Jump to content

TOM - En verden av muligheter


Pirelli

Recommended Posts

Hei afbruker! :rolleyes:

 

Først ønsker jeg å takke deg for den iver du viser når det gjelder å dele kunnskaper med oss!

 

Takker for den informasjonsstrømmen som velter frem. Den har beriket oss, dette som du graver frem! Sikkert veldig tidkrevende.

 

:)

 

Vedrørende ytringsfriheten så er vi også enige, den har vi og den gjelder også meg.

Men man bør være taktfull og forsiktig i bruken av beskrivende adjektiver.

 

 

:D :D

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 502
  • Created
  • Last Reply

afbruker

Som bidragsyter på AF leverer jeg nyheter som er fra de nærmeste i de aktuelle prosesser. Jeg mener at mine bidrag er med på å bringe frem et korrekt bilde av situasjonen til enhver tid. Det er det forumet er til for. Tekniker'n er meget god på dette. Til nå har jeg til gode å ha sett slike bidrag fra deg som er underbygget med referanser ! Du påstår mye og fremstiller deg selv som bedreviter på området !

Greit det men hva ellers s kan du bidra med enn å starte ørkesløse diskusjoner basert på tørre fakta og tall fra "the dark side of the moon" ?

Det kan jo alle gjøre....

Men takk for at du ikke gir opp !

Vi behøver faktisk noen som kan minne oss om hvor viktig det er å ha troen på det fundamentale !

Link to comment
Share on other sites

Til MO som alltid ønsker å misforstå !

Jeg gjør faktisk begge deler !

TAD la jeg på hylla etter Q2 -04 (det forstår du vel ?)

TAT og STO var min store suksess i 2004 , det skjønte du vel ?

I tilleggg har faktisk Tomra blitt realisert flere ganger underveis i 2004 med tildels store gevinster !

Jeg er meget fornøyd med situasjonen slik den er nå, skulle gjerne ha sett Tomra i 24 jeg så hadde jeg kjøpt enda mer !

Selvfølgelig tjente du en masse Tandy, det samm gjorde vel NL som han sa....alle her har tjent på Tomra....

 

dere er alle vinnere hele gjengen......

 

men Gud vet hvor rike dere ville vært om dere hadde satset pengene deres på en vinneraksje....og ikke Tomra...

Link to comment
Share on other sites

Tandy

 

Jeg skjønner ikke at informasjon som jeg har nevnt her skal bli så utrolig dårlig motatt. Virkelig ikke...

 

Jeg har sagt at det estimeres ca 5-7000 automater levert til Tyskland totalt i andre halvår 05. Tomra burde kunne få minst 3-4500 av disse til hyggelige marginer. Hvis vi antar at det er høyende systemer så er det ca 25 000 euro per maskin, rundt 200 000kr. Det vil øke topplinjen til Tomra fra 2,5 milliarder til 3,1-3,4 milliarder i 2005 i forhold til 2004. Hvis marginene ikke øker fra dagens 15% så vil det gi 90 millioner på bunnlinjen pre-tax i værste fall!

 

Jeg har også sagt at det ikke trolig blir noe utrulling i japan før tidligst andre halvår. Jeg kommenterte også at skal man nå 100kr aksjen så vil trolig dette ikke kunne inntreffe før jul 2006 hvis alt klaffer for Tomra og vi i tillegg får utvidelser i New York minst.

 

Det eneste dere vil høre på er når det snakkes om kurser på 100+ til jul, og at det skal leveres 20 000 automater i Q3. Det er mildt sagt sjokkerende sånn som dere oppfører dere. Selv uten informasjon fra folk i systemet så burde enhver "tosk" forstå at halvparten av Tysklands behov vil IKKE bli bestillt i løpet av andre halvår 2005. Dette hvis man går utifra at det er 40 000 automater totalt som det er behov for(høyende systemer). Hadde det virkelig vært sterkt behov for 100 000 systemer så kan jeg ikke forstå at Tomra ikke mener dette. Dere må begynne å høre på sjefene, hør på hva ledelsen sier istedenfor å snakke om at alle har uærlige hensikter og driver med humbug. Når ledelsen sier første halvår blir svakt, så blir det svakt - ikke bare fordi at opsjonene ble gitt ut samme dag som Q1 var.

