meglerhus som kan underbygge det jeg sier, men er temmelig sikker på at mye av det du spekulerer i her ikke er annet en nettopp spekulasjoner.

 

Jeg tror det ganske enkelt henger sammen med at Firsts kunder hører på megleren sin, og at Carnegies kunder hører på sin megler. Dermed selger CA mest siden CA er mest negative, og FS kjøper siden de er positive.

 

----

 

Det andre jeg vil kommentere er Thorsens uttalelse fra februar:

 

- Hva skjer i Tyskland nå?

 

- Først må det landsdekkende tyske pantesystemet organiseres og det må avgjøres hvem som skal stå for driften. Deretter må driftsorganisasjonen finne ut hvilket sikkerhetsnivå de skal legge seg på for merking av emballasjen. Tyskland er et land med grense til mange naboland, derfor er det behov for sikkerhetskoding utover normal avlesing av form og strekkode. Dette for å hindre falske bokser og flasker fra å komme inn i systemet. Myndighetene har satt våren 2006 som frist for full innføring av det landsdekkende systemet, så det vil fortsatt ta noe tid, sier Thorsen.

 

Her motsier han seg selv litt når vi ser på uttalelser fra en FO-presentasjon før jul hvor han sa at clearingavklaring ikke er noen forutsetning for ordre. Hvilken uttalelse vi skal vektlegge er ikke godt å si, men vi ser jo at ordre enda ikke er kommet, og i og med at dette er det siste vi har hørt som er konkret tror jeg avklaring i clearingen kan bli en fin trigger.

Link to comment
Share on other sites

Zoonic.

Du burde være takknemlig for noe av den informasjonen jeg sier her. Blir vel en kalddusj i forhold til hva man forventer etter å ha vært her på forumet, men det ligger nok desverre mye nærmere realiteten..

Men jeg skjønner nivået her er lavt...

1. Det med nivået, tviler jeg på du har kunnskaper til å uttale deg om

2. Takknemlig for info fra deg? (er du styremedlem eller noe i TOM?)

3. Kilde med nær kontakt med hele greia? (er du kilden? og hvilken type kontakter har du?) Kjempeflott at du har ett ben innenfor, men kan du gi info om dette til Ståle/Vegard for troverdighets sjekk? :blink:

4. Hadde jeg vært deg, afbruker , hadde jeg IKKE satset på kjedelige, middelfarende industriselskap som TOM..... Hva med olje/IT?

Link to comment
Share on other sites

Joda Vegard, det er berikende med meningsbryting og det vi kan kalle utveksling av synsing rundt saker. <_>

 

Etter min mening er slike uttalelser som"virker fullstendig paranoid" i overkant og kan oppfattes som useriøst.

 

:mellow:

 

Ytret meg med den mening, at ditt siste innlegg var i samme båt, som vi alle ofte kommer med når det gjelder markedet:

 

- KVALIFISERT SYNSING - :P

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...