Jump to content

PDR - Petrolia Drilling


freddybrem

Recommended Posts

  • Replies 245
  • Created
  • Last Reply

jannil/vidar, som jeg oppfatter som langsiktig; hva er deres kursmål/tidshorisont? Personlig tror jeg ikke PDR tar skikkelig av før offentliggjøring av 2Q 2007. Hvorfor akkurat da? Da tror jeg markedet våkner - når de ser hva PDR egentlig tjener.

 

Skal man være virkelig langsiktig, er vel salg av aksjene i 2010 en gang målet. Etter at Petromena's tre rigger har vist markedet inntjeningen - som PDR pr. idag eier 44% av.

 

Men så langsiktig er ikke jeg. Jeg har mål 3,50 - det regner jeg med skjer før påske en gang.

Link to comment
Share on other sites

jannil/vidar, som jeg oppfatter som langsiktig; hva er deres kursmål/tidshorisont? Personlig tror jeg ikke PDR tar skikkelig av før offentliggjøring av 2Q 2007. Hvorfor akkurat da? Da tror jeg markedet våkner - når de ser hva PDR egentlig tjener.

 

Skal man være virkelig langsiktig, er vel salg av aksjene i 2010 en gang målet. Etter at Petromena's tre rigger har vist markedet inntjeningen - som PDR pr. idag eier 44% av.

 

Men så langsiktig er ikke jeg. Jeg har mål 3,50 - det regner jeg med skjer før påske en gang.

Jeg har sittet i PDR i over et år nå, så jeg våger å kalle meg langsiktig.

Jeg skal ærlig innrømme at det i utgangspunktet ikke var meningen å sitte så lenge, men, men.

 

2010 blir for lenge for meg, og jeg har noen forhåpninger om at noteringen av Petromena kan trigge litt oppgang ved at verdier synliggjøres. På noe sikt bør selskapet også være en soleklar oppkjøpskandidat, men Petrolia's store eierpost kan nok dempe interessen er jeg redd for.

 

Ellers tror jeg at det holder å vente til 1Q 2007-tallene for at markedet skal se inntjeningen til PDR. Hva skulle forandre seg spesielt fra 1. til 2. kvartal?

 

Jeg begynner forresten nesten å tro at det er noe i det nissene på HO skriver om at enkelte aktører prøver å holde kursen nede. De siste dagers handel, med bra volum, burde ført aksjen oppover. For meg synes det rart at det er så mange selgere på banen.

 

Uansett, jeg holder det som sannsynlig (men ikke sikkert) at jeg er ute av selskapet før sommeren.

Link to comment
Share on other sites

Ellers tror jeg at det holder å vente til 1Q 2007-tallene for at markedet skal se inntjeningen til PDR. Hva skulle forandre seg spesielt fra 1. til 2. kvartal?

 

Får håpe vi ikke skal gjennom en saftig korreksjon, mer enn den lille vi har sett til nå - for det vil på kort sikt få utslag på PDR-kursen, nedover. Fordi et selskap med svært mange småaksjonærer som PDR - som regel korrigerer kraftigere enn mange andre. Opp og ned.

 

Men: du vet bedre enn dette, Vidar: I 1. kvartal går SSP på rate $150 000 pr dag, stort sett ut mars. Dessuten er ikke DV i gang før nå i disse dager. I hele 2. kvartal går SSP på rate $350 000 pr. dag, og DV (forhåpentligvis hele 2. kvartal på rate $ 400 000, herav PDR 1/2-part). Altså vil 2. kvartalsresultatet være flere ganger større enn 1. kvartalsresultatet!

 

Lykke til til oss uansett... I tiden min uten PDR -aksjer (fra jeg solgte på over 3,50, til jeg kjøpte på rundt 3) var det tyngre å sove om nettene, enn nå. Må bare ha den spenningen i kroppen.

 

Finnes det navn på en slik "galskap"? Trenger jeg hjelp? Hehe.

Link to comment
Share on other sites

Du har selvfølgelig helt rett peer.

Jeg skrev uten å tenke :rolleyes:

 

Får vi en 'skikkelig' korreksjon så vil nok PDR gruses ja, men jeg håper at den lar vente litt på seg.

Link to comment
Share on other sites

Det har endelig kommet oppdaterte aksjonærlister i BGL-sfæren. Disse viser følgende krysseierforhold:

 

Petrolia eier:

31,4% av Petromena

39,93% av Petrojack

 

Petromena eier:

4,8% av Petrolia

 

Petrojack eier:

6,55% av Petromena

25,3% av Petrolia

 

Enkelt og greit?