 

Tomra sier det er behov for 30-40 000 automater. Mer enn en aktør til mener dette. Det kan muligens være behov for 70 000 mindre systemer, men dette mener ikke Tomra, altså av UNO varianten. Disse vil ikke ha samme margin, og det er her på de mindre systemene hvor Tomra vil kunne få spesielt lave maringer.

Men dere får holde på som dere vil. Jeg er uansett fornøyd med 5000 automater levert til Tyskland siste halvår skulle det gå som forventet. Det vil dra kursen i 40 tipper jeg.

Vurder 2 opprette 2 tråder. En for hausing og urealistiske mål, og en for mer rasjonelle nyheter og forhåpninger.

Se tilbake på tidligere tråder; det er lite som har godt som forventet her på AF:) Ta en sjans, hør litt på meg - så slipper du bli skuffet. Men det blir opp til deg.

 

Forøvrig, sikkerhetsmerking vil bli lansert ferdigstilt om 1,5 uke ca. Det er også mulig at clearing vil bli annonsert også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vært en tur i Tyskland og det har gitt meg noe å tenke på som jeg ikke tror noen andre har nevnt.

 

Det er klart at behovet for automater kommer. En viktig faktor er da butikenes finansielle styrke. Hadde tysk økonomi gått så det suser, kunne vi gjort som nå: Telt antall forretninger som har behov for automater og bruke dette som grunnlag for antatt antall snarlige bestillinger.

 

Men tysk økonomi går IKKE så det suser. Det er meget høy arbeidsledighet og i en rekke bedrifter går de ansatte med på kollektive lønnsnedsettelser for å redde arbeidsplassene. Nyinvesteringer er ikke akkurat det folk i næringslivet tenker på der nede nå, de er mest opptatt av å overleve.

 

Jeg så mange mennesker i detaljhandelen som var slitne og grå i ansiktet, go jeg tror ikke det var av mangel på sol. Tipper de som har jobb, jobber rumpa av seg for å beholde jobben.

 

I et sånt økonomisk klima, tror jeg antall investeringer i panteautomater blir mye lavere enn vi tror her i rike Norge. Det blir selvsagt investert i automater der det er lønnsomt, men det er nok mange som utsetter det i det lengste, når man kan leie inn billig manuell arbeidskraft.

 

Jeg har tatt et tap og reduserte min eksponering i Tomra til halvparten og ligger omtrent break-even mot dagens kurser nå. Jeg har håp om at de optimistiske vyene skal slå til, så jeg vil ikke sitte uten Tomra. Men om de står i samme kurs ved årsskiftet, vil jeg ikke bli fryktelig overrasket - og jeg vil heller ikke gidde å gråte. Tomra kommer, men dette tar tid hvis man venter kun på Tyskland. Ingen grunn til å være redd for å komme for sent inn i denne aksjen før sommeren i hvertfall.

Link to comment
Share on other sites

Så får noen legge inn noen argumenter om hvorfor butikker faktisk kjøper panteautomater. Samt noe om hvor lang tid det tar før automaten er inntjent. Og kanskje noe om hvor mye som faktisk blir solgt til Tyskland årlig.

 

Jeg gidder ikke...

 

Helt unødvendig.

 

Folk her skjønner at det lønner seg å automatisere panteprosessen.

 

Mitt poeng er at det da skal investeres. I et dårlig økonomisk klima er den aggregerte investeringsviljen i samfunnet lavere enn i et optimistisk klima. Det kan få betydning for investeringer i panteautomater: Et større antall Tomrakunder vil utsette det, selv om det er innlysende at det hadde vært lønnsomt.

 

Det er alltid dyrt å være fattig. Men det er mer forutsigbart å være like fattig om ett år, enn å ta sjansen på å bli enda fattigere eller konkurs om to år. Det er nok mange Tyske forretningsfolk, store og små, som heller driver litt ineffektivt en periode, i tilfelle det skulle gå fra vondt til verre.

