Jump to content

Ei helg til ettertanke og resonnering


RoRu

Recommended Posts

Jeg kvier meg litt for å rope ULV ULV i disse tider, men man kommer ikke bort fra det økte risikobildet som regjerer nå.

 

Israel og Hisbollah er i full krig, og Syria meldte sent fredag kveld at de nå vil trå til og støtte Libaneserne. Det i seg selv er ikke særlig bra. Hvis Israel går til det skritt å angripe også Syria, vil det medføre at Iran vil reagere.

 

Syria og Iran's innblanding vil så føre til at USA vil reagere og komme Israel til unnsetning. Dette kan få hele den muslimske regionen til å ulme.

 

Hva vil så skje på børsene dersom dette skjer?

 

Oljeprisen vil i første omgang skyte fart og hoppe opp mot 85-90 USD pr fat. Dernest vil børsene i USA, Asia og Europa gå på en smell. Urolighetene og usikkerheten som vil oppstå pga en eskalering av krisen vil skape et særdeles dårlig sentiment på børsene og nedgangen kan bli stor, og også dra med seg oljesektoren ned til tross for høy oljepris.

 

Dersom krisen ytterligere forverres med at andre muslimske land blander seg, vil kanskje NATO involveres. Og da er det fullstendig ut av kontroll.

 

Dette er en krisemaksimering av hva som kan skje, men det viser hva som kan komme til å skje dersom partene i Midt-Østen nå ikke begynner å roe seg ned. Jeg liker SÆRDELES DÅRLIG det som nå er i ferd med å utvikle seg, selv om jeg sitter short i NHY med noen tusenlapper og ellers i cash. Ingen long-posisjoner.

 

Det blir liksom meningsløst å tenke penger i et slikt scenario dersom krisen eskalerer og involverer Syria og Iran, for da kommer storkrigs-maskinen USA inn i bildet og da er det sannelig ikke godt å si hvilken retning dette vil få.

 

Jeg må innrømme at jeg begynner å bli svært urolig over det som skjer nå. Skal egentlig til Kreta i august på ferie med familien, men følger utviklingen i Midt-Østen svært nøye. Blir det ytterligere forverret blir jeg heller her i trygge Norge enn å reise ned til Middelhavet rett utenfor kystlinjen til Egypt/Libanon/Irael...

 

Håper inderlig man tar til vettet der nede og starter en nedtrapping av den anspente situasjonen!

Link to comment
Share on other sites

Hei godtfolk :)

 

Etter å ha vært trofast leser av AF i lengre tid tenkte jeg at det endelig var på tide å ta del i moroa.

 

Forøvrig trist å se Tomra rase så mye som den gjorde fredag. Har registrert at mange ser på dette som en god kjøpsmulighet. Personlig tror jeg den skal et par kroner ned før den vender opp igjen. Aksjen har vært en av de aksjene "alle" har vært positive til og det er derfor vanskelig for selskapet å innfri de store forventningene som også trolig har vært innbakt i kursen. Uansett er jo dette et glimrende case på langsikt og alle dere langsiktige har nok mye å glede dere til.

 

Ellers reiser jeg på båttur og kommer ikke igjen før på tirsdag, så vi snakkes da! :)

Link to comment
Share on other sites

Tilbake etter to uker med testing av Europeiske veier av ymse kvalitet og ditto testing av de lokale bryggeriene.

 

Ser at ting stort sett er som før jeg dro, med unntak av at TOM datt og STL steg.

I det store bildet ser det ut som at Hovedindeksen peker mer ned enn opp. Ser ikke helt bra ut for denne når tilvenningsperioden over uroen i Midtøsten setter inn og oljetungvekterne våre ikke lenger får drahjelp herfra.

Link to comment
Share on other sites

Ettertanke?

 

Hjemme

Oljeprisen er på topp. Mine tanker går til den oppturen vi ha forran oss nå. Offshore (geo, Sub, Acy) tjener cash som aldri før. Det samme gjør oppstrøms oljeselskapene.

 

Usa

Statoil var opp ca 2 % i US på fredag kveld. De amerikanske oljeselskapene gikk også kraftig. Acy i US gikk også opp 1,5 %. Sammenliknbare offshoreselskap gikk 1,5% til 3 %.

 

Risiko

uroen i midtøsten er selvsagt trist osv. Men det er ingen grunn til at dette skal øke risikopremien på verdens børser. Dette er en overreasksjon - som vi vi se til uken gjøre at børsene vil gå kraftig.

 

Risikopremien har etter min mening blitt mindre, med litt mindre gode nøkkeltall som gjør ytterligere rentehevninger i US unødvendig.

 

Mitt stalltips

Sitt med oil - offshore - drillingi en periode nå. Det er også enkelte andre aksjer som begynner å få en grei prising Tat, tom, fast er noen eksempler.

 

Sist - så burde alle ha litt sin i porteføljene sine. La den ligge. Utfallet blir det samme som med Smedvig - men også dette tok tid.

 

Lykke til

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...