Jump to content

MHG - Marine Harvest


Pirelli

Recommended Posts

Hei Mads, og velkommen på forumet :smile:

 

Begredelig utvikling på PAN siste tiden ja, men du må huske at lakseprisen har falt fra toppen på rundt 45 kroner i sommer til rundt 27 kroner forrige uke.

 

I den sammenheng er det greit å huske på at minsteprisen for salg til EU er på 23 kroner, så fallhøyden begynner å bli begrenset.

 

Utviklingen fremover vil selvfølgelig bli preget av utviklingen på lakseprisen (og oljeprisen :rolleyes: ).

 

Russer-saken og Q3-tall er de nærmeste triggere jeg ser utenom dette før avklaring med hensyn til Marine Harvest kommer oppunder jul.

 

Meglerhusenes anbefalinger er jeg ikke helt oppdatert på, men DNM har den i sin anbefalt portefølje med kursmål 8(?). Terra har den i sin anbefalte portefølje, men jeg vet ikke kursmålet deres. Pareto har Strong Buy, kursmål 10.

 

 

Jeg tror egentlig ikke at vi skal under 5 kroner, men det avhenger av at lakseprisen stabiliserer seg samt at OSE ikke faller videre. Tryner OSE pga oljepris vil PAN dras med nedover.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 494
  • Created
  • Last Reply

Hei.

 

Takker for svar!

Kjøper meg inn snartest tror jeg. Har vanskeligheter me og se lakseprisen noe lavere enn dagens verdi. Hva er den nøyaktig per dags dato?

 

Kan heller ikke se for meg noe videre fall for pan!? Slik jeg har forstått det så har pan gjort det meget strekt den senere tiden!? Noen som kan bekrefte dette?

 

Hehe, gjerne dumt spørsmål, men Q3 er 3. kvartals resultater?, hehe. Og når kommer rapporten?

 

Gjør jeg noe dumt om jeg kjøper meg inn nå?, bør vel gjøre dette snartest sa 3. kvartals resultat rapport kommer innen en kort periode?

 

håper på gode svar!!

 

På forhånd tusen takk!

 

MVH

Mads Tharaldsen

Link to comment
Share on other sites

Kan heller ikke se for meg noe videre fall for pan!?

Håper du er klar over at PAN ligger i fallende trend. Sånn sett kan det kanskje være lurt å se det an litt videre før du går inn. Men det er ditt valg :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Spotprisen driver de korte forwardprisene oppover.

 

http://www.kyst.no/index.php?page_id=21&article_id=75830

 

Sakset fra kyst.no

 

12.10.06 kl 07:00

 

Spotmarkedet ser ut til å styrke seg siste uken selv om slaktevolumene øker. – Dette medfører at de korte forwardprisene hos Fish Pool styrker seg, sier Birgitte Sørheim.

 

 

Pål Mugaas Jensen

 

Det er optimisme å spore i markedet igjen. Dette har medført at den nedadgående prisutviklingen er stoppet litt opp og spotmarkedprisen på laks tipper litt oppover igjen.

- Forventninger om et sterkere marked er med på å løfte forwardprisen i de kommende månedene sier Birgitte Sørheim i Fish Pool.

 

Hun tolker dette som et godt tegn på at det er etterspørsel i markedet.

- Selgerne i blant våre medlemmer vil ha prisen oppover, og det ser ut som de nå etter hvert har fått får kjøperne med seg på det, sier hun.

 

Det store spørsmålet alle stiller seg nå er om det er bunnen som er nådd, eller om det bare er en midlertidig lysning.

Link to comment
Share on other sites

Med dagens sluttkurs på 5,75 tangerer PAN taket i den fallende trendkanalen. Aksjen har også passert motstanden ved 5,70 så vidt det er.

Ved videre oppgang i morgen (som jeg tror kommer), vil den fallende trenden være brutt.

Neste sterke motstandsnivå er rundt 6,10-6,20. Skulle denne brytes er det ingen store motstandsnivåer i sikte.

Men, det er klart at aksjen ikke kan stige til himmels uten mindre tilbakeslag underveis, så vi får se hvordan den motstanden på første nivå takles først...

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at bunnen var nådd i uke 40, nå går det kun oppover frem til våren.

 

 

LAKS:PRISEN FOR 4-5 KG LAKS ESTIM. TIL 27,83 KR I UKE 42 (26,74)

 

Oslo (TDN Finans): Prisen for fire til fem kilos laks er estimert opp 1,09

kroner til 27,83 kroner i uke 42 fra oppnådd pris på 26,74 kroner i

foregående uke.

 

Det fremgår av statistikk fra fiskeri- og havbruksnæringens landsforening

(FHL).