 

Det er det jeg mener med mitt forrige innlegg. Og det er, om jeg så blir nødt til å si det selv, en viktig ting å få med seg for andre også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lurer på om kanskje TOM har en ny maskin på gang. Så den i en butikk i Asker og grunnen til at jeg la merke til den var at det overhodet ikke var noen opplysninger på fronten. Vanligvis står det maskintype og tomras navt etc, men ikke på denne. Jeg har sjekket på Tomras hjemmeside og det kunne ligne på en 820, men siden den evar uten merker slo det meg at dette kanskje kunne være en ny maskin under prøving. At det i så fall skjer i Asker er vel ikke så rart.

 

Dette er ikke verdens mest interessante informasjon, men tenkte jeg kunne "slenge" det inn på topicen. Tok også et bilde av den, så jeg får se om ikke jeg kan få lastet det ned fra telefonen og klistret det inn her.

Link to comment
Share on other sites

Hawaii. Staten subsidierer returpunkt?

 

Store bottle

returns pushed

Tax credits to set up redemption

centers are being considered

 

(Utdrag. Resten hos Starbulletin )

 

The state plans to encourage Hawaii stores to set up their own bottle and can redemption centers by offering grants of up to $125,000 or tax credits of $50,000 a year.

 

"We understand the public wants more redemption centers and we're trying to help with that," said Larry Lau, DOH deputy director for environmental health.

 

The concept has the support of both retail trade associations[!], the Sierra Club and several operators of existing redemption centers.

 

"The idea everyone shares is that we need to set up more redemption centers to make recycling more acceptable to folks," said Jeff Mikulina, Hawaii Sierra Club director. "If we had a redemption center at every grocery store, it would erase the biggest gripe about the bill."

 

The volume of containers recycled for a deposit mushroomed in March, the third month of the program, Health Department figures show. Almost 32 million containers were redeemed in March, compared to 12 million containers in January and February combined.

 

"We want reverse vending machines (which return money for cans and bottles) placed in convenient locations, such as retail outlets where they can be available seven days a week and at more convenient hours," Morita said.

 

Through SB212, HD2, "we're looking at state fronting the cost of these machines, through tax credits or grant programs," Morita said.

 

July 1 is a deadline in the bottle bill for having at least one redemption center every two miles in urban Honolulu. The Health Department is looking at ways it might give a higher priority to applicants from underserved areas, Lau said.

 

Two of the Oahu recyclers already running redemption centers, Reynolds Recycling and RRR Recycling Service, said they support state assistance to set up redemption centers.

 

"We need to bring convenience to the marketplace," agreed Reynolds President Terry Telfer. Reynolds has 25 redemption sites, with five more planned, and has doubled its volume since January, he said.

 

***

 

Reynolds er vel Tomras partner på Hawaii.

 

Potensialet for Hawaii har blitt nevnt å være 1000 RVMs minst. Nå starter vel virkelig installasjonen? 76 maskiner ble solgt til Hawaii av Tomra i Q4.

Link to comment
Share on other sites

Wow, statlig støtte er vanvittig positivt. I Danmark sørget dette for salg av 2.100 automater på kun ni måneder, dette dekket hele landets behov. Hvis dette forslaget kommer igjennom vil vi kunne vente langt større salg på Hawaii enn tidligere antatt.

 

:D

Link to comment
Share on other sites

"I et sånt økonomisk klima, tror jeg antall investeringer i panteautomater blir mye lavere enn vi tror her i rike Norge. Det blir selvsagt investert i automater der det er lønnsomt, men det er nok mange som utsetter det i det lengste, når man kan leie inn billig manuell arbeidskraft."

 

 

Må bare få kommentere innlegget til Aksjeper lenger nede.

 

Jeg har en kamerat som driver en mindre dagligvareforretning på østlandet. Han har en Tomra t-600 installert hos seg og denne har han hatt ett par år nå. Jeg har flere ganger snakket med han om denne panteautomaten om hvordan den fungerer og hvor avhengig han er av denne. Han sier at det er umulig å drive dagligvareforretning idag uten panteautomat. Han sier det vil være helt håpløst å ta inn pant manuellt da det tar altfor mye ressurser og det er fullstendig uholdbart å skulle ha en ansatt til å ta imot tomgods.

 

Jeg har vært i Tyskland og sett de enorme butikkene som er der og det bare sier seg selv at når hele prosessen i Tyskland er klar kommer bestillinger i et stort antall og Tomra tar sin del av kaka.

