Jump to content

STB - Alle gode ting er ... 2004?


Pirelli

Recommended Posts

Storebrand er en av de heteste oppkjøpskandidatene på OSE i 2004. DNB har tidligere lagt kjepper i hjulene for STB, med sin 10% eierandel blokkerte de Sampo sitt bud i mai 2001.

 

Selskapet prises nå til ca. 13 mrd eller 46,90- pr. aksje. Budet til Sampo lød på 75,- pr. aksje, eller 20,8 mrd. Det toget har nok godt, men det er i hvert fall blant aksjonærene interesse for å finne en partner/oppkjøper.

 

De største aksjonærene (12 desember 2003):

Folketrygdfondet – 9,98%

Skandia Life Insurance – 9,96%

Orkla – 9,94%

DNB – 6,41%

State Street Bank – 3,74%

Fidelity Funds – 3,4%

Ferd Invest – 2,56%

 

De to siste årene har vært dårlig for STB med tap på henholdsvis 1,8 mrd i 2001 og 2,7 mrd. i 2002. I år har selskapet tjent 668 millioner de 9 første månedene. Når status gjøres vil nok selskapet være nær ett overskudd på 1 mrd. Noe som da også gir en ganske grei prising på dagens nivå. EPS ligger på 2,32 for 2003, og 2,96 for 2004. EPS estimatet for 2004 gir en P/E på ca. 14 med dagens aksjekurs.

 

Jeg tror STB bør kunne gå ganske lett til 50,- fordi:

 

-Et mulig oppkjøp prises inn i aksjen.

-Resultatene for 2003og 2004 blir meget bra.

-Folk vil etter hvert fra høy risiko til litt lavere.

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 51
  • Created
  • Last Reply

Ifølge en aksjonæroversikt fra slutten av forrige uke har DNB redusert sin eierposisjon til rundt 3%. Når dette nedsalget er over letter antaglig salgspresset i aksjen.

 

Teknisk

Storebrand viser en sterk utvikling innenfor en stigende trendkanal. Videre positiv utvikling indikeres, og det ligger støtte ned mot gulvet av kanalen. RSI er imidlertid overkjøpt, noe som indikerer at en kortsiktig reaksjon ned snart bør komme. Volumbalansen er positiv og styrker aksjen på kort sikt. Aksjen har støtte ved ca 38.00 kr.

yahoo.php?m=ose&isin=NO0003053605&t=basic

 

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Tja, ser den pendler litt rundt 46,- i dag. Jeg hadde regnet med at det ble en tilbakegang etter forrige ukes flotte utvikling, det er sunt for aksjen.

 

Selv tror (og håper) jeg ikke det er en langvarig korreksjon, mer en pust i bakken :D

 

Pirelli (med aksjer i STB)

Link to comment
Share on other sites

Jeg gir meg ikke med STB, regner med å eie den i hele år dersom ikke det kommer noen beilere på banen. Nå ser det ut som kursen har etablert seg over 46,- og samler momentum på disse nivåene. Dersom totalmarkedet faller markert til uka tror jeg uansett STB vil holde seg bra, mange ønsker nok etterhvert å gå over i mindre risiko papirer.

 

Noen nyheter vedr. DNB posten: En fersk aksjonærutskrift viser at DnB ASAs konto for egenkapitalinvesteringer bare har 2,62 prosent av Storebrand-aksjene, mot 3,08 prosent på mandag. DnB Norge har redusert sin andel fra 0,84 til 0,81 prosent, melder Reuters.

 

Verdt og merke seg at DNM er største nettokjøper fredag, til tross for at det antaglig er DNM som håndterer nedsalget for DNB.

 

CAR's anbefaling

Storebrand kom i fokus igjen etter en uttalelse fra Sampo's toppsjef. Mer skal det ikke til før ryktene igjen begynner å gå. Vi gjentar det vi har sagt tidligere. Selskapet har en helt åpen aksjonærstruktur slik at et eventuelt oppkjøp er meget mulig. Vi ser dessuten med spenning frem til hva som kommer ut av den pågående diskusjon omkring det fremtidige pensjonssystemet i Norge. En tvungen tilleggspenson for samtilige arbeidstakere i Norge, som i dag kun har Folketrygden å støtte seg til, ville være gave til Storebrand. Selskapet er størst i landet på pensjonsforsikring og en slik omleggning ville skape muligheter for ytterligere sterk vekst. Børsnoteringen av IF.., kan gi selskapet flere milliarder i inntekter. Vi anslår en verdi tilsvarende NOK15-20 per Storebrand aksje som da blir synliggjort og noteringen vil trolig skje i første halvår. Vi opprettholder vår kjøpsanbefaling med kursmål NOK 52.

