Jump to content

Episode 1330 - Mandag 3. August 2009


AndersBB

Recommended Posts

Kanskje vi får se litt høyere omsetning på børsen denne uken. Hadde vært hyggelig å se litt mer liv.

 

Arbeidsledighetstall fra USA for juli kommer også inn denne uken. Det tallet er vel med å vise veien videre.

 

Ellers har jeg et lite spørsmål; jeg skal denne uken ta sikre gevinst i ett av papirene mine, for å reinvestere i et annet. Jeg lurer da; må jeg sette av 28% av gevinsten til skatt, eller kan jeg bruke alle midlene i det nye papiret?

Link to comment
Share on other sites

TIlbake fra sommerferie. hallo alle sammen.

 

titter litt på utviklingen til verdipapirene mine. jeg har for øyeblikket:

- litt (25%) i PGS; inngang 40,-

- litt mer (35%) i NAUR til snittinngang 4,5,-

- mest (40%) i ELT. Inngang 2,1.

 

Tenker å rokere litt den kommende uken. Planen er å selge unna litt i ELT for å vekte meg ytterligere opp i NAUR.

 

Grunnen til salget er at jeg har oppnådd mine mål med investeringen; jeg har doblet pengene mine. Jeg vil dog fortsatt beholde aksjer i selskapet før q2-tallene. CEO's intervju med Reuters for en tid tilbake gav meg stor tro på gode resultater. Papiret er i tillegg ekstremt sterkt om dagen, med enorm volumutvikling. Jeg må si at investeringen har overgått alle forventninger. Forstå meg rett; jeg trodde jeg skulle oppnå planlagt avkastning, men kanskje ikke så fort. Andre grunner til å selge er at aksjen har blitt en tradingaksje, med alle de fordeler og ulemper det fører med seg. Kursen forsvarer ikke lenger underliggende verdier. Jeg er heller ikke helt tilfreds med produktene de produserer. En svært konkurranseutsatt næring med mange andre gode aktører.

 

Grunnen til at jeg ønsker å vekte meg opp i NAUR er flere. Jeg liker selskapets profil. De er svært åpne, også overfor småinvestorer. Det er enkelt å få oversikt over progresjon og status for de forskjellige prosjektene (dette kan ikke sies om elt). Kursutviklingen er selvfølgelig også en faktor jeg har tatt hensyn til (den er lav nå). Råvarepriser har også økt den siste tiden uten å gjenspeiles i NAUR-kursen. Men den aller viktigste grunnen til at jeg kjøper NAUR er at de fundamentale verdiene i selskapet og deres naturressurser i bakken ikke i det hele tatt stemmer overens med dagens aksjekurser. Med en markedsverdi i Oslo på noen hundre millioner + Toronto (vet ikke hva den er verdt der borte) er den et svært attraktivt kjøp for investorer, sågar også for større aktører. Selvfølgelig finnes det skjær i sjøen. Det kan oppstå problemer med transportering av så store produksjonsvolumer som det er snakk om (40.000 tonn/dag). Både norske og svenske myndigheter er positive til en jernbane, men miljøværnere og reineiere kan fort skape problemer. Eventuelle kostnadsoverskridelser i et selskap uten inntekter vil heller ikke bli motatt som musikk i ørene på utålmodige investorer.

 

Hvorfor jeg holder PGS? Tja, rent spill på oljepris. Følger ærlig talt ikke veldig godt med på selskapet, men registrerer at den konsoliderer. Regner med en bedre høst. Vurderer å selge for å putte pengene andre steder, men ser jo at det kanskje er dumt å satse ALT på ett kort. (naur)

 

Jeg har jo også i bakhodet den siste tids kursfall i NAUR, noe jeg ikke forutså. jeg ser jo at jeg har forelsket meg i selskapet, men forsøker samtidig å holde et objektivt syn på alle mine investeringer. Ellers anser jeg meg som generelt bullish nå. Både ledende indikatorer og selskapsresultater imponerer meg, og mange med meg. Trolig vil vi utover høsten forflytte oss fra et lettelsesrally til en fundamentalt grunnlagt oppgang. Hva tenker dere? Synspunkter/respons?

 

MVH AndersBB

Link to comment
Share on other sites

Anders: Skatten skal ikke betales før mai neste år. Men realisert er realisert. Ta det med ro, det kan fort bli tap utover slik at det er samla gevinst/tap du skal betale skatt av.

 

Vel da er vel mange kommet tilbake fra ferie slik at omsetningen går opp.

 

PT

Link to comment
Share on other sites

Jeg registrerer at NAUR løper fra meg. Jeg kom meg ikke inn i tide og nå stiger aksjen på ganske høye volumer. Nå er vel også en ohs fullført i aksjen.

 

Har andre noen tips/innspill ? jeg er veldig usikker på om jeg skal høyne budet på aksjene. =/

Link to comment
Share on other sites

Jeg solgte netopp 10 k Naur til 4,88 noe som sikkert var dumt. Men gjort er gjort. kjøpt for 4,60 fredag.

 

Det kan være lurt slik som du å sitte en stund.

 

PT

 

edit Det ligger kjøp på 4,87 og salg på4,89. Hvorfor ikke sikre seg 2 øre høgere. Er det noe lureri her.

 

Naur virker sterk

Link to comment
Share on other sites

Legger inn bud på ,80. Venter på en dipp i løpet av dagen.

 

Gratulerer med gevinst PT. :rolleyes: Penger tjent på børs skal alltid gis honnør i mine øyne. :rolleyes:

 

Hmm. Ser også at elt har sust videre. Jeg solgte så og si på intradag lav. Sånn er det. =/ Anser forøvrig aksjen som skikkelig oppblåst. beholder likevel litt av aksjene til over q2 tallene, som et lodd...

Link to comment
Share on other sites

Gav opp ventingen på større nedgang i går. Kjøpte i synkende verdi:

ELT - 4,5

SBX - 1,86

RXT - 2,38

HRG - 1,19

 

Mulig det blir en liten dipp idag, eller rallyet fortsetter. Tar ikke sjangsen på å vente lengere. Satser på disse i LONG, om noen kan trades imellomtiden så skal jeg prøve det, ellers skal jeg bare la klåfingrene mine unna :rolleyes:

 

Har tro på at hver av disse kan gi stor uttelling, men hver av de har også en viss risiko (HRG er mer som et lodd enn en virkelig investering).

 

Kikket litt på NAUR etter anbefalinger her, men kjenner ikke til råvaresegmentet godt nok. Regner med at oljen vil trekke opp de fleste uansett.

 

Åja, har noen lodd i AGI som jeg prøver å få solgt i 0,05 (samme som inngangspris). Er vel ikke mye håp for det selskapet på OSE..

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...