 

Prognosen for prisen på fire til fem kilos laks for uke 42 varierer mellom

26,00 og 30,00 kroner.

 

Fire til fem kilos laks utgjorde 34,3 prosent av faktisk kjøpt fisk i uke

41. Tre til fire kilos laks hadde en andel på 23,1 prosent.

 

Det totale volumet i uke 42 ventes å bli 12.638 tonn, opp fra nivået i uke

41 på 11.216 tonn.

 

Estimatene baserer seg på datagrunnlag hentet inn mandag inneværende uke

fra 20-30 oppdrettere, ifølge FHL.

 

Laksepriser, sløyd fisk, FCA Oslo (gjennomsnitt pr kilo):

 

3-4 kilo 4-5 kilo Veiet snittpris (alle kiloklasser)

Uke 42* 27,97 27,83 27,83

Uke 41 26,76 26,74 26,80

Uke 40 25,65 25,65 25,79

Uke 39 26,85 27,00 27,23

Uke 38 29,32 29,37 29,82

Uke 37 30,13 30,16 30,39

Uke 36 29,83 29,90 30,21

Uke 35 31,20 31,36 31,90

Uke 34 34,97 35,80 36,06

Uke 33 36,55 37,60 37,18

Uke 32 36,61 37,75 37,41

Uke 31 36,36 36,5

0 37,16

Link to comment
Share on other sites

Derfor faller Pan Fish

Pan Fish faller tilbake etter at analytiker har nedjustert sine forventninger.

 

Artikkel av: Øystein Byberg (24.10.06 13:27)

 

Pan Fish-aksjen faller 2,9 prosent til 5,36 kroner i relativt tung handel; 295 millioner kroner. Meglerstatikken viser at ABG Sundal Collier står for over 63 prosent av nettosalget.

Ifølge NA24 har analytiker Samir Bendriss i ABG Sundal Collier nedjustert forvetningene til selskapets tredjekvartalstall.

 

- Vi tar ned driftsresultatet for tredje kvartal med 40 prosent, som følge av 25 prosent lavere slaktevolum enn ventet. Selskapet har hatt utfordringer på produksjonssiden, samt at noen volumer er flyttet til Q4 og Q1 neste år, sier Bendriss til nettstedet.

 

- Vi beveger oss ut av den sesongmessig svakeste perioden for lakseprisene, og aksjen er fundamentalt billig, så vi opprettholder vår kjøpsanbefaling på aksjen, sier Bendriss.

Link to comment
Share on other sites

Det er litt merkelig utvikling i laskesektoren for tiden.

 

I går var PAN svakt ned på stort volum. Det var få, men tunge, selgere akkurat slik som dagen før.

Samtidig fikk både LSG og CEQ et pent løft.

 

I og med at PAN's hovedslakteanlegg er et av dem som er godkjente av russerne kan jeg ikke helt se hvorfor selskapet skal bli så hardt straffet.

 

Videre tyder gårsdagens pressemeldinger fra selskapet på at ASC's vurdering angående kraftig redusert slaktevolum ikke holder stikk.

 

Så hvorfor blir allikevel selskapet straffet?

Kan det være relatert til eksport fra Marine Harvest til Russland???

Link to comment
Share on other sites

Tror Pan Fish "bare" vil stige 54 prosent

CAR mener oppsiden i Pan Fish-aksjen begrenser seg til 54 prosent.

 

 

Artikkel av: Øystein Byberg (26.10.06 11:01)

Pan Fish sendte i går ut en melding der selskapet avslørte slaktevolumet i tredje kvartal til 27.000 tonn sløyd vekt, som var på linje med det selskapet leverte i andre kvartal. For fjerde kvartal forventer selskapet at volumet stiger til mellom 38.000 tonn og 42.000 tonn.

Corporate Advice and Research AS (CAR) slår fast at tidligere guiding har pekt mot et totalt slaktevolum for det kombinerte Pan Fish og Fjord Seafood på mellom 121.000 og 134.000 tonn. Denne guidingen reduseres nå til mellom 121.000 og 125.000 tonn sløyd fisk ettersom deler av 2006-volumet forventes forskjøvet til 2007.

 

- Meldingen innebærer en nedjustering av estimatene for vår del, skriver CAR i dag. meglerhuset lå inne med forventninger om et slaktevolum på 34.000 tonn sløyd vekt i tredje kvartal og 44.000 tonn for fjerde.

 

- Vi tar ned estimatene for å være på linje med guidingen fra ledelsen og reduserer samtidig prisforventningene i fjerde til 28 kroner per kilo (30 kroner), sier CAR.

