Jump to content

STB - Alle gode ting er ... 2004?


Pirelli

Recommended Posts

  • Replies 51
  • Created
  • Last Reply

Ser ut som STB har stabelisert seg mellom 44,- og 45,50-, og siden STB har uttalt seg 'lunkene' til aksjer er det fare for at en eventuellt videre børsoppgang ikke tas som ett tegn på at STB leverer bedre resultater.

 

Tror uken som kommer vil bringe kursen oppover pga. posisjonering før 4Q tallene som kommer 18.02. Og etter det kommer det sikkert ett bud på hele selskapet :) Trur eg...

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Vel, sluttkurs på 47,80- i dag. Jeg måtte kjøpe en studentpost fikk napp på 47,70-... Jenvt over positive reaksjoner på If... salget. Jeg tror dette vil føre STB over 50,- på ganske kort sikt.

 

Her er noen artikkeler om STB fra i dag:

Hegnar Online: Spår pent Storebrand-utbytte

Nettavisen: Storebrand selger If

Dagens Næringsliv: Storebrand i spill igjen

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Etter min mening forsvarer STB en høyere prising enn dagens og derfor sitter jeg inne med min lille post. If... har vært en ventet kurstrigger, planen var å børsnotere If... sener i år. Når denne kurstriggeren nå er borte er det ganske naturlig at aksjen faller tilbake.

 

Fundamentalt bør STB stige, i tillegg til at ett eventuellt oppkjøp også prises inn etterhvert.

 

Konsensus blant analytikerne på Yahoo venter en EPS på 2,36-. Resultatet etter de 9 første månedene er 1,76- pr aksje. Det vil si at disse analytikerne venter ett 4Q resultat på 0,6- pr aksje. Tror nok resultatet blir bedre enn dette.

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

"Det ventes et konsernresultat for 2003 i Storebrand på 863 millioner kroner. For fjerde kvartal ventes det 235 millioner kroner. Det vil gi en voldsom forbedring i resultatet i forhold til 2002.

 

Estimatene er laget av SME Direkt for TDN Finans blant ni analytikere."

 

Dette er sakset fra en artikkel i Dagens Næringsliv, les hele her: http://www.dn.no/forsiden/article168068.ece

 

Dette gir EPS på 0,84-, mens analytikerne på finans.yahoo.no venter EPS på 0,60-

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

18.02.04 08:30 STB RESULTAT 4. KVARTAL 2003 delårsresultat

 

Positiv salgs- og resultatutvikling

 

Storebrands konsernresultat ble i 4. kvartal 261 millioner

kroner sammenlignet med 29 millioner i 2002.

Konsernresultatet for hele året utgjorde 894 millioner

kroner sammenlignet med minus 1 701 millioner i 2002

http://www.newsweb.no/cdco/atmnt/Kvartalsr...03.pdf?id=28319

Link to comment
Share on other sites

Det var kjapt Corvus :) Både topp og bunn var bedre enn ventet, tror dette går veien.

 

Nøkkeltall

Basert på 4Q03 og annualisert

Børskurs/mCap: 46,20-/12847 millioner

Driftsinntekter: 13958 millioner

Driftsresultat: 1044 millioner

P/E: 12,3

Dette er som sagt 4Q tall annualisert for året 2003 får STB EPS på 2,67- Jeg syns det er mer intressant å se hvordan siste kvartal gikk, det sier mer om fremtiden.

 

Da får vi håpe at markedet syns STB fortjener en høyrer kurs ;) men det skulle ikke forundre meg om Storebrand tar en Telenor...

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Ikke akkurat 'løp og kjøp' stemning i STB foreløpig. STB skal kjøre en analytikerpresentasjon som begynner kl.1300 så får vi se om det skapes halleluja stemning på den. Imarkedet.no kjører en webcast fra denne, link.

 

Jeg har vektet meg opp i dag, kursmål 52,- Stoploss 44,50- Utover dette freder jeg aksjeposten, det kommer beilere til Storebrand i løpet av 2004... Trur eg ;)

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Aksjen endte på 46 blank, men den fikk 20 i stil for å ha holdt godt unna for gevinstsikringen i dag. Det gikk hele 280000 aksjer i sluttauksjonen og FS lempet ut de fleste av dem. Ellers nettokjøpte FO, CA, DDB og PA mens FS, HA, FIB og AB nettosolgte.

 

I morgen starter klatringen håper jeg :)

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

STB startet klatringen forsiktig i dag og sluttet på 46,90-

 

En hyggelig bi-effekt av at Orkla tok helt av i dag er at STB eier i overkant av 11 millioner aksjer i Orkla, og dagens rally i ORK skulle gi STB en papirgevinst på 264 millioner kroner. Det tilsvarer omtrent 1 krone pr. STB aksje...

