Jump to content

SIN - Snart mer enn Ocean Rig


Pirelli

Recommended Posts

I Finansavisen lørdag 10/01 står det at Skeie driver å kapitaliserer opp SIN for å bygge to JackUp rigger, det står også at det er en emisjon i emning på kurs 9,50

 

Nå har ikke jeg aksjer i SIN, men er dette opplest og vedtatt?

 

Skulle tro Skeie hadde tapt nok penger på rigg eventyr, men han har vel fått med seg en lærepenge eller to. Og den erfaringen kan jo være gull verdt...

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Som SIN aksjonær fikk jeg denne nyhetet gjennom Hegnar i går, og det kom litt brått på som alt annet når man er i aksjemarkedet.

 

"Det er Pareto Securities som skal finansiere opp Sinvest med 50 millioner dollar i egenkapital. Skeies mål er ifølge avisen å skape et nytt Ocean Rig.

 

Skeie satser nå på såkalte jackup-rigger, det vil si to av dem, som skal bygges i Singapore. Prislappen er 125 millioner dollar per rigg, eller totalt ca. 1,7 milliarder norske kroner.

 

Det statlige verftet i Singapore stiller med 90 millioner dollar riggen, Sinvest betaler 20 millioner dollar samtidig som de skal ha en salgsopsjon på 18 millioner dollar ved evt. kalde føtter."

 

Og i utgangspunktet høres dette ut som en god forretning. Verftet betaler omtrent 2/3 av hver rigg i støtte. Noe som virkelig forundrer meg, trodde ikke det var mulig med støtteordninger i denne størrelsen.

 

Pareto har en lukket emisjon på gang for utvalgte investorer, 50 mil. US$ til ca kr. 10 pr aksje det igjen tilsier ca 35 millioner nye SINaksjer som da utvanner verdiene av eksisterende gangske kraftig. - Dette liker jeg ikke.

 

SIN sitt behov for deltakelse er 40 mil. US$ og emisjonen tilfører 50, da er det i tillegg kommet inn 10 mil. US$, eller rundt 70 millioner NOK. Mye penger det. Faktisk oveer halvparten av hva SIN's børsverdi i dag! Som forresten er :135 mil. kr fordelt på antall aksjer 12 659 090. Dette er tall fra selskapsinfo på iM.

 

De vanlige aksjonærene får ikke delta på emisjonen og må forholde seg til børs for å eventuellt øke beholdningen av aksjer.

 

Vel, nå må det jo selvsagt taes med de enorme verdier som verftstøtten legger inn i de to nye riggene, og da blir verdigrunnlaget for SIN helt annerledes. Men nå er de ikke kommet ennå, og det kan være mange skjær i sjøen, så jeg er litt avventende...

 

Som aksjonær i SIN føler jeg meg sveket med at dette ikke er forlagt oss først. Våre forutsetninger som investorer er SIN's forretningsområde; å være største aksjonær i riggselskapet OCR. Det er med dette som utgangspunt de fleste har handlet aksjer.

 

Her er mange saker og faktorer som bør belyses. Ideen med de to nye riggene som skal finansieres gjennom SIN høres jo glimrende ut med det store tilskuddet fra verftet. I alt 160 million dollar kommer fritt seilende inn! Det gir en enorm verdiskapning og burde sende aksjekursen høyt. Meget høyt.

 

Tar vi og legger verdiene sammmen får vi en behagelig kurs og spennende fremtidsutsikter....Men som alle vet, det går aldri slik, i alle fall ikke med aksjer.

 

Hva tror dere?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror faktisk mandag kan bli en veldig hyggelig dag for dere som har SIN aksjer, siden dette er en rettet emisjon må man kunne anta at det går smertefritt. Og utvanningen er jo ikke verre enn at dere får cash tilsvarende dagens aksjekurs.

 

Tipper 11,- på mandag, minst...

 

Men jeg har jo tatt feil før :oops:

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Ser at det er mange som tipper SIN opp, og jeg er enige med dem. Kraftig opp kan den også gå. Regner man sammen verdiene som er lagt frem i prosjektet gir det et grovt bilde på rundt 2 milliarder kroner og ca 50 millioner aksjer.

 

Det skulle bli kr. 40.- pr aksje,....hm.., neppe på mandag.

 

Blir byggingen av riggene gjenomført etter den økonomiske modellen som er skissert er det ingen tvil om at SIN fort kan ta 2-3 gangen i løpet av ikke all for nær fremtid. Og med en rettet emisjon er det vel også naturlig at investorene tar ut noe av fortjenesten for å sikre seg. Dermed kan vi vel regne med en god del SIN akjser ut i markedet når den presses opp mot 20-tallet, og det kan vi kanskje oppleve allerede i vår.

 

Absolutt spennende prosjekt med mye godt potensiale. Det gjenstår å se om alt går på skinner videre. Disse riggene bør være ute i markedet senest om ett/halvannet år dersom de skal være med på boomen.

 

Forundrer meg at ikke andre har vært på jakt etter slike gullkantede verftsmidler som deles ut i/av Singapore. Vi har jo flere store offshore-rederier der fra før.

Link to comment
Share on other sites

Så var mandagen her og etter lunch er SIN ned mot 10 blank. Og det er vel høyst forunderlig. Realverdien av aksjen er i alle fall en god del høyere så her er det nok mangs som i usikkerhet selger ut. Tror det er lite lurt. - Dagens kurs må vel regnes som billigsalg, eller er det den nye emisjonskursen som er retningsgivende nå, men den er nok bare for de få utvalgte.

