Jump to content

VEI - Veidekke


vegardk

Recommended Posts

Johan Fredrik Odfjell (styreleder Orkla) og selskapet hans Space har i høst kjøpt store mengder Veidekke-aksjer, som nå har en verdi på 24 millioner kroner.

 

- Aksjene er kjøpt fordi Veidekke er et interessant selskap. Selskapet har etter min mening en dyktig ledelse og det er et selskap som er upåvirket av slike ting som de sterke valutasvingningene, sier Johan Fredrik Odfjell til DN.

 

-Du er ikke redd for renteutviklingen neste år?

-Den typen faktorer tas det også hensyn til når selskapet gjør investeringer, sier Odfjell. (DN)

 

Hvorfor har Odfjell kjøpt så mye aksjer? Fordi dette er en aksje med stort potensiale.

 

Rett og slett.

Link to comment
Share on other sites

Hei VegardK,

Jeg er på jakt etter noen aksjer for 2005 og jeg har VEI i min kandidatlisten over aksjene som jeg har lyst å følge litt nøye med.

Dessverre pr. idag vet jeg veldig lite om aksjen men jeg har sett på grafen som har en fin stigningskurvet og har registrert at det har kommet en del kontraktmeldinger.

Det vi egentlig trenger å vite mer om den fundementale i selskapet, så du ville har vært veldig fint om du kunne dele med oss det du vet om den fundemantale og dine betraktninger ang. lfremtiden.

inken under viser litt om VEI(inntjening estimater, vekst i fortjeneste,....). , de har 2 sterk kjøp anbefaling http://no.biz.yahoo.com/z/v/vei.ol.html

 

Her er en teknisk analyse fra investtech.

 

di.php?CompanyID=100109&fn=..%2F..%2Fwww4%2Fose%2F%2Fcharts%2Fdelayed%2F100109_1.gif

di.php?CompanyID=100109&fn=..%2F..%2Fwww4%2Fose%2F%2Fcharts%2Fai_delayed%2F100109_ai.gif

Kjøpskandidat (Middels lang sikt) - 6. des 2004

Veidekke ligger i en stigende trend og videre oppgang innenfor denne indikeres. Aksjen har støtte ved ca 80.00 kr. Aksjen anses teknisk positiv på middels lang sikt.

 

R/Carlos

Link to comment
Share on other sites

Veidekke er norges største entreprenørselskap, og et av de ledende i Skandinavia. I tillegg til asfaltering (som navnet antyder), driver selskapet også med bygge- og anleggsvirksomhet, gjenvinning av industri-, bygg- og anleggsavfall, utvikling og forvaltning av eiendommer og rehabilitering.

 

På begynnelsen av 1980-tallet startet en strukturutvikling i bygg- og anleggsbransjen. Flere større sammenslutninger så dagens lys, og i denne situasjonen besluttet Veidekke å utvikle selskapet på egenhånd som en riksdekkende entreprenør. Gjennom overtakelser, fusjoner og nyetableringer har ca. 60 selskap kommet inn på familietreet siden 1982. Veidekke har vokst fra nummer ni i størrelse på begynnelsen av 80-tallet, til den største, norskeide entreprenøren i dag.

 

I USA har man nå store stigninger i boligprisenene, og Norge følger etter. Kombinert med et lavt rentenivå fører dette til høy byggeaktivitet. Antall igangsatte boliger er høyere enn på lenge: Godt drag i boligmarkedet får entreprenørene til å sette fart på byggeprosjektene, og tempoet fortsetter neste år. Det er sjeldent gode tider i bygg- og anleggsbransjen. Selv om 2004 ser ut til å bli et kanonår, kan 2005 bli vel så godt.

 

Det som kan bremse oppgangen i bransjen er en sterkere rente, men jeg tror Veidekke kommer til å klare det godt. I høst har vi hatt en "boom", som nok kan flate ut litt fremover. Tradisjonelt har ikke Veidekke hatt svært gode første kvartal, men neste år ser trenden ut til å snu.

 

Omsetning til Veidekke i tredje kvartal 2004 var på sterke 3.106,0 millioner kroner, mot 2.816,8 millioner kroner i fjor. Resultat før skatt var på gode 105,1 millioner kroner, mot 57,9 millioner kroner i fjor. Driftsresultat (EBIT) var på 93,8 millioner kroner, mot 60,4 millioner kroner i fjor. Ordrereserven i entreprenørvirksomheten var 9.079 millioner kroner, mot 8.163 millioner kroner i fjor.

VEId1.gif

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...