Jump to content

MHG - Marine Harvest


Pirelli

Recommended Posts

Stort innsidekjøp i PAN:

 

PAN:MIDTTUN KJØPT 500' AKSJER, KURS 6,60 KR

 

Oslo (TDN Finans): Visento AS, kontrollert av konsernsjef Helge Midttun i

Fjord Seafood, kjøpte tirsdag 500.000 aksjer i Pan Fish til 6,60 kroner pr

aksje.

 

Det opplyses i en børsmelding onsdag.

 

Etter kjøpet har Visento 500.000 Pan Fish-aksjer.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 494
  • Created
  • Last Reply

Spår dobling i Pan Fish

 

- Jeg mener Pan Fish utmerket godt kan doble seg enda en gang, spår analytiker Karl Otto Eidem og jekker opp kursmålet.

 

Artikkel av: Thomas Erling Oksum (1.6.06 05:53)

 

Eidem er analytiker i Glitnir, og tror ifølge Finansavisen i dag at Pan Fish-aksjen kan dobles enda en gang. Han ser for seg en verdiøkning fra 25 til 50 milliarder.

 

- Pan Fish kan nå selge store volumer med laks til en høy pris. Det har ingen ennå tatt inn over seg. Jeg mener Pan Fish utmerket godt kan doble seg enda en gang, sier Eidem ifølge avisen.

 

Analytikeren sitter med en massiv kjøpsanbefaling, og har hevet kursmålet fra 10 til 14 kroner. Hvis Eidem får rett i sitt kursmål, vil selskapet bli verdsatt til tett oppunder 50 milliarder kroner. Hovedaksjonær John Fredriksen vil da kontrollere aksjer for 16-17 milliarder, nok til å gjøre ham til landets rikeste. I tillegg kommer som kjent Fredriksens virksomhet innen shipping og offshore.

 

Pan Fish steg nærmere ti prosent i gårsdagens handel. Aksjen endte på 7,15 kroner etter en oppgang på 9,49 prosent.

Link to comment
Share on other sites

First om PAN idag:

 

Key Issues: PAN

 

1Q in line – price rally not justified

 

Pan Fish reported 1Q figures in line with expectations. Higher salmon prices and increased volumes gave revenues of NOK 668.5m (NOK 407.4m for 1Q 05) and made operating profit before biomass adjustments triple y/y to NOK 155.m (NOK 48.9m). However, as reported figures were in line with market expectations, we find the subsequent stock rally unjustified and maintain our Reduce verdict

 

· The company maintained its whole year volume guidance for “old” Pan Fish, and as volume guidance for the combined Pan/Fjord/Marine Harvest is in line with our expectations, we make only minor adjustments to estimates.

 

· Both American and UK operations showed cost improvements and reported EBIT/kg of NOK 9.0 and 5.2 respectively.

 

· Norwegian margins were hampered by lower weight of slaughtered fish and lower superior share. Norway reported an EBIT/kg of NOK 7.58, below our estimates.

 

· The VAP business posted a small loss of NOK 7.8m, slightly better than expected.

 

_____

Link to comment
Share on other sites

Jeg får vel poste negative nyheter også :haha:

 

PAN:INNSIDERE SOLGT 5,2M AKSJER, KURS 7,23 KR

 

Oslo (TDN Finans): Innsidere i Pan Fish solgte fredag 5.243.894 aksjer i

selskapet til en gjennomsnittskurs på 7,2326 kroner pr aksje. Av disse

solgte konsernsjef Atle Eide 1.532.450 aksjer.

 

Det opplyses i en børsmelding tirsdag.

 

Ifølge meldingen er salget gjort for å dekke kostnader og skatt på erklærte

opsjoner. Etter salget har Eide 1.267.550 aksjer og 4,9 millioner opsjoner

i Pan Fish.

 

I tillegg til Eide solgte blant annet finansdirektør Trine Sæther Romuld,

konserndirektør Øyvind Tørlen og administrerende direktør Odd Geir Oddsen i

Pan Fish Scotland 625.490 aksjer hver.

Link to comment
Share on other sites

Jeg finner det interessant og positivt at volumbalansen i PAN de siste par ukene har vært særdeles positiv.

I dag skjer også det 'merkelige' at NON og NTF er største nettoselgere i aksjen (så langt i det minste).

Jeg undres på om dette ikke er et tegn på at de store aktørene som nå er inne er komfortable med sitsen? I så fall håper jeg på¨et rykk oppover snart, men det må nok et litt bedre børsklima før så kan skje.