 

OCR har foreløpig i dag en økning på 4,5 % og SIN noenlunde det samme i minus.

 

Uten at der nødvendigvis er tilfelle kan jeg godt tenke meg at mange aksjonærer primært er interessert i OCR og med det nye konseptet til SIN selger seg ut her for så å gå inn direkte i OCR.

 

Selv tror jeg godt om OCR og har tidligere gjort det samme med å vekte meg ned i SIN, men akkurat nå kjøpte jeg litt mere SIN fordi jeg tror den skal kraftig opp.

 

OCR betrakter jeg langsiktig, mens SIN er nå noe mere spekulativt, tror den kan gå høyt når emisjonen og avtalene med verftet i Singapore er etablert.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser du akkumulerer i dag Laphroaig, sikkert ikke så dumt med litt perspekiv.

 

Du har nok rett i at noen kvitter seg med SIN fordi:

- De ønsker kun å være eksponert mot Ocean Rig.

- Usikkerheten med ett nytt byggeprosjekt.

 

Fra børsmeldingen:

Tegningskursen for begge emisjoner vil være en funksjon av Ocean Rigs omsetningskurs i perioden fra endelig offentliggjørelse av avtalene til dagen før den

ekstraordinære generalforsamling, men ikke høyere enn NOK 9,50 pr. aksje.

 

Jeg antar at de mener aksjekursen i Sinvest og ikke Ocean Rig?

 

Samtidig gis det en rabatt på 1,20- pr. aksje for tegnerne i emisjonen, med utganspunkt i fredagens sluttkurs. Den regningen serveres eksisterende aksjonærer, men de vil også få muligheter til å delta hvis Generalforsamlingen godkjenner forslaget.

 

Uansett, dette er jo spennende, og noe måtte jo SIN finne på for å forsvare sin listing på OSE. Det er ikke så populært at selskaper som kun eier aksjer i ett annet notert selskap handles på OSE.

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Som vi ser kon SIN litt tilbake mot slutten av dagen, ikke uventet.

 

I det sitatet du refererer er det riktig skrevet at emisjonskursen blir en "funksjon av OCR" siden SIN eier ca 16,5% av OCR og de nye som kommer inn i emisjonen kjøper seg også inn herigjennom i OCR. - Skulle ikke forundre meg at det var derfor OCR steg så kraftig i dag. - Desto høyere verdi av OCR, høyere emisjonskurs i SIN.

 

Og til en forandring er det ikke Pareto som er hovedkjøperen, de vil vel ha kursen lavest mulig for å tilordne emisjon. ABG Sundall har "flesket til" og kjørt opp.

 

Skulle vært moro å se den formelen de legger til grunn for emisjonen når den har en flytende faktor i OCR-kursen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Sakset fra Ocean-Resources:

 

http://www.ocean-resources.com/news/ournew...asp?NewsID=1038

 

Keppel FELS Signs Rig Agreement

(January 21, 2004)

 

Keppel FELS has signed an agreement with a subsidiary of the Skeie Group AS of Norway to build a rig for US$126 million.

 

Construction of the rig, a Keppel FELS MOD V B class enhanced jackup capable of operating in water depths of up to 350 feet and deep drilling of down to 35,000 feet, is expected to take 26 months.

 

The owner has an option to order within the next six months an additional unit with the same technical specification as the first unit with price adjustment for currency fluctuations.

 

KFELS is the world leader in the design and construction of jack-up rigs, having built some 60 percent of the world’s fleet on order in the last decade. It is a wholly-owned subsidiary of Singapore-listed Keppel Corporation Limited, through Keppel Offshore & Marine Limited.

 

Involved primarily in investments relating to the offshore industry, Skeie Group SA is a private company owned by the Skeie family.

 

Hvilket forteller litt om det nye prosjektet. Ser egentlig svært så politelig ut hele opplegget.

Link to comment
Share on other sites

Ubekreftede nyheter vil det til at Shell har funnet gass i Mexicogulfen. Og det på det dyp hvor de nye riggene til SIN passer inn som hånd i hanske.

 

Dette kan bli spennende å følge med i. Her kan det godt være at Skeie og Co med sine nybygg har muligheter for et raskt og greit salg omtrent før riggene påstartes? - Skulle tro at SIN får seg et lite løft bare med tanken.

 

Det er ikke lenge til ny emisjon i SIN så her bør vi få sjekket opp sannhetsgehalten i dette. Skulle tro at interessen for emisjonen vil bli betydelig dersom dette stemmmer.

Link to comment
Share on other sites

Nå ser det også lysere ut for OCR som SIN eier ca 16% av. Det gir god verdi til SIN nå når OCR er på 18,50++. Kun eierforholdet i OCR bør verdsette SIN til rundt 13, i alle fall.

 

Vi vet at emisjon vil gå til maks 9,50 og dagens akjsekurs er i skrivende stund 10,70. Faktisk en behagelig inngang for de som har tro på dette. Og med utsiktene fremover for bransjen så synes jeg SIN seiler opp som en meget sterk dobblingskandidat frem mot vår-sommertid, kanskje mer enn det også.

 

Skulle tro at SIN for øyeblikket er en billig aksje i forhold til verdiene.

 

Mye usikkerhet, men stort potensiale for litt gamling.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...