Jump to content

SIN - Sinvest


Laphroaig

Recommended Posts

SIN:647,2M F. SKATT I 1.KV 2006 (-47,2)

 

Oslo (TDN Finans): Sinvest fikk et resultat før skatt på 647,2 millioner

kroner i første kvartal 2006, mot -47,2 millioner kroner i samme periode

året før.

 

Det opplyser selskapet i en børsmelding onsdag.

 

Driftsresultatet var 681,1 millioner kroner (4,5).

 

 

 

Kongeresultat!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 382
  • Created
  • Last Reply

SIN - SINVEST ASA - UTREDER FISJON

 

Sinvest har satt i gang arbeid med mulig fisjon

av selskapet for å fokusere selskapets strategi:

Et selskap vil rendyrke selskapets satsning på

jack-up borerigger, mens det andre selskapet vil

fokusere på strategiske og finansielle

investeringsmuligheter innen olje-og gass

industrien, med utgangspunkt i selskapets aksjer

i Venture Drilling AS, som driver boreskipet `DS

Deep Venture.

 

Sinvest har satt i gang arbeid med mulig fisjon

av selskapet for å fokusere selskapets strategi:

Et selskap vil rendyrke selskapets satsning på

jack-up borerigger, mens det andre selskapet vil

fokusere på strategiske og finansielle

investeringsmuligheter innen olje-og gass

industrien, med utgangspunkt i selskapets aksjer

i Venture Drilling AS, som driver boreskipet `DS

Deep Venture`.

 

Det legges opp til en fisjonsmodell hvor

selskapets aksjer i Venture Drilling AS (50 %

eierandel i selskap som har bareboat charter med

drillskipet Venture Drilling) og i Awilco

Heavyweight Transport ASA (500.000 aksjer), samt

kontanter utfisjoneres til et nystiftet selskap,

med til sammen verdier for om lag NOK 1,2

milliarder. Det nye selskapet vil overta Sinvest

navnet og videreføre Sinvest`s strategi.

 

Det bestående selskapet, som vil skifte navn til

Deep Drilling Invest ASA, vil være et rendyrket

selskap som eier jack-up borerigger. Deep

Drilling Invest ASA vil således eie den ene jack-

up boreriggen som er levert, de syv jack-up

boreriggene som er under bygging, aksjene i

Premium Drilling AS (50% eierandel sammen med

Awilco Offshore ASA i driftsselskap for jack-up

riggene) og Beta Drilling AS (100% eierandel i

selskap som har bareboat charter med jack-up

riggen `Murmanskaya`), samt selskapets

aksjebeholdning i Petrojack ASA som tilsvarer ca.

18% av aksjene i det selskapet. All gjeld som er

tatt opp i selskapet vil følge Deep Drilling

Invest ASA.

 

Aksjeeierne i Sinvest ASA vil få samme eierandel

i begge selskaper, og det legges til rette for at

det utfisjonerte selskapet skal videreføre

børsnotering.

 

Det forventes at styret vil behandle utkast til

fisjonsplan i slutten av mai 2006. Fisjonen må

godkjennes av generalforsamlingen i Sinvest ASA

som planlegges å finne sted ultimo juni 2006.

Forventet børsnotering av aksjene til det

utfisjonerte selskap er i løpet av september 2006.

 

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:

 

CEO Svein A. Bjørnholmen, telefon + 47 38 04 19 44

 

Kristiansand, 23.05.2006

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Her skjer det saker og ting!

 

SIN:SKEIE GROUP SOLGT SINE 20,49M AKSJER TIL ABAN SINGAPORE

 

Oslo (TDN Finans): Skeie Group, som er et heleid selskap av styreformann

Bjarne Skeie i Sinvest, har inngått en avtale om å selge sine 20,49

millioner aksjer i Sinvest, tilvarende 33,76 prosent, til Aban Singapore

Pte Ltd. for 135 kroner pr aksje.

 

Det opplyses i en børsmelding fredag.

 

Avtalen vil bli gjennomført før eller på 29. juni 2006.

 

Bjarne Skeie vil som følge av salget gå av som styreformann i Sinvest og

selskapets datterselskaper. Han vil fortsatt eie 17.976 aksjer i Sinvest,

tilsvarende 0,03 prosent.

 

Det opplyses at Aban Singapore ikke har til hensikt å by på de resterende

aksjene i Sinvest.

Link to comment
Share on other sites

Limer inn denne.

 

Budkrig i Sinvest?