Link to comment
Share on other sites

Fra TDN:

 

FUNDAMENTALT STERKT I LAKS -ANALYTIKER

 

Pan Fish, Cermaq og Lerøy Seafood Group falt alle mer enn markedet med en

nedgang på fire-syv prosent tirsdag ettermiddag.

 

-Lakseaksjene er høybetaaksjer, men vi ser ingen grunn til at de skal ha

fått såpass mye juling som de har gjort de seneste dagene, og venter de

henter seg raskt inn igjen hvis markedet roer seg litt

. Fundamentalt ser

det fortsatt meget sterkt ut, sier analytiker Karl Otto Eidem til TDN

Finans, og legger til

 

-Normalt sett har laks vært svært sesongbetont med en topp rundt jul og

påske, men lakseprisen holder seg på imponerende høye nivåer. Det nærmer

seg midtsommer, og prisen ligger fortsatt godt over 40 kroner. Samtidig går

det relativt store volum på disse prisene, noe som tyder på en sterk

etterspørsel.

 

Analytikeren har et kursmål på Pan Fish og Cermaq på henholdsvis 10 og 120

kroner pr aksje.

 

Pan Fish, Cermaq og Lerøy Seafood Group var omsatt for henholdsvis 571, 81

og 43 millioner kroner.

Link to comment
Share on other sites

Spår børsoppgang

DnB Nor Markets og Glitnir Securities tror på ny børsoppgang. Begge meglerhusene peker ut Pan Fish som vinneraksje de neste månedene.

 

Sveinung Hartvedt tror Oslo Børs skal opp igjen - snart.

Hovedindeksen på Oslo Børs endte ned med 1,4 prosent til 356,1forrige uke, etter tildels voldsomme kursutslag den siste måneden.

 

Både aksjesjef Sveinung Hartvedt i DnB Nor Markets og daglig leder Stig Rognstad i Glitnir Securities (tidligere Norse) tror imidlertid på ny oppgang i løpet av noen få måneder.

 

Ifølge Dagens Næringsliv regner begge med at det fortsatt vil være turbulent, men at uroen vil gi seg utover sommeren.

 

– Etter det tror vi at det vil peke oppover, sier Hartvedt.

 

– Over en tremånedersperiode skal kursene opp, sier Rognstad.

 

Hartvedts resonnement om hvilke aksjer som kan stige mest bygger på en forutsetning om at oljeprisen skal holde seg stabil på disse nivåene, mens uroen knyttet til inflasjon og renter og tilbakeslag i økonomien vil avta. Leverer selskapene gode tall, kan børsen fort oppleve bonanza-stemning igjen, tror han.

 

Tro på fisk

Seadrill og Fast Search & Transfer nevnes som typiske eksempler på aksjer som kan få god fart innenfor et tidsperspektiv på tre måneder. Hartvedts begrunnelse er at Fast har levert gode tall og nyheter om kontraktsinngåelser, mens aksjen har stupt.

 

Også oppdrettsaksjen Pan Fish kan være et godt tips hvis uroen glir over, tror Hartvedt.

 

Rognstad trekker også frem Pan Fish som en favorittaksje.– Lakseprisene har gått rett opp lenge, mens kursene har vært flate eller har falt. Det handles store volumer laks, selv om det er høye priser, og vi tar det som tegn på bra etterspørsel. Lakseprisen kan falle en god del, og likevel vil selskapene være billige, sier Rognstad til DN.

 

Han har et kursmål på 14 kroner på Pan Fish-aksjen, og har også stor tro på oppdrettsselskapet Cermaq. Her opererer Glitnir med et kursmål på 150 kroner.

 

Ser etter sterk kontantstrøm

Selskapenes kontantstrøm er utgangspunktet når Rognstad velger aksjer. Han mener det er smart å satse på selskaper som har sterk kontantstrøm.

 

Riggaksjer som Fred. Olsen Energy og Ocean Rig tror han også vil være gode kjøp fordi de har lange kontrakter og sterk kontantstrøm. I tillegg har de ingen byggerisiko.

 

Han peker på at selskaper som har bestilt rigger, ikke kan være sikre på å få dem levert uten forsinkelser. Et selskap som Seadrill vil dermed være litt utsatt, mener han.

 

Rognstad trekker også frem Aker Yards, som har full ordrebok ut 2008 og en sterk kontantstrøm.

Link to comment
Share on other sites

Fra DN:

 

...Anbefaler laks

Kontali Analyse nedjusterte før helgen sine forventninger til produksjonsveksten av norsk laks neste år, ifølge morgenrapporten til Terra Securities.

