Jump to content

Renter, valuta og aksjer. Fremtiden.


Recommended Posts

Kommentar til markedet 2004-02-15.

 

Valuta. NOK fortsetter å svekke seg i tråd med NB sin deflasjonsfrykt. Har jo tidligere advart på det sterkeste mot å låne i valuta da det er en gambling som er vanskelig å forutse resultatet av da det ofte er politikere som styrer mye av den biten. Fortsatt kan det være forbundet med stor risiko å låne i utenlandsk valuta men nedsiden er mindre nå en tidligere. Typisk så er det ingen banker som nå pusher valutalån med en EURO nær 9 mens de når den var langt nede på 7 tallet solgte valutalån mot EURO som varmt hvetebrød. Nå vil vi få en test av 9 mot EURO og det er mulig vi nærmer oss en langsiktig topp men litt tidlig å ta et slikt standpunkt. Alle som tok lån mot EURO på 7 tallet har nå fått alt i mot. NOK renter er nå i tillegg, sett som 3 mnd eurorente lavere.

 

Renter. NB fortsetter sin nytteløse kamp mot deflasjonsspøkelset ser det ut for men vil nok muligens få en utflating i prisfallet. Lav prisstigning tror jeg vi må leve med i mange år fortsatt. Årsaken er at det i verdenssamfunnet fortsatt er svært mange ledige hender og overskudd på produksjonsmidler. Stadig flere flytter sin industriproduksjon til lavkostland som Kina og India mfl. Effektiviteten ved at produksjonsmidlene stadig utvikler seg i en rasjonaliserende retning, vil fortsatt i mange år fremover være dominerende. Energi er faktisk blant de få varene som man kan forvente prisstigning på av noen særlig grad. Pc, Tv, Komfyr, Kjøleskap, Mobil, Mat faller faktisk i pris og det samme gjør klær og sko. Så betydelig del av våre forbruksvarer faller og vil fortsette å falle i pris så vi kan se frem mot en meget lang periode med deflatoriske tendenser. Nå har ikke undertegnede lån så derfor er jeg ikke veldig opptatt av binding eller ikke binding på boliglånene men det er større sannsynlighet for at lånerentene på langsiktig binding kan halvere fra dagens nivå i forhold til at de skal fordoble seg slik jeg vurderer den økonomiske situasjonen.

 

Oljepris. Veksten i verdensøkonomien vil nå etter hvert kunne ta i mot Irak samt overproduksjonen i Opec så oljeprisen vil nok holde seg over USD 25 minimum ut dette året. Skulle derimot oljeprisen legge seg over 30USDF vil det i seg selv kunne hemme veksten i verdensøkonomien da de landene som drar veksten opp nå alle er nettoimportører av oljeprodukter.

 

Aksjemarkedene. Vi har i alle markeder sett en betydelig tilbakekomst i aksjemarkedet og løftet har jevnt over vært blant de aller sterkeste seneste 10 årene. Hovedsakelig har denne første runden opp kommet på bakgrunn av kostnadstilpasning i bedriftene. Nå er kapitaløkningen betydelig i mange industrialiserte land betydelig takket være flere forhold. Stigende obligasjonskurser på bakgrunn av fallende renter og ikke minst stigende aksjekurser takket en sterk økning av aksjekursene. Denne likviditetsøkningen vil medvirke til økt forbruk som igjen vil øke topplinjene til de fleste børsnoterte selskaper. Her på berget har vi i tillegg i 2003 fått ekstra likviditet til markedet ved salgene av bla Bergesen og Ammersham. Nå kommer i tillegg tidenes utbytteutbetalinger. Vi vil nok i 2004 se en videre stigning i aksjekursene og spesielt i de selskapene som en noe ”senere” i sykelen. CTG er et eksempel på selskap som vil kunne profitere stort på økt aktivitet i kontor og storhusholdningsmarkedet. Fjord Seafood er et annet selskap som vil profitere på økt økonomisk aktivitet med sine foredlede produkter. PSI er et selskap som vil tjene fett på at norske bedrifter vil fortsette å sette fokus på tiltak for å øke overskuddene i bedriftene og er da perfekt posisjonert med sine rasjonaliserende verktøy og produkter for å sikre pengehåndteringen. ALX er en miljøteknologi bedrift som vil profitere på fortsatt og økende fokus på å ta vare på miljøet. Selskapet er posisjonert både mot olje offshore og mot kommunene. ITE er også et selskap som vil profitere på økt bruk av internett og handel over internett.