 

- Vi opprettholder (..) kjøpsanbefalingen, men tar ned kursmålet fra ni til åtte per aksje som følge av den økte risikoen volumforskyvningene representerer, er konklusjonen.

 

Pan Fish-aksjen stiger 0,4 prosent til 5,20 kroner. Det betyr at oppsiden er på 54 prosent.

Link to comment
Share on other sites

Super-bull etter ras

 

Pan Fish slaktet ikke like mye laks som markedet trodde. Dermed raste kursen. Men Pareto spår tredobling.

 

 

Artikkel av: Carine Møller Mortensen (27.10.06 06:40)

 

 

"Vi tror utsiktene for 2007 er veldig gode og står fast på vår positive anbefaling på sektoren", konkluderer Pareto-analytiker Henning Lassen.

Dermed skal aksjen raskt til 14,50, ifølge Lassens analyse, skriver Finansavisen.

Pan Fish guidet en produskjon på mellom 420.000 og 430.000 tonn. Pareto opererer med et anslag på 424.000 tonn.

 

Link

Link to comment
Share on other sites

Sakset fra hegnar online:

 

Til børsforum: Fiskeri og oppdrett

 

Innlegg av: Gjest (29.10.06 13:07), lest 489 ganger

Ticker: PAN

 

Pan-fallet, fundamentalt eller trading?

 

Jeg har forsøkt å finne fundamentale årsaker for at Pan skulle senkes så mye som den har gjort i det siste.

 

Lakseprisen: For det første er det ikke helt uventet at prisen faller nå. "Alle" forventer at den skal opp mot hva Eide har sakt er det perfekte intervalet, 28-32 kr. For det andre har jo Pan kontrakt på mesteparten av leveransene sine, så det at prisen faller en uke eller tre burde ikke være noen katastrofe. Se også innslaget med Eide på intrafish-tv, hvor han sier at "forventningene våre på pris er nok kanskje høyere nå enn hva det var for ett år siden" - mao, de kontraktene som skrives nå er bedre enn de kontraktene som går ut nå.

 

Videre skal man huske at det Pan taper på salg av laks, blir delvis kompansert fra VAP.

 

Hva så med fremtidsutsiktene for laksepris? Det snakkes om at nå blir det nye lakseberg osv osv. På fremsiden av intrafish står det et stykke om at det er for lite smolt for 2007 - hvordan kan det da bli nye lakseberg?

 

Det snakkes om MH - blir fusjonen stoppet eller ikke? Det er klart at det er en strek i regningen dersom fusjonen blir stoppet, men sannheten er at det vil flyte opp en betydelig gevinst dersom Pan må selge seg ut av MH nå, så noen katastrofe for kursen er det ingen grunn til at det skal bli.

 

Jeg finner ingen god grunn fundamentalt for at Pan skal videre ned - er det noen som kan hjelpe meg?

 

Det som er hevet over enhver tvil, er at Pan har vært utsatt for skikkelig drittpakke, med påfølgende shorting. Volumet har vært enormt, men er avtagende. På onsdag ble det somsatt 146 millioner aksjer, og kursne gikk rett i dass. På fredag ble det omsatt 92 millioner aksjer, og kursen falt 8 øre. Det dette viser er to ting - for det første har noen av en eller annen grunn ønsket å selge enorme mengdrer aksjer, så billig som mulig, men det viser også at mange mener at dette er gode innganger - og benyttet seg av muligheten til å kjøpe. Jeg tror shorten begynner å miste kraften, og at vi kommer til å se mer normaliserte volum, og med dertil stigende priser igjen i løpet av uken (forutsetter her at børsen generelt ikke finner på å dypdykke).

I det korte løpet vinner traderene, i det lange løpet er det det fundamentale som er viktigst - dersom selskapet tjener penger, vil kursene bli deretter.

Link to comment
Share on other sites

Noen tanker rundt PAN.

 

100187_2.gif

 

Støtten i området rundt 5 kroner holdt stand etter å ha blitt testet et par ganger med høyt volum.

Momentom i akjen er stigende og volum balansen er bedre nå (dog ikke perfekt). Det er tendenser til høyre volum ved oppgang og lavere volum ved korreksjon.

 

RSI-14 er svak oversolgt.

 

Det ser ut som om PAN er i ferd med å etablere en dobbel bunn formasjon med halslinjen rundt 5,70 - 5,85. Det er motstand på rundt 5,40 som må overvinnes før dobbelbunnen kan etableres og potensialet er stigning til 6,60 hvor det er stor motstand i området 6,60 - 6,80.

 

Fundementalt: Les tidligere innlegg ang. megleranbefalinger og betraktninger.