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte STB på 35, og sitter enda. Aksjen er sterk, ligger pent teknisk. Er ingen grunn til at denne skal stanse på lenge. If er på vei. Et bud vil komme, spørsmålet er bare når, ligger i dagen at dette er et av de neste selskapene på ose som blir kjøpt.

 

Er mye penger i trading nå, mange easy cases, men når markedet begynner å svinge begge veier løfter de safe papirene seg. Slik er det alltid. Og STB er jo sikker som banken, men, med en langt hyggeligere rente.

Link to comment
Share on other sites

Kan lage en teknisk analyse av den til helgen. (Hvis jeg ikke får fikset dette problemet med FTP`en...Men slik jeg ser det nå, ser det nok ut som den skal videre opp. Mottstand på 52-53, som var den forrige toppen for mange måneder siden. Støtte får den på 42.

Link to comment
Share on other sites

Solgte STB i dag på 48,2- Dette har vært en god investering fra 43,1-. Skal inn igjen men magefølelsen sier at en korreksjon er nær, ikke nødvendigvis for STB. Men OSE begynner å bli glovarm. Tror vi trenger en korreksjon.

 

Håper å plukke STB på rundt 46,- eller kanskje ennå lavere :wink:

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Snodig vurdering. Man baserer salg på TA eller går ut på TS. Noe annet gir liten mening, såfremt man ikke trenger penger til bedre case, hvilket ikke var tilfelle her.

Link to comment
Share on other sites

Sikkert vel og bra med teknisk analyse, men jeg følger min egen magefølelse. Og tidligere i dag fikk jeg magefølelse på at det var tide for korreksjon, kanskje ikke i morgen men i løpet av uken. Nå avsluttet STB dagen sterkt, så jeg ser allerede nå att jeg burde ventet litt.

 

Investorer har forskjellige investerings strategi, jeg følger min egen :) Skal inn igjen i STB, men håper å gjøre ett par kroner på trading. Må legge til at det gikk dårlig sist jeg prøvde...

 

Om ett par dager kan du fortelle meg om det var et merkelig valg eller ikke, litt tidlig i kveld...

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Morgan Stanley kutter Storebrand-aksjen fra "overweight" til "equal-weight", melder TDN Finans. Les artikkel på Hegnar

 

Denne meldingen utløste ett fall i aksjen fra 48,5- til 47,-. Samtidig er Morgan Stanley største nettokjøper av STB aksjer i dag med ca. 258000 aksjer.

 

Kjekt å bruke media på denne måten...?

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

CAR følger opp gårsdagens anbefaling fra Morgan Stanley og tar STB ut av sin anbefalte portefølje. CAR har ett kursmål på 52,- men frykter at en generell korreksjon vil ta med seg STB. De anbefaler sine kunder å ta gevinst.

 

Les artikke på Hengar Online

 

Jeg sitter foreløpig med mine STB aksjer...

 

Pirell

Link to comment
Share on other sites

Sterke resultater forrige uke og gode makrotall gjør at jeg føler meg tryggere på at korreksjonen denne gang bare blir en gevinssikring og at investorer kjøper på dippene. Tror derfor kommende uke vil bli bra, selv om jeg skulle ventet en dag til med tilbakekjøp av STB. Sitter nå med inngang på 47,50- mens sluttkurs fredag var 46,70-

 

På Yahoo!Finans har de oppdatert analyse siden sin 16.01, http://no.biz.yahoo.com/z/s/stb.ol.html

 

Gjennomsnittlig anbefaling er 1,82 (1 sterk kjøp - 5 sterkt salg). Dette er snittet av 11 analytikere som følger aksjen. Slutten av forrige uke gikk to analytikere ut med endret anbefaling, en fra kjøp til salg (CAR) og en fra kjøp til hold (Morgan Stanley), begge med utganspunkt i at de ventet en korreksjon.

