Jump to content

Energi, hot?


Finansgrisen

Recommended Posts

Jeg så et dokumentar-program på NRK igår kveld, vedr USA og Kina's involvering i Afrika's oljeressurser, og disses kamp om å sikre seg avtaler for fremtidig oljeleveranse.

 

Det er ikke tvil om at denne "kampen" om oljeressursene mellom USA og Kina for fremtidig leveranse vil bli tilspisset etterhvert. Hva som skjer da, skal fåglarna vite, men det kan bli litt skummelt. Inntil en evt konflikt oppstår, ser jeg ikke for meg at oljeprisen vil falle. Kina synes å være umettelig på olje, og vil stadig etterspørre mer pga den enorme BNP-veksten på 9-10% pr år siste 15 år. USA på sin side har alltid hatt stor tilgang på olje gjennom egen produksjon og import fra land hvor de har avtaler, men må nå sikre seg for fremtidige leveranser i og med at Kina legger stadig større beslag på oljeressursene i verden.

 

Asia, med Kina i spissen sammen med Japan og India, vil etter mitt syn være verdens supermakter når det gjelder økonomi innen 10 år. Så spørs det om USA og Europa "tillater" det.

 

Nå skal jeg ikke spå dystre utsikter, men på sikt ser jeg for meg et mer anspent forhold mellom USA og Kina.

 

I og med at Japan også er storforbruker av olje, og India stadig etterspør mer, ser jeg ikke noen fare for oljeprisen sånn umiddelbart. Det som evt kan få oljeprisen mye ned er en konflikt av større art, eller en kollaps i verdensøkonomien som tar bort en del av etterspørselen.

 

Det er sannelig ikke godt å si hva som vil skje fremover....

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...