 

Anbefaling: kjøp.

Til opplysning: Jeg har noen aksjer i PAN.

Link to comment
Share on other sites

Pan fish aksjonærliste 6 november 2006.

 

Geveran Trading Co L 967 972 542 27.87

BAnk of New York, Br S/A MSF-Mutual Disco 146 521 076 4.22

Morgan Stanley and C Client Equity Accoun 130 533 405 3.76

State Street Bank & Client Omnibus D 100 758 991 2.90

Folketrygdfondet 90 537 125 2.61

Bank of New York Br S/A MSF-Mutual Beaco 72 384 735 2.08

Morgan Stanley & Co Client Equity Accoun 49 792 114 1.43

Bank of New York Br S/A MSF-Mutual Quali 45 222 713 1.30

Vital Forsikring ASA DnB Nor Kapitalforva 43 085 821 1.24

DnB Nor Markets Aks Market-Making Deriva 40 005 205 1.15

Bank of New York, Br S/A Natexis Banques 34 188 733 0.98

Morgan Stanley & Co 31 398 298 0.90

Mellon Bank AS Agent Mellon Bank NA A/C mellon Nominee 31 142 904 0.90

JPMorgan Chase Bank S/A Luxembourg Offsh 30 447 233 0.88

Danske Bank A/S 3887 Operations Sec. 28 893 965 0.83

Skagen Kon-Tiki 27 999 457 0.81

MP Pensjon 23 778 000 0.68

Verdipapirfond Odin 23 325 488 0.67

Pictet & Cie Banquie 23 207 970 0.67

DnB Nor Norge (IV) VPF 22 009 245 0.63

Link to comment
Share on other sites

PAN falt idag til under 4,90 og dermed er det fare for at fallet forsetter mot 4,50 - 4,60 hvor det er en sterk støtte nivå.

 

Det er ikke mange dager igjen til Q3 og det mangler ikke på anbefalinger heller, men jeg er redd for at presset skal fortsette noen dager til før trenden kan snur i forkant av Q3.

 

- Kjøp Pan Fish

 

Magnus Kruppke i Christiania Securities oppgraderer Pan Fish-aksjen.

 

Artikkel av: Øystein Byberg (6.11.06 13:10)

 

Analytiker Magnus Kruppke i Christiania Securities oppgraderer Pan Fish-aksjen fra hold til kjøp med kursmål 5,60 kroner. Oppgraderingen er basert på teknisk analyse. Kruppke velger å plassere tette stop loss. Det anbefales at man setter stop loss på 4,60 kroner.

 

http://www.hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id...861&cat=116

Link to comment
Share on other sites

Skikkelig dårlig utvikling for PAN i det siste ja, og ikke så mye å glede seg over.

 

Det mest positive å si om aksjen nå er vel at RSI 14 er oversolgt når man ser på korttidsutviklingen. Den er faktisk så langt nede som 15. Ellers er billedet rent teknisk intet vakkert syn for en long'er.

 

Fundamentalt er det også så som så, med en laksepris som mer eller mindre tangerer minsteprisen til EU på 3,11 euro.

 

Det eneste håpet er at prisen stiger litt igjen, og at selskapet leverer i overkant av forventningene den femtende.

Link to comment
Share on other sites

Fundamentalt er det også så som så, med en laksepris som mer eller mindre tangerer minsteprisen til EU på 3,11 euro.

 

Vel, de lave prisene som vi nå er vitner til kan påvirke Q4. Jeg tror ikke Q3 påvirkes noe særlig av det. I september (uke 35 -39) var snittprisen på den laveste for Q3 på ca 30 kroner, men før det var prisene godt over 36 kroner og mange uker med priser over 40.

 

Jeg tror vi kan vente gode resultater, men som du sier Vidar, det viktigste er at selskapet leverer i overkant av forventningene. Vi krysser fingrene og holde på aksjene til den femtende.

 

Uke 39 26,85 27,00 27,23

Uke 38 29,32 29,37 29,82

Uke 37 30,13 30,16 30,39

Uke 36 29,83 29,90 30,21

Uke 35 31,20 31,36 31,90

Uke 34 34,97 35,80 36,06

Uke 33 36,55 37,60 37,18

Uke 32 36,61 37,75 37,41

Uke 31 36,36 36,50 37,16

Link to comment
Share on other sites

Sakset fra HO.

 

 

Innlegg av: highlander (07.11.06 22:54 ), lest 6 ganger

Ticker: PAN

RE^1: PAN - shortcoveringen har startet - KJØP!

