Jump to content

PDR - Petrolia Drilling


freddybrem

Recommended Posts

Her tror jeg du tar feil, Vidar. Det viktigste med denne dealen var at PDR nå har 600 mill. klar - til en handel/transaksjon. Moldestad har nettopp kjøpt 2 mill. PDR-aksjer - og han visste om salget av SSP. Han vet også hva de 600 mill skal brukes til.

 

Dessuten har BGL nesten dobbelt så stor eierandel i PDR som i PMENA.

 

Jeg har i dag solgt 10 000 PMENA, og for summen økt PDR-beholdningen. Tror nok ikke dette var så dumt!

 

Uansett: lykke til til oss!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 245
  • Created
  • Last Reply

Når dere pdr regnemestre har gjort deres utregninger, har jeg et par spm?

 

Hvilken diskonteringsrente har dere brukt når dere regnet ut verdien av ssp petrolia?

Hvor lang levetid har dere brukt?

Hvilken kostnadsinflasjon har dere lagt inn, tatt i betraktning at presset på arbeidskraft i bransjen er helt enorm?

 

De enkle pluss minus regnestykkene deres blir på kanten til latterlige, så før noen av overnevne spørsmål er besvart, så får dere ikke mine aksjer. Med gode svar på overnevnte spm står ca 1 mill aksjer til disp.

Link to comment
Share on other sites

Stem nei til salget av SS Petrolia på EGF!

Er det noen her som er mer bevandret i lovverket enn meg som kan belyse dette?

Utdrag fra aksjeloven:

§ 5-3. Stemmerett. Inhabilitet

(2) En stemmerettsbegrensning som er knyttet til en aksje eller person, er uten betydning i forhold til bestemmelser i denne loven som gir rettigheter til hver aksjeeier eller til aksjeeiere som eier eller representerer en viss del av aksjekapitalen. Det samme gjelder i forhold til bestemmelser som - for at en beslutning skal være truffet - krever tilslutning fra en viss del av den aksjekapital som er representert på generalforsamlingen.

 

(3) Stemmerett kan ikke utøves for en aksje som tilhører selskapet selv eller et datterselskap. En slik aksje skal ikke regnes med når en beslutning krever samtykke fra samtlige aksjeeiere eller en viss del av aksjekapitalen, eller når en rett kan utøves bare av eierne av en viss del av selskapets aksjekapital.

 

Tviler på at noen aksjonærer her blir inhabile. For det første må man her bruke almennaksjeloven, men de er omtrent like så det har ingen praktisk betydning. § 5-4 (tilsvarer aksjeloven § 5-3) ser slik ut:

 

§ 5-4. Stemmerett. Inhabilitet

 

(1) Hver aksje gir én stemme når noe annet ikke følger av loven eller vedtektene. Vedtektene kan inneholde bestemmelser om stemmerettsbegrensning som er knyttet til person. I vedtektene kan det også fastsettes at aksjene i en aksjeklasse ikke skal gi stemmerett eller skal ha begrenset stemmevekt. Slik vedtektsbestemmelse skal godkjennes av departementet dersom det samlede pålydende av aksjer i selskapet med slike stemmerettsbegrensninger skal utgjøre mer enn halvparten av aksjekapitalen i selskapet.

 

(2) En stemmerettsbegrensning som er knyttet til en aksje eller person, er uten betydning i forhold til bestemmelser i denne loven som gir rettigheter til hver aksjeeier eller til aksjeeiere som eier eller representerer en viss del av aksjekapitalen. Det samme gjelder i forhold til bestemmelser som - for at en beslutning skal være truffet - krever tilslutning fra en viss del av den aksjekapital som er representert på generalforsamlingen.

 

(3) Stemmerett kan ikke utøves for en aksje som tilhører selskapet selv eller et datterselskap. En slik aksje skal ikke regnes med når en beslutning krever samtykke fra samtlige aksjeeiere eller en viss del av aksjekapitalen, eller når en rett kan utøves bare av eierne av en viss del av selskapets aksjekapital.

 

(4) Ingen kan selv eller ved fullmektig eller som fullmektig delta i en avstemning på generalforsamlingen om søksmål mot seg selv eller om eget ansvar overfor selskapet, og heller ikke om søksmål mot andre eller om andres ansvar dersom han eller hun har en vesentlig interesse i saken som kan være stridende mot selskapets.

