Jump to content

ITE - Itera


Tyger

Recommended Posts

Tenkte jeg kunne starte en topic om Itera. Har god tro på aksjen fremover. Selv om selskapet de siste seks kvartalene har lagt frem negativt driftsresultat, så har aksjen mer enn doblet seg. Er overbevist om at når det første positive kvartalsresultatet blir presentert, kombinert med generell optimisme i markedet, så vil kursen stige kraftig. Så lenge vi har et samfunn som er avhengig av informasjonsteknologi og tingene ikke akkurat blir enklere med årene, så vil det alltid være et behov for selskaper som ITE. ITE fremtrer som en seriøs og målbevisst aktør blandt IT-selskapet og jeg sitter derfor long med et snitt på 1,05.

 

Er spent på presentasjonen av foreløpig resultat for 2003 den 10. februar. Regnet med at tallene viser litt pluss og at åresresultatet er marginalt negativt. 4Q 2003 kan bli det første positive kvartalsresultatet som snur trenden, og som forhåpentligvis vil bidra til et kraftig kursøkning.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 50
  • Created
  • Last Reply

Jeg har tidligere kikket litt på Itera og noterte ned litt mens jeg letet, dette er en slags 'skrivebords analyse'...:

 

Historikk

2002 var et dårlig år for Itera, omsetningen var på 310 mill, nettoresultatet ble på minus 56,8 mill. Men resultatet for 2002 var tross alt bedre enn i 2001, da ble nettoresultatet minus 323 mill. Som følge av det dårlige markedet startet selskapet et kostnadsforbedringsprogram i Q2, 2002. Dette programmet ble kostnadsført i 2002. Gruppen består av rundt 23 selskaper hovedsakelig i Sverige og Norge. Noe endringer er gjort i 2003, og antall ansatte har gått ned fra 366 (Q302) til 258 (Q303).

 

Perioden fra jan-sept 2003 gir endelig positiv EBITDA med 3.1 mill. Og ifølge selskapet ser det bedring i markedssegmentet. Omsetningen synker i takt med antall ansatte, og perioden jan-sept var driftsinntektene 174,5 mill.

 

Prising

Børspris ved kurs 2,12- blir ca. 207 mill. For å forvare en slik prising bør selskapet tjene minst 20 mill etter skatt i 2004. Helst mer. Selskapet har ca. 60 mill. i kontanter og betjener ingen gjeld utover leverandørgjeld og lignende.

 

Helt på siden

Pål Roppen var en del av konsernledelsen i 2002, han var senere adm. Dir. for nettverksselskapet T5PC. Dette kan umulig tale til Itera’s fordel.

 

Konklusjon

Jeg tror Itera klarer å tjene penger i 2004, hvis de samtidig kan øke omsetningen som følge av bedre marked kan den utvikle seg riktig hyggelig. En god tradingkandidat. Så jeg er enig med det Tyger, i tillegg har du en komfortabel inngang...

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg ønsker ITE som en topic her.

 

Sitter selv med 30K aksjer og en behagelig inngang for 93% siden. Meget komfortabelt.

 

Av andre innleggere i et annet forum har jeg fått med meg at mange ser denne aksjen som et stort potensiale. Fint for oss. I løpet av det siste året har det vært et utrolig lavt volum i omsetningen helt frem til senhøstes. Og mange ganger trodde jeg at denne var bare noe man måtte selge ut fordi ingen egentlig ville ha den. Nå er vi kommet dit at den trades i godt omfang fra dag til dag og det hadde vært moro om vi fikk en analyse her med kurver og tall.

 

Av magefølelsen sitter jeg med inntrykk at den har god støtte i det området den nå ligger rundt 2++. Så noe nevneverdig ned går den vel neppe. Da tror jeg heller den raskt kan stige.

 

Pirelli har en fin totalanskuelse over selskapet ovenfor. Uheldigvis er jeg enig med ham om denne Pål Roppen som har sittet sentralt i selskapet for et par år siden hoppet over eller innvolverte seg med dette T5PC, ikke akkurat er positivt. Men samtidig håper jeg at han da er helt ute av ITE.