 

Som en liten kuriositet ville jeg bare :) si at når vi vare på fjellet i påsken hadde tilmed landhandleren i Engerdal gått til anskaffeøse av ny Tomra panteautomat.

Jeg husker godt perioden i påsken tidligere år hvor de hadde manuellt system, Vi stod i kø foran lagerrommet og talte opp tomgodset og fikk skrevet ut på en lapp som ble levert i kassen. (Fullstendig håpløst og det fant lanhandleren ut også.)

 

En pantemaskin er innjent på 6-7 mnd. og når vi snakker om investeringer og om disse er på kr 150.- 200.000,- er dette peanøtter. Avskrives over 5-7 år med en årlig avskrivning på kr 30.000,-.

 

Panteautomater blir kjøpt i hopetall i Tyskland vent og se!!!!!.

:) :)

Link to comment
Share on other sites

Ifølge en undersøkelse utført av et uavhengig målingsinstitutt bruker butikker mellom 12 og 18 måneder å tjene inn en panteautomat på spart arbeidskraft. Denne undersøkelsen tok ikke med det faktum at kundetilstrømningen i snitt øker med 5 prosent etter installasjon av automat og at kundene i snitt kjøper mer der det er panteautomat.

 

Det skal absolutt ikke stikkes under en stol at tysk økonomi sliter skikkelig for tida, med en arbeidsledighet på godt over 10%, og jeg skal være enig i AksjePers påstand om at salget hadde gått langt raskere dersom økonmien gikk på skinner og det var mangel på arbeidskraft med påfølgende høye lønninger. Likevel lønner panteautomater seg i stort sett alle større butikker på over 500 kvm.

Link to comment
Share on other sites

tysk økonomi sliter skikkelig for tida, med en arbeidsledighet på godt over 10%, og jeg skal være enig i AksjePers påstand om at salget hadde gått langt raskere dersom økonmien gikk på skinner

 

Takk Vegard, det var i grunne bare det jeg ville si.

 

Jeg har ingen grunn til å bestride at automatier er en god investering både i Austre Slidre og i Berlin. Poenget mitt var å bringe inn litt flere nyanser ( ihvertfall en til) i Tomra-vurderingene.

 

Men jeg ble veldig overrasket over at noen tok dette lille poenget som "negativ til Tomra".

 

Ordet "pante-menighet" er ikke min oppfinnelse, med det er visst mer treffende enn jeg trodde her på AF, når selv mitt lille bidrag ikke kunne stå uten å bli "motbevist" av opptil flere. :D

Link to comment
Share on other sites

Some indicators (updated 11.04., 01:25):

 

Price: 28.90, 0.00%

 

BollingerBands_20/2.0: Boll+=30.25, Boll-=27.61

difference: 2.64

difference change: -0.18, bullish?

The smaller the difference, the more probable is the break out of a (more or less) sideways movement

A small difference often is seen bullish

If the price ("close"!!!) touches or breaks Boll+, it's often seen as a trigger to sell - and opposite

 

ParabSAR_0.02/0.02/0.2: 29.92

"red" the 7. day

change: -0.10

ParabSAR produces each day either a red or a green point/line above/under the chart

"green" means: buy/hold, "red" sell

 

RSI_14: 48.46

change: +/-0.00

Critical lines: 30 (=oversold) / 70 (=overbought)

 

Momentum_12: -0.70

change: +0.70

Critical line is 0

The more it's under/over 0, the more it's oversold/overbought

But also: the more it's under/over 0, the stronger the down-/up-trend

 

MACD_12/26/9: +0.055

change: +0.010

Critical line: 0

The more it's under/over 0, the stronger the down-/up-trend

On 18.02, MACD has been -0.763

 

Stochastic_14/3/5: +3.05

change: -3.05

Stochastic > 0 is bullish and opposite

 

DI_14 (a measure of the strength of the trend): -3

change: +2

The higher DI_14 > 0, the stronger is a bullish trend - and opposite

18.02.: -42

 

MoneyFlow_21: +0.168

change: -0.06

18.02.: -0,43

It's an indicator of selling or buying pressure: the more it's under 0, the higher is the selling pressure

 