 

2. leddet som du henviser til er kun om at stemmerettsbegrensninger ikke gjelder i alle tilfeller. (B-aksjer uten stemmerett kan altså stemme i noen tilfeller)

 

3. ledd gjelder for selskapets egne aksjer, evt via et datter/morselskap og ingen aksjonær eier så pass mye at dette selskapet kommer inn under noen konserndefinisjon så vidt jeg vet.

 

4. ledd gjelder som ordlyden sier søksmål, og det skal mye til at denne gjelder.

Link to comment
Share on other sites

Skal dere komme noen vei for å stoppe dette selv om det har flertall i en generalforsamling tror jeg beste mulighet er:

 

§ 5-21. Misbruk av generalforsamlingens myndighet

 

Generalforsamlingen kan ikke treffe noen beslutning som er egnet til å gi visse aksjeeiere eller andre en urimelig fordel på andre aksjeeieres eller selskapets bekostning.

 

Men det kreves her at altså avtalen helt tydelig gir de aksjonærene som har aksjer i kjøperen av SS Petrolia sitt selskap. Det vil si at avtalen ikke er inngått på forretningsmessige vilkår og jeg tror også dette skal svært mye til.

Link to comment
Share on other sites

jannil,

 

Jeg er ingen økonom, langt der i fra, og du må gjerne synes at betraktningene er latterlige.

Jeg er derimot villig til å bli belært, så dersom du har noen beregninger å vise til ser jeg gjerne at du legger dem frem. Videre ser jeg gjerne at du belyser hvor det simplistiske, logiske resonnementet er feil.

 

Filosofen,

 

Takk for dine synspunkter vedrørende de juridiske aspektene :smile:

Link to comment
Share on other sites

Vidar: du som skrev at salgsprisen var latterlig lav. Du hadde noen enkle utregninger som vistnok skulle vise hvorfor. Når du kommer med disse uttalelsene, så ville jeg bare ha svar på følgende:

 

Hvilken diskonteringsrente har dere brukt når dere regnet ut verdien av ssp petrolia?

Hvor lang levetid har dere brukt?

Hvilken kostnadsinflasjon har dere lagt inn, tatt i betraktning at presset på arbeidskraft i bransjen er helt enorm?

 

 

Kan ikke se at du har kommet med noe som helst svar på noen av nevnte spørsmål, og om du ikke har noe svar på dem, så mener jeg at du ikke kan mene at salgsprisen er så lav som du skal ha det til.

 

Mitt resonnement: Verdien av riggen estimerte pdr til ca 200mill usd. Når de da selger til 225, så kan da ikke dette være en dårlig deal?

Link to comment
Share on other sites

Verdien på kontrakten den skal starte på er 269 MUSD fordelt på 3 år.

Etter fratrekk av OPEX i kontraktsperioden er verdien 196 MUSD.

OPEX'en er selskapets egne tall, og jeg ser ikke at det skal være nødvendig å legge til grunn økte kostnader utover dette. Den negative effekten av dette ville uansett blitt marginal.

 

Den er forelsått solgt for 225 MUSD.

Implisitt settes verdien på selve riggen til 29 MUSD.

 

Selv om den er gammel synes jeg dette er veldig lite.

 

Det er ikke forsøkt å regne en fair value på riggen, så noe gjenværende levetid er ikke estimert.

Videre har jeg heller ikke gjort noen antagelser med hensyn til eventuell rate for neste kontrakt.

At den har flere 'gode' år foran seg holder jeg dog for et 'safe bet', og følgelig forventer jeg nye kontraktsinngåelser med tilhørende inntekter etter at overnevnte kontrakt er fullført.

Basert på dette vil verdien overgå salgssummen uansett hvor høyt man diskonterer (så lenge man bruker fornuftige/sannsynlige satser).

Link to comment
Share on other sites

Selskapet opererer i kjempestramt marked hva gjelder både arbeidskraft og verftskapasitet. Kostnadsinflasjon vil komme, det er jo nærmest garantert.

 

Hva gjelder utnyttelsesgrad, hva har dere lagt til grunn på en så gammel rigg der?

