Jump to content

Episode 1196 - Fredag 19. desember


Carl

Recommended Posts

«Quadruple witching»

Fredag inntreffer noe som kalles «quadruple witching». Det betyr at innløsningsdatoen for en rekke verdipapirer inntreffer den tredje fredagen i mars, juni, september og desember. Investorene er altså bekymret for at fredagen vil føre til nedsalg innenfor aksjeopsjoner, indeksfutures, verdipapiropsjoner og aksjefutures.

 

Statoil er ned -7% i USA. Exxon fallt -4.6%. Transocean -12%...

 

OSX -10%

 

Gjødselsektoren: Potash, Mosaic og Agrium stengte... -10 til -12%.

 

Lurer på hvilken retning børsen tar i morgen..... :rolleyes:

 

Sitter på noen bjørner, men er i tvil om de skal ut i morgen, da det ikke er noen triggere for oljeprisen i nærmeste fremtid...

Link to comment
Share on other sites

Kun fire børsdager (utenom i dag) igjen av 2008. Spørsmålet er i hvor stor grad det ønskes å realisere tap før nyttår, og om dette vil være med på å presse OSE nedover. Jeg har tro på at 2009 kan starte tålig bra, med frisk kapital og blanke ark.

Link to comment
Share on other sites

Carl: Forstår deg ikke helt: du mener altså at OSE kun skal nedover, likevel så har du solgt deg ut av XACT bear derivatet?

 

Ja, satser på en bedre inngang senere i dag. Det er ingen triggere på kort sikt i forhold til oljeprisen, men det er fremdeles så volatilt at vi kan gå i pluss senere i dag.

Link to comment
Share on other sites

Flere og flere oljeeksperter spår nå varige lave priser på olje. F. eks Nordea forventer at prisen vil ligge på ca 35 dollar fatet for andre halvår 2009. Stadif flere snakker også om priser langt ned på 20-tallet.

 

Med andre ord ikke særlig lystig. Men en ting har jeg lært: Lytt aldri blindt til eksperter. Det var svært mage av dem som spådde en oljepris over 200 da vi for ikke så lenge siden var på 150 dollar fatet. Det synes ikke å være noen grense i det hele tatt for hvor mye ekspertene bommer. Det er alltid også slik at de bare forventer en fortsettelse av de trender som har vært over den siste tiden.

 

Jeg er ikke overrasket om oljeprisen ligger over 60 dollar fatet om et halvår, like lite overasket som jeg vil være om den er 25.... :ohmy:

Link to comment
Share on other sites

Forstår deg godt Blomst!

 

Har tatt opp dette ved et par anledninger her uten noen respons. På min vanlige link for Brent Oil ligger prisen på 47,3 mens den på den gode gamle "russersiden" er 43,1. Begge deler er Brent Oil. Når det gjelder light Oil følger jeg ikke med på denne.

 

Linken under som viser Brent Oil har det vært utrolig mye tull med forøvrig og jeg har sluttet å stole på den.

 

http://www.finanslinker.net/dukascopy/brent.html

Link to comment
Share on other sites

På Bloomberg skriver de "GM and Chrysler Will Get $17.4 Billion in U.S. Loans to Survive". Er det positivt?

Forventes det et lite rally før folk skjønner at det kanskje ikke er så lett og børsen faller tilbake?

 

Ja og antakelig :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

GOGL fortsetter sin turbulente tilværelse...

 

Startet med -3,46%

En time senere var den omtrent i 0.

Ytterligere 3,5t senere: -8,5%

Nå: +2,85%

 

Tenk å være day trader og klarsynt! Trenger ikke andre aksjer da :ohmy::ohmy:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...