Jump to content

SRI - Star Reefers


Laphroaig

Recommended Posts

I søken etter nye prosjekt på ose er Star Reefer tatt frem som kandidat og presentert slik:

 

Ørn Norden-sjef Magnus B. Lindseth trekker i dag frem fire undervurderte aksjer for Finansavisens lesere. En av disse er Star Reefer, som ifølge Lindseth er en av de glemte juvelene på Oslo Børs.

 

- Selskapet er verdens tredje største kjøleskiprederi og godt posisjonert til å dra nytte av den oppgang som nå finner sted innenfor dette segmentet. Kursen har nesten ikke rørt seg i det siste, og aksjen omsettes på lave forventede multipler med en betydelig rabatt i forhold til sammenlignbare konkurrenter.

 

- Det største problemet er sannsynligvis at Kristian Siem kontrollerer 70 prosent av aksjene, sier Lindseth.

 

Star Reefers Inc. (SRI) de siste to år:

 

pplot.php?paper=SRI&exchange=OSE&from=20030806&to=20040220&period=500&ema_percentage=&height=250&width=500&bollinger_period=&bollinger_std=&envelope_period=&envelope_shift=&lrc_period=&lrc_date=&tc_period=&tc_date=&tc_unbroken=&tc_regress=&ama_align=

Link to comment
Share on other sites

Nå ser jeg at Perilli har startet en ny topic om Green Reefers (GRR).

Jeg holder nemlig på å samle litt stoff om Star Reefer (SRI) for å studere det litt nærmere.

Det jeg lurer på er forholdet mellom SRI og GRR siden begge selskaper jobber innen det samme området.

Er de konkurrerende selskaper? eller bare "broder selskaper"? Eller de har ingenting med hverandre å gjøre (bare nesten like navn).

 

Forresten, jeg finner ikke hjemmesiden til Star Reefer? noen tips??

R/Carlos

Link to comment
Share on other sites

Har plukket sammen en del nyheter omkring selskapet den senere tid. Ganske åpenbart at det er litt turbulens omkring SRI.

 

10.02 - 2004

 

Star Reefer gjennomførte etter børsslutt en rettet emisjon på 764.619 aksjer til kurs 83 kroner per aksje. Ifølge meldingen er emisjonen i sin helhet tegnet av en utenlandsk finansiell investor.

Emisjonen er gjennomført for å øke aksjens likviditet samt å posisjonere selskapet for videre vekst.

 

28.01 – 2004

 

Star Reefers melder at nettoresultatet for 2003 blir anslagsvis fem millioner dollar, etter en salgsgevinst på 5,4 millioner dollar i forbindelse med ved salg av fartøyer og datterselskaper.

 

27.01 - 2004

 

OSLO, 27 jan (Reuters) - Driftsdirektør i Star Reefers, Finn Haraldsen, solgte mandag alle sine 1.000 aksjer i selskapet til kurs 80 per aksje, ifølge en børsmelding.

 

14.01 - 2004

 

Aksjemarkedets bjellesau Øystein Stray Spetalen er på tokt igjen. Denne gangen er målet en saftig aksjegevinst i kjøleskipsrederiet Star Reefer.

Som TV 2 Nettavisen meldte tirsdag, sikret Stray Spetalen seg en gevinst på 3 millioner kroner etter å ha vært aksjonær i kriserammede Hands i noen dager. Nå satser han i stedet sparepengene på kjøleskipsrederiet Star Reefers, melder Dagens Næringsliv.

Energiselskapet Hafslund solgte tirsdag en aksjepost på 479.000 aksjer i Star Reefers for 60 kroner stykket, og Øystein Stray Spetalen skal være blant kjøperne.

Kursen steg bratt etter at salget var unnagjort, og sluttet på 72 kroner. Stray Spetalen og de andre kjøperne av Hafslund-posten har med andre ord allerede sikret seg en pen gevinst.

- Dette er positivt for selskapet, medgir administrerende direktør Aage Thoen i Star Reefers.

Star Reefers er dominert av den London-baserte Kristian Siem, som bidro til å redde rederiet da problemene tårnet seg opp for en tid tilbake. Nå er markedet for kjøleskip i bedring, selskapet er i ferd med å komme på rett kjøl.

Star Reefers driver til sammen 42 kjøleskip.

 

13.01 – 2004

 

Hafslund Invest AS har solgt sine 478.955 aksjer i Star Reefers INC (SRI) til kurs 60 kroner per aksje. Det tilsvarer 6,3 prosent av aksjene i selskapet.

 

Fra 2003

 

Dette opplyses i en børsmelding 26/11 2003

 

Netto driftsinntekter utgjorde 23,0 millioner dollar.