 

Hva gjelder capex f eks? vanlig for selskaper er å bruke 5% av alt salg til capex, noe som her blir oppgraderinger, nedetid på verft og sertifisering osv. Hva i regnestykket tar med dette?

 

Synes rett og slett at regnestykket blir i overkant enkel fremstilling av for lav pris.

 

En siste ting: Hvorfor skulle bgl som har mye mer aksjer i pdr enn pmena, selge billig den veien?

Link to comment
Share on other sites

Estimated broker value is MUSD 220.

 

her har man hensyntatt fremtidige kontrakter, fremtidige kostnader, fremtidige investeringer, fremtidig levetid og alle andre mulige faktorer. Markedsprisen er altså 5mill under salgspris, det betyr at dere har tjent 5mill i pdr

Link to comment
Share on other sites

Hva gjør Hr. Moldestad med denne mon tro???

 

 

PDR:MOLDESTAD FORLENGET AMERIKANSK KJØPSOPSJON TIL 5. NOVEMBER 2007

 

Oslo (TDN Finans): Administrerende direktør Lars Moldestad i Petrolia

Drilling har forlenget en amerikansk kjøpsopsjon på aksjer i selskapet til

5. november 2007.

 

Det opplyses i en børsmelding tirsdag.

 

Opsjonen har en innløsningskurs på tre kroner og betalt opsjonspremie er

0,15 kroner pr aksje.

Link to comment
Share on other sites

PDR:MOLDESTAD FORLENGET AMERIKANSK KJØPSOPSJON TIL 1. FEBRUAR

 

LM forlenget heldigvis.

Puh, hvis ikke hadde vi nok sett 2,60-tallet i dag.

 

 

Oslo (TDN Finans): Administrerende direktør Lars Moldestad i Petrolia

Drilling (PDR) har forlenget en kjøpsopsjon på 1.500.000 aksjer i PDR til

1. februar 2008.

 

Det opplyses i en børsmelding tirsdag.

 

Kjøpsopsjonen har en innløsningskurs på tre kroner pr aksje, mens

opsjonspremien er på 0,10 kroner pr aksje.

 

Etter transaksjonen kontrollerer Moldestad 3.201 aksjer i PDR, i tillegg

til en terminkontrakt på to millioner aksjer med levering 8. januar 2008,

samt den amerikanske kjøpsopsjonen.

 

Moldestad kontrollerer totalt 3.503.201 aksjer i PDR, tilsvarende 0,35

prosent av utestående aksjer i PDR.

 

Den amerikanske kjøpsopsjonen ble inngått 6. februar 2007, forlenget 7. mai

og forlenget igjen 7. august.

Link to comment
Share on other sites

PDR:61,4M F. SKATT I 3.KV 2007 (21,2)

 

Oslo (TDN Finans): Petrolia Drilling fikk et resultat på 61,4 millioner

kroner før skatt i tredje kvartal 2007, mot 21,2 millioner kroner i samme

periode året før.

 

Det opplyser selskapet i en børsmelding onsdag.

 

Driftsresultatet ble 121,8 millioner kroner (48,3), mens driftsinntektene

var 280,3 millioner kroner (107,6).

 

 

PDR:RESULTATOPPSTILLING I 3.KV 2007

 

Oslo (TDN Finans): Resultatoppstilling Petrolia Drilling for tredje kvartal

2007, (tall i millioner kroner):

3. kvartal

2007 2006

Sum driftsinntekter 280,3 107,6

Driftskostnader 117,5 51,2

 

EBITDA 162,8 56,4

DRIFTSRESULTAT 121,8 48,3

 

Resultat joint venture 10,6 0,0

Resultat tilknyttede -29,4 -9,6

Netto finans -41,6 -17,5

 

RESULTAT FØR SKATT 61,4 21,2

 

RESULTAT ETTER SKATT 64,9 21,2

Link to comment
Share on other sites

PDR ASA - INVESTMENT IN PETROMENA

 

Petrolia Drilling ASA (`PDR`) has on 15 November 2007 acquired 9,095,800 shares (6.77 percent) of

the shares in PetroMENA ASA (`PetroMENA`) at NOK 16.50 per share. The price paid by PDR corresponds to the closing price on Oslo Axess on 15 November

2007.