Flere meglerhus ringer rundt for å samle poster i Sinvest, men en storaksjonær mener at oppsiden ikke gjenspeiles i dagens nivåer.

NA24 iMarkedet er blitt informert om at meglerhuset Pareto ringer rundt til de største aksjonærene og er villige til å betale 135 kroner pr. aksje. Prisen er identisk til det Sinvest-gründeren Bjarne Skeie solgte sine aksjer til på fredag. Kjøperen var det indiske riggselskapet Aban.

 

- Det ringer folk stadig vekk angående Sinvest, uten at jeg kan gå inn på hvem det er som ringer, sier Per Ove Nerland til NA24 iMarkedet.

 

Per Ove Nerland er sammen med broren Rolf Nerland den fjerde største aksjonæren i Sinvest gjennom selskapet Nerland Autosalg AS. Brødrene sitter i følge siste aksjonærutskrift på 1,28 millioner aksjer tilsvarende 2,11 prosent av de utestående aksjene i Sinvest.

 

Ligger i kortene

 

Investoren innrømmer at noen også i dag har ringt for å lodde stemningen for salg av aksjene, men vil ikke gå inn på hvem det er. Det skal være flere meglerhus som ringer rundt til aksjonærene i Sinvest.

 

Meglerhuset First Securities er sammen med advokatene i BAHR rådgivere til det indiske riggselskapet Aban, mens Bjarne Skeie har bistand av advokatfirmaet Wikborg, Rein & Co i forbindelse med salget til 2,76 milliarder kroner.

 

- Det ligger litt i kortene at det er en gedigen oppside i Sinvest på disse nivåene her, fortsetter investoren til NA24 iMarkedet.

 

Skjønner reaksjonene

 

Nerland skjønner at det er reaksjoner på Bjarne Skeies uttreden i selskapet, og viser til måten det er gjort på når en så stor og fremtredene aksjonær selger seg ut. Investoren sier at han også forstår Skeie og viser til at oppgjøret er gjort i kontanter, og peker dessuten på at det ikke er sikkert det indiske riggselskapet Aban har finansielle muskler til å kjøpe flere aksjer.

 

Skeie har tidligere startet opp Hydralift som han senere solgte til det amerikanske selskapet National Oil Well. Skeie kunne da også notere seg for en pen gevinst. Denne gangen er det et indisk selskap som kjøper Skeies aksjer.

 

- Mange ting som kommer her, og jeg tror ikke de (Aban red. anm) er fornøyd med å bare sitte på aksjeposten til Bjarne Skeie, sier Nerland til NA24 iMarkedet.

 

Aban sa i forbindelse med kjøpet fredag at de ikke hadde noen planer om å legge inn et bud på de resterende aksjene i selskapet og at de var svært fornøyd med å ha skaffet seg eierandelen i Sinvest.

Link to comment
Share on other sites

Fra DN idag:

 

Skeie inn i papirposer

 

Bjarne Skeie (61), som sist uke solgte riggaksjer for 2,7 milliarder kroner, kaster familien inn i det norske papirposemarkedet.

 

BUNAD OG PAPIRPOSER. Gründeren Bjarne Skeie forsøker å bidra til at datteren, tekstildesigneren Stina (29), kan skape noe eget. Dermed er både et veveri og en papirposefabrikk i Mandal innkjøpt.

 

HARALD BERGLIHN

Publisert: 22.06.2006

 

Kristiansand

 

Strengt tatt er det Bjarne Skeies datter, tekstildesigneren Stina Skeie (29), som ved hjelp av familiens penger kjøper Norges største papirposeprodusent, Mandals Papirindustri, for et ukjent beløp. Bedriften har gått dårlig i flere år. Ifjor ble det minus 1,6 millioner kroner med en omsetning på 27,7 millioner kroner.

 

- Kjøpet ble gjort for å sikre seg hele bygget og kunne utvikle virksomheten, sier Stina Skeie til Fædrelandsvennen.

 

Hun kjøpte Mandal Veveri i samme bygget i 2003, og sier til avisen at denne bedriften blant annet har 40 prosent av det norske bunadmarkedet.

 

Sekretær

 

Bjarne Skeie (61) sitter i styret i Mandal Veveri og hans venn gjennom flere tiår, Peter Johan Moe (61) er styreformann. Skeie har ikke så mange kommentarer til at han entrer papirposemarkedet.

