Jump to content

Lønner det seg å ta utbytte nå i 2005, da skatt på aksjer/Askjedond øker etter nyttår???


Recommended Posts

Hei!

 

Lurte på om noen kunne hjelpe meg med et spørsmål jeg har.

Nå som skatt på aksjer/aksje fond øker etter nyttår, lønner det seg å ta gevinsten man har hatt på aksjen/fondet nå, eller har ikke dette noe å si? Så kan en jo evt. kjøpe tilbake samme aksje rett etterpå....

hmmm.... :blink:

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Lurte på om noen kunne hjelpe meg med et spørsmål jeg har.

Nå som skatt på aksjer/aksje fond øker etter nyttår, lønner det seg å ta gevinsten man har hatt på aksjen/fondet nå, eller har ikke dette noe å si? Så kan en jo evt. kjøpe tilbake samme aksje rett etterpå....

hmmm.... :blink:

 

Hvis du kjøper og selger aksjer på børsen som privatperson blir det ingen endringer i skatteopplegget for 2006 mht skatt på aksjegevinster / fradrag for tap. Det vil fortsatt være 28% skatt på en evt gevinst. Samme for fond.

 

I headingen snakker du også om utbytte. Hvis du tenker på utbytte fra børsaksjer så kan du jo ikke akkurat styre dette så veldig... Du æh Freddy, jeg tar utbytte nå før jul jeg :D

Hvis du snakker om utbytte fra eget AS, vil det selvsagt lønne seg å ta dette ut før nyttår.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Hvis du kjøper og selger aksjer på børsen som privatperson blir det ingen endringer i skatteopplegget for 2006 mht skatt på aksjegevinster / fradrag for tap. Det vil fortsatt være 28% skatt på en evt gevinst. Samme for fond.

 

I headingen snakker du også om utbytte. Hvis du tenker på utbytte fra børsaksjer så kan du jo ikke akkurat styre dette så veldig... Du æh Freddy, jeg tar utbytte nå før jul jeg :D

Hvis du snakker om utbytte fra eget AS, vil det selvsagt lønne seg å ta dette ut før nyttår.

 

Betyr det at hvis jeg selger aksjer med gevinst og kjøper meg inn i et nytt selskap like etter at jeg må betale skatt av gevinsten?

Link to comment
Share on other sites

En må alltid betale skatt / få fradrag av realisasjoner som privatperson.

 

Har du AS kan du kjøpe / selge og ikke betale skatt før du tar penger ut av firmaet. Da må du trulig betale inntektsskatt.

 

Dette er et stort emne som er behanlet tidligere i stor stil (Se gamle topiker)

 

Fra og med 2006 er det blitt skatt på utbytte slik at mange selskaper gjorde seg ferdig med utbytte i 2005. De tok ut meget store beløp

 

Å kjøpe tilbake aksjer i eget eslskap og deretter slette de er en ny form for "utbytte".

 

 

PT

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...