Aksjemarkedet frem mot sommeren.

 

Aksjemarkedet har i det korte bildet priset inn veldig mye også av forbedringer i 2004 og jeg tror vi vil kunne se aksjekursen 1. Juni lavere en dagens. Risikoen er slik jeg ser det nå, faktisk litt større på nedsiden en oppsiden

RSI indeksen divergerer negativt i forhold til kursutviklingen ved ar RSI er lavere nå en den var ved forrige topp selv om denne kurstoppen er i et høyere nivå.

Hausseindeksene er helt oppe på 95 nivået og da er 95 % av selskapene i kjøp når det gjelder langsiktig tradingrange. Det skal da ikke mye til for å starte en korreksjon fra dette nivået. I tillegg gjør STL og TEL meget stygge dykk på fredag i etterkant av meget solide resultatfremleggelser. Min konklusjon er at nå i etterkant av ”earningsrun” vil vi gå inn i en periode med større mangel på kortsiktige triggere, noe som lett vil kunne føre til nedgang i kursene.

 

Lykke til alle mine venner.

Turnaround

Link to comment
Share on other sites

OSE fosser frem, til tross for at USDNOK har vært ganske lav de siste dagene. Mulig vi har så sterkt momentum nå at aksjene bare går opp av gammel vane, og at vi står foran en korreksjon i de nærmeste dagene.

 

I kveld har USDNOK steget tildels kraftig, og omsettes på 6,94- opp 1,42% siste 24 timer. Det bør smøre til videre oppgang på OSE i morgen...

 

intraday.php?paper=USDNOK.FXSX&cache=get

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Er det noen som vet om man betaler skatt av gevinst i valuta spekulering? Ta følgende eksempel:

 

Et fiktivt scenario:(uten risk/reward vurdering)

- Kjøp 100 000 dollar til dagens pris (6,77) --> du betaler 677 000 kroner. Veksling koster ingenting i STN.

-Dollaren stiger til 7,50 kroner.

- Veksle tilbake til norske kroner; 100 000 dollar * 7,50 = 750 000 kroner.

- Gevinst: 73 000 kroner.

Spørsmålet er om man betaler 28% skatt av gevinsten. Eventuelt fradrag om man taper i valuta spekulering?

Jeg har handlet i svenskebørsen før i svenske kroner, men kan huske at jeg har betalt noe skatt (evt. tilbake gode).

Jeg tror at man betaler kun vanlig formue skatt til slutt.

Noen som vet mer???.

Link to comment
Share on other sites

Carlos, tror ikke engang jeg forsto problemet ditt....men ja, du betaler 28% skatt på valutagevinst.

 

Forstår ikke helt hva som er problemet om du handler utenlandske aksjer, realiserer du dette i NOK så betaler du jo skatt usansett, om deler av denne gevinsten er pga valutaendring betyr jo ingenting.

 

Mulig jeg ikke forsto spørsmålet ditt, jeg handler kun valuta og ikke utenlandske aksjer så da så...

Link to comment
Share on other sites

Jigg, jeg tenkte ikke å kjøpe aksjer i det hele tatt. Jeg vil kun veksle NOK til dollar og la pengene ligge i min konto til dollaren har steget til en viss verdi. Jeg veksler tilbake fra dollar til NOK.

Her tjener jeg litt penger(valuta gevinst).

Skal jeg betalte 28% av gevinsten da? Det var det som jeg lurte på.

:arrow: Hvis jeg skal betale skatt (ref. Jigg), har jeg krav på fradrag om jeg taper penger?

:arrow: Hvordan kan jeg bevise tap/gevinst til skattemyndighetene.

Jeg har tatt spørsmålet opp med STN, men de kunne ikke svare på (de bør de kunne det)....

Håper det er klarere nå.

R/Carlos

Link to comment
Share on other sites

Carlos, valutainntekter skattes som kapitalinntekter. Intet skatteamnesti i dette, men tap kan også skrives av på samme måte som renter/aksjegevinster.

