Jump to content

CFDs - Et verktøy med mange muligheter


Recommended Posts

Contracts for difference

 

Jeg har i det siste kikket litt på et mindre kjent investeringsverktøy kalt contracts for difference, eller bare CFDs. En CFD er en "liksomaksje", som i grunnen oppfører seg helt likt som aksjen selv. CFDs er egentlig en slags futurekontrakt, men forskjellen fra aksjen er ikke noe annet enn at du ikke eier selve aksjen.

 

Muligheter med CFDs - gearing og shorting

Den praktiske forskjellen er større. Siden det ikke er et gitt antall CFDs slik det er med aksjer trenger du ikke låne aksjer dersom du skal shorte. Det er bare å selge en CFD på samme måte som du kjøper den. Det aller viktigste er at det alltid er stilt priser i en CFD-kontrakt, prisene stilles av market makere. Dermed er det langt lettere å komme seg raskt ut av en CFD-posisjon enn en aksjeposisjon dersom man har noen aksjer. Dette fører til lavere risiko for større tap, noe som igjen fører til at megleren kan tilby høyere gearing. Man trenger faktisk bare stille med 10% av investert kapital i en CFD-kontrakt. Dermed vil du kunne tjene store penger på en mindre oppgang i papiret. Det samme gjelder selvfølgelig for tap, så her må man være forsiktig. Er du gearet 8 ganger, dvs. stiller med 12,5% av investert kapital, trenger ikke aksjen synke med mer enn 12,5% før du har tapt alt (eller stige med 12,5% før du dobler investert beløp). Med CFDs kan du geare like høyt som med de fleste opsjoner, men du slipper problemet med tidsverdien som renner ut, en CFD kan du eie så lenge du ikke overgår marginratene.

 

Automatisk stop-loss

Fullstendig tap vil selvsagt ikke skje, en automatisk stop-loss hindrer dette for at traderen ikke skal tape mer penger enn han kan betale tilbake, noe som kan skje fort når gearingen er høy. Posisjoner blir automatisk lukket når verdien av en investering overstiger 15 ganger ledig egenkapital. Du får advarsler om oppbrukt margin ved 11 og 12,5 ganger EK også.

 

Åpningstid

CFD-handelen er åpen for vanlig mellom 10.00 og 16.00 i Norge, og når markedene er åpne der CFD'en handles.

 

Market maker

Det er danske Saxo Bank som tilbyr CFDs, i Norge gjennom Net Fonds. De stiller kurser, og såvidt jeg vet stiller andre market makers kurser i noen av papirene.

 

Markeder

Du trenger ikke være kunde av et større meglerhus for å trade internasjonale papirer, du kan handle over 3.000 internasjonale aksje-CFDs på 22 børser over hele verden i tillegg til ni ledende indeks-CFDs. Vil du handle i London eller Australia er dette langt enklere å gjøre gjennom SaxoBank så lenge det stilles en CFD på aksjen. Av aksjer notert på OSE stilles det CFDs i disse:

 

Nasjonale CFDs

DNBNOR, EME, FAST, FJO, FRO, GOL, NHY, NSG, OPC, ORK, PGS, PRS ,RCL, SCH, SME, STB, STL, TAT, TEL, TGS, TOM, TAA, YAR

 

Kurtasje

Man betaler ikke kurtasje ved CFD-handel, men en avgift på 0,1% er bakt inn i kursen ved at du må betale 0,1% dyrere for en kjøpt CFD og får tilsvarende dårligere pris ved salg i forhold til bid/ask i aksjemarkedet. Den er bakt inn på den måten at dersom kjøperkursen i Tomra er på 31,5 og selger på 31,6 vil kjøper og selgerkurs som stilles av market maker avvike med 0,10% og være:

Kjøper 31,469

Selger 31,632

 

Kursene stilles som man ser med tre desimaler, i alle papirer, fra FJO som ligger på 2,516 kr til NHY på 493,319.

 

Minimumkurtasje

Dersom du handler for et lavere beløp enn en viss grense, varierende fra marked til marked (i Oslo finnes ingen slik grense) må du i tillegg betale en kurtasje. Grensen ligger i området 60.000-100.000 kroner, avhengig av valutakurser, og tillegget ligger tilsvarende i området 60-100 kr. En oversikt over disse avgiftene finnes i Omnitrader-terminalen.

