Jump to content

Offshoreanalytikerne snakker om bonanza-stemning i riggmarke


Recommended Posts

Dagens melding fra på HO er noe vi må merke oss. Personlig satser jeg på STO og SME. (PGS vil jeg se an litt i påvente av avklaring i USA)

 

*****************************************************

Spår bonanza i riggmarkedet

Offshoreanalytikerne snakker om bonanza-stemning i riggmarkedet. Her er aksjene du bør merke deg.

Artikkel av: Thomas Erling Oksum (19.2.04 10:05)

Relaterte artikler

- 10 mrd. i utbyttefest - Sterke Smedvig-tall

- Opsjoner i Ocean Rig - Anbefaler salg av kursrakett

Ekspertene regner med bonanza-stemning i riggmarkedet fremover, kan vi lese i dagens Aftenposten. Oppturen kan komme fra midten av 2005, men allerede nå er det en voldsom stigning i riggaksjene som følge av sterk tro på fremtiden.

 

- Markedet er veldig sterkt. Det gjøres slutninger på betydelige høyere nivåer på rigger, også langt frem i tid, sier analytiker Jarle Sjo i First Secrities og viser til en rigg som får 140.000 dollar dagen i dagens marked mot 80.000 dollar for kort tid siden.

 

Offshoreanalytiker Aasulv Tveitereid i Enskilda Securities bruker uttrykk som "bonanza". - Men 80 prosent av kurspotensialet tas ut før vi får bonanza. Offshoreaksjene har steget voldsomt. Jeg tror at offshoreselskapene vil ha en meget høy kurs ved utgangen av 2004, sier Tveitereid ifølge avisen.

 

Fred. Olsen Energy har vært en av de store vinnerne det siste året med en oppgang på 565 prosent, men også Ocean Rig, Smedvig og Stolt Offshore har fått føle den gode stemningen i riggselskapene.

********************************************************

Link to comment
Share on other sites

Egentlig kom vel disse fremtidsspådommene allerede i fjor senhøstes. Og allerede er store gevinster hentet ut i den stigningen som har vært. Men det er atskillig mer å gå på.

 

Trenden har vært den at aksjekursen innenfor offshore gjerne prises inn på forhånd i markedet.

 

Selv gjorde jeg om min portefølje i fjor høst og har vært meget heldig med korttidsinvesteringer og sitter igjen med følgende, se signatur, som langsiktig. - I den tro at markedet skal kraftig opp for disse innen året er slutt.

Link to comment
Share on other sites

Like før stengetid fredag kom denne på HO:

 

Ocean Rig-aksjen stiger i ettermiddag 5,4 prosent til 21,40 kroner i heftig handel (56 millioner kroner). ABG Sundal Collier gikk i dag ut med en salgsanbefaling på aksjen. Meglerhuset er største nettoselger.

En analytiker TDN Finans har vært i kontakt med er negativ til aksjen, men mener at gitt det sterke momentum en har i markedet nå, har han ikke problemer med å se at kursen i Ocean Rig kan gå videre.

 

- (..) Jeg er positivt til oljeservice og har kjøpsanbefalinger på alle aksjer bortsett fra på PGS og Ocean Rig, sier analytikeren.

Link to comment
Share on other sites

Han har vel neppe kjøpsanbefaling på PDR vil jeg tro...

 

Etter at jeg begynte med aksjer på tampen av 2001, havnet jeg etter hvert i minus. Av de totalt 19 aksjene jeg har rørt i min karriere, er jeg i pluss i alle unntatt PDR. Selve kjøpet (kurs 1.95 første gang, seinere akkumulering og nedsnitting) var en uoverveid tabbe som jeg aldri kommer til å gjøre om igjen. Jeg har bestemt meg for å sitte til jeg er i pluss (snittkurs 0.06), alternativt ta min velfortjente straff hvis dette jallaselskapet går konkurs. Selv om det ser forferdelig stygt ut nå, har jeg fortsatt et håp om at det skal skje et mirakel i 2005.

:oops:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fra ST v/Morty [2696]

01.03.04 20:59

"Sakset" fra "Månedens Analyse" 2/2004 Orion Analyse publisert 01.03.2004:

 

".... Mot et betydelig oppsving i oljeinvesteringene

Oljeselskapene har de siste årene vært tilbakeholdne med å investere tross høye oljepriser. Dette skyldes at mange har fryktet at en ny kollaps er rett rundt hjørnet.

Med en sterk økning i etterspørselen fra utviklingsland og stadig mindre ledig produksjonskapasitet virker imidlertid slike dommedagsprofetier stadig mindre sannsynlige, og verden kan tvert imot være i de tidligere stadier av en oljekrise. Vi venter derfor at investeringene tar seg betydelig opp i årene fremover, og oljeservicesektoren vil da være en opplagt vinner. ..."

 

***

 

Hyggelig for Smedvig om ovennevnte skulle slå til i årene fremover.

 

***

 

Morty - "Let Smedvig drill you the money"

Link to comment
Share on other sites

Investeringsdirektør Ragnhild Wiborg i Odin Forvaltning ser muligheter innenfor oljeservice og offshore.

- Du finner fortsatt rimelige selskaper innenfor oljeservice, offshore og shipping. Flere selskaper handles til et ensifret kurs/fortjenesteforhold (P/E, red.anm.) hvis vi ser på forventet 2005-inntjening, sier Wiborg til Finansavisen.

 

Direktøren trekker frem Farstad Shipping, Solstad Offshore, Odfjell, Wilh. Wilhelmsen, Stolt-Nielsen og TGS Nopec.

 

- Noen av disse selskapene gir dessuten en direkteavkastning over fire prosent. Det er bra, sier Wiborg.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...