 

- Jeg er jo egentlig bare min datters sekretær. Jeg forsøker bare å bidra til at hun får det til, sier Skeie en uke etter at han solgte familiens aksjer i børsnoterte Sinvest til et indisk selskap for over 2,7 milliarder kroner.

 

- Nå har jeg tenkt å ta meg litt ferie. Det har jeg vel fortjent? Dere journalister elsker jo å fortelle hva vi andre gjør galt hele tiden. Det er bare kritikk uansett. Dere kunne jo forsøke å gjøre det bedre selv? I Sinvest har verdier for 60 millioner kroner for tre år siden blitt til over 2,7 millioner da vi solgte.

 

- Du mener milliarder?

 

- Ja, milliarder. Men det er jo ikke så lett å holde orden på sånne størrelser. En kjenning av meg, som nylig kjøpte en seilbåt til 2,7 millioner, lurte på det samme. Vi fant ut at det ble 1000 sånne båter. Og lagt etter hverandre ble det ganske mange kilometer med seilbåter.

 

Kontor til han er 67

 

Som følge av Sinvest-salget kommer Skeie til å gi seg som styreformann. Men en gammel avtale i Hydralift, det børsnoterte selskapet Skeie solgte til amerikanske National Oilwell i oktober 2002, innebærer at Skeie har rett til kontorplass der frem til han blir 67.

 

Skeies gamle kontor er i dag okkupert av en controller fra hovedkontoret i Houston. Dagens Næringsliv blir fortalt at det ikke vekker stor begeistring hos den lokale ledelsen å få Skeie tilbake på huset. For ryktene vil ha det til at Skeie planlegger comeback i boreteknologimarkedet.

 

- Jeg vet ikke hva jeg gjør. Jeg inngikk en avtale om fem års karantene fra konkurrerende virksomhet da jeg solgte Hydralift. Men norsk lov sier visstnok at det ikke er lov å kreve mer enn tre års karantene. Jeg kunne dermed ha startet opp igjen for nesten et år siden om det var det jeg ville. Men vi får se hva som skjer, sier Skeie.

 

 

______

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke noe direkte nytt i dette, men det setter vel Skeie i et dårlig lys. Synes litt merkelig at dette ikke skulle vært verdier som skulle vært pløyd inn i Sinvest.

 

Har du noen kommentarer Hoff@?

 

 

Bjarne Skeie med svært lukrativ frekkis

Styreformann Bjarne Skeie tjente 32 millioner kroner på butikk i butikken. Investeringen var på 200.000 kroner.

 

Artikkel av: Øystein Byberg (28.6.06 06:12)

 

Jan Herman Dante (52) tilbød Sinvest å kjøpe boreskipet Valentin Shashin og boreriggen Murmanskaya. Styreformann Bjarne Skeie i Sinvest etablerte isteden to private selskaper (Venture Drilling og Beta Drilling) med 100.000 kroner i kapital i hvert og solgte dealene til Sinvest for 32 millioner kroner, skriver Finansavisen. Fortjenesten var dermed på 16.000 prosent.

- Bjarne Skeie tilbød oss en komplett pakke som ble gått gjennom av Pareto og Fearnley og akseptert av styret, sier Sinvest-sjef Svein A. Bjørnholmen til avisen.

 

Skeie ønsker ikke å svare på spørsmål om hvorfor han ikke gjorde dealene direkte i Sinvest.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke noe direkte nytt i dette, men det setter vel Skeie i et dårlig lys. Synes litt merkelig at dette ikke skulle vært verdier som skulle vært pløyd inn i Sinvest.

 

Har du noen kommentarer Hoff@?

 

 

Det er vel slik at når kremmeren Skeie ser en god deal tenker han maks profitt, uten å ta hensyn til moralen.

 

Uansett, det blir vel den GF med høyest temperatur til fredag, jeg gleder meg.

Link to comment
Share on other sites

Takk for det Onkel, men det er vel ikke helt riktig da.

Det var Laphroaig som startet tråden 17 februar 2004, selv om jeg har over 150 innlegg da, utrolig hvor fort tiden går når en har det gøy. :wink:

 

 

17 Feb 2004, 17:48

 

Gruppe: Gullmedlem

Innlegg: 3,901

Ble medlem: 10-January 04

Fra Nord-Norge

Medlem Nr.: 14

 

 

 

 

Mente vi hadde en topic om denne, men jeg fant den ikke, så vi starter på nytt.

 

I dag gikk emisjonstegningen ut for nye aksjekjøp til kr. 9,50, og utrolig nok endte sluttkursen på 11,10. i et volum på 1,2 mil.