 

Forventet EPS blant analytikerne på Yahoo er 2,96 for 2004. Dette gir en P/E på ca. 16. Jeg tror disse EPS estimatene vil bli oppjustert. I perioden 01.01.03-30.09.03 har STB en EPS på 1,76- og Q4 blir utvilsomt bra, spesiellt fra kapitalforvaltningen.

 

Mot slutten av februar, når resultatsesongen er over tror jeg sannsynligheten for at det kommer en frier til STB øker. STB er jo ikke akkurat noen jomfru, men nå som DNB er ute av dansen tror jeg selskapet er attraktivt for mange skandinaviske partnerer.

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

stb.jpg

 

STB befinner seg innenfor en stigende trendkanal, og møter motstand 48-49. Støtte finner den på 34. Hvis den bryter opp gjennom motstanden får vi et teknisk kjøpssignal. Neste mottstand kommer på 54-55. Den falt litt tilbake fredag den 19.01 på lavt volum. Ser vi langsiktig så indikeres det videre oppgang.

 

Jeg har selv ikke STB aksjer.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tradet denne med stor suksess flere ganger i Januar. Første inngang var 43,10- til 48,10- Etter den har jeg hatt to trader som har gitt meg mellom 1 og 2 kroner.

 

I dag gikk jeg inn igjen, på 45,20- Så får vi se hvordan det går ;)

 

Som dere kan lese 'oppover' i tråden er jeg langsiktig positiv til STB fordi selskapet er ett åpenbart oppkjøps case. I tillegg venter jeg kraftig resultatforbedring fremover.

 

STB er en aksje som følger markedet ganske slavisk, derfor er det også en god trading kandidat med liten nedside.

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

STB har vært nede på 44,- i dag, men stiger nå opp mot 45,- igjen. MSI forsetter kjøp i aksjen, etter nedgraderingen i forrige uke. MSI har toppet nettokjøp helt siden de negraderte... Altså 7-8 dager med nettokjøp av MSI.

 

Nedgraderingen var helt klart med på å presse STB nedover, at MSI benytter fallet (de skapte) til å kjøpe seg opp er besynderlig. Tillater meg å spekulere på om MSI nå hamstrer aksjer for en potensiell fusjonspartner.

 

Sitter du ennå Ståle?

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Tålmodighet vil nok lønne seg her... Er det noen som vet hvor man kan finne meglerhandel for noen dager tilbake? På NetFonds får jeg bare dagens meglerandel. Har lyst til å finne ut hvor mye MSI har kjøpt de siste dagene. Bare i dag har de handlet for 21 mill. til nå..

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Merrill Lynch har i dag nedgradert tre europeiske forsikringsaksjer til "sell". Det dreier seg om Allianz, Royal & Sun Alliance og Munich Re, melder Reuters.

 

Merrill Lynch' analytiker Brian Shea plukker i stedet ut følgende favoritter i livsektoren: AMB, ING, Legal & General, RAS, Skandia og Storebrand.

 

STB stiger i dag og omsetters på 44,90- i skrivende øyeblikk... Nå raser imidlertid hovedindeksen på OSE, så vi får se hva det ender på. :roll:

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Hegnar Online skriver at Merrill Lynch spår opptur for Storebrand.

 

"Mens de mest optimistiske analytikerne stort sett har hatt et kursmål opp mot 50 kroner, hever Merrill Lynch sitt kursmål fra 45,10 til 54,10 kroner på tolv måneder sikt."

 

Tror den fortsetter opp i dag, hvir ikke proppen går helt ut av OSE da...

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

STB sluttet på 45,30- i dag og har i realiteten ligget stille i snart en uke. Ikke noe i nyhetene om Storebrand i dag heller, bortsett fra at Storebrand Kapitalforvaltning kom en melding om at de er lunkene til aksjemarkedet, noe som vel betyr at de vekter ned. Hva i all verden overfører de kapitalen til da? Rentapapirer er jo ikke gunstig...

 

Les artikkel på imarkedet.no

 

Hvis det blir bedre vær på børsen i dagene fremover venter jeg STB opp mot 50,- før Q4 tallene kommer 18.02.

 

Ingen andre som følger STB for tiden?

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...