Jump to content

Episode 1272 - Torsdag 16. April 2009


AndersBB

Recommended Posts

Arbeidsledighetstallene var bedre enn forventet :rolleyes:

 

 

Oslo Børs stiger nå på grunn av at det var 44.000 færre førstegangssøkende til arbeidsledighetstrygd i USA (jobless claims) fra uken før.

 

Synes ikke det er så mye å juble for. At det fortsatt strømmet på med 610.000 nye ledige er vel ikke akkurat mye å juble for. Og antall personer som på ledighetstrygd steg jo 6 millioner, mot ventet 5,893 millioner.

Link to comment
Share on other sites

Anders,

 

Du må ikke se på tallene i seg selv, men på hvordan de kommer inn i forhold til forventningene. Dette gjelder forøvrig også ved resultatfremleggelser.

 

600k nye arbeidsledige er selvfølgelig tragisk, men det var færre enn fryktet, noe som igjen kan indikere at trenden er i ferd med å snu.

 

Og oljeprisen (Brent) er fortsatt opp drøyt 3%...

Link to comment
Share on other sites

joda, jeg forstår selvfølgelig også det. Men jeg følte at det ble litt søkt i dette tilfellet. Markedet har også reagert negativt siden tallene ble lagt frem.

 

Man må også ta hensyn til hvem som skaper disse forventningene. (hvem avgjør hva som var "forventet") :smile:

Link to comment
Share on other sites

Har nå brukt dagene og de lave kursene i Aker ASA til å øke beholdningen...(kjøpt på 115-118).

 

Det går tydeligvis an å nærmest konkursprise et nærmest gjeldfritt selskap, heldigvis, slik at jeg får kjøpt billig. Utrolig med kløneanalyser om et forgjeldet Aker ASA... De fleste boligeiere i Norge er trolig langt mer forgjeldet.

 

Sammen med min nest største investering i BON (inngang 113), med en langt mindre mediafokusert stor-investor som hovedeier, så lar jeg tiden jobbe for pengene.

 

240-nivået på hovedindeksen er i ferd med å brytes... 860 er intradag brutt på S&P500, det er kort vei igjen for Dow til triggerpunktet 8300....

 

Kommer det et rally nå er det etter min oppfatning, rent teknisk, spenst i kort potensiale opp (+20%), men bryter det ned mot i motstanden på 240 så må SL være på plass ved 230-nivået.

Link to comment
Share on other sites

En liten refleksjon....

 

Det er svært så stille på dette forumet for tiden, som jeg innimellom besøker, paradoksalt nok nå som mulighetene i markedet er større enn på veldig lenge.

 

Er den store hop blakke eller er det andre forum de har gått til??

 

2009 blir vel året hvor SALG-plakatene preger dagene i finansmarkedene, paradoksalt nok er publikum her fraværende, i motsetning til tilfeller når det gjelder billigsalg av møbler, TV og andre kapitalvarer..

 

Vel vel...jeg er i alle fall kjøpemodus nå i 2009

Link to comment
Share on other sites

Som en del andre stor selskaper i statene i det siste så overgikk resultatet fra Google estimatene.

Aksjen steg pent i etterhandelen.

 

USA sluttet pent opp, og følges opp av ditto i Asia.

 

I dag brytes definitivt motstanden ved 240 på morgenkvisten, og så får vi se om det holder helt inn.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...