 

Er det bare jeg som er intressert i STB her??

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Er det bare jeg som er intressert i STB her??

 

Pirelli

 

Nei, snuser litt på den, men jeg kan for lite og har derfor ikke noe nyttig å si så da holder jeg heller munn og bare leser dine gode innlegg i stedet :wink:

 

Og ja, det var særdeles deilig å sitte med Orkla i dag :lol: Nå er bare spørsmålet når en skal selge seg ut derfra. Fristende å bli sittende til utbyttet blir utbetalt.. men bør ikke kursen da falle for å gjøre opp for pengene som tas ut av selskapet? Kan ikke helt det der jeg.

 

..men dette er jo en STB tråd så nå får jeg ti stille. Har ikke motet til å starte en helt ny tråd foreløpig.

Link to comment
Share on other sites

Forumet burde nok hatt en Orkla tråd, men jeg føler jeg har gjort min skjerv når det gjelder å starte tråder om selskaper jeg ikke besitter.

 

STB avsluttet uken slik at jeg fikk igjen litt godfølelser for aksjen. Mitt snitt er nå 46,80- og fredagens sluttkurs var 47,50-

 

CAR mener at det må komme oppkjøpsrykter for at STB skal stige nevneverdig fra dagens nivå, så jeg vurderer å sikre gevinst til uken. Lurt?

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Drar inn hele synspunktet til CAR om Storebrand, fra morgenrapporten 19.02.04:

 

Storebrand kom i mål i 2003, omtrent som vi hadde forventet. Livselskapet nådde et resultat på NOK 800 m, noe bedre enn vårt estimat. På den annen side var Storebrand Bank og kapital-forvaltningen en liten skuffelse. Skadevirksomheten, som omfatter mer enn bare IF..., landet på NOK 348 m. IF... andelen er som kjent solgt med en gevinst på NOK 1.4 mrd før skatt og dette blir bokført i løpet av første halvår.

 

Fokus fremover er pensjon og livsforsikring. Den største utfordringen i den sammenheng er naturlig nok knyttet til rentenivået, da hele 75 % av investeringsporteføljen er plassert i rentebærende papirer. Betryggende i den sammenheng er at hele 37 % av finansaktiva er i anleggsobligasjoner (holdes til forfall) og denne delen av porteføljen gir en avkastning på 6.2 %. Vi minner om at den garanterte rente ligger på 3.8 %.

 

Selskapet antyder videre at 20 – 25 % av porteføljen vil bli plassert i aksjer (17 % pr. 31.12.). Eiendom står for 8 % og resten fordeles mellom obligasjoner (17 %) og pengemarkeds-plasseringer (20 %). Med den relativt høye andel anleggsobligasjoner får ikke selskapet problemer med å oppfylle den garanterte renteavkastning. Dette gjelder også om rentenivået faller ytterligere. Spørsmålet er hvor mye som blir til fordeling mellom kunder og eiere. Vi forventer et resultat fra livvirksomheten til eierne på NOK 707 m i inneværende år (NOK 800 m i 2002). Vi har i våre tall lagt til grunn en høyere aksjeandel (22.5 %) enn i dag.

 

Storebrand Bank skuffet noe i fjor med et resultat på minus NOK 109 m. Vi tror det snur i år, til en liten pluss.

 

Uten skadeforsikringsbidraget fra IF... forventer vi et konsernresultat i år på NOK 710 m. Dette gir NOK 2.22 pr. aksje. Vi har her også holdt gevinsten fra salget av IF... –andelen utenfor. Bokført egenkapital pr. aksje var ved årskiftet NOK 33.92.

 

Salget av IF-andelen vil gi NOK 5.2 mrd i kassen. Bruken av midlene er skissert : nedbetaling av gjelden i morselskapet (den er på NOK 2.8 mrd.), finansiere ytterligere vekst i livselskapet, kjøp av egne aksjer eller utbetaling av ekstraordinært utbytte. Gevinsten av salget blir på NOK 1.0 mrd etter beregnet skatt eller NOK 3.63 pr. aksje.

 

Basert på den ordinære drift av selskapet tror vi kursen har liten oppside. Vi er imidlertid noe usikre på hvordan salgsgevinsten fra IF... blir anvendt, men velger alikevel å opprettholde vår forsiktige salgsanbefaling. Det er kun rykter om et mulig oppkjøp som kan bringe skikkelig fart i aksjen.

 

Pirelli (med saksen)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Er det noen flere enn meg som finner STB interessant?

Jeg anser denne som relativt safe og finner den interessant av flere grunner.