 

After the acquisition of the above mentioned shares, PDR controls 67,938,951 shares (50.57

percent) in PetroMENA, including 16,666,667 shares (12.41 percent) controlled by PDR under forward

contracts with December 2007 (8,333,334 shares) and February 2008 (8,333,333 shares) delivery.

 

As PDR held more than 40 percent of PetroMENA at the time of listing on Oslo Axess, PDR is not

required to make a mandatory offer to acquire the remaining outstanding shares in PetroMENA (c.f.

the Norwegian Securities Trading Act § 4-6, last section).

 

Following the purchase of the above mentioned PetroMENA shares, PDR will achieve a controlling

interest in PetroMENA, and PetroMENA must therefore be treated as a subsidiary of PDR, and

consolidated in PDR`s Group figures going forward.

 

Petrolia Drilling will prepare an extended stock exchange announcement, including pro forma Group

financial figures, consolidating PetroMENA, by Tuesday, 20 November 2007.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

PDR:IOT HOLDING KJØPT OG PETROMENA SOLGT 49,4M AKSJER

 

Oslo (TDN Finans): IOT Holding kjøpte og Petromena solgte fredag 49.382.000

Petrolia Drilling-aksjer, tilsvarende 4,88 prosent av selskapet.

 

Det opplyses i en børsmelding mandag.

 

40 millioner av aksjene var eiet under termin. Petromena oppnådde en kurs

på 2,41 kroner, og har ikke flere aksjer i Petrolia Drilling etter salget.

 

IOT har 212.586.747 Petrolia Drilling-aksjer etter dette, tilsvarende 20,99

prosent.

 

 

Har BGL (evt. via IOT Holding) aktivt presset kursen ned i forkant av denne handelen gjennom å dumpe aksjer via KEM?

Dersom dette hadde blitt undersøkt og vist seg å være tilfelle, er det vel betimelig å trekke i tvil lovligheten, gitt BGL's rolle i de involverte selskaper?

Link to comment
Share on other sites

Jaggu på tide!

 

PETROLIA DRILLING ASA - SHARE BUY-BACK

 

On the 04 December 2007 Petrolia Drilling ASA (PDR)

purchased 400.000 PDR shares at a price of NOK

2,325 per share.

 

Following this transaction, PDR ASA holds 400.000

treasury shares, corresponding to 0,04 % of the

shares outstanding in PDR ASA.

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Har kjøpt meg inn i PDR nå, da det ikke ser ut som om børskursen på langt nær er i nærherten av de reelle verdier per aksje. Det er mao. stor oppside... Jeg har har bare en bekymring, og det er BGLs svært sterke posisjon og hans kjøp og salg i de tilknyttende selskaper... PMENA, JACK, IOTA, PETROPROD mfl.? Jeg ønsker å eie aksjer i det selskapet som han og lederen Moldestad er tyngst inne i...

 

To spørsmål:

* I hvilket av selskapene: PDR, PMENA, JACK, IOT HOLDING og PETROPROD eller andre har BGL størst eierandel?

 

* I hvilket av selskapene: PDR, PMENA, JACK, IOT HOLDING og PETROPROD eller andre har L. Moldestad størst eierandel?

 

Mvh og på forhåndt takk for svar

Link to comment
Share on other sites

Christle,

 

Det er en god strategi, og et godt spørsmål, som jeg dessverre ikke har noe godt svar på.

BGL har eierinteresser gjennom 'et utall' av selskaper, og eier så vidt jeg vet ingen aksjer direkte som privatperson.

 

LM er litt, men bare litt, enklere.

I PDR har han forward-kontrakter på 3,5 mill. aksjer.

I PMENA har han en sod slump aksjer. Jeg husker ikke antallet, men det finner du på newsweb.

Hvilke interesser han har i de andre selskapene personlig eller gjennom stråselskaper vet jeg ikke.

 

For å prøve å finne ut hva disse to eier, må du nesten gå gjennom aksjonærlistene til de børsnoterte selskapene, for deretter å prøve å finne ut hvem som står bak diverse 'stråselskaper' som feks. DNO Invest, Net AS, Increased Oil Recovery, Independent Oilfield, Askeladden Invest, Independent Oilfield Rental, Larsen Holding etc. etc.

