Jump to content

Episode 1343 - Uke 41 - 12. Oktober Til 18. Oktober 2009


Hoff@

Recommended Posts

Spørsmål om Bull Yara.

 

Hvis jeg kjøper den i morgen tidlig og er eneste kjøper(ser det er lite omsatt), vil jeg da være garantert dobbelavkastning ved oppgang?

 

Hvordan kan Handelsbanken tjene på dette? Går det i "null" siden de har bear og bull i samme selskap?

Link to comment
Share on other sites

Spørsmål om Bull Yara.

 

Hvis jeg kjøper den i morgen tidlig og er eneste kjøper(ser det er lite omsatt), vil jeg da være garantert dobbelavkastning ved oppgang?

 

Hvordan kan Handelsbanken tjene på dette? Går det i "null" siden de har bear og bull i samme selskap?

 

Hei.

Du vil teoretisk sett få dobbeltavkastning, men potensielt usymmetrisk spread (eller tilbuds-/etterspørsels-situasjon) i det øyeblikket du kjøper verdipapiret kan gi både litt over/litt under dobbeltavkastning.

 

Handelsbanken tjener 0,8% årlig i forvaltningshonorar etter hva jeg har hørt, det er det de tjener penger på risikofritt for sine utestående andeler. På kort invsteringshorisont er derfor dette en kostnad som ikke er nevneverdig for den enkelte investor.

Link to comment
Share on other sites

Følg med Tomra og resultatframleggelsen (Q3) i denne uka - legges fram torsdag 15. oktober etter børs.

 

Det ligger an til en solid smell for Tomra i California pga guvernør Schwarzenegger sitt veto (se Tomra-tråden hvor jeg har utdypet dette). Meglerselskapene har i sine estimater for Tomra lagt til grunn en midlertidig/kortvarig reduksjon i inntektene i California pga reduserte støttenivåer til selskaper som Tomra. Men med vetoet fra Schwarzenegger ligger alt til rette for at denne innteksreduksjonen blir vesentlig mer langvarig. Og kanskje må en rekke "recycling centers" stenge i California og ta tap. Hva med Tomra sine sentra? Jeg kan ikke se at meglerselskapene har tatt høyde for dette. Jeg har fulgt med i hele høst i forhold til California, og de fleste trodde at dette skulle gå veien og at lovendringen ville bli signert av Schwarzenegger.

 

Videre har vi en dollar som stuper. Og EU-dommen mot Tomra kan komme når tid som helst.

 

Origo

Link to comment
Share on other sites

Har tjent 1,5 kroner på NOD og NSG tilsammen denne uka, og et par kroner i NAS idag (fra 120.5 kr). Har god tro på NAS over lengere fremtid - god økonomi, populært å reise, satsninger utenfor flytrafikk og konkurrentene har problemer.

 

Så hvis det er bingo-børs, har jeg vel vunnet litt i bingo da. Oppdaterer stopp-loss på NAS som jeg velger å beholde (om ikke noen her kommer med sterke innsigelser da ;*)

 

Legger inn en ordre på MHG, ser om jeg får den på ev. pullback i tilfelle den er på tur opp.

Link to comment
Share on other sites

Sliter med å bestemme meg for om jeg skal kjøpe mer PGS, ORK eller NHY.

 

Anser NHY som overkjøpt nå, mens jeg allerede har PGS i pføljen. Lokker derfor mest med ORK for øyeblikket. Hva tror dere?

 

Kanskje jeg skal vente og heller se an. Fallhøyden er stor nå, og jeg sitter i mye cash. Hmm! Bear går jeg i alle fall ikke inn i!

 

Sliter med å se retningen!

Link to comment
Share on other sites

Risky; jeg minnes at du etterlyste oppgang i AKER for å oppnå komplett lykke ift investeringsplanene dine. Nå begynner du vel snart å se rosa skyer?

 

Hei,

 

Ja, det hjelper på med AKER i litt bevegelse oppover, men aksjen har fortsatt veldig langt igjen til storhetstiden sin. Bortsett fra REC er det imidlertid veldig bra nå... nesten farlig bra :blink:

 

Lykke tror jeg ikke at jeg får ut av enkelte vellykkede investeringer på børsen, men det er tilfredsstillende å treffe relativt godt med plasseringene.

 

På tide å sikre litt med out of the money OBX-putter, kanskje... eller ta noen delgevinster i de papirene som har gått mest.

Link to comment
Share on other sites

Prøvde å selge NAS men fikk problemer med web-interfacet, så ble "bare" 12% etter litt support fra Nordnet (det hadde gått 100 aksjer på odd-lot, og jeg prøvde å selge flere aksjer enn jeg hadde, så handelen ble avvist).

 

Så heldig med bingo denne uka :happy: Og har lært mer som kan brukes senere :ph34r: :

1) Om du ser 16% avkastning - selg så fort som fy, og helst litt under topp (var litt treg der)

2) Sjekk volumet du prøver å selge, dobbelt sjekk alle verdier egentlig :laugh:

 

Frank som solgte på.. midten?

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Du vil teoretisk sett få dobbeltavkastning, men potensielt usymmetrisk spread (eller tilbuds-/etterspørsels-situasjon) i det øyeblikket du kjøper verdipapiret kan gi både litt over/litt under dobbeltavkastning.

 

Handelsbanken tjener 0,8% årlig i forvaltningshonorar etter hva jeg har hørt, det er det de tjener penger på risikofritt for sine utestående andeler. På kort invsteringshorisont er derfor dette en kostnad som ikke er nevneverdig for den enkelte investor.

 

Takk! Ser det hadde vært herlig å være bull olje de siste dagene:) Ser det ikke er noen børspost på dette. Vil det si at man kan kjøpe et par aksjer og få solgt disse like kjapt som en "evt børspost"?

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer til elg også. TOM opp 8.3% idag.

Er litt i minus i NAS idag, men er endel igjen til stopp-loss.

 

Er det noe sted på nettet man kan se kalender for når de forskjellige norske selskapene rapporterer kvartalstall?

 

Håper de norske skogene forbedrer seg snarlig!

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer til elg også. TOM opp 8.3% idag.

 

Er det noe sted på nettet man kan se kalender for når de forskjellige norske selskapene rapporterer kvartalstall?

 

Håper de norske skogene forbedrer seg snarlig!

 

Enig. oslo børs.no har veldig fin oversikt over resultat framleggelser oslobors.no eller noe sånn't

 

PT

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...