Jump to content

Uffameg - Nå faller Nasdaq, til livbåtene alle sammen!


Recommended Posts

Lager en topic for utvikling på US børser. Investorer på OSE, som tydligvis mangler retningssans for egen del er sykelig opptatt av hvordan utviklingen på Nasdaq er. For hvis US er ned står man i kø kl. 10 for å selge aksjer billig på OSE. Glemt er gode fremtidsutsikter til bedring i resultat osv.

 

Men det er jo slik det har blitt, og hver enkelt kan jo ikke gjøre noe med det. Jeg skal ikke undervurdere hvor viktig amerikansk økonomi er for verdensøkonomien. Men at stemningen på OSE så til de grader skal følge utviklingen på Nasdaq syns jeg er merkelig.

 

Nasdaq var marginalt opp med 0,15% i går kveld, men i etter stengetid kom Cisco med tall som førte til ett tungt fall for aksjen i etterhandelen. Og da er det vel duket for nok en mørk dag på OSE, spesiellt for IT aksjene...

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Enig med deg, hvor utrolig samkjørt OSE er med Nasdaq, uten at jeg kan forstå årsaken godt nok.

 

Likevel er vår økonomi her hjemme mye basert på dollarsensetive selskap som har forbindelser med US-sektoren. Skulle tro at det ligger mye der. Samtidig er det litt irriterende at åpner USA ned klokken 1530 så går ose ned i samme slengen, men retter det seg mot positiv avslutning i USA er resultatet at vi får med oss nedturen her hjemme og sjelden og aldri oppturen. - Derimot et lite kaos omkring IT-askjene, dagen derpå. men det er vel lite vi kan gjøre med det. Kanskje det hadde blitt litt bedre om ose handlet en time lengere til klokken fem???

Link to comment
Share on other sites

Well... nå er Nasdaq ned 2,2% og nærmer seg faretruende 2000 nivået. Brytes dette går nok proppen... Dette kan nok ikke kalles gevinssikring lenger, da gevinstene har fordampet.

 

nasdaq.png?nocache=1075922766856

 

Kommentatorene 'over there' mener at Ciscos noe defensive guiding gjør at investors kaster kortene. Resultatetene fra Cisco var på linje med forventningene, men det holder bare ikke i dagens nervøse marked. Nå skal resultatene være bedre enn forventningene.

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Nasdaq er opp 2,2% i kveld, på en fredag :)

 

Jeg må spise i meg spådommene om nedtur for norske IT selskaper pga. Nasdaq's nedtur mot 2000 her om dagen. OSE's investorer lot seg ikke skremme av fallet, og nå er alt i orden igjen over kjølen...

 

Stjeler ett innlegg Tekniker'n la inn på HO, han har vist seg som en glimrende makroanalytiker de siste dagene: "Dagens ledighetstall var PERFEKTE for Nasdaq-børsen. De var tross alt de beste vi har sett siden desember 2000. Og at de var svakere enn forventet er bare et stort pluss. For hadde tallene vært mye sterkere enn de var, hadde det satt ny fart i rente-spekulasjonene.

 

Vi skal nå opp å sette ny årstopp for Nasdaq i ukene fremover.

 

Husk at det turbulente markedet vi har sett de siste ukene, er en blåkopi av det som skjedde ved Q3-presentasjonene. Markedet falt noe på gode tall. Nå er 90% av resultatene kommet, og markedet er klar for nye løft.

 

I ukene fremover vil vi se oppgraderinger av estimater for Nasdaq-selskapene, og vi er på vei inn i en ny fase: For nå viser det seg at bedriftene igjen har begynt å investere i nytt IT-utstyr, etter tre års måtehold. Omsetningen, og dermed resultatene vil bedres ytterligere.

 

Vi er i en fase hvor økonomiene i USA, Japan og EU samtidig vokser. Dette har ikke skjedd på to ti-år. En ko-ordinert global vekst vil lage en sterk høykonjunktur, med betydelig høyere aksjekurser de nærmeste måneder.

 

Lykke til folkens !!!"

 

Jeg kan ikke annet enn å stemme i, Lykke til! ;)

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Faresignaler og økt risiko?