 

Dette skulle tyde på at Q4 rapporten til OCR også har bidratt med et betydelig løft for SIN.

 

Sinvest står foran en interessant utvikling nå og det skal bli spennende å følge askjen videre.

Link to comment
Share on other sites

Får håpe ikke dette blir belastende for selskapet:

 

-Grovt brudd i Sinvest

-Grovt brudd på reglene som skal beskytte minoritetsaksjonærene, mener NHH-amanuensis om dobbeltrollene i Sinvest.

 

dn.no

 

Offshoreveteran Bjarne Skeie tjente 32 millioner kroner gjennom å opprette to private selskaper som kjøpte to rigger fra russiske Arktik, for deretter å selge de to private selskapene til Sinvest hvor Skeie inntil igår var største aksjonær.

 

Tette bånd

I tillegg viser det seg nå at det er svært tette bånd mellom administrerende direktør Svein Anton Bjørnholmen i Sinvest og en rekke av Bjarne Skeies private selskaper, skriver Dagens Næringsliv.

 

-Det at administrerende direktør i Sinvest også er administrerende direktør i kontrollerende aksjonærs private selskap, er et klassisk eierstyringsproblem. Dette virker som et klart brudd på corporate governance, sier førsteamanuensis Alexander Cappelen ved Norges Handelshøyskole til DN.

 

Cappelen sier han som minoritesaksjonær ville vært veldig bekymret, og sier det ser ut til å være en struktur med en styreformann som driver konkurrerende virksomhet.

 

-Høres ikke greit ut

Også Svein Garberg i MP Pensjon, som er syvende største aksjonær i Sinvest, reagerer.

 

-Man blir overrasket. At det lar seg gjøre det på denne måten. Med forbehold om at fremstillingen er korrekt er det litt spesielt, sier Garberg til DN.

 

Garberg er også overrasket over Bjørnholmens dobbeltrolle, og sier at umiddelbart høres ikke dette helt greit ut.

 

-Kun i navnet

-Jeg ser problemstillingen, men jeg står der altså kun i navnet (som daglig leder i Skeie group, red. anm.), ikke i gavnet, sier Bjørnholmen til DN.

 

Publisert: 29.06.2006 - 07:13 Oppdatert: 29.06.2006 - 07:52

Link to comment
Share on other sites

Fra Generalforsamlingen i Sinvest

 

Ja, dette ble en liten mediefarse, men det var kanskje ventet da.

 

Alban stilte med 4 stykker og fikk valgt inn 2 nye i styre som består av 4 personer.

De ville ikke ta stilling til punkt 8, 9, 10, 11 og 12. De måtte ha bedre tid til å tenke gjennom dette.

Spørsmålet er da hvor lang tid?

I dag hadde vi en ordinær GF og vi må da eventuelt bli innkalt til ny GF.

 

I det hele tatt så la Alban en klam hånd over hele GF.

 

Dette er en stor nedtur etter å ha oververt mange knallgode GF med Skeie i spissen.

I dag var han tilstede, men på en måte var han ikke tilstede lenger heller, synd å ta avskjed med Skeie i SINVEST sammenheng på denne måten

Link to comment
Share on other sites

Etter min mening er sjansen for at Inderene kommer med et bud styrket etter GF.

Jeg var ikke på GF, men etter det jeg har hørt ville de ikke ta standpunkt til de forskjellige sakene siden de ikke hadde hatt tid til å sette seg inn i sakene. Hva er det for en unnskyldning?? det er vel nå et par uker siden budet ble offentlig gjort, i tillegg har de helt sikkert studert sinvest og planene fremover i ukesvis før det ble kjent. De har hatt minst en mnd til å sette seg inn i sakene, de kunne fått med seg det meste på den måneden.

Nå virker det som Sinvest har en dårlig ledelse, mange små aksjonærer blir usikre og selger seg ut, ergo kursen fortsetter å falle. Fortsetter dette ei uke til kan inderene komme med et bud under den prisen de ga til BS, og alikavel gi aksjonærene en "premie" på 20-30%.

Hadde derimot inderen virker profesjonelle på GF, stemt for forslagene som lå inne ville kursen i sinvest steget betraktelig. Men inderene er ikke tjent med høy kurs hvis de skal legge inn bud.

