Jump to content

Wwi - Wilh. Wilhelmsen


Benno

Recommended Posts

Så det ikke var lagen en tråd om dette selskapet. Jeg oppretter tråden siden jeg synes selskapet ser interessant ut, så jeg legger inn litt info hentet fra wikipedia om selskapet, så får jeg supplere med mer når jeg har satt meg godt nok inn i selskapet.

 

Wilh. Wilhelmsen ble grunnlagt 1. oktober 1861 i Tønsberg av Wilhelm Wilhelmsen, og er i dag blant Norges mest globale virksomheter. Selskapet er i dag en ledende global maritim industrigruppe som tilbyr logistikk- og maritime servicetjenester gjennom et globalt nettverk som omfatter ca 13 500 medarbeidere fordelt på i overkant av 330 kontorer i 72 land. Når deleide selskap inkluderes, teller gruppens ansatte nærmere 18 800 fordelt på nærmere 450 kontorer i 75 land. Selskapet omsetter årlig for rundt USD 2,7 milliarder og er notert på Oslo Børs. 

 

Forretningsområdene som de driver selv, eller kontrollerer gjennom hel- eller deleide selskaper er:

 

Shipping

 


  • Markedsledende innen transport av rullende last hvor kundelisten består av verdens fremste produsenter av biler samt anleggs- og jordbruksmaskiner. 
  • Kontrollerer 162 bilskip og roll-on roll-off skip, som opererer i et globalt rutenett og har fire skip på ordremarkedet. 
  • Frakter årlig samlet nærmere 5,3 millioner biler til sjøs og 2 millioner biler på land. I tillegg kommer tung, rullende last samt statisk last.

Logistikk tjenester (onshore)

 

  • Terminaltjenester og tekniske tjenester
  • Innlandstransport og styring av transporttjenester for kjøretøy (supply chain management).
  • Selskapet har aktiviteter i koreanske Glovis o de to amerikanske logistikkselskapene American Auto Logistics og American Logistics Network.
     
    Sammen med svenske Wallenius er Wilh. Wilhelmsen størst på jorden på frakt av biler.

Maritime tjenester (Wilhelmsen Marine Services)

 

 

  • Tilbyr bredt utvalg av produkter og tjenester til en stor andel av handelsflåten gjennom et unikt globalt nettverk.
  • Tilbyr tjenester til verftsindustrien.
  • Gjennom Wilhelmsen Ships Service blir skip betjent i rundt 2 200 havner i 115 land. I 2007 håndterte dette forretningsområdet 195 000 produktleveranser til 20 000 skip i tillegg til å håndtere 54 000 havneanløp.
  • Selskapets bemannings- og driftsselskap, Wilhelmsen Ship Management, drifter 310 skip og har en mannskapspool på 8 600 sjøfolk.
     
    I WMS inngår også forretningsområdene Wilhelmsen Ships Equipment, som tilbyr maritime systemer og miljøtilpassede løsninger, mens det nyetablerte Wilhelmsen Marine Engineering er en uavhengig leverandør av elektroteknikk, automasjon og oppvarming, ventilasjon og klimaanlegg til marin- og offshoremarkedene.

 

Kompetanseutvikling


  • Medarbeidere tilbys varierte muligheter til å utvikle både seg selv og til å kunne bidra til utviklingen av WW-gruppen. Målet er å motivere WWs ansatte samt å sikre WWs omstillingsevne og markedsposisjon.
  • WWs egen utdannelsesinstitusjon, WW Academy, er ett av flere utviklingsverktøy som benyttes internt. WW Academy arrangerer forretningsrelaterte program og ledelseskurs for multikulturelt sammensatte grupper.

Innovasjon

WW har et særlig fokus på å utvikle innovative løsninger, basert på selskapets ambisjon om å være den ledende globale leverandøren av maritime tjenester og å være i forkant på miljøtilpasset skipsdrift.

 

 

 

Styret har foreslått en restrukturering av selskapet. Det er forhåndsgodkjent at ca 70% av aksjonærene og vil bli tatt opp på generalforsamling i April for avstemming. Dere kan lese mer om dette på følgende steder:

 

Proposed restructuring of Wilh. Wilhelmsen ASA

 

Wilhelmsen splitter opp

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Så det ikke var lagen en tråd om dette selskapet. Jeg oppretter tråden siden jeg synes selskapet ser interessant ut, så jeg legger inn litt info hentet fra wikipedia om selskapet, så får jeg supplere med mer når jeg har satt meg godt nok inn i selskapet.