Aroon_14: -28.57

change: +/-0.0

Aroon > 0 or Aroon rising is bullish and opposite

The nearer Aroon comes to +100, the more bullish is it

Aroon

If changing is growing (+ or -), the existing trend is strengthening - and opposite

If changing is 0 or near 0, Aroon indicates a sideways-movement

 

Volume Friday (VT): 1550k

change: -474k, -23%

Volume average 50 days (VA50): 2296k

Percentage VT of VA50: 67.51%, -20.87%

Steady prices at falling volume is not really bullish

Steady prices at high volume is not relly bearish

Volume is high, if it's over or near VA50

 

Next target: "motstanden" at MA10: 28.83 (has still to be confirmed!)

 

MA10: 28.83 (+0.01)

MA50: 29.72 (-0.03)

MA100: 30.15 (-0.03)

MA200: 30.68 (-0.01)

Crossing of rising MA10 and MA50 would be a trigger.

 

Next "normal motstanden": 28.90 (not yet really broken!)

Next support: 28.40/28.60

 

No technical indicator can represent the real fundamental situation.

Technical indicators can represent the current tone. They are rather good instruments for short-term decisions. They're totally worthless for long-term decisions.

They all will be waste paper in the moment, when real (good or bad) fundamentals will occur.

Link to comment
Share on other sites

Some technical remarks

The technical indicators are showing a tensing situation at the beginning week. Most of them have so little changings, that we have to understand them as indicating a sideways movement.

On Thunderday, TOM jumped up more than 2%, at not really but rather high volume.

After this jump, we could have expected a clear correction with falling prices. Indeed, intraday TOM fell down a little bit under the level of Thunderday. But most time of the day, TOM was at 28.90, often clearly higher.

Volume was falling on Friday - but with more than 2/3 (~7/10) of VA50, it still remained not really low (on Thunderday, it's been 9/10 of VA50).

So possibly the "break" on Friday only was a "breathing" to get power for the next step. Or it's just been a break befor going down again.

But the indicators aren't really clear. They are indicating "sideways"....

 

Some remarks on the situation in Germany

As some have discussed here already (e.g. Aksjeper, Vegard, anders e.a.), the economical situation in Germany is not just "wunderful". Because of a very high unemployment (>10%) and very high common uncertainty of the own future, people are spending very few money, many, because the don't have money, more, because they fear to have no more money in the future. This uncertainty is independent from the question, who will be the government next year: The existing government follows a supply oriented line (enterprises, concerns are supported, e.g. by lower taxes, people have less money, e.g. falling income, falling unemployment benefits etc; it's the so called "neoliberal" politics); if government would change next year, this line would even be aggravated: the conservative parties in Germany are following a radical "neoliberal" line.

This politics make bigger German concerns very strong: Germany is "world champion" in exporting. Even USA don't export as much as Germany.

But on the other hand, unemployment in Germany doesn't decrease: since many years, it's growing from one year to the next (poor people become more and more and have less and less money, rich people become less, but become more and more rich).

As one result of this situation, retail traders have really big problems. People are buying always the cheapest - and the profits of the retailers are falling since years dramatically. Even big chains have big financial problems by now.

So even if they wanted to invest in Tomra machines (or other machines like that), they cannot - they sinmply don't have enough money. So for many retailers, on the short term, it might be cheaper to pay for a while an unemployed part-time-worker to collect bottles and glasses - or even to pay a penalty - than to buy a machine.

But in addition, the retailers don't want to invest in "Pfand" at all. By government and opposition, by radio, TV, papers, in Germany there is forced a propaganda, saying: "We now already do have much too much laws and regulations; we need deregulation; we need total freedom for industrialists, low taxes, low income, much more working hours, weak unions etc." And people don't resist against this propaganda, because they fear to become unemployed, like 6 millions other people. - In this climate, there it's really become a kind of "sport" of the enterprises, simply to ignore existing laws. And so I fear, most retailers will ignore the "Pfand"-laws as long as possible.

And that's the reason why I think: big orders for Tomra will come as late as it's possible for the retailers.

On the other hand, there's the pressure of competition: Just because the situation of the retailers is as hard as it is, as a retailer I have to use even the smallest advantage to hold my clients.

And so, there might come big orders (as I think: more at the end of the year) - not, because there exists a law in Germany, but simply because the pression of competition will force them.