Jeg har ingen som helst kunnskap til hva inderene står for eller hvordan de er. Men jeg er overbevist om at de ikke er dumme! Hvis målet til inderene var å sitte på sine 33% og ikke kjøpe opp mer hadde de selvfølgelig ønsket at kursen skulle komme seg langt over de 135 kr de betalte for aksjene. IOM at jeg ikke tror de er dumme tror jeg ikke de hadde oppført seg som de gjorde på GF (igjen må jeg bare si at jeg var ikke på GF, men etter hva jeg har hørt ga de ikke noe bra inntrykk) hvis dette var ønsket.

Det er jo også veldig merkelig at det komme så mye negativ pr ang sinvest/BS. Dette er også ting som trekker ned kursen. Hvem ønsker lavere kurs?? de som vil kjøpe selskapet. Sier ikke at det er inderene som står bak det som kan se ut som en svertekampanje, men det er merkelig at det kommer flere saker på en gang.

Jeg sitter tungt i sinvest og selger IKKE.... spillet er igang og budet tror jeg kan komme når som helst. :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

Jeg deler tankene omkring Aban`s mulige bud på Sinvest. De er tjent med å holde kursen lav, mens de plukker "billige" aksjer fra nervøse småaksjonærer. Har stor tro om at selskapet vil være oppkjøpt i løpet av høsten. Inderne har selv bruk for riggene og prisen de betalte for sine aksjer er lav.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

SIN - ABAN SINGAPORE PTE LTD (ABAN) KJØPER YTTERLIGERE AKSJER

 

Aban forsøkte etter børsens stengetid i går å kjøpe inntil

3.486.769 akser i Sinvest ASA til kurs 118 per aksje

gjennom meglerhuset First Securities ASA. Dette ville ført

Aban opp i 39,5% av aksjekapitalen i Sinvest ASA.

 

Totalt aksepterte aksjonærene å selge 2. 640.011 aksjer

til Aban. Etter dette eier Aban 23. 131.881 aksjer i

Sinvest ASA, tilsvarende 38, 11 % av aksjekapitalen.

Link to comment
Share on other sites

SIN - ABAN SINGAPORE KJØPER YTTERLIGERE AKSJER

 

Aban har i dag, 12.07.06, kjøpt 846.758 akser i Sinvest ASA

til kurs 115,925 per aksje gjennom meglerhuset First

Securities ASA.

 

Etter dette eier Aban 23. 978.639 aksjer i Sinvest ASA,

tilsvarende 3 9,5 % av aksjekapitalen.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

SIN - MELDEPLIKTIG HANDEL

 

Aban Singapore Pte Ltd. (Aban) har i dag, 10.08.06, kjøpt

118.500 aksjer i Sinvest ASA til kurs 100,1719 per aksje

gjennom meglerhuset First Securities ASA. Etter dette eier

Aban 24.097.139 aksjer i Sinvest ASA, tilsvarende 39,70% av

aksjekapitalen.

Link to comment
Share on other sites

SIN - SINVEST - LETTER OF INTENT FOR DEEP DRILLER 3

 

A subsidiary of Sinvest ASA (in the Deep Drilling

Invest Group) and Premium Drilling have agreed to

a Letter of Intent with PEARL OIL (Sebuku)

Limited for a Drilling Contract offshore

Indonesia.

 

A subsidiary of Sinvest ASA (in the Deep Drilling

Invest Group) and Premium Drilling have agreed to

a Letter of Intent with PEARL OIL (Sebuku)

Limited for a Drilling Contract offshore

Indonesia. The contract term is for five wells

with an estimated duration of around six months,

the wells will be drilled in the Sebuku PSC and

other Pearl PSC blocks within Indonesia.

The Drilling Contract will be performed by

Premium Drilling with the unit Deep Driller 3.

The Deep Driller 3 is a KFELS Super B class jack

up drilling unit designed to work with extreme

high pressures & temperature regimes down to

35,000 ft drilling depth and is further capable

of operating in a skid-off mode.

The estimated gross proceed from operations under

the contract is around USDm 41. The contract will

commence upon delivery from the Keppel FELS

Limited`s shipyard in Singapore in the fourth

quarter of this year.

Link to comment
Share on other sites

Fra First idag:

 

Key Issues: SIN

 

Strong markets confirmed - Deep Driller 3 fixed at USD225.000 when delivered from Keppel in 4q06

 

Sinvest today announced a LOI (Letter of Intent) with an Indonesian oil company for the use of the ultra premium jackup, Deep Driller 3 when it is delivered from the yard (Keppel FELS) in 4q06. The contract value of USD41m corresponds to a day rate of USD225.000.

