Jump to content

ODIM


TechOne

Recommended Posts

ODIM kjennetegnes av å ha en innovativ og risikovillig ledelse. De har drevet med leveranser av vinsjsystemer for seismikkbransjen i noen tiår.

 

Da markedet falt mot slutten av nittitallet, fant de ut at de skulle benytte sin kompetanse til å lage vinsjløsninger til å legge fiberkabler på havbunnen, såkalte kabellinjer. Det var i perioden hvor alle trodde at vi kom til å sitte å prate i videotelefoner over nett og alle filmer ville vises over on-the-demand over nett verden over i løpet av de neste fem årene. Eller dotcom-bølgen som det også ble kalt.

 

Nå vet vi jo alle at det heter dotcom-bobla, og behovet for infrastruktur til all denne nettrafikken verden over forsvant over natta. Innen den tid, hadde ODIM klart kunststykket å få en avtale med Dockwise og TyCom med leveranse av kabellinjer til totalt åtte skip. To til Dockwise og seks til TyCom. Dockwise hadde allerede en avtale om å lease skipene til TyCom. Dette i konkurranse med veletablerte selskaper.

 

Problemet for ODIM, var at de hadde solgt seg inn rimelig, da de forventet nye kontrakter snarlig, at de hadde liten fortjeneste på en for dem så ny teknologi. Leveransen til Dockwise var den mest automatiserte løsningen som eksisterte, da den ble tatt i bruk 2002. Inntjeningen var så som så.

 

I denne perioden ble Hitec og ODIM fusjonert, men det ble ingen synergieffekt av det hele. Snarere tvert imot. Odim Hitec ble etter hvert hetendes OHI, ticker OHIT, Hitec ble skilt ut igjen og ODIM startet på nytt. OHIT ble tatt av børsen og aksjene der vil bli konvertert til ODIM etter hvert.

 

Denne utvanningen som vil komme etter hvert, kan være noe av årsaken til at aksjen har falt så mye i det siste, men det er kun spekulasjoner på høyt nivå :rolleyes:

 

I mellomtiden hadde seismikkbransjen tatt seg opp igjen, og ODIM kunne begynne å tjene gode penger igjen.

 

Til tross for dette, så ledelsen fremdeles framover, for å finne andre områder å tjene penger på sikt. ODIM Alitec ble opprettet, for å benytte CTCU-teknologien de allerede hadde, til å lage en vinsjløsning for å heve og senke moduler på ultradypt hav. Klok av skade, valgte de å gå ut i markedet og skaffe finansiering og holde den nye teknologien adskilt fra resten av selskapet.

 

Løsningen ble kalt FRDS (Fibre Rope Deployment System), siden ankeret skulle byttes ut med fibertau (må ikke forveksles med optisk fiber som er omtalt lenger opp), og kalles nå ODIM CTCU. Siden fibertau har omtrent samme egenvekt som vann, kan man fjerne et ledd i ligningen, når man skal beregne vekten av en modul på 2000m dyp. Ankeret er så tungt at vinsjene må overdimensjoneres og det samme må ankeret jo dypere man skal. På en gitt dybde (man regner med ved omtrent 2000m dyp) vil ikke anker kunne benyttes, da vekten av ankeret blir så tung, at det ikke kan bære sin egen vekt. Øker man dimensjonen for å kompensere, økes vekten tilsvarende.

 

Det som skjer framover nå, er at ODIM etter lang tid med utvikling og testing har klart å industrialisere sine prototyper. De har vært tidlig ute og har, med støtte fra bl.a. Statoil, lagd en løsning som vil bli mer og mer etterspurt, når flere og flere felt blir funnet på ultradypt hav. ODIM har samtidig kjøpt opp kompetanse innen dypvannssegmentet, for å bli en mer komplett leverandør innen dypvann og fortøyning. Dette er et marked som vil vokse betydelig hos ODIM framover, og som fører til at de også i framtiden vil levere knall resultater. For å kutte kostnadene ved produksjon, er de iferd med å opprette en fabrikk i Vietnam.

Link to comment
Share on other sites

En bekreftelse på at markedet for heving og senking av dypvannsmoduler er på gang:

 

(Hareid, 16. november 2007): ODIM har i dag

inngått kontrakt med Aker Oilfield Services for

levering av et tårn- og modulhåndteringssystem for

dypvanns installasjon. Kontraktsverdien for ODIM

er på 100 millioner kroner. Dypvannssystemet skal

leveres i andre kvartal 2009.

 

Kontrakten med Aker Oilfield Services inkluderer

levering av automatiserte håndteringssystem som

omfatter tårn, moon pool luker, cursor og skid-

arrangement (logistikk og guide-system på- og

gjennom dekk) samt kontroll-systemer. Dette vil

bli installert på et av Aker Oilfield Services

fartøy for Subsea Equipment Support (SESV).

 

I august i år inngikk ODIM kontrakt med Aker

Oilfield Services om levering av et 125 tonns ODIM

CTCU-system. Dette vil bli en del av det

automatiserte håndteringssystemet som Aker

Oilfield

Services skal benytte på det aktuelle Subsea

Equipment Support fartøyet. Til sammen utgjør

disse

to kontraktene en verdi på om lag 160 millioner

kroner for ODIM.

 

- Med denne kontrakten tar ODIM nok et steg mot å

bli en komplett leverandør av dypvannssystemer.

Med

færre store funn, og med mer petroleumsleting på

dypt vann, er det forventet en sterk vekst innen

dypvannsinstallasjon i årene som kommer. Ved å

kombinere vår unike ODIM CTCU-teknologi med

kompetansen vi har fått tilført gjennom oppkjøpet

av ODIM JMC, kan vi nå tilby våre kunder mer

komplette dekksløsninger i dette lovende markedet,

sier Kjetil Leine, konserndirektør for Mooring &

Deepwater Installation i ODIM.

 

Aker Oilfield Services har tidligere

offentliggjort

at de har inngått en 5 + 5 års kontrakt med

Petróleo Brasileiro - Petrobras basert på et

avansert undervanns intervensjonsfartøy for dypt

vann - Subsea Equipment Support Vessel (SESV).

SESV

konseptet ble etablert av Petrobras og

videreutviklet av Aker Oilfield Services for

operasjon på ekstremt vanndyp. Fartøyet vil utføre

et bredt spekter av tjenester knyttet til

intervensjon på undervannsinstallasjoner. Dette er

tjenester som tradisjonelt utføres med dypvanns

borerrigger.

 

- Vi har lykkes med å inngå verdens første

kontrakt

med denne typen fartøy med Petrobras. Dette kan

tilskrives Aker Oilfield Services og våre

partneres

unike evne til å levere løsninger som integrerer

avanserte marine operasjoner med høyteknologiske

undervannsløsninger, sier Per-Ola Baalerud,

President & CEO i Aker Oilfield Services.

 

Petrobras SESV fartøyet som for tiden er under

bygging, er chartret fra DOF Subsea ASA og er

basert på Aker OSCV 03 design. Fartøyet inkluderer

innovative løsninger utviklet av Aker Oilfield

Services for effektiv håndtering, testing,

installasjon og utskiftning av undervanns

ventiltrær og relatert utstyr på en sikker og

effektiv måte i et utfordrende operativt miljø.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...