Link to comment
Share on other sites

Hei Kris og afbruker

 

Jeg tror du misforstår totalt !

Det jeg spør er om du kan undrerbygge noe av det du kaster ut av deg hele tiden .

F.eks. dette med sikkerhetsmerking/clearing , hvor har du det fra , hvem sa hva og når

Har du noen referanser ?

Det er alt jeg ber om , intet mer.

Ellers ok med 5000 automater hvis det er tallet du ønker å se.

Men som jeg har sagt tidligere , hvor mange auitomater avhenger av mange faktorer bl.a produksjonskapasiteten.

 

 

 

Tandy

 

Jeg skjønner ikke at informasjon som jeg har nevnt her skal bli så utrolig dårlig motatt.  Virkelig ikke...

 

Jeg har sagt at det estimeres ca 5-7000 automater levert til Tyskland totalt i andre halvår 05. Tomra burde kunne få minst 3-4500 av disse til hyggelige marginer. Hvis vi antar at det er høyende systemer så er det ca 25 000 euro per maskin, rundt 200 000kr. Det vil øke topplinjen til Tomra fra 2,5 milliarder til 3,1-3,4 milliarder i 2005 i forhold til 2004. Hvis marginene ikke øker fra dagens 15% så vil det gi 90 millioner på bunnlinjen pre-tax i værste fall!

 

Jeg har også sagt at det ikke trolig blir noe utrulling i japan før tidligst andre halvår. Jeg kommenterte også at skal man nå 100kr aksjen så vil trolig dette ikke kunne inntreffe før jul 2006 hvis alt klaffer for Tomra og vi i tillegg får utvidelser i New York minst.

 

Det eneste dere vil høre på er når det snakkes om kurser på 100+ til jul, og at det skal leveres 20 000 automater i Q3. Det er mildt sagt sjokkerende sånn som dere oppfører dere. Selv uten informasjon fra folk i systemet så burde enhver "tosk" forstå at halvparten av Tysklands behov vil IKKE bli bestillt i løpet av andre halvår 2005. Dette hvis man går utifra at det er 40 000 automater totalt som det er behov for(høyende systemer). Hadde det virkelig vært sterkt behov for 100 000 systemer så kan jeg ikke forstå at Tomra ikke mener dette. Dere må begynne å høre på sjefene, hør på hva ledelsen sier istedenfor å snakke om at alle har uærlige hensikter og driver med humbug. Når ledelsen sier første halvår blir svakt, så blir det svakt - ikke bare fordi at opsjonene ble gitt ut samme dag som Q1 var.

 

Tomra sier det er behov for 30-40 000 automater. Mer enn en aktør til mener dette. Det kan muligens være behov for 70 000 mindre systemer, men dette mener ikke Tomra, altså av UNO varianten. Disse vil ikke ha samme margin, og det er her på de mindre systemene hvor Tomra vil kunne få spesielt lave maringer.

Men dere får holde på som dere vil. Jeg er uansett fornøyd med 5000 automater levert til Tyskland siste halvår skulle det gå som forventet. Det vil dra kursen i 40 tipper jeg.

Vurder 2 opprette 2 tråder. En for hausing og urealistiske mål, og en for mer rasjonelle nyheter og forhåpninger.

Se tilbake på tidligere tråder; det er lite som har godt som forventet her på AF:) Ta en sjans, hør litt på meg - så slipper du bli skuffet. Men det blir opp til deg.

 

Forøvrig, sikkerhetsmerking vil bli lansert ferdigstilt om 1,5 uke ca. Det er også mulig at clearing vil bli annonsert også.

Link to comment
Share on other sites

Hei Tandy

 

Jeg går ikke ut med hvor jeg har det fra, og du kan velge helt fritt om du vil stole på det. Jeg ser det blir vanskeligere å ta mine ord for god fisk uten at jeg oppgir referanser, men det er ikke mitt problem. Jeg er ferdig med å skrive her for øyeblikket, det jeg sier blir aldri godt motatt uansett. Slitsomt..