 

Men jeg er forsåvidt enig med deg i at dollar/NOK ser attraktivt ut for øyeblikket, det er vel bare å kjøpe dollat og vente på rentehevninger. Nå ventes det vel forsåvidt rentehevninger i NOK også etterhvert, så det kan være at NOK styrker seg ytterligere. Vanskelig materie, og jeg har intrykk av at de fleste som sysler med valuta er tradere som tar de korte flukatsjonene.

 

Eller hva Jigg?

 

pplot.php?paper=USDNOK&exchange=FXSX&from=20021113&to=20040528&period=&ema_percentage=&height=250&width=500&bollinger_period=&bollinger_std=&envelope_period=&envelope_shift=&lrc_period=&lrc_date=&tc_period=&tc_date=&tc_unbroken=&tc_regress=&ama_align=

Dollar/NOK[/img]

Link to comment
Share on other sites

....det varierer Pirelli, faktum er at de fleste siste årene har vel vært valutalånerene som man kan trygt si har handlet langsiktig, er vel nærmest en form for carrytrading, der man får både i pose og sekk, JPY lånerene(jippylånerene) fikk jo noen gode år med lav rente og stor agio. Men å bruke huslånet sitt på denne måten synes jeg virker risky

 

...jeg låner ikke valuta, men ser jeg potensiellt gode carrytrader så prøver jeg meg, gode kandidater sånn sett har jo vært long AUDCHF, NZDCHF og GBPCHF (tidligere også JPY istedenfor CHF), men alle de gode kandidatene har jo vært inne i korreksjonsfaser så det har ikke vært noen god butikk i det siste. Sitter du for lenge så blir det jo ett nullsumspill allikevel. Noe chart'et ditt nedenfor vel kanskje viser

 

...long EURUSD har jo gjennom 2002 og 2003 vært nesten umulig å ikke tjene penger på, men alt har en ende. Selv sitter jeg med posisjonene i alt fra ett par timer til flere uker, men mest normalt er ett par dager, NOK har også tjent meg godt de siste månedene, men før det ga den meg ett tap på 80K på 2 minutt da EURNOK snudde for godt 11/3. NOK er en farlig valuta å trade i, da du risikerer at ikke SL'ene fungerer når de store svingningene kommer, rett og slett ikke likvid nok og som Gjedrem sier 'trangt i døren' når du vil ut. Hadde SL'ene fungert hadde jeg hatt ett tap på 16K og ikke 80K, en lærepenge det. Ellers er allikevel NOK en litt attraktiv valuta å spekulere i nettopp pga at den går ganske mye. Så lenge vi står utenfor euroland så vil den være det, og det vil bli enda større svingninger i fremtiden når flere og flere valutatradere legger merke til den. Gjedrem'en vil få mye problemer med å stabilisere den fremover.

 

Så poenget er Carlos, har du en mill på konto der ute, og vil gamble på at NOK skal svekke seg for at du skal få med deg en del ekstra så får du følge godt med i valutamarkedet....og valutatap skal trekkes fra (28%)....og det er vel dette som er kanskje mest interessant å rapportere inn :) . Kjenner ikke opplegget ditt, men det virker litt merkelig at du ikke kan få ut en oversikt over valuta transaksjonene dine som du kan levere inn sammen med selvangivelsen. En eller annen gang har jo beløpet blitt satt inn på konto (i USD) og du har jo en inngangskurs der. Jeg kjenner litt til ett liknende problem, i banker der valutatransaksjoner ikke er en del av det 'vanlige' produktet til privatkunder, så får man heller ikke tilsendt noen oversikt over transaksjonene. Disse kan som regel skaffes, men dette koster penger. Jeg sendte bare med en kontoutskrift som viste opprinnelig inngang og en med endelig utgang (2 år etterpå), i tillegg til brevet fra banken som sa at de ikke ville tilsende meg en oversikt over alle transaksjonene, som jeg hadde forespurt. Aner ikke om dette var noe svar??...STN (stocknet antar jeg), har vel åpnet for handel med svenske aksjer ihvertfall, så de bør jo absolutt ha peiling. Rart

 

 

...Selv sitter jeg stort sett bare med et sett med div TA hjelpemidler, for å se på segmentet i markedet, mens jeg hele tiden leser nyheter og og prøver å oppdatere meg så mye som mulig på div ferdigtyggde FA'er. Og joda Pirelli, jeg prøver meg på fluktasjonene, men helst de som går rette veien i forhold til trenden, taper som regel når jeg prøver meg motsatt vei, er ikke noen typisk daytrader i valuta. De gutta kan handle opp til 30 ganger i døgnet i samme kryssen. Og holder seg til 1-2 krysser, jeg følger med på 4-5 krysser hele tiden.