Selskapet venter at 2003 vil bli det beste året siden 1997.

"Det ser ut til å bli et fornuftig marked i 2004", heter det.

Selskapet venter at færre skip vil bli tatt ut av markedet, opplag og skip til skrap, i 2004 enn i 2003.

 

Nøkkeltall for år 2002

Omsetning 267 511 000

Resultat før skatt -69 329 000

Driftsresultat -188 047 000

Egenkapital 109 765 000

Link to comment
Share on other sites

Flott innlegg Laphroaig, dette gir en god oversikt over situasjonen i selskapet.

 

Jeg legger til at børskurs 78,- priser selskapet til 596 millioner. Hvordan er gjeldssituasjonen?

 

Re: Carlos

Klarer ikke å finne hjemmesiden til selskapet, mulig de ikke har noen.

 

Pirelli

Link to comment
Share on other sites

Hjemmeside Star Reefers

 

http://www.star-reefers.com

 

Du verden for en flåte de har. Spennende.

 

Verdt å merke seg:

 

Finance Calendar

27.02.04 Preliminary Result 2003

25.03.04 Annual Report 2003

24.05.04 SRI result 1Q 2004

20.08.04 SRI result 2Q 2004

11.11.04 SRI result 3Q 2004

Link to comment
Share on other sites

Laphroaig: Fin og oversiktlig måte å presentere informasjonen på. Jeg hadde nemlig samlet litt informasjon, men de er så like at jeg ikke trenger å komme med lik informasjon. :cry:

Jeg har en liten kommentar til det siste resultat varsel, jeg er usikker om du mener at dette er positiv eller ? :

 

28.01 – 2004

Star Reefers melder at nettoresultatet for 2003 blir anslagsvis fem millioner dollar, etter en salgsgevinst på 5,4 millioner dollar i forbindelse med ved salg av fartøyer og datterselskaper.

 

Dette etter min mening dårlig varsel. Jeg vet ikke hva markedet forventer av SRI i 2003, men hvis vi ser bort salgsgevinsten (5,4 mill) så har selskapet tapte 0,4 mill. :?:

Mekr at på tross dette, selskapet sier følgende:

Selskapet venter at 2003 vil bli det beste året siden 1997.

Dette må jo tolkes som trend skifte mot det posiitive. :D

 

Andre ting er: Har SRI og GRR noe med hverandre å gjøre. Isåfall, man må analysere avhengigheten og hvordan dette påvirker kursen (i begge selskapene).

R/Carlos

Link to comment
Share on other sites

Takker for hyggelig respons... Synes det et moro å kunne bidra med saklig informasjon slik som dere andre.

 

Star Reefers er nok i en snuoperasjon mot det bedre. Hva som har vært problemene er ikke godt å si, men markedet for disse skipene er jo svært utsatt med hensyn til rater og driftskostnader.

 

Det store overskuddet er vel ikke å regne med i 2003, regnskapene ligger på hjemmesiden. Der finnes også mye annen viktig informasjon, og jeg merket meg at under ”linker” har de sidehenvisning til øvrige selskap innenfor samme bransje. De driver nok en pool samkjøring. Green Reefers er også der, skjult under linken til Nomadic Shipping. – Vi bør vel sjekke aksjelistene for å se om det er noen videre sammenheng?

 

I den infoen som er samlet inn via media står det at de har 42 skip, mens på hjemmesiden opereres det med 27. Om denne forskjellen ligger i salg og skraping av utstyr og/eller mannagement drift av andre båter vet jeg ikke.

 

Hadde noen nå kunne finne frem til litt rater og fremtidsanskuelser så ser jeg ikke vekk fra at vi kan ha plukket frem en god liten ”case” for videre investeringer. Aksjekursen har vært noenlunde stabil de siste to årene og den har ikke tatt av direkte som mange andre innenfor shipping.

 

Det skulle vært fint om noen hadde formeninger om verdien på ca 600 millioner som aksjekursen tilsier står i forhold til selskapets reelle verdi. Beskaffenheten av flåten er nok viktig i denne sammenheng og jeg merket meg at de har mange ”søsterskip” innenfor de ulike klassene de driver. Alderen er ikke avskrekkende med mange moderne skip fra slutten av 1990tallet, men også noen eldre travere fra 1980tallet. I oversikten om flåten presenteres 38 båter. – Underlig med den forskjellige opptellingen av tonnasjen.

