Jump to content

Vurdering av aksjer


Fred Olsen

Recommended Posts

Heisann Fred Olsen.

 

Vel, hvem som er erfaren spekulant kan alltid diskuteres, men jeg kan skrive litt om mine tanker, erfaringer og vurderinger, så får du vurdere dette selv.

Det finnes mange forskjellige strategier. Jeg er både kortsiktig (daytrader) og langsiktig investor.

 

Det som er viktig å se på m.h.t. langsiktig investering er:

 

Selskapets fremtidsutsikter i det markedet det opererer. I denne sammenheng er det viktig å kjenne til markedssituasjon, selskapets konkurrenter og eventuelle konkurranse fortrinn, selskapets ledelse, m.m.

 

Selskapets vekstrate. Se på omsetningen fra år til år og vurder.

 

Egenkapital / aksjekapital / total gjeld / kontantbeholdning. Dette er fakta som reflekterer selskapets likviditet og det sier mye om selskapets handlefrihet. Studere årsrapporter for å finne disse opplysninger.

 

Resultat etter skatt pr. aksje.

 

P/E-verdi. Aksjekurs delt på resultat etter skatt pr. aksje.

 

Driftsinntekter i.f.t. driftskostnader. Hvis driftsinntekter er lavere enn driftskostnader, er det viktig å finne ut hvorfor. Det er mange eksempler på selskaper som i en periode har store utviklingskostnader og derfor har lite eller negativt resultat. Selskapet kan likevel ha gode fremtidsutsikter.

 

Emisjoner. Når har selskapet hatt emisjoner, og hva er kapitalen brukt til.

 

 

Det som er viktig å se på m.h.t. kortiktig investering er:

 

Aksjer med store prosentvise kurssvingninger

 

Aksjens popularitet

 

Denne type aksjer har vanligvis høy risiko, og denne må vurderes.

 

Det viktigste når en trader med aksjer er naturlig nok å kjøpe og selge på riktigst mulig tidspunkt. Dette er alltid vanskelig og det er viktig å gjøre sine egne vurderinger. F.eks. en til to dager etter en terroraksjon eller krigshandling, når kursene har stupt, er typisk feil dag å selge, og en god dag å kjøpe.

 

Det er også noe som heter ”stop loss”. Det kan komme litt i konflikt til det som er skrevet ovenfor, men kan være viktig for å begrense tapet, for du vet aldri når bunnen er nådd. Ofte gir dette mulighet for å komme inn igjen i samme aksje til en lavere kurs. Enhver bør bestemme sin egen grense for stop loss. Stop-loss er mest aktuelt for meg å bruke hvis en aksje har kommet inn i en lansom negativ kursutvikling. Hvis en prøver å bruke stop-loss når en aksje har stupt kraftig, risikerer en å selge på bunn. Det kan komme en korreksjon opp igjen.

 

Da håper jeg at jeg har gitt noen brukbare svar på dine spørsmål, og ønsker deg en riktig god dag.

 

:oops: :oops:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...