I tillegg er det flere BGL-selskaper inne med mindre eierposter rundt om i systemet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Petromena har (endelig) søkt om børsnotering. (Oslo Børs, -nynoteringer)

Dette er en glad-melding for oss PDR-aksjonærer!

 

Børsnoteringen har blitt utsatt/forsinket utallige ganger, men endelig skjer det.

 

Dette vil synliggjøre noe av verdiene som ligger i Petrolia, og forhåpentligvis medføre at kursen etter hvert vil gjenspeile noe av verdiene som ligger i selskapet

 

Rabatt for eierskapsstrukturen i BGL-sfæren må allikevel fortsatt medregnes, og denne vil nok være adskillig høyere enn feks. konglomeratrabatten i AKER.

Link to comment
Share on other sites

PDR ASA - STATUS DRILLING CONTRACT FOR DS DEEP VENTURE

 

Status Drilling Contract for DS Valentin Shashin

(to be renamed Deep Venture)

 

Venture Drilling AS is a company owned 50/50 by

Sinvest ASA and Petrolia Drilling ASA.

 

Larsen Oil and Gas Ltd (Aberdeen), as drilling

contractor for the drillship Deep Venture, have on

behalf of Venture Drilling AS, agreed to a

drilling contract with ExxonMobil , with a

contract duration is for 18 months, where the last

12 months of the contract was subject to approval

by the relevant government authority in the area

of operation.(ref Stock exchange notice 2nd

November 2006)

 

Venture Drilling AS has been notified by Exxon,

that the relevant approvals has been authorized.

 

Venture Drilling AS estimates upstart of contract

to be during May 2007.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei pdr fanatikere og spesielt Vidar som jeg mener har utvist store kunnskaper om selskapet!

 

Kort spm: Alle sier at børsnotering av mena vi lvære trigger for pdr grunnet høyere prising da...Hvorfor kjøper man da ikke mena aksjer? Jeg har gjort dette, og lurer på hvorfor ikke flere gjør det??

Link to comment
Share on other sites

Hei pdr fanatikere og spesielt Vidar som jeg mener har utvist store kunnskaper om selskapet!

 

Kort spm: Alle sier at børsnotering av mena vi lvære trigger for pdr grunnet høyere prising da...Hvorfor kjøper man da ikke mena aksjer? Jeg har gjort dette, og lurer på hvorfor ikke flere gjør det??

Hei jannil,

 

Jeg er enig i at det sikkert er lurt å kjøpe i Petromena nå.

Personlig sitter jeg etter allerede tungt i PDR (burde egentlig selge litt), og kjøper derfor ikke selv. Den indirekte eksponeringen jeg har gjennom Petrolia får holde.

 

Edit:

Det er verd å merke seg at jeg ikke ser at det vil kunne bli noen positiv nyhetsstrøm fra Petromena med det første, med unntak av børsnoteringen. Kontrakter for rigg 1 og 2 er er allerede meldt, og rigg 3 er vel knapt påbegynt, så der må man nok vente litt,

Link to comment
Share on other sites

PDR:BEKREFTER SS PETROLIA-KONTRAKT I 914 DAGER, VERDI USD 269M

 

Oslo (TDN Finans): Petrolia Drilling bekrefter mandag at Larsen Oil & Gas

har inngått en endelig avtale med Pemex for "SS Petrolia" i 913 dager til

en verdi av 269 millioner dollar, slik selskapet meldte 5. mars.

 

Det opplyses i en børsmelding mandag.

 

Oppstart er i slutten av oktober 2007.

--

Link to comment
Share on other sites

Har inngang på ca. 3, og skal snarest ut på 3,50. Men hvilke sirup-aksje dette er...:

 

PDR (3,28) Bekreftelse av kontrakt for SS Petrolia

Petrolia Drilling (PDR) bekreftet igår at selskapet og PDR har endelig signert kontrakten som ble annonsert 5. mars. Avtalen har en totalverdi på $269m hvorav $8-9m representerer mobiliseringsfee og har en varighet på 913 dager. Dette innebærer at riggen vil ha en dagrate på $285 000. SS Petrolia vil snart gå på en 5 måneders kontrakt til $300 000 per dag, som er dobling fra dagens nivå. I Mexico er kostnadsnivået vesentlig lavere enn på britisk sokkel omtrent $25-30 000 lavere per dag. Dagraten tilsvarer derfor $310 – 315 000 på britisk sokkel.