Dato: 7.3.04

 

Nasdaq:

DJI Average

 

Nasdaq har siden slutten av januar korrigert ned. Brøt i februar gjennom 15 og 45 dagers glidende gjennomsnitt og like etter den stigende trendlinjen fra mars 2003. Støtte ved 1980 nivå, motstand ved 2030 nivå. Fallende trend etablert. Har nå solid motstand i dette området. DJI Average møter motstand ved dagens nivå og har ikke klart å bryte opp over 10700 punkter, et nivå som synes å representere solid motstand. DJI Average er i ferd med å teste støtte ved glidende gjennomsnitt på 15 og 45 dager. Det er divergens mellom Nasdaq og DJI Average, hvor Nasdaq i en lenger periode har utviklet seg dårligere enn DJI Average.

 

Wiltshire 5000

S&P 500

Wiltshire 5000 ligger nå mot trendlinjen i den lange stigende trenden fra mars 2003. Har motstand like i overkant av dagens nivå. En ”trippel topp” kan være under utvikling. S&P 500 viser en liknende utvikling. S&P 500 har også siden tidlig høst 2003 hatt en svakere stigningstakt enn øvrige indekser.

 

DJT (Transportation):XAU (Gull):

Dow Jones Transport brøt i januar ned gjennom den stigende trenden fra mars 2003. Testet støtte i underkant av 2850 to ganger. Motstand ved 3030. Fallende trend etablert. Fallet kan tyde på lavere aktivitet i amerikansk økonomi. Gullindeksen (XAU) reagerte umiddelbart på elendige amerikanske jobbtall, publisert 5.3.04. Prisen på gull steg nok en gang over USD 400 pr unse og USD falt relativt til andre valutaer. Dette kan tyde på usikkerhet om USA’s økonomi.

 

SOXX Semiconductors:

Oil Service:

SOXX har etablert enfallende trend siden januar 2004. Brutt ned gjennom sitt 15 og 45 dagers glidende gjennomsnitt og den stigende trenden fra mars 2003. OSX Oil Service falt litt tilbake siste dager. Er i ferd med å passere topp nivået fra 2002.

 

Dow Jones Transport regnes for å være tidlig ute i en syklus, mens Oil Service regnes for å komme sent i den samme fasen. Med etablert fallende trend i DJT og OSX fortsatt stigende kan det være tegn på at vi befinner oss i et sent stadium av en oppgangsfase

 

Råvarer:

Samtlige råvareindekser er stigende, som kopper, gummi, kull, aluminium, olje, gass, stål osv

 

Olje

Naturgass:

Kopper: Stål

Kull:Aluminium:

 

Vekst kontra verdi:

Ser vi på Russel 3000 Growth vs Value ser vi at helt siden september 2003 har Value utviklet seg bedre enn Growth. Dette bekreftes også av forholdet Nasdaq vs Dow Jones/S&P 500. Investorene reduserer altså risiko ved å investere i mer solide aksjer. Risikoprofil endrer seg. Dette til tross for et historisk lavt rentenivå i USA som burde favorisere aksjemarkedet. Avkastningskravet er altså lavt. Russel 3000 value er hittil den eneste indeksen som kan se ut til fortsatt å ha stigningspotensiale inne. Russel 3000 Growt utvikler samme mønster som DJI Average, Wiltshire 5000 og S&P 500.

 

Russel 3000 value:

Russel 3000 Growth:

Growth vs Value (Russel 3000)

Kurven viser Russel 3000 Growth relativ til Russel 3000 Value. Siden høsten 2003 har Growth utviklet seg vesentlig svakere enn Value. Investorene velger sikkerhet fremfor risiko. Dette bekreftes også av en ammenlikning mellom Nasdaq og S&P 500 og DJI Average. Nasdaq har de siste månedene relativt gjort det dårligst av alle indeksene.

 

Nasdaq relativ til S&P 500

Nasdaq relativ til DJI Average

 

Tilstrømningen av nye penger til aksjemarkedene er økende, men det kan tyde på skepsis at det er solide selskaper som utvikler seg best. Noen ”hysterisk” oppgang synes derfor ikke å finne sted slik som i 1999-2000. Teknologi aksjer viser svakere utvikling enn ”verdi” aksjer generelt i USA.

 

10 års amerikansk rente:

Fallende trend, reagerte umiddelbart på dårlige jobbtall 5.3.04

 

Konstant eller enda økende arbeidsløshet, svak vekst i sysselsettingen, bedriftenes bedrede resultater mer som følge av tidligere innsparinger og kostnadskutt enn reell vekst kan gi signaler om at det ikke går så bra i USA’s økonomi som forventet. USA’s økonomi er til en stor grad konsumentdrevet og avhengig av forbruk. Forbruk vil igjen være avhengig av forbrukernes tillit til fremtiden, sparerate, skatt og prisutvikling. Antagelig vil tillit til fremtiden og sparerate være de viktigste faktorene på kort sikt, når sysselsettingen faktisk kan være negativ. ”Consumer Confidence”, ”Initial Claims”, ”Retail Sales” og ”Wholesales Inventories” vil bli viktige indikatorer på konsumentenes reaksjoner. Økt sparerate i USA vil medføre økt tilstrømming av penger til aksje- og obligasjonsmarkedet og redusere konsumet som er viktig for økt vekst. En litt ond sirkel.

