Jump to content

Gull på gaten eller i garasjen.


kgg

Recommended Posts

Det er ikke kun aktier og ejendomme der historisk set har vist sig at være gode investeringer. Faktisk har flere biler vist sig at give et forbavsende godt afkast, fremgård det af delux - Danmarks største luksus magasin. En Ford Mustang Shelby GT 500 anno 1967 kosted dengang omkring 30.000 kr., hvilket i dagens prisniveau vil svare til 212.000 kr. I dag vil denne klassikker, med 7-liters motor og 400 hk., blive handlet i et leje omkring 1,8 millioner kr., forudsat den er i god stand. Af andre fornuftige investeringer kan nævnes en Porche 356 cabriolet, som i 1975 kunne købes for 17.800 kr., men i dag giver den lykkelige ejer ca. 500.000 kr. i lommen ved et salg. Herudover kan nævnes Fiat 500, Volvo 544, Karmann Ghia cabriolet eller en AC Shelby Cobra som alle giver særdeles fornuftige afkast.

Link to comment
Share on other sites

Rett meg om jeg tar feil.

Men var ikke kronene mer verdt før da?

Så, det vil si at man fikk mer for 100kr i 1967 enn man kan i dag. Dermed, da er det kanskje ikke så stor sum man tjener på alle de årene som man tror.

 

Det er nok bedre med den klassiske aksjeinvesteringen :) .

Link to comment
Share on other sites

Tja, ta f.eks den "Ford Mustang Shelby GT 500", som kostet 30k, tilsvarende 212K i dag. 1800K / 212K = ca 850% avkastning totalt. Fordelt på 38 år blir det ca 22,3% i årlig avkastning (gjennomsnitt). Det er ikke å kimse av en avkastning på det nivået, oslo børs har vel i snitt hatt ca 10% årlig avkastning. Spørsmålet er vel hvilke biler som i dag kommer til å bli en sjelden klassiker om 30-40 år? Og om det i det hele tatt er interessant å kjøpe bensindrevne biler i fremtiden hvis det ikke lenger er mer bensin å få, eller en liter koster mer enn bilen... :blink:

Link to comment
Share on other sites

Det kan også gå gærne veien.

 

Jeg eier en Chrysler 50 , 1926 modell. Den kostet 6.500,- som ny står det i vognkortet. Det var skrekkelig mye penger i 1926. Denne driver jeg å restaurerer på og kan vente å få når den er restaurert opp til "Pedant Skikk" ca 100.000,- Elendig avkastning, men skrekkelig mye morro med en slik bil.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...