 

En gledelig nyhet fra de kildene jeg ikke går ut med, så vil det bli leveringsproblemer - men ikke sikkert før Q1 2006. Det forventes opp i mot 7000 maskiner andre halvår, Tomra, hvis de leverer samme markedsandel som nå, kan de kanskje få oppimot hele 6000 maskiner. Men dette er ett sprekt estimat. Man gjør ikke noe galt i å legge listen noe lavere som jeg har skrevet under. 6000 automater i 2 halvår ligger vel også oppunder maks produksjonskapasitet for firmet så vidt jeg har skjønt.

 

Nok om det... Lykke til og hade bra.

Link to comment
Share on other sites

Hei Kris og takk for hyggelig tilbakemelding

Hvis det du sier er korrekt ser det jo lyst ut fremover så der er vi jo enige iogforseg.

Å være nøktern er også en bra egenskap og 6000 er enda bedre enn 5000 :D

At 2006 blir bra er jeg klar over og også mener jeg at det vil medføre leveringsproblemer . derfor haster det nå.

Nok om det, vi snakes når fakta er der og hvor veien går videre.

Lykkke til du også :D

Link to comment
Share on other sites

Går fortere i USA

 

Tomra: Delstat i USA får fart på lovforslag om pant.

 

Artikkel av: Odd Steinar Parr (8.4.05 14:25)

 

Relaterte artikler Se aksjeticker

- Ny nedtur i New York - Lover bra for Tomra?

- - Kjøp Tomra - 18 anbefalte aksjer

- TOM

 

Markedet venter spent på hva som skjer i Tyskland.

 

Samtidig kan Tomra registrere fortgang i den politiske prosessen i Tennessee, som nå kan bli den 12. staten med pant i USA.

 

Ifølge newschannel5.com ser saksgangen ut til å gå raskere enn det som først var ventet. Saken skal behandles i begge statens kamre i de nærmeste uker, heter det. Det vil si både Senatet og Representantenes Hus.

 

Det er ifølge kanalen den lokale miljøgrupperingen Scenic Tennessee som har tatt initiativet til lovforslaget, som vil legge pant på fem cent til all drikke kjøpt i glass, plastflasker eller aluminiumsbokser.

Link to comment
Share on other sites

Anbefaler tre aksjer

 

Orion Analyse trekker frem tre aksjer det kan være verdt å ta en titt på.

 

Artikkel av: Stian Jacobsen (8.4.05 14:46)

 

Relaterte artikler

- Rekord for innsideporteføljen - Spår børsoppgang

- Anbefaler fem aksjer - Slik åpner Wall Street

 

I dagens rapport fra Orion Analyse omtales tre børsnoterte selskaper som dagens case.

 

Vi kommenterte Ementor som Dagens Case på tirsdag, og siden den gang er aksjekursen opp 10 prosent. På tross av dette er vi fortsatt positive til aksjen.

Bjørge er et av de nyeste tilskuddene på Oslo Børs, men dette stopper ikke selskapet fra å ha ambisiøse mål. Vi mener aksjen har potensial til å stige over 11 kroner i løpet av kort tid.

Selv om Tomra for en tid tilbake ble tatt ut av vår modellportefølje mener vi fortsatt at aksjen er et spennende case.

Link to comment
Share on other sites

Ownership structure

 

 

Registered at 6. April, 2005

 

Number of shares

 

 

Ownership

 

1. Folketrygdfondet 18 923 100 10,6 %

2. JP Morgan Chase Bank Clients Treaty Account 10 437 715 5,8 %

3. Vital Forsikring ASA DnB NOR Kapitalforvaltning 3 802 589 2,1 %

4. Clearstream Banking CID Dept, Frankfurt 3 220 938 1,8 %

5. State Street Bank & Client Omnibus D 3 094 340 1,7 %

6. Nordea Bank Denmark S/A Nordea (DK) CCA 2 782 529 1,6 %

7. VPF DNB NORNorge 2 737 738 1,5 %

8. Orkla ASA 2 200 000 1,2 %

9. VPF Avanse Norge 2 079 927 1,2 %

10. Lombard Odier Darier General Dossier 2 035 590 1,1 %

11. Euroclear Bank S.A. /25% Clients 1 804 065 1,0 %

12. Skagen Vekst 1 800 100 1,0 %

13. KLP Forsikring Aksje 1 786 450 1,0 %

14. Mellon Bank AS Agent Mellon Bank NA A/C NOM 1 611 974 0,9 %

15. Nordea Avkastning v/Nordea Fondene AS 1 611 853 0,9 %

16. Svenska Handelsbanke c/o Handelsbanken AS 1 360 690 0,8 %

17. DnB NOR Bank ASA Finansregnskap 1 304 653 0,7 %

18. Nordstjernen Holding 1 300 000 0,7 %

19. JP Morgan Chase Bank M.Stanley Norway Equ 1 268 900 0,7 %

20. Mellon Bank AS Agent Mellon Bank NA A/C ABN 1 226 019 0,7 %

 