 

Gitt lengden på kontrakten mener vi at dette representerer en god slutning for PDR. For korte kontrakter forventer vi at SS Petrolia kunne oppnådd en høyere rate på britisk sokkel. Den lange kontrakten gir imidlertid god visibilitet på inntjeningen og vil gi et EBITDA bidrag på over $220m i kontraktens levetid

 

PEMEX har i mange tilfeller hatt kanselleringsklausuler i sine kontrakter. Det er det imidlertid ikke i denne kontrakten. Kraftig fallende produksjon på Mexicos hovedfelt Cantarell innebærer at Mexico har en utfordring i å øke produksjonen. PEMEX vil derfor ha et stort riggbehov fremover. MexicoGulfen vurderes som verdens mest prospektive offshoreområde. Da PEMEX har hatt enerett på Mexikansk side har deres del blitt mindre utforsket og anses å ha et stort uoppdaget potensial. Det diskuteres nå i Mexico om sokkelen skal åpnes for utenlandske oljeselskaper og disse står i kø for å komme inn. Dette vil kunne øke aktivitetsbehovet kraftig. Således tror vi SS Petrolia vil være godt posisjonert for nye jobber når kontakten har løpt ut.

 

Vår prisingsmodell basert på neddiskontert kontantstrøm (DCF) gir en verdi på NOK5,9 per aksje. Modellen er basert på SS Petrolias nåværende kontrakter som nå løper helt til oktober 2009, deretter har vi lagt til grunn et gradvis fall til $100 000 i 2015 hvoretter vi forutsetter en restverdi på 0. For Deep Venture har vi lagt til grunn $400 000 i 2007-2010 deretter fallende til $150 000 i 2015 og 0 i restverdi. I denne prisingsmodellen er PetroMena aksjen verdsatt til børskurs, NOK5,4 og Petrojack til NOK21 . Ved et løft til våre kursmål på henholdsvis NOK10 og NOK30 heves verdi til NOK6,9.

 

Vi gjentar vår kjøpsanbefaling på Petrolia Drilling med kursmål NOK6.

 

(CAR's morgenrapport)

 

(Analytiker eier 3,7 millioner aksjer)

Link to comment
Share on other sites

PETROMENA ASA NOTERES PÅ OSLO AXESS

 

Børsstyret vedtok å ta aksjene i PetroMena ASA opp

til notering på Oslo Axess.

 

Det forutsettes at selskapet før første

noteringsdag offentliggjør godkjent prospekt,

inngår egen avtale med Oslo Børs, jf

børsforskriften § 2-6 og offentliggjør særskilt

redegjørelse for styrets uavhengighet.

 

Børsdirektøren gis fullmakt til å fastsette første

noteringsdag, senest 8. juni 2007.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Moldestad forlenget kjøpsopsjonen til uti August for en kostnad på ca 9 øre per aksje.

Dette vil si at hans eventuelle kjøpspris på kontrakten nå er oppe i ca 3,80.

Link to comment
Share on other sites

Det var en hyggelig stigning i Petrolia i går, og ekstra fint var det at det lange glidende snittet (3,33) ble brutt fra undersiden.

 

En kortvarig fallende trendkanal med tak ved 3,44 er dagens første test. Det er også noe motstand ved dette nivået. Uansett regner jeg med at vi bryter gjennom dette i morgentimene.

Det virker som om det er flere som ønsker å posisjonere seg foran morgendagens tall-slipp :smile:

Neste sterke motstandsnivå er i underkant av 3,70, men det blir nok ikke testet før etter tallene kommer.

 

Q1 resultatet vil nok vise en kraftig forbedring fra forrige kvartal, og usikkerhetsmomentet slik jeg ser det er bidraget fra IOT.

Ratene for SS Petrolia er jo kjent, og noe særlig bidrag for DV vil det nok ikke være. Inntektene for sistnevnte ser vi først full effekt av neste kvartal.

 

Ellers kommer jo JACK med tall samtidig (PDR 39,93%), men det kommer nok ikke noe nytt fra den fronten(?) Kontantbeholdningen deres blir hyggelig lesning uansett :smile:

Link to comment
Share on other sites

Helt klart det billigste caset på OSE. Hvordan ser nøkkeltallene på jack ut vidar? har regnet på mena som kommer ut som ekstremt billig på dagens kurs. håper børsnotering kan bli en trigger der

Link to comment
Share on other sites

PDR:3,7M F. SKATT I 1.KV 2007 (-14,3)

 

Oslo (TDN Finans): Petrolia Drilling fikk et resultat på 3,7 millioner

kroner før skatt i første kvartal 2007, mot -14,3 millioner kroner i samme

periode året før.

 

Det opplyser selskapet i en børsmelding onsdag.