 

According to our estimates Norwegian jackup new building companies as Sinvest, Scorpion Offshore and Awilco Offshore trade with a 30-40% discount on a “new building parity” valuation approach. Consequently we see good upside in all names, and following the recent sell off we upgrade Sinvest from Market Weight to BUY (target NOK150). We reiterate BUY on AWO (target NOK67) and SCORE (target NOK85).

 

Contract details; PEARL OIL Limited and Sinvest have agreed to a LOI for a 6 months contract offshore Indonesia. The contract will be performed by Premium Drilling (50/50 JV between Awilco Offshore and Sinvest) using the unit Deep Driller 3. The Deep Driller 3 is a KFELS Super B class jack up drilling (ultra premium jackup).

 

The gross proceed the contract is around USD41m, corresponding to a day rate of USD225.000. The rig will receive day rate from departure from the Keppel FELS shipyard in Singapore in the fourth quarter of this year. We regard such terms on the rig’s first contract (typically rates are discounted on the first assignment) to be a strong confirmation of very tight market balance within the jackup market.

 

Valuation; Based on a new building parity approach where we assume a fleet average rate of USD200.000/d, alternative new building cost of USD180m with a delivery time of 33 month, we estimate the following “fair values” of SIN, AWO and SCORE.

 

 

 

_______________

Link to comment
Share on other sites

mangler konklusjonen her - hva estimerer First fair value til..?????

 

Valuation; Based on a new building parity approach where we assume a fleet average rate of USD200.000/d, alternative new building cost of USD180m with a delivery time of 33 month, we estimate the following “fair values” of SIN, AWO and SCORE.
Link to comment
Share on other sites

SIN:RESULTATOPPSTILLING FOR 2.KV 2006

 

Oslo (TDN Finans): Sinvest, resultatoppstilling for andre kvartal 2006

(tall i millioner kroner):

. 01.04- 30.06

. 2006 2005

Driftsinntekter 36,5 0,0

Andre inntekter 0,1 0,0

Renteinntekter 32,0 2,3

Andre driftskostnader 138,6 4,3

Nedskrivninger 11,3 0,0

Valutatap/gev. 43,6 0,3

 

DRIFTSRESULTAT -125,1 -2,3

Finansinntekter 0,0 0,0

Finanskostnader 20,4 87,4

Andel gevinst tilknyttede -6,7 -

 

RESULTAT FØR SKATT -152,1 -89,7

 

Skatt - 0,4

 

RESULTAT E. SKATT 152,1 -90,1

--

TDN Finans

CA

22 00 11 55

finans@tdn.no

 

#CODES C/SIN

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke hva som var forventet, men dette kan da ikke være særlig bra?

 

SIN:-152,1M F. SKATT I 2.KV 2006 (-89,7)

 

Oslo (TDN Finans): Sinvest fikk et resultat før skatt på -152,1 millioner

kroner i andre kvartal 2006, mot -89,7 millioner kroner i samme periode

året før.

 

Det opplyser selskapet i en børsmelding mandag.

 

Driftsresultatet var -125,1 millioner kroner (-2,3).

Link to comment
Share on other sites

Er det noen SIN eiere her?

 

Ble nettopp oppringt av en venn. Han mente at Pareto ringer rundt for å kjøpe aksjer til kr 135,- pr aksje.

 

Synes det høres litt rart ut da First er hoffmegleren til Aban Singapore.

 

Derfor; har noen blitt oppringt?

Link to comment
Share on other sites

Abans kjøp av Sinvest

 

Oppsummering

 

• I følge Aban sin strategi skal de vokse aggresivt i tiden som kommer. Faktisk har de intensjoner om å bli blant verdens 10. største riggselskap. Se link (http://202.71.144.252/alcopresent.pdf) eller (http://202.71.144.252/abanloyd.htm)

 

 

• Aksjene som ble ervervet av Skeie er finansiert av tre indiske banker (http://www.moneycontrol.com/stocks/stock market/coprannounce.php?sel_comp=ALC)

 

 

• Utover finansieringen av aksjeervervet har selskapet (i løpet av kort tid) tatt opp store lån. Dermed ser finansieringen av kjøpet synes å være på plass – ca kr 400 mill $ har de skaffet i den siste tiden

o Aban har tatt opp to store lån i den siste tiden (200 mill $) samt (80 mill $)

o dessuten har de solgt en rigg (100 mill $).

o Ovennevnte er synes i dag å være frie omløpsmidler

 

 

• Aban har prøvd å kjøpe et annet Rigg selskap, men dette har de ikke klart. Blant annet prøvde Aban å kjøpe PT Medco Energi Internasional Tbk. Dette synes nå ikke være aktuelt lenger fordi aksjonærene ikke vil selge til Aban. Det faktum at de ikke fikk kjøpe PT Medco Energi Internasional Tbk gjør at kjøpet av Sinvest mer interessant - dersom de skal nå sine vesktambisjoner.

