Jump to content

Opsjonsordninger


insominos

Recommended Posts

Dagens overskrifter handler i høy grad om at Hydro nå avvikler sine opsjonsavtaler og det har også blitt nevnt at konsernsjefen får en ny saftig utbetaling som kompensasjon.

 

Jeg har et spørsmål med tanke på de selskapene som fortsatt praktiserer disse opsjonsordningene som så mange har valgt å kritisere. Opsjonsavtaler er som kjent en avtale mellom person a og b hvor person a gis en valgfri rett til å handle en aksje til en forhåndsbestemt kurs på et visst tidspunkt. (korriger meg gjerne hvis jeg tar feil).

 

Men hvem er person b, når det kommer til opsjonsordningene selskapene gir sine toppsjefer? Er det selskapet, eller en aktør på det åpne markedet? Dreier deg seg om en opsjonsavtale mellom toppsjefen og selskapet (som vil si at selskapet utbetaler hele sumen dersom kursen stiger) eller er det en avtale mellom toppsjefen og en aktør på det åpne opsjonsmarkedet, hvor selskapet kun betaler prisen for selve kontrakten? ( Hvilket betyr at det er aktøren på det åpne markedet som i så fall betaler toppsjefens gevinst dersom kursen stiger)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...