 

Tradingterminal med futures og valuta

Det er såvidt jeg vet hittil kun Net Fonds som tilbyr CFD-handel i Norge. CFDs handles via Omnitrader-terminalen, en modifisert versjon av SaxoTrader fra SaxoBank. En 20-dagers demoversjon kan lastes ned her. Gjennom Omnitrader kan du også handle råvarefutures og valutakryss (spot, terminer og opsjoner), noe som åpner for enda større muligheter for gearing, hedging og trading. I tillegg følger med en nyhetsfeed mest rettet mot råvare- og valutahandel og daglige markedsrapporter og analyser, samt gode verktøy for teknisk analyse.

 

Registrering

For å handle CFDs må du først være registrert som kunde hos Net Fonds. Dessuten må du ha fylt ut en CFD-handelsavtale. Den er en jævel å lese igjennom, 15 sider hardpakka juristspråk, men gir ingen overraskelser i forhold til dine rettigheter og plikter. Jeg sendte inn papirene igår og håper jeg kan begynne handel denne uka.

 

Opplysende artikkel

Dine pengers medlemsblad Sparing & Penger trykket i mars 2004 en lengre artikkel som forklarer bruken og hensikten med CFDs på en svært god måte. Les artikkelen (pdf)

 

Les mer på Net Fonds hjemmesider:

Net Fonds Omnitrader innføring

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Jeg synes dette virker spennende.

 

Jeg har hittil ingen erfaring med CFDs, men har handlet litt med lekepenger i demoversjonen av Omnitrader. Jeg kommer tilbake med mer så snart jeg har prøvd handel i virkeligheten. Om jeg tør prøve meg på valutahandel i tillegg vet jeg ikke enda.

 

Noen som har erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Legger til at jeg har fått en mail fra Saxo. Mange nye markeder åpnes, både i Asia og Europa. CFD-utvalget vil fra 13. desember av utvides fra rundt 1.500 til 7.500. Blant annet vil 2/3 av aksjene på NYSE få en CFD og alle NASDAQs aksjer.

 

En oversikt over børsene det vil stilles CFDs i og hvor mange:

 

Børs

Antall CFDs som stilles

 

FTSE

350

 

FTSE Small cap. (ex. SEAQ)

341

 

Frankfurt (Xetra) HDAX/MDAX

160

 

France SBF250

250

 

Amsterdam AEX/AMX

49

 

Belgium Bel20

20

 

Spain IBEX 35

35

 

Switzerland SMI

26

 

Italy MIB30

256

 

Portugal PSI

20

 

Ireland ISEQ

52

 

Sweden OMX

30

 

Norway OBX

25

Dvs. to nye fra idag, vet enda ikke hvilke

 

Denmark KFX

20

 

Finland HEX

20

 

Austria ATX - Ny

20

 

Greece ASE - Ny

20

 

NYSE Comp

2040

 

Nasdaq Comp

3253

 

Australia ASX 200

200

 

Hang Seng - Ny

33

 

Singapore STI - Ny

45

 

Nikkei - Ny

225

 

Total 7490

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hei, lastet ned demo'en i går. Ser jo ganske spennende ut dette. Kan fort tape mye, og dermed også vinne mye...

 

Men lurer på noe. Ser på eksempel fra netfonds sider:

 

En kunde har tilgjengelig kapital 100,000, og man har 10% margin for CFD handel. Kunden gjør en CFDhandel for 800,000, hvor 80% (10%*800,000 / 100,000) av marginen benyttes.

 

Hvis markedsverdien nå faller til 750,000, vil kundens 'Net Equity for Margin' (norsk versjon: nødvendig egenkapital for margin) falle til 50,000. 'Use of Equity Margin' vil da bli 150% (10% *750,000 / 50,000) av kundens gjenværende kapital. Kunden må da foreta ett av følgende tiltak:

 

Overføre midler for å dekke posisjonen.

Redusere CFD posisjonen ved å selge det nødvendig antall kontrakter.

 

 

Hva skjer hvis markedsverdien 'over natten' faller til f.eks 500,000? Da er etter hva jeg forstår du plutselig i minus 200,000 (800,000 - 500,000 + egenkap 100,000). Hva skjer da?

Er det noen slags forsikring el.l. som dekker dette eller sitter du plutselig med en gjeld til Saxo Bank som må betales tilbake?

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...