Jump to content

STP - Oppkjøpskandidat ?


RoRu

Recommended Posts

I disse tider med konsolideringer og oppkjøp, ser jeg for meg at Stepstone kan være en oppkjøpskandidat.

 

Dette skrev CAR 20 mai i år:

 

Analyseselskapet Corporate Advice and Research AS (CAR) har tatt sett nærmere på Stepstone blant dagens case. Stepstone har falt mye i det siste og CAR mener at det åpner for en kjøpsmulighet. CAR har sammenlignet Stepstone med konkurrentene og mener at Stepstone har fått for mye juling. De hevder at det har vært en overreaksjon selv om de andre online rekruteringsselskapene har også slitt.

 

Corporate Advice and Research AS trekker frem også den gode utviklingen som ble presentert 1. kvartal 2005. Analyseselskapet tror at kontantstrømmen vil bedres og at selskapet vil vise et positivt driftsresultat allerede 2. kvartal. CAR mener "Dette vil i tilfelle være overraskende, siden ledelsen ikke venter dette før 2. halvår, og typisk en milepæl som trigger mulige kjøpere av selskapet."

 

Videre spekulerer analyseselskapet at Stepstone er en attraktiv oppkjøpskandidat.

 

Et oppkjøp tror vi vil kunne prise selskapet i område 3-4x EV/S, som tilsvarer NOK 9,5 til NOK 12 per aksje.

 

CAR har et 6 måneders kursmål på NOK 8 på STP som "stand-alone" case.

 

 

Nå har det vært stille en stund, og det er som oftest når det er stille det forgår mest. Vi får se. Spennende bet.

Link to comment
Share on other sites

STP fremstår som en oppkjøpskandidat pga følgende:

 

# Forholdsvis lav aksjekurs som gjør at oppkjøp blir mer lukrativt for potensiell beiler

 

# Det er stor etterspørsel etter IT-folk rundt om i hele Europa, og det er de som fortest og oftest tar i bruk nettbaserte løsninger mht arbeidsformidling, og dette vet arbeidsgiverne. Tror derfor veksten blir bra i 2Q for STP, noe som kan trigge potensielle beilere dersom 2Q-tallene blir bra

 

# Bransjen har slitt en del de siste par årene, men det er oppsving i arbeidsmarkedet nå og således vil aktørene sansynligvis styrke sin posisjon gjennom vekst bl.a. ved oppkjøp

 

# STP er en internasjonal aktør, med et stort tysk mediekonsern i ryggen. Dette gjør dem til en lukrativ partner/oppkjøpskandidat

 

Men, det gjenstår altså å se. Tallene i seg selv kan bli såpass bra at kursen løfter seg, men min posisjon er mer rettet mot tro på oppkjøp i løpet av denne sommeren/høsten.

Link to comment
Share on other sites

23.06.05:

 

 

Mouchel Parkman Selects StepStone Solution to Power its

Recruiting Strategy

 

Mouchel Parkman, a leading professional support services

group working with clients in the public sector and

regulated industries, has selected HireEnterprise from

StepStone Solutions to deliver the talent required by its

forward business strategy.

 

 

Enquiries : Bob Gregory, Investor Relations

Tel : +44 1483 739450 / +44 7836 572133

23 June 2005

 

Mouchel Parkman, a leading professional support services

group working with clients in the public sector and

regulated industries, has selected StepStone Solutions to

deliver the talent required by its forward business

strategy.

 

Mouchel Parkmann has ambitious growth plans. A key

component of its strategy is an effective approach to

sourcing talent and efficient recruitment processes.

Following an extensive evaluation of the market, covering

both US and UK based suppliers, Mouchel Parkman has

selected HireEnterprise from StepStone Solutions as its

recruitment platform.

 

Mouchel Parkmann has signed a 3 year contract with

StepStone Solutions for HireEnterprise, joining existing

users who include Canon, Irish Life & Permanent, Hudson,

Deloitte Austria, Novare and 3. The total value of sales

for the HireEnterprise solution and related services in the

current quarter to date exceeds EUR 360,000.

 

In the current quarter, StepStone Solutions has already

signed contracts with 30 organizations. These include NNIT

(the IT outsourcing and consultancy business of Novo

Nordisk), the Danish business of ISS (one of the world`s

largest facilities service groups) as well as Carlsberg in

Denmark and Vodafone in Sweden.

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke helt om det blir riktig å dra paralleller mellom FAST og STP her, men ofte er det slik at FAST offentliggjør en del avtaler rundt halvårsskiftene. Dette synes å skylde at partene blir enige om å komme i mål med avtaler til gitte "runde datoer" som 31.12.XX og 30.06.XX.

 

Avtalen offentliggjort for STP idag kan vise seg å være en av de første i så måte rundt dette halvårsskiftet, og at flere står for tur før og etter datoen 30.06.05.

 

Dette blir ren spekulering, men en slik parallell kan kanskje vise seg å holde vann.

Link to comment
Share on other sites

I sin analyse datert 20 mai 2005 skriver CAR at de mener STP er blitt utsatt for en overreaksjon ned. Dette kan nok skyldes flere ting, men jeg vil tro, i likhet med mange andre aksjer på Oslo Børs, at STP har kommet i skyggen av offshore-relaterte aksjer det siste halve året.

 

Stjerneforvalteren i Stavanger Fondsforvaltning, mer kjent som forvalteren av Skagen-Fondene, mener Oslo Børs er dyr, men at det fremdeles finnes gullegg innimellom. Jeg har tro på at STP er et slikt gullegg som hittil i år er oversett.

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg skulle kjøpt en god del aksjer i et selskap og hadde brukbart med ressurser, ville jeg kjøpt en del aksjer først, lagt så inn en rimelig stor post for salg på et visst nivå, for så å plukke alle aksjer som kommer for salg rett under min storpostnivå.

 

Dette ville jeg gjort noen dager til jeg hadde fyllt opp sekken med det antall aksjer jeg skulle hatt, og så fjernet storposten som lå for salg og latt aksjen stige videre oppover.

 

Enkel strategi egentlig, og funker bemerkelsesverdig godt. Spesielt på aksjer der omsetningen ikke er så spesielt stor.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...