 

"Dette er nok en positiv nyhet for lakseoppdretterne på Oslo Børs. Vi anbefaler kjøp av Pan Fish og Lerøy Seafood som vi har i vår ukeportefølje", skriver meglerhuset som i tillegg venter en positiv åpning på Oslo Børs mandag....

Link to comment
Share on other sites

Pan Fish får grønt lys

Amerikanske myndigheter gir grønt lys for Pan Fish-oppkjøp.

 

Artikkel av: Øystein Byberg (20.6.06 08:31)

 

 

Pan Fish opplyser at fristen for intervensjon fra US Federal Trade Commission mot kjøpet av Fjord Seafood løp ut den 14. juni uten at noen henvendelse er mottatt.

Transaksjonen er derfor etter lovens ordning å anse som godkjent i USA.

 

Pan Fish arbeider videre med å innhente godkjenninger fra konkurransemyndigheter i øvrige land hvor transaksjonen er meldepliktig, fremgår det av en børsmelding.

Link to comment
Share on other sites

Nok en dag stiger PAN på rundt dobbelt så tungt volum som på de dagene den faller. Det er nesten utrolig hvor sterk volumbalansen har vært i det siste. Men, det er jo bare å se på kursutviklingen for å forstå at det er en aksje som er i skuddet for tiden-

 

:bigemo_harabe_net-92:

Link to comment
Share on other sites

Edit:

 

Jeg må modere meg litt.

PAN har vært oppe i 7,68 så fredagens sluttkurs var ikke ATH.

 

Slutt edit.

 

 

Jeg erklærer herved undernevnte motstand på 7 kroner for brutt.

Brudd defineres vanligvis med 2-3% stigning (evt fall) gjennom motstandsnivået.

Med dagens sluttkurs på 7,35, som i tillegg kom på et relativt bra volum, synes veien videre opp å være klar. Det er ingen motstandsnivåer på oppsiden.

PAN sluttet faktisk på ATH! (Selv om den intradag har vært oppe i 7,50 for noen uker siden.)

 

:bigemo_harabe_net-97: :bigemo_harabe_net-92: :bigemo_harabe_net-97:

 

 

Bryter Pan Fish motstand?

 

Det kan bli utløst et teknisk kjøpssignal i John Fredriksens selskap Pan Fish.

 

Artikkel av: Øystein Byberg (20.6.06 12:35)

 

Pan Fish-aksjen viser en sterk utvikling. Ifølge Delphi Fondene konsoliderer den på oversiden av støttenivået ved 5,50 kroner, og tester nå motstanden ved 7,0 kroner.

- Ved et etablert brudd opp gjennom dette nivået utløses et kjøpssignal og videre oppgang er sannsynlig, skriver Delphi i en kommentar.

 

Det er ingen teknisk motstand over 7-nivået. Et salgssignal vil bli utløst dersom 5,50-nivået brytes. Det ligger lite støtte på undersiden før ved to kroner.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes PAN er veldig attraktivt fundamentalt.

Lav prising, gode inntekter samt ekstremt sterk laksepris.

 

Teknisk liker jeg den også etter at den har brutt opp.

Link to comment
Share on other sites

Pan Fish vil ha Svein Aaser

Svein Aaser blir ikke helt pensjonert når han går av som DnB Nor-sjef. Nå vil Pan Fish ha ham.

 

Artikkel av: Øystein Byberg (29.6.06 20:23)

 

Styret i Pan Fish har i styremøte i dag 29. juni 2006 besluttet å kalle inn til ekstraordinær generalforsamling den 14. juli 2006 for valg av nytt styre.

Valgkomiteen har innstilt på valg av Svein Aaser, konsernsjef i DnB NOR ASA som ny styreleder.

 

Forslaget om å velge Svein Aaser som styreleder er forankret hos selskapets største aksjonærer og det er allerede sikret rent flertall for valget på selskapet generalforsamling. Valgkomiteen antar at innstillingen av det øvrige styret vil være klar i løpet av neste uke.

 

http://www.hegnar.no/hegnar/newsdet.asp?id...963&cat=100

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke akkurat si at utviklingen den siste uka har vært særlig positiv for PAN :unsure:

 

Med dagens sluttkurs på 6,50 etter at ASC dumpet masse aksjer er vi bare 10 øre over motstandsnivået på 6,40, og teknisk sett ser det ikke så bra ut.

 

Lakseprisen har falt, og dette har naturlig nok blitt kommentert i på DN, HO ol.

Jeg synes allikevel det er en overreaksjon når enkelte større aktører, (som ASC-kunden i dag) lemper ut. Vi har tross alt en særdeles høy pris i den som egentlig er lavsesong for laks.