 

....USD, skal mest sannsynlig svekke seg i nærmeste fremtid, men mye avhenger av en evt renteendring 4/6, kommer den ikke vil EURUSD bryte gjennom 1,2470 og ett nytt startskudd er gått for å ta 1,3 grensen....men allerede nå er 0,25% renteøkning priset inn i de amerikanske statsobligasjonene, og troen er stor på at Greenspan gjør det.

 

...så hva gjør man, renteøking, nesten umulig å si, egentlig er det jo ett positivt signal for USD, og man skulle tro at bonds som safe heaven (prisene på disse går jo også ned ved en renteøkninger) kan forlates og USD kan kjøpes, men nå er det en gang slik at USA bonds i meget stor grad er det statsbanker rundt omkring i verden som sitter på for tiden, (BOJ sitter på bonds for 680 mrd USD, hvor mye kineserene sitter på må gudene vite), til og med Gjedrem'en handler mye her på vegne av oljefondet og skal sikkert handle mer for å kontrollere NOK :) Mer interessant er det å se hva som skjer med aksjemarkedet og handle USD ut i fra det. Reagerer det positivt, så er det bare å kjøpe USD, negativt så handler vi CHF.

 

...ingen renteendring, vel det er det jeg allerede er posisjonert for, satser på at vi kjører gjennom 1.25 i EURUSD og videre opp mot 1.29.

 

...NOK, vel i snitt må 280 mill kr netto hver dag veksles inn, noe som over tid legger ett press på den, siden det er lettere å spekke EURNOK og USDNOK ned enn opp så gjør man det...Gjedda skal handle mye i oljefondet sitt for å bremse opp NOK'en fremover. Vil heller vedde på NOK styrking enn svekkelse på sikt, ihvertfall mot EUR (mot USD, tja det avhenger litt av hva som skjer med EURUSD trenden nå). EURNOK i 7.80 før høststormene har satt inn er mitt tips, er posisjonert langsiktig for akkurat det.

Rentenivået i Norge er ikke interessant i det hele tatt lenger, ikke kan du bruke NOK som carryvaluta lenger, så om du får 25 punkter opp eller ned betyr bare at du kortsiktig kan spekke på den endringen (2 dager maks), men den får ingen lengre varige betydning

 

...

 

...he he, og så kan jeg sitte og skrive slike lange halvslarvete avhandlinger midt på natta, mens jeg venter på at japsene skal stå opp og begynne å handle valuta :)

Link to comment
Share on other sites

Jigg og Pirelli,

Jeg må inrømme at jeg er i mye mindre skala enn jigg "fått inntrykk av". Hadde jeg hatt en million så ville jeg :?: :lol: :roll: :twisted: :idea: :?: ...Dere kjønner hva jeg mener.

....USD, skal mest sannsynlig svekke seg i nærmeste fremtid, men mye avhenger av en evt renteendring 4/6,

 

Det er ikke mye som tyder på snarlig oppgang, men det er mulighet at det kommer bevegelse oppover etter at USA gir Iraq "makten". Jeg vil følge med med Jigg's uttalelsen i bakhodet.

Takk begge.

R/Carlos

Link to comment
Share on other sites

he he Carlos, 1 mill eller 10 tusen, du er uansett snublende nær 'vanlig' valutatrading når du snakker om å veksle NOK til USD, og la det ligge til USD har styket seg noen prosent. Skal du ha litt igjen for det, så kan du jo (når du ikke har en mill) få deg en konto hos saxo el.l. sett inn 150.000, kjøre gearing på 40, da har du jo 6 mill som du kan hente gevinst på når USD'en styrker seg mot NOK (doblet kontoen din ved 2,5% styrking).....og går det feil vei så kan du jo trøste deg med at du kan trekke fra 28% av tapet :)

 

...riktignok er du blakk når NOK har styrket seg med 2,5%....men du har hatt det mye gøy i mellomtiden.. :)

 

hmm...hadde du gått inn for dette opplegget 17.mai, kjørt løpet fullt ut, og heller satset på USDNOK ned, så hadde du nesten vært i mål nå med 150k pluss... :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...