Stemmer, Per-$

 

Siden jeg abonnerer på Intrafish tillater jeg meg å lime inn hele saken her:

 

Foreløpig ja til storfusjon fra britene

Knut Eirik Olsen

Publisert - 07. november 2006

 

Bodø: De engelske konkurransemyndighetene (Competition Comission) har i sin foreløpige konklusjon godkjent at Pan Fish får kjøpe Marine Harvest uten at noen deler av selskapet må selges for å få det til.

 

Det har aldri skjedd tidligere at en foreløpig konklusjon ikke har blitt det samme som en foreløpig konklusjon. (Her tror jeg Intrafish har skrevet feil. De mener vel at det har aldri skjedd tidligere at den endelige konklusjonen ikke har blitt det samme som den foreløpige, Red. Anm.)

 

Atle Eide, toppsjef i Pan Fish, er fornøyd med det foreløpige vedtaket.

 

- Nå kan vi komme videre i integreringsarbeidet i høyt tempo, sier han til IntraFish.

 

Om kort tid skal også de franske konkurransemyndighetene komme med sin konklusjon, der den endelige konklusjonen vil komme 20. desember.

 

- Jeg er nå i Canada og besøker våre selskaper her, og nyheten ble svært godt mottatt, sier Eide.

 

Mvh.

Highlander

Link to comment
Share on other sites

Foreløpig ja til storfusjon fra britene

 

Dette er meget good news!!

 

Deilig å sitte i PAN nå.. Tror den vil stige bra frem mot Q3..

Jeg Kontrollerer pr dato. 6 sifret antall pan.. (Opsjoner/aksjer)

You bet! :smile:

Sitter selv på 160k av dem, så en opptur hadde vært greit.

Link to comment
Share on other sites

Og nå kom også en børsmelding.. dette blir en PAN dag ll!!

 

08/11-2006 07:38:06: PAN - FORELØPIG MYNDIGHETSGODKJENNELSE I UK

 

De britiske konkurransemyndighetene, Competition

Commission, har foreløpig godkjent Pan Fish sitt

planlagte oppkjøp av Marine Harvest. I et

sammendrag av de foreløpige resultatene som ble

publisert 7. november, indikerer Competition

Commission at det har konkludert at det ikke er

forventet at oppkjøpet vil resultere i en

vesentlig svekkelse av konkurransen.

 

Pan Fish er tilfreds med det foreløpige

resultatet. Competition Commission forventes å

utstede og melde sin endelige beslutning innen

20. desember 2006.

 

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

Konsernsjef Atle Eide, +47 911 52 977

CFO Trine S. Romuld, +47 991 63 632Ekstern link: http://www.newsweb.no/index.asp?melding_ID=138627

Link to comment
Share on other sites

Spår stygt Pan Fish-fall

 

- Jeg tror Pan Fish vil oppleve sin verste tid denne uken og neste, og aksjekursen vil falle, sier megler. Pan Fish-sjefen slår tilbake. (Oppdatert 15.35)

 

Artikkel av: Øystein Byberg (8.11.06 14:44)

 

Pan Fish-aksjen stiger 1,8 prosent til fem kroner på meldingen om en foreløpig godkjennelse fra britiske konkurransemyndighetene av det planlagte oppkjøpet av Marine Harvest.

En megler TDN Finans har vært i kontakt med mener det er naturlig at aksjen stiger litt på meldingen. Han tror imidlertid at oppkjøpet hovedsakelig allerede er diskontert i estimatene. Megleren venter et stygt kursfall.

 

- Ifølge mine kilder er lakseprisen fallende, og selskapet har problemer med å få solgt fisken på forrige ukes pris. Man opplever mye dramatisk i industrien denne uken. Jeg tror Pan Fish vil oppleve sin verste tid denne uken og neste, og aksjekursen vil falle. Vi har sett den foreløpige toppen i Pan-aksjen nå, sier han til nyhetsbyrået.

 

Konsernsjef Atle Eide i Pan Fish sier til HegnarOnline at dette er en meget rar og direkte feilaktig melding

 

- Vi har ikke problemer å selge vår fisk – betydelige volumer går ut til gode fastkunder. Samme situasjon ser vi neste uke med en økende prisstrend fra oss. Man kan jo lure på motivene til dem som går ut med faktafeil, sier Eide.

 

http://www.hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id...143&cat=100

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke mulig å finne ut hvem denne TDN Finansmegleren er? Få en mer begrunnet forklaring fra ham hvorfor han går ut med løgn? Han må jo ha en grunn til å si det han sier!

Det synes åpenbart at det er en shorter.

Greit nok det, -men det er vel så betenkelig at det ofres spalteplass/gehør til en anonym aktør...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...