 

VIX Volatilitetsindeks

VIX viser ingen tegn til stigning, noe som i seg selv er ”bearish”. Jo lenger ned VIX faller, jo mer vil vi nærme oss en korreksjon. 15 og 45 dagers glidende gjennomsnitt bryter ned, noe som tyder på at VIX skal ennå lenger ned før trendvending.

 

Konklusjon:

USA viser altså tegn til en begynnende korreksjon. Vi er nå snart ferdig med 1q/04 og ca 30 dager unna de første kvartalsresultatene. Dersom disse ikke viser entydig vekst på topplinjen og ”guidingen” tilsier at veksten vil fortsette, vil faren for en negativ korreksjon være meget stor. Forhold som økt underskudd på handelsbalansen vil heller ikke virke positivt. USA må få klare bekreftelser på økt vekst før en videre oppgang kan ventes. Følge sektorrotasjon og utstrakt ”Stockpicing” vil være kommende strategi. Olje, gass og oljeservice som er ”Slow Movers” i en syklus kan forventes å gå bra fremover, noe som vil være positivt for OSE. Men heller ikke OSE kan forventes å fortsette sin evige og noe ensomme, vandring mot himmelen i all framtid. Det er grunn til å være ”lett på foten” og våken de neste ukene.

Link to comment
Share on other sites

Markedsaktørene var temmelig sikret på at det ble et nytt rentekutt fra Norges Bank torsdag, men det hersket tvil om kuttet ville bli på 0,25 eller 0,5 prosentpoeng.

Klokka 14 kom dommen, og enkelte ble skuffet over at kuttet kun ble på 0,25 prosentpoeng. Dermed spratt krona opp. I forhold til euroen styrket krona seg med seks øre i sekundene etter at rentedommen kom, mens utslaget på dollarkursen var 4,5 øre.

Investorene skjelver i buksene etter det kraftige børsfallet på Wall Street onsdag, og Oslo Børs stuper. Hovedindeksen har nå falt 6 prosent siden toppen tidligere denne uka.

New York-børsen hadde sin verste dag på fire måneder onsdag, og børsfallet forplantet seg til de europeiske børsene da handelen tok til i morgentimene torsdag. Også bombeaksjonene i Madrid påvirker stemningen ved børsene.

Oslo følger Europas børser ned, og ved 13-tida hadde hovedindeksen rast med mer enn 3 prosent. Fallet kommer på toppen av en markert nedgang tirsdag og onsdag. Siden årsbeste på 207,35 poeng ble nådd mandag denne uka, har Oslo Børs falt 6 prosent.

Mange ser ut til å frykte at de gyldne tidene på børsen er over for denne gang, og tar pengene og stikker. Flere eksperter har den siste tida advart mot at risikoen for en reaksjon etter seks måneder med sammenhengende oppgang er stor.

Etter om lag et år med nesten sammenhengende børsopptur, peker nå indekspilene rett ned i USA. For tredje dag på rad blir aksjekursene barbert, og onsdag falt både Dow Jones, Nasdaq og S&P 500 halvannen prosent.

Analytikere ser nå konturene av en kraftig korreksjon, som mange har spådd i flere måneder.

- Det er få nøkkeltall og økonominyheter om dagen, og folk prøver å gjøre en rasjonell vurdering av verdiene. Nasdaq har falt forbi den psykologisk viktige 2000-grensen, mens Dow Jones har passert flere teknisk viktige punkter. Det er ikke umulig at vi er inne i en korreksjon på 5-10 prosent, som mange ropte på ved årsskiftet, sier analytiker Art Horgan ved Jefferies & Co til CNN.

 

• Dow Jones: 10296,89 poeng, ned 106,07 (1,53 prosent)

• Nasdaq: 1964,15 poeng, ned 31,01 (1,55 prosent)

• S&P 500: 1123,91 poeng, ned 16,67 (1,46 prosent) :oops: :oops:

Link to comment
Share on other sites

Future på Nasdaq for øyeblikket er ned så mye tyder på nok en rød dag i USA.