 

totalt skulle man tro at konsulentbransjen får en ny vår i år og IT er noe som alle bedrifter bare blir mer og mere avhengig av og ikke minst oppfølgingen. Her tror jeg det ligger et stort potensiale for disse mellomstore selskapene fremover.

 

ITE er åpnebart et selskap som har tatt godt vare på sin egen bedrift i og med at de har akkumulert kontantbeholdning og er uten langsiktig gjeld. Bare dette i seg selv bør vel tilsi at aksjekursen slik den står i dag er undervurdert.

 

Tror vi kan se en spennende utvikling her i år.

Link to comment
Share on other sites

Vel nok fikk vi en fin avslutning i dag, men nå snur det litt i USA på IT-fronten.

 

Hva tenker dere videre om Itera, har vi kommet til toppen for denne gang eller er det på tide å sikre en aldri så liten og hyggelig gevinst.

 

Hva er fallhøyden tilbake dersom den går ned nå?

Link to comment
Share on other sites

Det er vel naturlig med en liten korreksjon nå. Historien har vist at kursen har gått ned rundt 10% før videre oppgang, noe som skulle tilsvare et fall tilbake til 2,20. Det nærmer seg imidlertid 1Q presentasjon om fire uker, og sannsynligvis så vil ITE stige frem mot dette i forventing av et godt resultat. Mye vil bli bestemt av markedet generelt, på kort sikt blir det kanskje en liten korreksjon, men utover vinteren så er jeg overbevisst om at ferden går videre oppover.

Link to comment
Share on other sites

Selv om ITE har steget 22% til nå i januar, så trenger ikke korreksjonen bli markant i det hele tatt. Dersom optimismen og psykologien er til stede, så kan det være at ITE fortsetter ferden oppover allerede i dag.

 

Positivt er det i alle fall at Europa åpner litt opp i dag (foreløpig kl. 03:30), etter at DJ, S&P og Nasdaq hadde røde tall i går.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det var lurt dersom du syns det passer med din strategi. Du vil nok få mulighet til å kjøpe deg inn igjen lavere, men slik som børsene ser ut nå, så tviler jeg på om den går noe særlig lavere enn 2,40.

Link to comment
Share on other sites

Itera sluttet på 2,35 i dag, men kunne like gjerne sluttet på 2,41 om det ikke hadde vært for "panikksalg" av 25 tusen aksjer ved stengetid. Låg på 2,40 tallet hele dagen på brukbart volum.

 

For de som liker å trade ITE, kan en eventuell korreksjon ned til rundt 2,20 være en god anledning til å gå inn igjen. For meg som er langsiktig blir de ikke aktuelt å vurdere salg før selskapet har presenter minst 3-4 kvartalsresultater på rad med overskudd. Og da har kursen minst doblet seg fra dagens nivå. Husk at på under et år så har ITE gått fra 80 øre og til dagens kurs kun på generell oppsving i markedet. Ved positiv drift vil kursen lett doble seg og gå videre opp mot 10 kroner dersom de gode tidene vedvarer.

Link to comment
Share on other sites

Sakset fra HO:

 

"I siste nummer av ØR stiller forskningssjef Geir Linløkken i Investtec.com opp for å gi leserne investeringsråd. Fem aksjer trekkes frem som gode kjøp.Kjøpsanbefalingene:

 

Itera

Eltek

Ganger Rolf

Sparebanken Pluss

Goodtech

 

Anbefalingene tar utgangspunkt i sluttkurs 13. januar 2004. Det er verdt å merke seg at Linløkken eier aksjer i Itera."

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener fremdeles at ITE skal videre opp på lang sikt og jeg blir sittende til etter at selskapet har lagt frem minst 3 positive kvartalsresultater på rad. I det korte bildet kan det kanskje være lurt å kjøpt ITE når den går tilbake 10% fra tidigere nivå, vil tro at om du får kjøpt mellom 2,20 og 2,30, så bør dette være et OK kjøp for den som har tro på aksjen.