Den ligger i en lang stigende trend og ser ut til å ha bekreftet bruddet gjennom motstanden på 58-59 kr.

Det ligger et betydelig utbytte på ca kr 7 og venter og de fortsetter å kjøpe egne aksjer.

Jeg tar det som et tegn på at ledelsen mener aksjen er underpriset.

Noen som ser noen fallgruber jeg bør være obs på?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har fulgt STB i mange år nå, og gjort meg opp en klar formening:

 

Det er når det er stillest det foregår mest.

 

Jeg har en sterk magefølelse om at Storebrand vil bli kjøpt i løpet av 2005. Enten av Danske Bank eller Sampo. Tidligere trodde jeg på Skandia, pga de gode samarbeidene de har hatt de siste årene bl.a. gjennom IF. Nå er imidlertid Skandia mest fokusert på sin egen drift, derfor tror jeg Danske Bank som er overkapitalisert kan være en aktuell kandidat. Men Sampo fremstår også som en reell kjøper.

 

Uansett tror jeg STB er omsvermet av beilere for tiden, og jeg tolker STB's tilbakekjøp av egne aksjer den senere tiden som en strategi også i denne retning. De fikk en del cash ved salget av IF, og bruker en del av dette til å øke beholdningen av egne aksjer. Svært lukrativt for beilerne å få kjøpe et selskap som innehar mange av selskapets egne aksjer. Og STB har kjøpt en god del den siste tiden, noe som også tilsier mindre eksterne aksjonærer til å nedstemme et evt oppkjøp.

 

Jeg inntar derfor STB-opsjoner nå i ren spekulasjon på at STB blir oppkjøpt i løpet av 2005. Magefølelsen tilsier at jeg får rett.

Link to comment
Share on other sites

Kom en melding etter innlegget mitt nedenfor om at Idar Kreutzer også kjøper STB aksjer. Om dette er ifm opsjonsinnløsning er ikke godt å si, men likevel positivt at han kjøper.

 

Jeg skal la være å prøve å spekulere i akkurat når et evt oppkjøp kommer, men jeg inntar de lengste opsjonene i tro om at det kan skje innen utløpet av sensommeren.

 

Jeg er sterk i troen på dette nå. STB fremstår som et svært lukrativt oppkjøpsobjekt for utenlandske beilere som ønsker å styrke sin posisjon i Norge. Et strategisk smart grep av Danske Bank ville vært å styrke sin nyetablerte Danica-satsning i Norge med å innlemme Storebrand i satsningen. Ville fremstått som et meget sterkt selskap i nordisk sammenheng, med stor tyngde i Danmark og Norge.

 

Men Sampo vil nok melde seg på om det skulle skje noe.

Link to comment
Share on other sites

Også idag meldes det om at STB har kjøpt noen hundre tusen egne aksjer. Tilbakekjøpene begynner nå å bli ganske store samlet sett. Jeg tror bruden er i ferd med å pynte seg, og at beilerne nå er i ferd med å posisjonere seg.

 

I mine øyne er det kun et tidsspørsmål før vi nå får en børsmelding hvor første bud kommer. Og da er kampen om det mest lukrative livselskapet i Norge som fremdeles ikke er oppkjøpt igang.

 

Hva kursen kan komme opp i ved en budrunde skal jeg ikke spekulere så mye i, men STB kjøpte sine aksjer igår for i overkant av 63, så budene vil nok komme en del høyere enn det. H-opsjonene på 65 og 70 anser jeg som gode case.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

FIRST OM STB:

 

Stand-alone mener vi STB er verdt 55-63 kr pr aksje og 65-70 som et take-over target. På NOK 63 er selskapet fullt verdsatt på drift og et bud til en stor del diskontert i kursen.

Vi gjentar at den annonserte bud-intensjonen fra Old Mutual på Skandia på Embedded Value basis som kunne regne hjem 69 kr i STB er misvisende da avkastningsgarantien er en betydelig risiko i STB som det ikke er i Skandia. STB starter hvert år med en avkastningsforpliktelse til kundene på nesten 5 mrd kr og med normal avkastning på 3,7% tar det ca ¾ av året før STB krysser inn i pluss. Selskapet har ca 11 mrd kr i avsetninger for å støtte resultatet for aksjonærene i et svakt aksjeår. Vi ser at med dagens rentenivå skal vil ca 3,5 mrd forsvinne i et -10% korreksjonsår i aksjemarkedet.

På tross av siste tids fokus på et eventuelt bud på Storebrand endrer vi ikke på vår oppfatning om at aksjen er fullt priset og at et eventuelt bud vil inneholde en rabatt som reflekterer renterisikoen i selskapet.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...