 

nasdaq.png

 

Åpner USA ned får vi muligens en enda kraftigere nedgang mot slutten i dag.

t?s=^ixic

Link to comment
Share on other sites

Makrotall var bedre enn ventet. Detaljhandelen steg med 0,6 prosent i USA i februrar, mens det på forhånd var ventet en vekst på 0,5 prosent.

 

Samtidig kom det tall som viste at antall førstegangssøkende til ledighetstrygd falt med 6.000 personer til 341.000 totalt sist uke, mens det var ventet 343.000.

 

Det er bredt børsfall i Europa torsdag, etter at det torsdag morgen eksploderte minst tre bomber i Madrid. Minst 170 personer er døde og mer enn 400 er skadet. Børsene falt ytterligere da det baskiske separatistpartiet Herri Batasuna sa ETA ikke stod bak angrepene, ifølge Bloomberg News.

 

New York-børsen hadde sin verste dag på fire måneder onsdag, og børsfallet forplantet seg til de europeiske børsene da handelen tok til i morgentimene torsdag. Stemningen ble ytterligere forverret av bombeaksjonene i Madrid.

- Jeg vil si at 50 prosent av nedgangen skyldes USA, mens resten kommer som følge av terrorhandlingene i Spania, sier sjefstrateg Peter Hermanrud i First Securities til TV 2 Nettavisen.

- Det er sjelden aksjoner som dette har realøkonomiske konsekvenser verken for selskapenes prising og inntjening, men det skapes en psykologi hvor folk føler frykt og hvor man tenker at nå kan dette skje hver dag, tilføyer han.

Cruiserederiet RCCL er blant dem som er mest utsatt for terrorfrykt, og aksjekursen falt 4,3 prosent i løpet av torsdagen.

Hovedindeksen lå an til et verdifall på godt over 3 prosent helt til børsene i New York åpnet klokka 15.30 norsk tid. Til manges store overraskelse åpnet teknologiindeksen Nasdaq på plussida, og Oslo Børs gjorde et byks oppover.

Også oppgangen i oljeprisen sørget for å løfte Hydro og Statoil, slik at hovedindeksen kun endte 2,4 prosent ned til 196,53. Hydro var faktisk en av de fire enkeltaksjene som steg ved børsen torsdag, og endte 0,2 prosent opp til 493,50 kroner. :oops: :oops:

Link to comment
Share on other sites

Et par tips:

- Hvis man ønsker å si noe til en annen deltager som kun den deltageren strengt tatt trenger å lese. Send PM.

 

- Kilde skal alltid oppgis hvis man limer inn innlegg på forumet (copyright). Det heter seg at man kan kopiere deler av artikkeler, og referere til link.

 

Pirelli :D

Link to comment
Share on other sites

Til EngaBhoy

 

Jo da, jeg har masse synspunkter og børskommentarer jeg. Finner jeg noe interessant og som står til mine synspunkter og inneholder de informasjonene jeg trenger,så kan jeg alltid klipper og limer inn. Jeg har ingen interesser av og sitter og skriver side opp og side ned. hvis jeg finner noe som ligner på det jeg har tenkt å skrive, så utnytter jeg det. Jeg er her for å tjene penger på børsen, ikke for å bruke tiden til å lære andre å tjene penger på børsen.

 

Jeg liker å stå på ski, dermed vil det ikke si at jeg skal setter meg ned og skriver en bok om det å stå på ski.

 

Var da ikke meningen at noen skulle tro ved første øyekast skulle ser ut som det var suget ut av eget bryst. Har skrevet en del innlegg her, og noen av de har jeg brukt veldig langt tid.

 

For meg og enkelte andre også, så er det uinteressant

hvem som har skrevet hva, evt. hvor de har fått kilden og informasjonen fra, og om det er med eller uten link.

 

Det som er viktig er innholdet og at det er saklig med oppdatering, og informasjon.

 

En ting til. Det er ikke alle som har tid til å sitte og surfer på nett for å leite gjennom alt informasjon som er på børsen. Det er mange sider de må gjennom. Har du tenkt over det?

Link to comment
Share on other sites

Takker Pantera for verdifulle innlegg.

For oss som ikke har bredbånd og som har lite tid til å søke på nettet, er denne type innlegg med mye nøkkelinformasjon samlet på ett sted meget nyttig. Når innlegget er sammensatt av informasjon fra et stort antall kilder, synes jeg personlig at det ikke er så viktig med referanser til alle disse kildene. Jeg ville ikke ta meg tid til å sjekke de anyway. Hvis en derimot klipper en hel artikkel, er det naturlig å oppgi kilde. Jeg stoler forøvrig på at Pantera er rimelig kritisk med sine valg av kilder.

