Jump to content

ny på børsen


RuuDpus

Recommended Posts

Heisann!

Jeg skal kjøpe aksje i mårra;) for første gang! bare veldig smått, ikke for å bli rik, men bare fordi jeg synes det er interessant, og da er det jo litt moro å ha bittelitt;)

 

Hvor mye må man ha for å få utbytte, og åssen er det? Jeg har bare tenkt å bruke 5.000 og og tenkte å kjøpe i sas, stepstone, awilco offshore og aker...

 

Også ahr jeg lyst å kjøpe i Apple på usabørsen...

 

Får man noen få kroner i utbytte i året med så lite inskudd?

 

Takk for svar;)

 

Mvh Espen Ruud

Link to comment
Share on other sites

God kveld!

 

Hyggelig at du vil prøve deg litt på børsen og det er lurt å starte med et lite beløp.

Men med kun 5000 kr, som er veldig lite i børssammenheng så bør du nok holde deg til ett/maks to selskap istedenfor 5 som du nevner. Det er heller ikke alle selskap som gir utbytte hvert år og det er heller ikke alle selskaper som gir så mye i utbytte.

Hadde jeg vært deg, hadde jeg heller satset på et selskap jeg har god tro på og heller satse på at den går noen kroner opp i kurs. Men for all del, det er dine penger og dine valg. Ønsker deg uansett lykke til med investeringene dine :)

 

Heisann!

Jeg skal kjøpe aksje i mårra;) for første gang! bare veldig smått, ikke for å bli rik, men bare fordi jeg synes det er interessant, og da er det jo litt moro å ha bittelitt;)

 

Hvor mye må man ha for å få utbytte, og åssen er det? Jeg har bare tenkt å bruke 5.000 og og tenkte å kjøpe i sas, stepstone, awilco offshore og aker...

 

Også ahr jeg lyst å kjøpe i Apple på usabørsen...

 

Får man noen få kroner i utbytte i året med så lite inskudd?

 

Takk for svar;)

 

Mvh Espen Ruud

Link to comment
Share on other sites

takk for svar;)

 

Men prøvd å finni litt info rundt på nettet, men finner egentlig ikke noe om dette... er det noe minimumsbeløp man må satse i en viss aksje? leste noe et sted om at man ikke fikk kjøpt poster for mindre enn 10.000 ?

 

Det finnes mange forskjellige størrelser på en børspost alt etter hvilket selskap du kjøper. Feks. så er en AKER post 20 aksjer. I dag omsettes den for 20*340=6.800,- . I morgen kan kursen gå opp eller ned og prisen for en post varierer derfor hele tiden.

 

Om du ikke har startet en avtale med en nettmegler, kan du finne ut hvor stor en børspost er i de forskjellige selskapene på Hegnar Online : http://www.hegnar.no/kurser/aksjekurser.asp.

 

Antallet aksjer i børsposten finner du ved å søke på en aksje. Feks AKER. Til venstre på siden er det en link som heter "OM Aker" trykk på den. Antallet i børsposten vil da stå under Lot Størrelse. som for AKERs tilfelle er 20.

 

Om du feks. søker på IGNIS så er Lot Size 10.000 aksjer. Ignis står på vinnerlista i dag så det kan jo være et godt eksempel. Bare trykk på IGNIS og se etter Lot størrelse.

Link to comment
Share on other sites

Har du vurdert å spare i aksjefond? Det er nok det beste med såpass lite kapital. 5000 kr er jo en god begynnelse og det kan være god inspirasjon til å starte fast sparing. Ta kontakt med banken din, vet at flere banker har gunstig fondssparing til studenter og unge.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
  • 1 month later...
Uansett må man vel prøve og evt feile for å lære. Vil vel si at man lærer mer av enkeltaksjer enn fond.

 

Hvis du satser 5000 på aksjer og blir interressert om aksjer og markedet og diverse mekanismer imarkedet samt endel basic regnskap, så er det ett billig kurs til 5000. Hvis man tjener penger i tillegg, så er jo aksjer veldig morro.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

med "bare" 5000 kr ville jeg ha satsa på kun et selskap. jeg hadde gått for et selskap med forholdsvis høy omsetning, mtp at du havner bakerst i kjøps-køen når du ikke legger inn en hel børspost i din kjøpsordre.

 

når du legger inn en ordre som ikke er på en hel børspost, anbefaler jeg en "normal" ordre ikke en "all or nothing" ordre.

 

...mener nå jeg!;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...
med "bare" 5000 kr ville jeg ha satsa på kun et selskap. jeg hadde gått for et selskap med forholdsvis høy omsetning, mtp at du havner bakerst i kjøps-køen når du ikke legger inn en hel børspost i din kjøpsordre.

 

når du legger inn en ordre som ikke er på en hel børspost, anbefaler jeg en "normal" ordre ikke en "all or nothing" ordre.

 

...mener nå jeg!;)

 

Litt gammel den tråden her, men er også en nybegynner og lurte på ett par ting.

Med "normal" ordre menes å kjøpe til markedspris ? Og "all or nothing" vil si en limit ordre ?

Bare så jeg er med her :biggrin:

 

Og det sies at det kan vært vanskeligere å kjøpe og selge aksjer hvis det er en ordre på under en hel børspost. Men hvis man bare har en post for eksempel, så vil man ikke havne bakerst i køen eller ?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 6 months later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...