 

 

• Presentasjonen som er henvist til over sier at rigg-markedet i India er preget av høy etterspørsel og få tilgjenglige rigger. Dette synes å være noe av bakgrunnen for kjøpet av Sinvest.

 

 

• Balansen til Aban ser god ut etter mine vurderinger. Selskapet synes å ha en betydlig VEK. Selskaper har med andre ord løfteevne. Se (http://202.71.144.252/alcopresent.pdf).

 

 

Konklusjon

Aban ser ut til å ha all finansiering på plass. Det er grunn til å tro at et bud kommer meget snart pga som de skriver på sine internettsider at de skal handle aggresivt i markedet (en post på 38,8 % er ikke aggresivt). Dessuten har de ambisjoner om å bli blant de 10 største drillingselskapene i verden. Siden kjøpet av PT Medco Energi Internasional Tbk ikke har blitt noe av begynner det nå å haste for Aban å kjøpe Sinvest om de skal nå sine egne mål). Sist så har det i det siste kommet flere eksempler som tyder på at sykelen varer lengere enn markedet har priset Riggaksjene. Dette betyr at riggaksjene skal kraftig opp – hvilket betyr at Aban har enda dårligere tid (det hjelper lite å by kr 135 pr aksje dersom aksjeprisen er kr 125 pr aksje). Derfor er det all grunn til å hamstre SIN for tiden. Kortsiktig kursmål er kr 135.

 

 

Kilder

Under har jeg limt inn de viktigste kildene jeg har brukt. Alle er hentet fra børsmld fra Indiabørsen, Aban sine internettside, samt uttaelser fra PT Medco Energi Internasional Tbk.

 

Finansiering av US 80 millioner dollar - Date: 2006-02-28

Source: NSE - Aban Loyd Chiles Offshore Ltd. has informed the Exchange that the Company has on February 27, 2006, priced the issue of Foreign Currency convertible Bonds aggregating to JPY 9.3 Billion equivalent to USD 80 Million with a Green Shoe Option for JPY 2.32 Billion equivalent to USD 20 Million. The basic terms of the issue shall be available on the NSE website (http://www.nseindia.com) under: Corporates > Latest Announcements and on the Extranet Server (/Common/Corporate Announcements).

 

Kjøp av selskap (strandet) - Date: 2006-05-30

Source: BSE - With reference to the earlier announcement regarding the commencement of negotiation with PT Medco Energi Internasional Tbk. in connection with the proposed acquisition of PT Apexindo Pratama Duta Tbk. ("Target Company"), Aban Loyd Chiles Offshore Ltd (ALCO) has announced on May 26, 2006, the Company commenced negotiations with Asian Opportunities Fund I and CLSA Ltd. ("Selling Shareholders") to acquire 835,000,000 issued and paid up shares (the "Shares") in the Target Company from the Selling Shareholders. The Shares constitute c. 32.152% of the issued and paid up shares of the Target Company. The Company is engaged in the business of owning offshore drilling rigs and providing offshore drilling services. The Company's equity shares are listed on the stock exchanges in India. The purpose of the proposed acquisition is for strategic investment. Negotiation will be done pursuant to advice from the Company's financial and legal advisors. Matters to be discussed during the negotiation will cover the terms and conditions of the acquisition, including the price, the rights and obligations of the parties, and the procedures for completion of the acquisition. Date: 2006-05-30

 

