Jump to content

Recommended Posts

Warrents

 

har vært forespurt av flere. Ofte grunnet mangelfull informasjon omkring dem.

 

Her er en link til Handelsbanken som er den største hos oss med warrents. Samtidig er nettsidene fullastet med all tenkelig informasjon og opplæring av denne type handel.

 

Alt om emnet og deres warrents finnes her:

 

http://ed.handelsbanken.se/warrantsno/

 

Sett av en halvtime og studer mulighetene. Kan bli en spennende handelsmulighet med gode gearingseffekter enn direkte aksjehandel.

 

Merk følgende:

 

Handel med warrants gir mulighet for god avkastning på den plasserte kapitalen, men er også forbundet med en betydelig tapsrisiko. Et kjennetegn ved denne typen verdipapirhandel er at relativt små kursforandringer i den underliggende verdien - f.eks. aksjekursene - kan føre til betydelige endringer i verdien på dine posisjoner. Disse forandringene i verdien kan være til fordel for deg - men de kan også være til ulempe for deg. Warrants har også begrenset løpetid, slik at fortjeneste og tap realiseres uten forskyvning ved slutten av løpetiden. Før du gjør forretninger med warrants, må du derfor tenke grundig gjennom om handel med denne typen verdipapirer passer for dine forutsetninger, og hvor grensen skal gå for ditt engasjement.

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har handlet litt med HA's warrants, i EME og NHY. Jeg ble veldig intressert da jeg leste meg opp på handelsbanken's hjemmesider, dette ser veldig bra ut. Og det er det kanskje også.

 

Warrants'en premie, eller kurs om man vil, beregnes ut fra gjenstående løpetid og underliggende aksjekurs. På HA's sider kan man se divergeringskurven og regne ut nøyaktig hva warranten skal være verdt til enhver tid. HA opperere som market maker, og stiller både kjøp og salgsordrer i warranten.

 

Når nye warrants blir utstedet kan man se att HA følger divergeringskurven nøyaktig. Men etterhvert som warrants blir omsatt og kommer på andre hender, legger de seg langt under kurven. Hvis de da får kjøpt tilbake de utestående, justerer de straks sine ordrer opp igjen...

 

Mulig dette er en svartmaling, men det er slik jeg har oppfattet det etter å ha fulgt med på disse ett års tid. Tror likviditeten trenger å økes i disse for at de skal være verdt å trade med. Derfor bør warrants kjøpes bare dersom du tror det kan lønne seg å sitte på den til utløsningen.

 

HA er nok intressert i å få opp interessen for warrants, det skal være ett seminar i Oslo 10 februar. Det kan jo være verdt ett besøk... http://ed.handelsbanken.se/warrantsno/rese...seminar2004.pdf

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...

Er fortsatt litt småforvirra over hvordan dette fungerer. Er det altså slik at man kan omsette warrants før løpetiden går ut og kursen på warrants fastsettes liknende aksjekursen? Det finnes ikke noen formel for å beregne warrantkursen?

 

Hva slags erfaringer har dere?

Link to comment
Share on other sites

Warrents kan omsettes hele tiden frem til innløsnigsdato.

 

Det var en utregningsmodell tidligere på Handelsbankens sider som viste meget godt hvordan "papiret" utviklet seg over tid, og indikertet også når man burde selge.

 

Tror de fortsatt har den, må vel bare lete litt.... Ja, du finner den nå under fanen simulator på den aktuelle warrenten som du vil sjekke opp.

 

[/url]

Link to comment
Share on other sites

Handelsbanken er marketmakers i Warrantsmarkedet, dvs at de til en hver tid (i alle fall når de ikke har tekniske problemer som de ofte har) er forpliktet til å sørge for at det finnes kjøper/selger slik at det alltid er mulighet til å få solgt/kjøpt warrants. Hvor de plasserer kjøper/selger regnes ut ved hjelp av noen formler (som jeg ikke kan i hodet).

 

Les mer på

http://www.handelsbanken.no/warrants

 

Der finner du også en kalkulator som hjelper deg til å finne hvilken warrants du skal velge osv.

 

Har aldri hatt warrants frem til utløpsdatoen selv, men kun vært inne kortsiktig. Det siste halvåret har det gått mest i ORK og TOM warrants når jeg en sjelden gang har handlet med warrants.

 

I begynnelsen (for å få litt oversikt over hvordan spreaden beveget seg i forhold til aksjekursen), noterte jeg ned spread i aksjen, og spread i warrantsen i excel over flere dager og sammenliknet så med formlene og fikk en ganske grei oversikt. Kan være lurt å gjøre det samme hvis man ikke er av typen som tar alt på strak hånd. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Skal si det ble diskusjon av mine TOM warrants, nå skal vel det meste klaffe dersom jeg skal få igjen noe for den investeringen, men jeg håper på at både lovverket i Tyskland og ordere i etterkant skal komme og da burde 35+ være innen rekkevidde.

 

Når det gjelder HA som market maker er de ikke trofaste mot divergeringskurven som man kan finne for hver warrant på deres hjemmeside. Jeg hadde full klaff med noen NHY warrants i 2003. Og da så det nesten ut som HA satt og ventet på at jeg skulle selge dem. De vet selvfølgelig til enhver tid hvor mange utestående warrants de har og til vilken kurs de er handlet på. Så fort jeg hadde tatt gevinst (ble lei) så justerte de kjøperkursen opp til riktig i forhold til divergeringskurven.

 

Divergeringskursen er ett resultat av underliggende aksjekurs og gjenstående løpetid. Videre heter det at HA er market maker, men ikke pliktig sådan. Jeg stoler ikke på dem for 5 øre...

 

Til mine TOM warrants, jeg har altså kjøpt 100k warrants til kurs 0,19- Disse gir rett til å kjøpe 10,000 aksjer på kurs 35,- Det er ikke slik at jeg behøver å kjøpe dem, jeg får bare utbetalt det som er over aksjekurs. Innløsningskursen beregnes forøvrig av snittet av de ti siste handelsdagene før forfall.

 

Dersom innløsningskursen f.eks. er 39,- vil jeg få utbetalt 40.000,- For å være breakeven må aksjekursen være 36,9- Så jeg har betalt en premie på 1,9- pr. aksje. Men dersom aksjekursen i TOM skulle gå kjappt mot 30,- vil jeg kunne selge warrantene i markedet til en mye bedre kurs. Dersom HA ikke prøver å slite meg ut igjen da.

 

Jeg håper på litt mindre nese enn da Jagland sa han trengte 36,9-...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...