 

Om en ser litt tilbake, så har ITE oppført seg til dels forutsigbart etter oppgangen fra 80 øre. Steg kjapt opp til 1,20 og seg så litt tilbake til 1,00-1,10. Ny oppgang til 1,40 før den seg tilbake til 1,20. Ny oppgang til 1,87 og korreksjon ned mot 1,40-1,50. Passerte 2,20 kroner med korreksjon tilbake til 1,90 før ny oppgang over 2,70 og forløpig en korreksjon ned mot 2,30. (ta tallene med en lite klype salt, da jeg for tiden er i Trondheim og ikke har statistikken foran meg, men tendensen kommer tyddelig frem).

 

Det meste kommer an på om en tror IT-bransjen er på rett kjøl og vil tjene penger fremover. For ITE sin del kommer første "test" 10 . februar med fremleggelsen av 4Q og foreløpig årsresultat 2003. Jeg regner med at 4Q blir positiv, men at året totalt sett blir marginalt negativt.

Link to comment
Share on other sites

Vi har Itera helt nede på 2,29 som sluttkurs mandag 26.januar. En høyst nervøs dag med mange IT-aksjer sterkt svingende.

 

Og med kveldens sterke avslutning av Nasdaq skulle den vel være en god kjøpskandidat i morgen, eller?

 

Selskapet i seg selv er et sterkt selskap uten langsiktig gjeld og solid erfaring innenfor bransjen.

 

Skulle tro at aksjen står i meget rimelig kurs i forhold til verdiene den representer og antar man et positivt kvartalsresultat er det muligheter for en fin liten oppgang fremover.

 

Forøvrig fersk teknisk analyse ovenfor i tråden her.

Link to comment
Share on other sites

Itera vil nok helt sikkert stige i dag ja. Dette er en aksje som ofte får svi når investorer er usikre og nervøse på hvordan markedet vil oppføre seg, spesielt når en mener at markedet har snudd og at "toppen er nådd". Jeg mener vi bør se det hele i et litt større perspektiv. Itera har kun steget på den generelle oppgangen og lite i forhold til egne framlagte prestasjoner. Som jeg har sagt tidligere: Når Itera begynner å legge frem grønne kvartalstall, så aksellererer høyst sannsynlig oppgangen.

Link to comment
Share on other sites

Itera har holdt seg forbausende rolig de siste to ukene, og Investech har følgende analyse om den:

 

Analysene er utarbeidet av Investtech.com.

 

Itera Consulting Group (ITE) - 30. jan 2004. Kurs: 2.40 v/lunch

 

 

Ligger i en stigende trend på kort/mellomlang sikt og videre oppgang indikeres. Den har nå falt tilbake mot bunnen av trendkanalen etter å ha vært overkjøpt en periode. Dette åpner for ny oppgang på kort sikt. Positiv volumbalanse styrker aksjen på kort sikt. Det er støtte ved ca 2 kr. To ansatte i Investtech eier aksjer i selskapet.

 

Samlet vurdering: Teknisk positiv. Nøytral på innsidehandler.

Kort sikt: Kjøpskandidat

Middels lang sikt: Kjøpskandidat

Link to comment
Share on other sites

Heisann Mitch!

 

Vi er sambygdinger :) Hyggelig.

 

Når det gjelder ITE så følger ikke jeg så godt med fordi jeg ikke sitter i aksjen. Men ITE faller inn under den kategori aksjer som har lav børsverdi og som virkelig har tatt av de siste månedene. Etter min mening vil disse aksjene bli straffet hardest av en korreksjon som vi nå ser antydninger til. Fundamentalt sett har det ikke skjedd noe som forklarer ITE's tilbakegang.

 

Så langt i år har alle IT selskaper levert på linje eller over forventninger resultatmessig. Bortsett fra EME, som fremdeles sliter med lønnsomheten. Jeg tror ITE også kommer til å levere gode Q4 tall 10.02. Men dette er utvilsomt eksamen for ITE, hvis tallene er dårliger bærer kursen langt ned mot 1,00 igjen.

 

Håper Tyger, som sitter i ITE selv, kan supplere med sine synspunkter på ITE fremover.

 

Pirell

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...