Jump to content

OFL - Vekst Vekst Vekst


ola

Recommended Posts

Ser rundt at det er mye superpositive skriverier rundt OFL. Er dette bare useriøs haussing eller er selskapet lavt priset i forhold til andre sammenliknbare selskaper? Er det noe som tilsier at veksten til fortsette?

 

Er ny i dette og vil gjerne lære.. hvor finner dere all infoen (P/E osv) dere viser til?

 

-takk

Link to comment
Share on other sites

Skrivebordsanalyse av Office Line

Dato: 06.02.2004

Formål: Analysere selskapets tall og prising til og med 3Q03

Børskurs/Cap: 27,50- / 47 millioner.

 

Om Selskapet

Office line ASA er et IT-selskap som leverer varer og konsulenttjenester. Selskapet henvender seg til kunder innen bransjer som TV, film, musikk, reklame, design, Internett og tradisjonelle trykksakprodusenter med sine IT-løsninger. I tillegg har vi attraktive produkter og tjenester til segmenter innen videregående og høyere utdannelse og SMB/SOHO-markedet. Våre løsninger og kompetanse er sentrert rundt teknologier fra Apple Computer Inc.

 

Sakset fra et innlegg av NotremO i ett helt annet forum: OFL er markedsleder i Norden på varer og tjenester relatert til Apple produkter. Med dette tenker de fleste på PC'er til ensrettede MAC nerder. Slik er det ikke lenger. Selskapet henvender seg til kunder innen bransjer som TV, film, musikk, reklame, design, Internett og tradisjonelle trykksakprodusenter med sine IT-løsninger. I tillegg har vi attraktive produkter og tjenester til segmenter innen videregående og høyere utdannelse og SMB/SOHO-markedet. Jeg vil spesielt fremheve iPod MP3 spiller som nå har blitt noe nært en industristandard. Sammen med Apples iTunes software så har dette gjort musikknedlasting stuerent, samt at kundene er villige til å betale for dette.

 

Tallene

Tallene er hentet fra 3Q rapporten. Driftsinntekter 62,5 mill, EBITA resultat ble ca. 0,5 mill for 3Q. Resultatet etter skatt ble ca. –0,5 mill. Annualisert gir det driftsinntekter på ca. 250 mill. Verdt å merke seg også fra børsmeldingen selskapet sendte i forbindelse med 3Q rapporten: Årets siste kvartal er tradisjonelt selskapets beste kvartal og selskapet forventer således vesentlig resultatforbedring i Q4.

Egenkapitalen er oppgitt til ca. 67 mill, mens gjelden er ca. 45 mill.

 

Prising

OFL ble børsnotert 07.11.2000, og har i følge grafen vist nedenfor vært ufattelig lavt priset lenge... Med årlige driftsinntekter på 250 millioner trenger ikke selskapet å levere mange prosent av dette i resultat for å forsvare dagens prising.

 

pplot.php?paper=OFL&exchange=OSE&from=19980721&to=20040206&period=&ema_percentage=&height=250&width=500&bollinger_period=&bollinger_std=&envelope_period=&envelope_shift=&lrc_period=&lrc_date=&tc_period=&tc_date=&tc_unbroken=&tc_regress=&ama_align=

 

Konklusjon

Aksjen har gått ganske bra de siste ukene, og bør ha en formidabel oppside. For å stige veldig mye fra dagens nivå bør Q4 tallene gi 2-3 millioner på bunnlinjen. Og hvis guidingen videre fra selskapet er positiv tror jeg kursen lett kan dobles fra dagens nivå. Dette forutsetter selvfølgelig fortsatt positivt totalmarked. Syns også det er riktig å peke på at dette er en høy risiko aksje, eksempelvis er aksjen omtrent ikke omsatt i 2002. Likviditeten er ikke stor nå heller, men det vil også bedre seg med positive resultater.

 

Jeg fant ikke noen oppdatert oversikt over største aksjonærer, hvis noen har en oversikt hadde det vært fint om den ble postet :)

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Siden OFL er selge Apple utstyr kikket jeg såvidt på Apple's egne resultater. Kort fortalt har det vært en god vekst, driftsinntektene økte 38% for året 2003, vekst over hele linja.

 

Sakset fra 1Q04 pressemeldingen fra Apple: “It was an outstanding quarter for Apple, with double-digit unit and revenue growth and over 730,000 iPods sold,” said Steve Jobs, Apple’s CEO. "We’re kicking off 2004 with strong momentum, especially for Mac OS X, which is now used by almost 40 percent of our installed base, iPod and the iTunes Music Store, which has a 70 percent share of the legal music download market.”

 

Så får vi se om Office Line også klarer å øke topp og bunnlinje :)

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Ser at det er ganske lite oppmerksomhet rundt denne aksjen her på forumet, det forbauser meg.

 

OFL er priset til 63 millioner nå, og selskapet omsetter for ca. 300 millioner årlig. Med andre ord er OFL meget lavt priset.

