Jump to content

Episode 1004 - Tirsdag 18.03 2008


vidar

Recommended Posts

God morgen :smile:

 

Etter at indeksene i statene hentet seg inn igjen utover kvelden i går burde det vel gå mot en relativt flat åpning her hjemme?

Dow endte faktisk i pluss selv om S&P 500 og Nasse falt en del.

Asia er blandet, men Nikkei er i alle fall blå.

 

Det kommer noe statistikk fra junaiten utover dagen, og reultater fra spesielt Lehman Brothers (13.00), men også fra Goldman Sachs (13.30) skal bli spennende. Jeg ser ikke bort fra at disse tallene kan få stor innvirkning på børsutviklingen den ene eller andre veien.

 

Dagens høydepunkt er dog FED's rentebeslutning i kveld :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

TAD tegningsretter TAD R ser ut til å åpne på 7 øre pr rett. En rett gir rett til å kjøpe 16 aksjer for 2 øre.

 

Ca 0,5 øre pr aksje. Kursen i TAD bør ligge på 2,5 øre. Nok et eksempel på at markedet alltid har feil..

Obligasjonseierne sitter på millioner av retter. Disse vil bli dumpet i markedet relativt raskt.

Link to comment
Share on other sites

Forstår jeg det rett at:

 

Jeg kjøper en rett til 8 øre Da kan jeg kjøpe 16 aksjer i TAD til 2 øre.

 

Min inngangskurs i TAD blir da (8 + 16x2)/16 = 2,5 øre

 

Trur jeg skjønte det...

 

TAD tegningsretter TAD R ser ut til å åpne på 7 øre pr rett. En rett gir rett til å kjøpe 16 aksjer for 2 øre.

 

Ca 0,5 øre pr aksje. Kursen i TAD bør ligge på 2,5 øre. Nok et eksempel på at markedet alltid har feil..

Obligasjonseierne sitter på millioner av retter. Disse vil bli dumpet i markedet relativt raskt.

Link to comment
Share on other sites

En ting er i alle fall sikkert; enten skal prisen på tegningsrettene opp, ellers så skal kursen på aksjene ned.

Makan til ulogisk prising kan jeg ikke huske å ha sett før.

Link to comment
Share on other sites

Helt utrolig ikkesant? Pr dato er det er bare 47 millioner aksjer i TAD. Snart blir det 8 milliarder aksjer. Når folk får kjøpt for 2 øre, sier det seg selv at TAD vil falle nærmere 2 øre. Selv mener jeg tegningsrettene i et konkursbo er verdiløse, men det er mulig tjene penger på dem. Ultrakortsiktig. Høy risk.

Link to comment
Share on other sites

Det som skjer i TAD for tiden med prising av aksjen og tegningsretter viser egentlig bare at det er svært mange netthandlere der ute som ikke skjønner bæret, men bare handler ivei på alt som beveger seg. Det er mange som vil brenne seg stygt på dette.

 

Et tips på en spennende aksje for tiden tror jeg er NSG. Såfremt man har tro på at selskapet ikke vil gå konk, er det stor sansynlighet for at det kan komme bud. Ser for meg at flere potensielle kjøpere i den senere tid følger nøye med, og vil at de riktige avgjørelsene og oppryddingen skjer først før de evt kjøper. Da får de servert et restrukturert selskap til en billig kjøpesum.

 

Alt annet enn 1% ned på renta i USA vil sende DOW'en ned ikveld, og aller helst bør det komme noe i tillegg til rentekuttet også. Markedet har gjort seg 100% avhengige av FED og presset på FED er enormt. Jeg tror ikke FED klarer dette alene, og sansynligheten for at FED vil skuffe markedet ikveld er tilstede. Forventingene er skyhøye, så det minste tegn til resignasjon fra FED vil slå ut enormt på aksjeindeksene.

 

Det blir svært spennende ikveld, hvor markedet enten går 2-3% opp eller 2-3% ned. Jeg tror ikke det finnes noen mellomting her; enten superskuffet eller overlykkelig.

Link to comment
Share on other sites

Gratla med bjørnene lothar :smile:

 

Goldman Sachs og Lehman Brothers gjorde de verste spådommene til skamme og forårsaker startralyy over dammen.

Tipper det avtar etter hvert frem mot rentebeslutningen, når nervene begynner å melde seg igjen.

Link to comment
Share on other sites

Såfremt FED ikke skuffer markedet ikveld, ligger det an til 3 dagers i blått for Dow'en. Imidlertid tror jeg gleden blir kortvarig, og at vi i uken etter påske vil få se nye fall pga PW'er som vil komme, samt trøbbel for Hedgefond og Private Equity fond.

 

Hvis FED derimot skuffer ikveld, blir det nok rødt resten av påsken.

Link to comment
Share on other sites

Når en ser på det pågående rallyet dert borte så kan det vel ikke være særlig tvil om at amerikanerne selv har stor tro på at FED leverer varene i kveld.

 

Men, høyt at flyve...

Link to comment
Share on other sites

Ifølge en del uttalelser og hva de priser inn av sansynlighet for rentekutt, opererer noen faktisk med et rentekutt på 1,75%.

 

Det ser ut til markedet tror de kan diktere FED for tiden (og det verste av alt er at de ser ut til å være i den posisjonen også. FED er så redd for å skuffe markedet at han klinker til hva tau og remer kan tåle for tiden).

 

Men 1,75% er jo hinsides.

 

Men det aner meg at markedet presser FED såpass at han ikke våger annet enn å gi 1%. Noe annet vil medføre fall.

Link to comment
Share on other sites

Markedet fremstår litt usikker på hvilken vei dette skal gå.

 

Tror de fleste etterhvert innser at FED har tapt og markedet må seile sin egen sjø.

- Inflasjonstallene for mars vil etter all sansynlighet være betraktelig værre enn februar

- Med renteøkningen i dag, vil dollaren mest sansynlig falle ytterlig

....høyere oljepris?

Link to comment
Share on other sites

Nå begynner det å kommer seg der borte :rolleyes::ph34r:

 

Som thomas ville sagt (hvor har han blitt av forresten?):

 

DØ DJIA!

DØ Nasse!

DØ S&P 500!

 

Måtte fallet bare fortsette laaangt ned i kjelleren :cool:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...