Jump to content

"Selskapet har likviditetsgarantist"


AndersBB

Recommended Posts

Jeg har selv lurt på dette og slo det opp. Her er det jeg fant:

 

 

 

 

I januar 2005 innførte Oslo Børs en organisert ordning med likviditetsgarantister i det norske markedet, hvor det samtidig ble informert om at selskaper som inngår slik avtale automatisk vil inngå i segmentet OB Match. Selskaper med inngått avtale om likviditetsgaranti vises nå i børsens kurslister under egen kolonne. Dette gjelder selskaper som fra før er i segmentet OB Standard.

 

 

 

Likviditetsgarantiordningen består i hovedtrekk av følgende elementer:

 

• spread skal være maksimum 4 % av selgerkursen

• volumet i ordreboken i handelssystemet på både kjøper- og selgersiden skal være minimum fire børsposter

• ordrene skal finnes i minst 85 % av tiden for kontinuerlig handel, alle børsdager, med mindre Oslo Børs av særlige årsaker har gitt anledning til å fravike disse kravene.

 

 

 

www.oslobors.no offentliggjør Oslo Børs hvilke meglerhus som er godkjent som tilbyder av likviditetsgaranti-tjenester. I tillegg fremgår det nå i børskurslister hvilke aksjer som er tilknyttet en godkjent likviditetsgarantist.

 

Link to comment
Share on other sites

[...]

Likviditetsgarantiordningen består i hovedtrekk av følgende elementer:

 

• spread skal være maksimum 4 % av selgerkursen

• volumet i ordreboken i handelssystemet på både kjøper- og selgersiden skal være minimum fire børsposter

• ordrene skal finnes i minst 85 % av tiden for kontinuerlig handel, alle børsdager, med mindre Oslo Børs av særlige årsaker har gitt anledning til å fravike disse kravene.

[...]

 

Jeg har også lest dette, men jeg lurer på: betyr det at noen faktisk (umiddelbart?, automatisk?) må legge inn kjøpsordre om spread er for stor osv?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...