 

Driftsresultatet ble 35,1 millioner kroner (-10,9), mens driftsinntektene

var 137,3 millioner kroner (6,1).

 

PDR ASA - PRELIMINARY RESULT 1ST QUARTER 2007

 

 

Summary : positive 1st quarter results, and promising outlook

 

 On the 28th of April 2007 SS Petrolia commenced a 5 months contract with Island Oil and Gas at a rate of USD 300.000 per day, up from USD 175.000 per day on the previous contract.

Following the current contract, SS Petrolia will embark on 913 day contract with PEMEX, in the Gulf of

Mexico, starting ultimo October 2007, at a contract value of MUSD 269.

 

 DS Deep Venture (50% owned through Venture Drilling AS) will start on an 18 months contract with ExxonMobil in May 2007. The value of the contract is in the range of MUSD 200-220.

 

 Petrolia Drilling ASA controls 43.8 % of Petromena ASA, building three modern, semi submersible drilling rigs (PetroRig I, II and III) at the Jurong Shipyard in Singapore. The rigs are harsh environment 6th generation units designed for drilling in ultra deep waters in areas such as Brazil, the Gulf of Mexico and West Africa.

PetroRig I and II have recently entered into 5 -year contracts with Petroleo Brasileiro S.A. with gross values of MUSD 700 and MUSD 645 respectively. PetroRig III is being actively marketed and tendered for contracts in all relevant operating areas world-wide.

 

 Petrolia Drilling ASA also has exposure to the jack-up segment through its 39.9% share in

Petrojack ASA. Petrojack has two modern jack-up rigs (375 water depth capacity) under construction

at Jurong. In addition, Petrojack controls 21.2% of Petrolia Drilling ASA and 27,9% of Petroprod Ltd.

Petroprod is converting 3 Aframax tankers to FPSOs at Jurong, and has recently ordered an enhanced CJ70 jack-up rig from Jurong. The CJ70 Jack-up rig is a large, harsh environment drilling rig also capable of hosting production equipment enabling combined and simultaneous drilling and production. The unit will comply with Norwegian sector regulations and will be the largest Jack-up rig

ever constructed.

 

 Petrolia Drilling`s book value of equity increased in the 1st quarter 2007, as a result of positive results, incorporation of Independent Oil Tools AS and the completion of a share capital increase in connection with the purchase of Petrojack shares. As per 31 March 2007, total equity equals MNOK 1,954, up from MNOK 1,399 as per 31 December 2006. The balance sheet incorporates the 43.8% ownership in Petromena ASA and 39.9% ownership in Petrojack ASA. SS Petrolia has a book value of MNOK 156, which reflects historic cost, including upgrades, adjusted for depreciation. The market value of the rig is believed to be higher.

 

 Petrolia Services AS, a 100% owned subsidiary of Petrolia Drilling ASA, purchased 100%

of the shares in Independent Oil Tools AS for MNOK 380 in January 2007. The purchase is incorporated

in the accounts of the Petrolia Drilling Group from 25 January 2007.

Link to comment
Share on other sites

Petrorig III on Pemex table

 

By Upstream staff

 

 

Norwegian driller Petromena's newbuild deep-water semi-submersible drilling rig Petrorig III is being tendered to Mexican state oil company Pemex at an estimated daily rate of $485,000 for five years and a mobilisation fee of $33 million, Petrolia Drilling said today.

 

Petrolia has a 43.8% stake in Petromena, which is set to be listed on Oslo's Axxess market next week.

 

"We expect a decision soon. We have reason to believe that we are in a good position in this process," Petrolia boss Lars Moldestad told a news conference today.

 

The Petrorig III will be delivered in January 2010 from the Jurong Shipyard in Singapore.

 

Petromena has recently entered into five-year contracts for its two other new rigs, the Petrorig I and II, with Brazil's Petrobras worth $700 million and $645 million dollars respectively.

 

link: http://www.upstreamonline.com/incoming/article133596.ece

Link to comment
Share on other sites

OSLO AXESS - PMENA - NYTT SELSKAP TIL NOTERING I MORGEN

 

Nytt selskap til notering i morgen, 23.mai 2007:

 

Navn: PETROMENA ASA

*ISIN nr: NO 001 0285018

Marked: Oslo Axess

Ticker: PMENA

Pålydende: NOK 15,00

Antall aksjer: 134 343 500

Børspost: 500

Ordreboks ID: 40639

 

PETROMENA ASA er klassifisert av MSCI

Barra and S&P (Standard & Poor`s) som

10101010 - Oil and Gas Drilling i GICS

(Global Industry Classification Standard)

 

* Endret ISIN nr. fra melding 23.03.2007

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...