 

Wilh. Wilhelmsen ble grunnlagt 1. oktober 1861 i Tønsberg av Wilhelm Wilhelmsen, og er i dag blant Norges mest globale virksomheter. Selskapet er i dag en ledende global maritim industrigruppe som tilbyr logistikk- og maritime servicetjenester gjennom et globalt nettverk som omfatter ca 13 500 medarbeidere fordelt på i overkant av 330 kontorer i 72 land. Når deleide selskap inkluderes, teller gruppens ansatte nærmere 18 800 fordelt på nærmere 450 kontorer i 75 land. Selskapet omsetter årlig for rundt USD 2,7 milliarder og er notert på Oslo Børs.

 

Forretningsområdene som de driver selv, eller kontrollerer gjennom hel- eller deleide selskaper er:

 

Shipping

 


  • Markedsledende innen transport av rullende last hvor kundelisten består av verdens fremste produsenter av biler samt anleggs- og jordbruksmaskiner.
  • Kontrollerer 162 bilskip og roll-on roll-off skip, som opererer i et globalt rutenett og har fire skip på ordremarkedet.
  • Frakter årlig samlet nærmere 5,3 millioner biler til sjøs og 2 millioner biler på land. I tillegg kommer tung, rullende last samt statisk last.

Logistikk tjenester (onshore)

 

  • Terminaltjenester og tekniske tjenester
  • Innlandstransport og styring av transporttjenester for kjøretøy (supply chain management).
  • Selskapet har aktiviteter i koreanske Glovis o de to amerikanske logistikkselskapene American Auto Logistics og American Logistics Network.
     
    Sammen med svenske Wallenius er Wilh. Wilhelmsen størst på jorden på frakt av biler.

Maritime tjenester (Wilhelmsen Marine Services)

 

 

  • Tilbyr bredt utvalg av produkter og tjenester til en stor andel av handelsflåten gjennom et unikt globalt nettverk.
  • Tilbyr tjenester til verftsindustrien.
  • Gjennom Wilhelmsen Ships Service blir skip betjent i rundt 2 200 havner i 115 land. I 2007 håndterte dette forretningsområdet 195 000 produktleveranser til 20 000 skip i tillegg til å håndtere 54 000 havneanløp.
  • Selskapets bemannings- og driftsselskap, Wilhelmsen Ship Management, drifter 310 skip og har en mannskapspool på 8 600 sjøfolk.
     
    I WMS inngår også forretningsområdene Wilhelmsen Ships Equipment, som tilbyr maritime systemer og miljøtilpassede løsninger, mens det nyetablerte Wilhelmsen Marine Engineering er en uavhengig leverandør av elektroteknikk, automasjon og oppvarming, ventilasjon og klimaanlegg til marin- og offshoremarkedene.

 

Kompetanseutvikling


  • Medarbeidere tilbys varierte muligheter til å utvikle både seg selv og til å kunne bidra til utviklingen av WW-gruppen. Målet er å motivere WWs ansatte samt å sikre WWs omstillingsevne og markedsposisjon.
  • WWs egen utdannelsesinstitusjon, WW Academy, er ett av flere utviklingsverktøy som benyttes internt. WW Academy arrangerer forretningsrelaterte program og ledelseskurs for multikulturelt sammensatte grupper.

Innovasjon

WW har et særlig fokus på å utvikle innovative løsninger, basert på selskapets ambisjon om å være den ledende globale leverandøren av maritime tjenester og å være i forkant på miljøtilpasset skipsdrift.

 

 

 

Styret har foreslått en restrukturering av selskapet. Det er forhåndsgodkjent at ca 70% av aksjonærene og vil bli tatt opp på generalforsamling i April for avstemming. Dere kan lese mer om dette på følgende steder:

 

Proposed restructuring of Wilh. Wilhelmsen ASA

 

Wilhelmsen splitter opp

Hva tror du skjer med aksjeutviklingen etter at dette skjer? Vil den bli påvirket av restruktureringen?

Link to comment
Share on other sites

Hva tror du skjer med aksjeutviklingen etter at dette skjer? Vil den bli påvirket av restruktureringen?

 

 

Aksjeutviklingen blir nok umulig å spå siden den er svært avhengig av alt for mange eksterne faktorer som ikke kan styres.

 

For meg virker det som selskapet nå vil satse på vekst i to ulike markeder. Det nye selskapet som opprettes vil bli det eneste rendyrkede ro-ro selskapet i verden. Dette gir unike muligheter både med tanke på å synliggjøre skjulte verdier, men også for å hente inn ny kapital for videre vekst da investorer nå får muligheten til å kun investere i et marked de tror på, og unngår å få "uønskede" segmenter med på kjøpet (som f.eks Wilhelmsen maritime Services).

 

 

Personlig tror jeg restruktureringen vil ha en positiv effekt totalt sett, men det forutsetter at markedet for skipstransport av rullende fartøy tar seg opp, og at WMS etablerer seg i nye markeder som f.eks i Brasil.

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...