Jump to content

Litt småhjelp


Recommended Posts

Hallay, 8)

Har tenkt å lage meg bruker hos Net Fonds og trenger da noen tips til hvilke aksjer jeg bør satse på , de skal maks koste 30 kr stk.

 

Og i tillegg lurer jeg på at hvis jeg har 50 000 kroner i Telenor og vil selge de og kjøpe Technor må jeg da skatte for de 50 000 (28%) ?

 

Felge 8)

Link to comment
Share on other sites

Har tenkt å lage meg bruker hos Net Fonds og trenger da noen tips til hvilke aksjer jeg bør satse på , de skal maks koste 30 kr stk.

Hvis det er dags-trading du tenker på så er det lurt å velge aksjer som går mye opp og ned iløpet av en dag, og som har liten spread. Hvis du følger med på traders pit så kan du få mye nyttig innformarsjon der. Legg inn dine valg der, og fortell resten hvordan det går!

 

Og i tillegg lurer jeg på at hvis jeg har 50 000 kroner i Telenor og vil selge de og kjøpe Technor må jeg da skatte for de 50 000 (28%) ?

Nei, det er kun evt. gevinst som du må skatte av. :D

Link to comment
Share on other sites

Glemte en ting. Du sier at aksjen skal maks koste 30 kr. Husk at selv om en aksje koster 100kr kan den være billig!

 

Gode tradingskandidater er NOI, FJO, EME og CRU. Har selv tradet i alle disse med hell. (Med unntak av den siste tradingen i NOI)

 

Men det som kan være lurt først er å late som du kjøper aksjer, og finne ut hvordan en aksje beveger seg iløpet av en dag.

Link to comment
Share on other sites

Glemte en ting. Du sier at aksjen skal maks koste 30 kr. Husk at selv om en aksje koster 100kr kan den være billig!

 

:?:

 

Tror ikke jeg tok helt den dere med at en aksje som koster 100 kr kan være billig !

 

Er også 1 ting itl jeg lurer litt på det er hva Hovedindeksen har med om aksjene går opp eller ned ?

HVa er hovedindeksen ?

 

 

Kan du fortelle litt om hva dette menes ?

 

Info

Kjøper 7,13

Selger 7,15

Siste 7,14

 

Felge.

 

Takker for Hjelpen

 

 

:!: :!:

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke jeg tok helt den dere med at en aksje som koster 100 kr kan være billig !

 

Ok, la oss si at du går et selskap som er priset til 110kr på børsen i sømmene og sjekker utgifter, inntjening, kapital osv. For å så finne ut at aksjekursen egentlig skulle vært 150kr. Dette selskapet er da "billig" og hvis du har regnet rett så er det stor sansynlighet for at kursen vil gå opp etterhvert som flere finner ut av dette! :D Men så sies det jo at all info prises inn i en aksje nesten med en gang da..

 

Kan du fortelle litt om hva dette menes ?

 

Info  

Kjøper 7,13

Selger 7,15

Siste  7,14

 

Det betyr at den beste kjøperen er villig til å betale 7,13kr for den aksjen. Mens det laveste noen selger for er 7,15. Siste betyr hva siste omsatte post gikk for, altså 7,14kr.

 

For å forklare ordet spread som jeg brukte i forrige innlegg kan jeg ta dette eksemplet.

Kjøper vil betale 7,13, mens selger vil selge for 7,15. Altså denne aksjen har en spread på 2øre.

Link to comment
Share on other sites

Det betyr at den beste kjøperen er villig til å betale 7,13kr for den aksjen. Mens det laveste noen selger for er 7,15. Siste betyr hva siste omsatte post gikk for, altså 7,14kr.

 

For å forklare ordet spread som jeg brukte i forrige innlegg kan jeg ta dette eksemplet.

Kjøper vil betale 7,13, mens selger vil selge for 7,15. Altså denne aksjen har en spread på 2øre.

 

Fatter det litt mer nå men,

Dvs at jeg må betale 7,15 for den aksjen ? :!:

Link to comment
Share on other sites

Dvs at jeg må betale 7,15 for den aksjen ? :!:

 

Hvis du skulle hatt den aksjen med en gang så hadde du måtte betale det ja. Men du kunne også lagt inn en kjøpsordre på 7,14 og sett om noen slo til og solgte til deg. Men da er du ikke sikret aksjer, det kan jo komme en og ta de på 7,15 før deg. Men det er alt dette som er morsomt. Det ligger mye psykologi i hvordan en aksje oppfører seg.

Link to comment
Share on other sites

Dvs at jeg må betale 7,15 for den aksjen ? :!:

 

Hvis du skulle hatt den aksjen med en gang så hadde du måtte betale det ja. Men du kunne også lagt inn en kjøpsordre på 7,14 og sett om noen slo til og solgte til deg. Men da er du ikke sikret aksjer, det kan jo komme en og ta de på 7,15 før deg. Men det er alt dette som er morsomt. Det ligger mye psykologi i hvordan en aksje oppfører seg.

 

 

Er digg dette her , begynner i det små jeg. Får vel net Fonds konto om ikke så lenge ... :D

Link to comment
Share on other sites

Er digg dette her , begynner i det små jeg. Får vel net Fonds konto om ikke så lenge ... :D

 

Et råd som er greit å ta med seg er å ikke satse penger på børsen som du ikke har råd til å tape!

 

Hold oss oppdatert om hvordan det går da! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Felge:

 

Du må nesten regne med å tape litt i begynnelsen, det gjør alle. Derfor er det greit å ikke satse mer enn man kan tape i starten. Bare ikke ha den innstillingen at "det er ikke så farlig å tape disse pengene". Tenk heller: "Jeg skal ikke tape!" Lær av dine egne feil, følg den aksjen du har tenkt å kjøpe time til time, les bøker, aviser, anbefalinger, børsforum og gjør dine egne vurderinger. Ikke ta noe av det som sies som god fisk.

 

Det finnes mange gode tradingaksjer på OSE. Skal man trade med mindre beløper er de nevnte aksjene under gode alternativer. Hender også at man kan gjøre noen meget gode handler i aksjer som CNR, NOF, JIN, BEL, TOM etc. men da må dagen være den rette. Det går også fint an å trade de tunge aksjene på børsen, men det forutsetter at en har litt muskler :wink:

 

Skrev lengre opp på siden at det er lurt å følge den aksjen du har valgt time til time, altså realtime. Jeg er ikke sikker på hvordan velkomsttilbud NetFonds har når det gjelder sanntidsapplikasjoner, legger derfor med noen linker til gratistester av slike. Man kan lære mye av å være tilskuer til børsen i sanntid.

 

http://www.dn.no/realtidskurser/#

 

Dette er langt i fra den beste sanntidsapplikasjonen, men den duger til å starte med.

 

http://www.imarkedet.no/index.php?file=sho...e=online_trader

 

TOT: Et meget bra program. Bruker det selv (samt at jeg har WinTrade).

 

Råder deg til å lese litt rundt på forumet her, og bare spør hvis det er noe.

 

Uansett.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...