 

Jeg prøvde tidligere å se litt på dette, men ga opp...

Link to comment
Share on other sites

Det fremkommer litt ny interessant info i IM'et som ble publisert 12/12.

I og med at PDR nå eier over 50% av PMENA forandres regnskapet for PDR-gruppen.

Resultatet blir (så langt jeg kan se ved å skumlese) at gruppens resultat blir negativt for 2007 pga. utgiftene til PMENA.

Den direkte konsekvensen av dette er at det ikke kan utbetales utbytte eller foretas tilbakekjøp av egne aksjer i 2008 (se side 82 i IM'et).

Ikke akkurat noe som er positivt for kursutviklingen i seg selv...

Link to comment
Share on other sites

Da var jeg helt ute av selskapet etter å ha solgt meg ned over de siste tre dagene.

Et betydelig tap er realisert, men i det minste får jeg fradrag på skatten neste år... :dry:

 

Jeg har etter hvert mistet tiltroen til ledelsen i selskapet, og selv om jeg fortsatt mener at selskapet er fundamentalt billig, er ikke dette et selskap jeg ønsker å sitte long i.

Mulig jeg trader den litt kortsiktig innimellom, men ikke noe mer.

Link to comment
Share on other sites

Da var jeg helt ute av selskapet etter å ha solgt meg ned over de siste tre dagene.

Et betydelig tap er realisert, men i det minste får jeg fradrag på skatten neste år... :dry:

 

Jeg har etter hvert mistet tiltroen til ledelsen i selskapet, og selv om jeg fortsatt mener at selskapet er fundamentalt billig, er ikke dette et selskap jeg ønsker å sitte long i.

Mulig jeg trader den litt kortsiktig innimellom, men ikke noe mer.

 

Hei

 

Ening i at det er potensielt store underliggende verdier i PDR og tilknyttende selskaper. Problemet er imidlertid at verdiene ikke synliggjøres, og jeg tror det i stor grad skyldes BGLs kontroll over og med PDR og tilknyttede selskaper.

 

Jeg synes imidlertid at det er mange gode grunner til å bli sittende:

 

  • LM handlet stort i PDR i går. Han har og mange opsjoer som løper ut i januar/februar; det indikerer at noe vil skje relativt snart, dvs. før utløpet av februar.
  • Den første riggen til Jack er snart ferdig, og det innebærer at denne må settes i aktivitet. Tror ikke PDR er særlig interessert i dette. De har tidligere signalisert at de "store pengene" er på dypt vann. Til tross for dette har de investert tungt i jack-ups.
  • BGL har tidligere vist at han evner å få frem verdiene om han vil, jf. bl.a. DNO.

 

Aksjemarkedet genrelt er imidlertid en god grunn til å kaste korta...

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Christle,

 

Du bør ikke se for mye på call'ene til LM.

Den første har han rullert tre ganger nå, og jeg regner nesten med at han må gjøre det igjen eller la den gå til forfall ved neste korsvei. Break even på denne er nå snautt fire kroner...

Kanskje kjøpet hans for to dager siden var et signal om at han vil la denne forfalle (det ville i alle fall jeg ha gjort).

Link to comment
Share on other sites

Christle,

 

Du bør ikke se for mye på call'ene til LM.

Den første har han rullert tre ganger nå, og jeg regner nesten med at han må gjøre det igjen eller la den gå til forfall ved neste korsvei. Break even på denne er nå snautt fire kroner...

Kanskje kjøpet hans for to dager siden var et signal om at han vil la denne forfalle (det ville i alle fall jeg ha gjort).

 

OK. Jeg håper og tror at jeg har satt meg i den båten LM og BGL sitter "forholdsvis tyngst lastet i"... Når verdiene kommer frem, feks. pga. bud er aldri godt å vite, men at LM går glipp av gevinst ved å vente, det borger godt...

 

PDR hadde presentasjon i dag, mye nyttig info.: http://www.newsweb.no/atmnt/PDR+Presentasj...07.pdf?id=49127

 

Aker Capital har kommet med bud på AKD, og det innebærer at det er "ei brud mindre å by opp til dans, og det innebærer at brura med de mange hodene - PDR/PMENA/PJACK - bare blir mer og mer attraktiv"...

 

Mvh,

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...