Link to comment
Share on other sites

På hjemmesiden kan man lese historien til selskapet. Der kommer det frem at de hadde en solid bunn i 2000. Videre kommer de inn i et pool samarbeide med øvrige linjeselskap i 2001:

 

Later the same year (2001) a pool was organized between NYK and STAR Reefers Inc creating NYK STAR Reefers Inc now controlling some 70 ships firmly placing the combined group as one of the world's largest leading reefer operators.

 

Hvorvidt de fortsatt er med i dette samarbeidet er ikke sikkert fordi linken til NYK fra dem svarer følgende:

 

NYK STAR Reefers - TERMINATION OF POOL AGREEMENT

NYK Star Reefers announces that based on a mutual break clause which expires June 30th 2003 in the existing pool agreement

between STAR and NYK that the parties have agreed to terminate the agreement with effect from December 31st 2003.

 

For further information please contact:

 

STAR Reefers Inc.

 

Aage Thoen, CEO +44 20 7689 4455

 

http:www.star-reefers.com

 

NYK Reefers Ltd.

 

Fumiya Aoki, +44 20 7925 8450

 

http:www.nyk.com

Link to comment
Share on other sites

Star Reefer fikk et overskudd på driften på 1,5 millioner dollar i fjerde kvartal, markert opp fra underskuddet i samme periode året før på minst 5,9 millioner

 

 

Artikkel her:

http://www.imarkedet.no/index.php?file=sho...object_id=76909

 

Star Reefer lite berørt av forsinket høysesong

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Dagens frie analysetips fra Investech.

 

yahoo.php?m=ose&isin=KYG6524W1069&t=adv

 

Star Reefers Inc ligger i en stigende trend og videre oppgang innenfor denne indikeres. Aksjen har støtte ved ca 67.00 kr. Volumtopper korresponderer godt med kurstopper og volumbunner korresponderer godt med kursbunner. Volumbalansen er også positiv, noe som styrker trendbildet. RSI er overkjøpt, noe som indikerer at en kortsiktig reaksjon ned snart bør komme. Aksjen anses samlet sett teknisk positiv på middels lang sikt.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Star Reefer sikrer seg nybygg

 

Fredag 12. november 2004 kl. 10:16

Skrevet av: iMarkedet - iMarkedet

 

Kjøleskipsrederiet Star Reefer har inngått en avtale med en japanske reder om innleie av ny to nye kjøleskip for en periode på 10 år.

 

De to nye skipene har en kapasitet på 585.000 kubikkfot og skal bygges i Japan.

 

Skipene skal leveres i i tidsrommene februar/april 2006 og november 2006/januar 2007. Det er ikke opplyst noe om rate i kontrakten.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

FIRST OM SRI, ETTER TALLSLIPP:

 

- F I R S T L O O K -

 

Title: Star Reefers delivers numbers in line, but somewhat softer market guidance

 

Company: Star Reefers

 

Recommendation: Buy

 

Share price: NOK 147

 

Target: NOK 190

 

Star Reefers' numbers reflecting 1Q05 earnings were marginally better than our expectations. The following numbers were reported in mUSD vs our estimates in brackets:

 

Net operating revenue 42.5 (40,5)

 

EBITDA 16.6 (16.1)

 

EBIT 12.5 (12.1)

 

PTP 11.7 (11.3)

 

The numbers clearly reflects that the company only has 10% spot exposure as the spot market has been weak for the last part of the quarter.

 

The company says that the mood of the market is still cautious. Spot rates are down on last year and it now looks as if the summer spot market of 2005 may not be as fruitful for the operators as the sustained period of high rates which we have seen since September / October 2004 might have suggested. Star has, however, entered some favourable COAs for this period reducing the exposure to the spot market.

 

The company remain confident that healthy increases can be achieved on the period renewals since there is an evident shortage of modern quality units suited to regular scheduled fruit trades.

 

Conclusion: The numbers were as expected. Guidance going forward is somewhat softer. We do, however, believe in a strong autumn season for the reefers and maintain our target and recommendation.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 6 months later...

2006 var tidenes orkan år. Til tross for dette har ratene i Reefermarkedet svært høye. I år spår ekspertene at antall orkaner blir halvert Antall orkaner spådd ned 50% i 2006 Når dette inntreffer vil reefer ratene gå himmel høyt, og med dagens forsiktige estimater har SRI P/E på ca 3 i 2007, VELDIG VELDIG pent med andre ord.. GRR ledelsen går sikkert på tryne igjen som de gjorde i bulk, og selger seg ut på bunnen,

 

SRI er en sinnsyk pengemaskin som kommer til å gjøre det pent. I dag har den startet å snu, og under 115 vil den aldri gå igjen. Hopp på før toget av gått. Et safe og sweet bet i et markedet som ellers kan gå på dass....

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...