Kjøp av aksjer i Sinvest - Date: 2006-06-16

Source: BSE - Aban Loyd Chiles Offshore Ltd (ALCO) has announced that on June 15, 2006, its wholly owned subsidiary Aban Singapore Pte Ltd ("ASPL") has entered into a definitive Share Purchase Agreement with Skeie Group AS (“SG”) to acquire 20,491,870 equity shares (“Shares”) in Sinvest ASA (“Sinvest”), a company incorporated under the laws of the Kingdom of Norway and listed on the Oslo Stock Exchange. The Shares represent approx. 33.76% of the voting share capital of Sinvest and the purpose of acquisition is strategic investment. The transaction is based on an Equity Value of about USD 1,320 million for Sinvest and an Enterprise Value of about USD 2,250 million. Sinvest is a large jack-up drilling company owning two new-built premium jack-up drilling rigs delivered by Singapore shipyards (one each by PPL Shipyard Pte Ltd (“PPL”) and Keppel FELS Ltd (“Keppel”)) in April and May 2006. The first rig viz. Deep Driller 1, is on the course of commencing an approx. 4 month contract with Hardy Exploration & Production (India), offshore India (with an estimated revenue of about USD 24 million during the contract period), followed by a 18 month contract with Reliance Industries Ltd, also offshore India (with an estimated revenue of about USD 108 million during the contract period). The second rig viz. Deep Driller 2 is on its way to perform a 16 month contract with Brunei Shell Petroleum Co Sdn. Bhd., offshore Sultanate of Brunei (with an estimated revenue of about USD 88 million during the contract period). In addition to the abovesaid two newbuilt rigs, Sinvest also has 6 premium jack-up drilling rigs at various stages of construction in PPL (2 nos) and Keppel (4 nos), one of which is expected to be delivered in Q4 2006, 2 in Q2 2007, 2 in Q3 2008 and 1 in Q1 2009. All the 8 rigs are based on the latest designs with enhanced features and are capable of drilling in water depths upto 375 feet (PPL rigs) and 350 feet (Keppel rigs). Sinvest also owns a 50% stake in Venture Drilling AS, a Norwegian Company that has taken a drillship on long term bareboat charter. This drillship has received a letter of intent for a 3 year deployment in the Gulf of Mexico (with an estimated revenue of USD 290 million during the deployment period). Sinvest also holds the entire equity of Beta Drilling AS, another Norwegian company that has taken on bareboat a jack-up drilling rig, which is on its way to undergo a shipyard upgrade and be ready for suitable deployment opportunities. The Company incorporated under the laws of the Republic of India and listed on the Indian stock exchanges, is a leading offshore drilling services provider with a fleet of 7 jack-up drilling rigs (including one new-built under construction), 2 drillships and one floating production unit. The proposed acquisition of a substantial stake in Sinvest (with a total of 10 assets under management) will be synergistic to the Company’s current business and will place the Company into the league of top 10 offshore drilling service providers in terms of offshore drilling assets under management. Commenting on the acquisition, Mr Reji Abraham, Managing Director of the Company said, "The proposed acquisition of a large stake in Sinvest will enable ALCO to further its mission of becoming a significant global player in oilfield services industry. Sinvest's asset portfolio consists of premium class newbuilds, which are expected to meet the growing needs of the E & P companies in their new reserve acquisitions. The buoyant demand for the newbuilds in the light of increasing investment by E & P companies and the long waiting period for freshly placed newbuild orders (till as late as end 2009) will be a key driver for Sinvest business growth." UTI Bank Ltd acted as the mandated lead arranger for arranging the credit facilities for the transaction, while three other banks viz. Bank of Baroda, Bank of India and Export-Import Bank of India acted as lead arrangers for arranging the credit facilities for the transaction. Motilal Oswal Investment Advisors Pvt. Ltd acted as advisor for the transaction. Date: 2006-06-16

 

Finansiering opptak av lån - Date: 2006-07-14

Source: BSE - Aban Loyd Chiles Offshore Ltd has informed BSE that members at the 20th Annual General Meeting of the Company held on July 14, 2006, inter alia, have approved the following: 1. Change the name of the Company as Aban Offshore Ltd. 2. Grant of Shares under Employee Stock Options - 2005 (ESOS-2005) to Non-Executive Directors of the Company. 3. Raising of longterms funds equivalent to US$ 200 mn through issue of FCCBs / GDRs / ADRs.

 

Salg av RIGG - Date: 2006-07-21

Source: BSE - Aban Loyd Chiles Offshore Ltd has informed BSE that on July 20, 2006, the Company has successfully completed the sale of Rig Aban VII to M/s Aban 7 Pte Ltd the wholly owned subsidiary of the M/s Aban Singapore Pte Ltd, for a consideration of US$ 95.82 million.

 

Kildehenvisning

http://202.71.144.252/abanloyd.htm

http://www.nseindia.com/

http://202.71.144.252/alcopresent.pdf

http://www.moneycontrol.com/stocks/stock market/coprannounce.php?sel_comp=ALC

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...