Jump to content

Starte mitt eget aksjefond?


roman

Recommended Posts

Er ganske ny på forumet, så kan introdusere meg kort,

er en gutt på 19 år, som startet en bedrift i fjor. Bedriften går såpass bra at jeg har greid å samle meg opp en liten kapital. Startet med kjøp og salg av aksjer for en måned siden cirka(28 desember for å være nøyaktig), og det har gått veldig bra siden da. Har hatt en avkastning på nesten 25%. Har vært utrolig heldig, noe som har lurt meg til å tro at jeg har en smule talent innenfor dette.

 

Grunnen til at jeg startet denne posten, sier seg kanskje selv. Jeg har lyst til å starte opp et aksjefond, mange venner av meg som jeg driver firmaet med, familie og venner vil ha en del av kaka. De har alle penger de vil investere, men de har ikke peil på hvordan de skal begynne.

Jeg har tenkt ganske simpelt på denne ideen, og det er at jeg forvalter pengene til alle sammen som tilsammen utgjør en ganske stor sum og deretter deler avkastningen med personene som har investert pengene sine.

 

Jeg vil bare vite om det i praksis er mulig å starte et fond for et slikt formål? La oss si aksjefondets størrelse blir på cirka 15 millioner kroner er det for lite?

 

Setter pris på alle seriøse svar:)

[/u]

Link to comment
Share on other sites

Hehe tenkte meg slike svar. Men vil bare vite om muligheten ligger der. Er det ekstremt mye arbeid som ligger bak det å starte et fond, er klar over at jeg ikke kan samle sammen alt på en konto. Kan selvsagt be alle om å lage hver sin konto hos vær sin aksjemegler og deretter komme med anbefalingene, men vil ha en del av avkastningen.

Link to comment
Share on other sites

Stiller meg vel egentlig på linje med Riskytrader, markedet siden du startet har vært forholdsvis enkelt å trade.

 

Uansett er det enkelt å starte 'fond'. Du bare starter ett AS og lar andelseierne skyte inn kapital slik at de blir aksjonærere i selskapet med like stor del som de har puttet inn .

 

Eller du kan emittere inn i ditt eget.

 

Ett klokt hode sa en gang om aksjemarkeder: "Du lærer ingenting av å tjene penger på aksjer, men du lærer masse av å tape". (Utzi)

 

Altså har du ikke lært noenting ennå, bortsett fra at du har fått masse farlig selvtillit ;)

Link to comment
Share on other sites

Stiller meg vel egentlig på linje med Riskytrader, markedet siden du startet har vært forholdsvis enkelt å trade.

 

Uansett er det enkelt å starte 'fond'. Du bare starter ett AS og lar andelseierne skyte inn kapital slik at de blir aksjonærere i selskapet med like stor del som de har puttet inn .

 

Eller du kan emittere inn i ditt eget.

 

Ett klokt hode sa en gang om aksjemarkeder: "Du lærer ingenting av å tjene penger på aksjer, men du lærer masse av å tape". (Utzi)

 

Altså har du ikke lært noenting ennå, bortsett fra at du har fått masse farlig selvtillit Wink

[/u]

Så sant så sant det Utzi sa, hehe har tapt en gang, og det var på frontline, men det var ikke store pengene. Som du sier har jeg altfor mye selvtillit så kan gå skikkelig på trynet. Men hadde uansett vært utrolig gøy å prøve, de som er med på dette vet hva de melder seg opp til.

 

Det som også hadde vært gøy hadde vært å startet et AS selskap, og markedsføre dette fondet. Kan ikke være vanskelig å få PR når en 19 år gammel hobbyaksjonær forvalter fondet. Spørsmålet er hvor mange som tørr å investere i noe slikt?

 

Er bare en tanke jeg hadde som jeg ville lufte for dere, fiska vel etter at noen skulle dunke litt fornuft i huet på meg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes du bør vente litt,jeg Roman. Du er bare 19 år gammel.Fullfør skolen i det minste. Eller studiene. Også kan du investere i aksjemarkedet med egne penger underveis, og se an hvor det går hen. Har du talent, så start et eget fond :-D

Link to comment
Share on other sites

  • 9 years later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...