 

Jeg velger allikevel å bli sittende, da jeg synes de fundamentale forhold er gode.

Egentlig burde jeg jo trade den, men jeg har ikke tid...

Link to comment
Share on other sites

PAN - OPPDATERING MYNDIGHETSGODKJENNELSER

 

 

 

Pan Fish ASA har som et ledd i fusjonsprosessene

med Marine Harvest og Fjord Seafood kommunisert

med konkurransemyndighetene i flere land om

tillatelse til å gjennomføre sammenslåingene. Så

langt har Pan Fish mottatt godkjennelser fra

myndighetene i Norge, USA og Spania. I Frankrike

og Storbritannia har Pan Fish ennå ikke mottatt

godkjennelse.

 

I Frankrike er Pan Fish i dialog med myndighetene

og selskapet venter en avklaring i løpet av juli.

I Storbritannia har Office of Fair Trading (OFT)

forelagt den foreslåtte fusjonen med Marine

Harvest overfor the Competition Commission (CC)

for detaljert gjennomgåelse. CC vil fatte en

endelig beslutning innen 20. desember 2006.

 

Før OFT forela den foreslåtte fusjonen med Marine

Harvest overfor CC, hadde Pan Fish gitt utrykk

for en vilje til å skille ut deler av selskapets

produksjonskapasitet for å imøtekomme OFTs

innvendinger. Pan Fish vil nå starte arbeidet med

å fremme sin sak overfor CC med sikte på å finne

en god løsning for alle berørte parter.

Link to comment
Share on other sites

Det var heldigvis ikke så ille allikevel Carlos :smile: :

 

Pan Fish kan tjene på Marine Harvest salg

Pan Fish tilbakeviser en artikkel i Finansavisen lørdag det spekuleres i at selskapet kan tape seks milliarder kroner om Marine Harvest må selges.

 

TDN Finans

 

Et tap eller en gevinst ved et eventuelt salg av Marine Harvest vil tilfalle Pan Fish, opplyser Pan Fish i en børsmelding mandag.

 

Aksjene i Marine Harvest er pantsatt til sikkerhet for Pan Fish forskuddsbetaling av kjøpesummen, og dersom aksjene ikke skulle bli overtatt av Pan Fish som forutsatt, vil ifølge en avtale (SPA) et eventuelt videresalg av aksjene foregå etter Pan Fish sine instrukser, opplyses det.

 

SPA gir samtidig, i påvente av en endelig avklaring i Storbritannia, adgang til å umiddelbart innlede forhandlinger med selgerne om utsettelse av den opprinnelige fristen 15. november 2006.

 

Det første møtet med de britiske konkurransemyndighetene er ventet i løpet av inneværende uke, opplyses det.

Link to comment
Share on other sites

Merkelig dette... Pan Fish kan tjene på Marine Harvest salg

Pan Fish tilbakeviser en artikkel i Finansavisen lørdag det spekuleres i at selskapet kan tape seks milliarder kroner om Marine Harvest må selges.

 

Dette fremstilles som om PAN skal kunne tjene på at de eventuelt må (tvangsselge) aksjer... Det er mulig de fikk Marine Harvest/FJO svært billig, og at de kan få mer ved å selge til andre. Spørsmålet er da: Hvorfor bød ikke disse andre mer for aksjene in "the first place"? Jeg tror det ikke før jeg får se det...

 

En annen ting er at jeg tror nok PAN får gokjent kjøpet, kanskje til "slappe" vilkår...

Link to comment
Share on other sites

Jada Vidar, Takk og pris :bigemo_harabe_net-92: :bigemo_harabe_net-92:

 

Journalistene har en tendens til å overdramatiserer sine formuleringer og skape uro i en ellers nervøs marked. :nono:

Faktisk jeg fryktet at aksjen skal rase ned mot 6 kroner, men den holdt seg fint så langt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var også redd for en kraftig dipp, faktisk så jeg det som mulig at den skulle ned på 5-tallet :wacko:

I stedet er den en av få aksjer som er i pluss, om enn på et syltynt volum.

 

Jeg er enig i det christle sier om at godkjenningen sikkert går i boks, men det er nok en del skotske oppdrettsinteresser som skal forsvares der i gården...

 

Jaja, jeg reiser til Spania i morgen for et par uker med sol og børsfri (med unntak av litt wap'ing :rolleyes: ). Jeg legger 1/3 av PAN-beholdningen min for salg på 7-tallet et sted :rolleyes:

Hvem vet, kanskje jeg får litt cash å leke med når jeg kommer tilbake :cool:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...