Total 66 389 170 37,2 %

Other shareholders 112 097 389 62,8 %

Total (17 238 shareholders) 178 486 559 100,0 %

 

Shares owned by Norwegian shareholders 124 620 105 69,8 %

 

Shares owned by foreign shareholders 53 866 454 30,2 %

 

Total 178 486 559 100,0 %

Link to comment
Share on other sites

Kjøp Tomra

 

Corporate Advice & Research anbefaler i dag kjøp av Tomra.

 

Av:Svend E Larsen - Stocklink - 11.04.2005 10:36

 

Corporate Advice & Research anbefaler i dag kjøp av Tomra.

 

"Aksjen tar imot på støttenivået 28,-/29,- tross noen nedgraderinger, og momentumanalyser viser at vi kan forvente videre oppgang. Det er litt motstand opp mot 30,- kroner men et brudd over dette utløser kjøpsignal hvor neste motstand er 34,-. Vi anbefaler kjøp på dagens nivå med kortsiktig potensiale til 34,- kroner", heter det fra CAR.

 

 

http://www.stocklink.no/bin/Server?x-servi...cle&oid=5204157

Link to comment
Share on other sites

Presser på for økt retur av tomgods

 

Mandag 11. april 2005 kl. 10:53

Skrevet av: Arne Lunde - iMarkedet

 

Delstatsmyndighetene på Hawaii jobber nå med forslag for å øke returen av flasker og bokser på ferieparadiset. Økonomisk støtte og skattelettelser er blant tiltakene som vurderes.

 

Delstaten ønsker å motivere flere dagligvarebutikker til å sette oppe egne returpunkter for drikkevareemballasje, og de jobber nå både med en ny lov og et forslag fra helsedepartementet som er ansvarlig myndighet for returordningen på Hawaii.

 

Ifølge lokalavisen Star Bulletin er målet med begge tiltakene å oppmuntre flere dagligvarebutikker til å tilby retur av flasker og bokser.

 

I dag må forbrukerne frakte tomgodset til retursentre for å få tilbake panten.

 

- Vi ser at folk ønsker flere retursentre og vi forsøker å hjelpe med det, sier visedirektør Larry Lau i Hawaiis helsedepartement.

 

Tiltakene som nå foreslås skal være støttet av eierne av dagens retursentre. Tomra har vært en viktig leverandør av utstyr til ordningen på Hawaii så langt.

 

Det var fra nyttår at Hawaii innført pant på tomgodset under sin nye flaskelov. Det var 43 retursentre på Hawaii da ordningen startet ved nyttår, og antallet har nå økt til 56 ifølge Star Bulletin.

 

Returnivåene ser også ut til å være på rett vei, tallene viser at i januar og februar ble returnert 12 millioner bokser og flasker i hver av månedene, for deretter å øke til 32 millioner enheter i mars.

 

Panten på Hawaii er på 5 cent, i tillegg til en avgift på 1 cent som går til delstatens kostnader med ordningen.

 

Den nye loven forslår skattekreditter på inntil 50.000 dollar for butikker som vil sette opp retursentre og inntil 125.000 dollar i støtte til hver organisasjon som vil etablere slike sentre.

 

Det er også inen et lovforslag om å innføre strekkoder på enballasjen som vil lette arbeidet med å bruke panteautomater.

 

 

Imarkedet

Link to comment
Share on other sites

18. Nordstjernen Holding 1 300 000 0,7 %

 

Ser at Nordstjernen Holding nå er inne på topp 20. Noen som vet hvem som ligger bak dette selskapet og er de helt nye med større volum?

 

:o :o

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...