 

En annen faktor som gjør OFL attraktivt er at Pareto har hamstret aksjer i de siste ukene. Og man må nesten begynne å spekulere litt her. Hvem handler Pareto for? Er det oppkjøp på gang?

 

Pareto har for en stund siden passert flagge-grensen, men noen flaggmelding har enda ikke kommet. Dette kan tyde på at han/hun/de som står bak Pareto-handelen vegrer seg for å gå offentlig ut med hvem dem er fordi da stiger prisen på aksjen. Han/hun/de har altså lyst på flere aksjer. Mest sannsynlig er han/hun/de som står bak kjøpene interessert i å få både avkastning og innflytelse i selskapet. Kan personen(e) bak Pareto kjøpene vite noe om Q4 som legges frem 20.februar som ikke vi andre vet? Mye mulig.

 

I dag ble det lagt ut 10 500 aksjer til salgs for 35,50 og 12 000 til 36,00. Mest sannsynlig er det Pareto som står bak denne sperren. Enda en faktor som kan tyde på at kjøperen(e) vil ha mere aksjer.

 

Er det noen som har noen synspunkter på dette?

Link to comment
Share on other sites

Jeg følger med på OFL i disse dager, men følte at jeg ble stående igjen på parrongen når toget gikk her om dagen. Tallene taler virkelig til OFL’s fordel, og det er spesiellt intressant at Apple leverer veldig god vekst i sin 1Q04 rapport (se tidligere innlegg i denne tråden). Det bør være en indikator at produktene selger mer på verdensbasis.

 

Nå er det slik med disse SMB selskapene som har gått så bra i det siste at mye står og faller på at resultatet enten bedres kraftig, eller at det kan vises til solid vekst. Derfor er det nå veldig spennende å se 20.02 om markedet tar vel i mot tallene for 4Q03. Men selv syns jeg OFL ser ut til å være den mest spennende av ’myggene’ som har kommet frem i dette bullmarkedet.

 

Pareto’s kjøpsiver ville jeg ikke lagt så mye i foreløpig, jeg ser det er masse spekulasjoner på HO. Det er alltid spennende å spekulere, men Pareto er jo en megler som kjøper og selger aksjer for sine kunder. Så det kan være mange investorer bak kjøpene som går via Pareto.

 

Det er ingen tre som vokser inn i himmelen, og den 20.02 vil vi se om OFL fortjener den siste tidens kursoppgang. Jeg forandrer topic tittel, syns den gamle var litt negativt ladet...

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke for sent å gå inn i OFL enda Pirelli. Q4 blir nok et godt kvartal (Apple leverer god vekst). Kjøp på mandag, det er mitt råd. Den vil gå godt før fredag.

 

Er enig i at det er litt for tidlig å henge seg opp i Paretos kjøp, og er selv fullt klar over at Pareto har både små og store kunder, men det er virkelig verdt å merke seg at de hamstrer. Det ville vært litt rart om det er mange forskjellige Paretokunder som kjøper. Da måtte i så fall alle Paretokunder fått et internt notat angående Q4 (hvorfor ellers skulle det være så mange Paretokunder som kjøpte og ikke andre meglerhus?). Det kan være én, eller fler som sammarbeider, som vil possisjonere seg før Q4, og sitte med en betydelig eierandel fremover. Vi får håpe det i alle fall, ja vi som er :D OFL-aksjonærer da...

Link to comment
Share on other sites

Leste en streng på HO som gjorde at jeg tok en tur innom Orion Securities' hjemmeside.

 

Dette er sakset fra hjemmesiden:

"Orion Securities tilbyr tjenester innen emisjoner, børsnotering, fusjoner og oppkjøp. Vi har særlig fokus på behovene til små og mellomstore virksomheter samt de baltiske land.

 

Orion Securities utfører for tiden oppdrag for Office Line. Videre har vi gjennomført oppdrag for Synnøve Finden vedrørende ekspansjon i Baltikum."

 

http://www.securities.no/sec_corp.htm

 

Orion Securities' corporate avdeling gjør altså for tiden oppdrag for OFL. Er det en emisjon de jobber med? Neppe. I den siste tiden har noen kjøpt seg kraftig opp i OFL gjennom Pareto (les mer om dette under). Mye tyder på at noe er på gang.

 

Vær så snill å stopp meg hvis dere synes det blir for mye haussing. Jeg sitter selv i OFL, og vil selvfølgelig at kursen skal stige. Derfor kan dette virke som haussing av værste sort. Det er det ikke ment som. Vil bare informere og gjøre folk oppmerksom på OFL...

Link to comment
Share on other sites

Haussing er toppers så lenge du holder deg til fakta. Når du har valgt Mr. Gekko som avatar er det kanskje grunn til å følge deg ekstra nøye? ;)

 

Ikke noe i veien for å spekulere i hva Pareto eller evt. Orion driver med i OFL sammenheng. Men som sagt tidligere, jeg ville ikke lagt så mye i det.

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...