 

Jeg håper du vil fortsette med denne type innlegg Pantera! Det er helt sikkert mange lesere som har nytte av disse.

 

Når det gjelder dette som skjer i markedet, har jeg selv valgt å ikke selge meg ut etter at børsen stupte tirsdag. Jeg regner med at sjansen da hadde vert stor for å selge nermt bunnen. Med andre ord: Feil dag å selge på. Jeg vil satse på å se kursene an en dag eller to, og investere i mer aksjer på disse lave inngangskursene.

Link to comment
Share on other sites

God dagen Down Johnsen. Bare hyggelig du. Ser at du også er ny på dette forumet. He, he du som ikke har bredbånd så kan jeg tenker meg at du setter pris på at alle informasjon er samlet på en plass.

 

Når du først er her, så vil jeg si til deg at jeg har saumfart dette forumet og lest alle innleggene som har blitt skrevet her. Nivået her er bra høyt. Pirelli som er en av brukerne her, har mye kjennskap om AKVR. ( Hvis du har aksjer i AKVR da.

 

Du gjorde et bra valg ved å ikke selge deg ut i går, selv om børsen såg svart ut. Det er en slik dag en bør kjøpe og ikke selge. Når noen tjener penger på børsen, så er det alltid noen som taper også. Til din informasjon. OSE ved kl 11.29 er nede med 0,27%. :oops: :oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg liker ikke dette her,

volumet er avtagende, men alikavel var det mye ned.

 

Nasdaq 1.978,63 -41,80 (-2,07%)

Dow Jones 10.314,50 -123,35 (-1,18%

 

Blir en blodrød dag på OSE i morgen, kjedelig!!! :cry: :cry: :cry: :( :( :(

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

NASDAQ (NASDAQ) - Oct 29, 2004. Close: 1 974.99 (-0.75)

 

di.php?CompanyID=99200003&fn=..%2F..%2Fw

 

 

Svak kjøpskandidat (Middels lang sikt) - 29. okt 2004

NASDAQ har brutt den fallende trenden, noe som i første omgang indikerer svakere falltakt. Ga kjøpssignal fra en omvendt-hode-og-skuldre-formasjon ved bruddet opp gjennom motstanden ved 1927 poeng. Videre oppgang til 2096 poeng eller mer er signalisert. Indeksen har støtte ved ca 1900 poeng og motstand ved ca 2050 poeng. RSI-kurven viser en stigende trend, noe som kan være et tidlig signal om innledning av en stigende trend også for kursen. Indeksen anses samlet sett teknisk svakt positiv på middels lang sikt.

 

 

di.php?CompanyID=99200003&fn=..%2F..%2Fw

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Vel, det har steget pent siden presidentvalget ble avgjort. Men siden nyttår har vi fått en avtagende trend, skal den fortsette med stigende oljepriser, eller?

 

Fra den automatiske analysen, se grafene et par innlegg under, er dagens kommentarer slik:

 

Kjøpskandidat(Middels lang sikt) - 14. jan 2005

NASDAQ har brutt ned gjennom gulvet i en stigende trendkanal. Dette indikerer i første omgang svakere stigningstakt, eller innledning av en mer horisontal utvikling. Har tatt ut objektivet ved 2096 poeng etter brudd på en omvendt-hode-og-skuldre-formasjon. Kursen har nå falt noe tilbake, men formasjonen indikerer videre oppgang. Indeksen tester støtten ved ca 2080 poeng, noe som kan gi en reaksjon opp. Indeksen anses samlet sett teknisk positiv på middels lang sikt.

 

Salgskandidat (Kort sikt) - 14. jan 2005

NASDAQ har brutt ned gjennom gulvet i en stigende trendkanal. Dette indikerer i første omgang svakere stigningstakt, eller innledning av en mer horisontal utvikling. Har falt kraftig etter salgssignal fra en rektangelformasjon ved bruddet ned gjennom støtten ved 2141 poeng. Objektivet ved 2102 poeng er nå tatt ut, men formasjonen signaliserer fortsatt utvikling i samme retning. Indeksen har brutt ned gjennom støtten ved ca 2100 poeng. Videre nedgang er dermed signalisert, og det er nå motstand ved 2100 poeng ved reaksjoner tilbake. RSI-kurven viser en fallende trend, noe som kan være et tidlig signal om innledning av en fallende trend også for kursen. Indeksen anses samlet sett teknisk negativ på kort sikt.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...