Jump to content

Rentefond / obligasjonsfond - utsikter fremover?


Recommended Posts

I fjor var noen av de mest populære fondene såkalte rente og obligasjonsfond. I august skrev dinside følgende:

 

"Etter flere år med dårlige tider i aksjemarkedet, kan det virke som nordmenn har fått nok. Tall fra Verdipapirfondenes forening (VFF) viser en formidabel interesse for rentefond, fremfor aksjefond. For mens privatpersoner har nettotegnet rentefond for 456 millioner kroner i juli, var tilsvarende tall for aksjefond bare 6 millioner kroner."

 

Hva tror dere om det å investere i obligasjonsfond fremover? Skal vi tro DN så blir det mer usikkert, enn hva det har vært.

 

"Porteføljeforvalter på renter, Roar Tveit i Holbergfondene, tror heller ikke man vil se en like god avkastning i høyrenteobligasjoner i år som ifjor. Dette er basert på at både pengemarkedsrentene og kredittrisikopåslagene har falt. Holbergfondene har fire rentefond, rangert fra lav til høy risiko.

– Høyrenteobligasjoner kommer fra en kriseprising etter finanskrisen. Nå er det mer normalisert, så det er enkelte som begynner å bli skeptisk til avkastningspotensialet fremover, sier Tveit."

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har en del penger i Holberg Kreditt. Fondet har ikke eksistert så veldig lenge, men holder seg stabilt. Som 'safe-haven' tror jeg fondet (og norske obligasjonsfondsfond generelt) klarer seg bra i tiden fremover. Selv mener jeg at aksjemarkedet er overpriset og vi snart ser en pull-back. Dette vil føre til mer interesse i safe norske fond. Eneste jeg ser som kan true fondene er hvis Norges bank øker rente-nivået. Men selv om boligbobla vokser og vokser er de mer interessert i en svak krone og økt eksport.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har en del penger i Holberg Kreditt. Fondet har ikke eksistert så veldig lenge, men holder seg stabilt. Som 'safe-haven' tror jeg fondet (og norske obligasjonsfondsfond generelt) klarer seg bra i tiden fremover. Selv mener jeg at aksjemarkedet er overpriset og vi snart ser en pull-back. Dette vil føre til mer interesse i safe norske fond. Eneste jeg ser som kan true fondene er hvis Norges bank øker rente-nivået. Men selv om boligbobla vokser og vokser er de mer interessert i en svak krone og økt eksport.

 

Ja, sentralbanksjefen har vel sagt at en eventuell renteøkning ikke kommer før i 2014, så da burde jo det være rimelig safe med rentefond iallefall ut året, selv om det kanskje ikke vil være like lukrativt som de siste årene, hvor renta har gått ned.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...