Jump to content

PC krasj - XP


Laphroaig

Recommended Posts

Lager en ny topic om et problem jeg fikk nettopp.

 

Først av alt kan det nok komme mange nye topic herunder så jeg foreslår vi starter med PC og deretter en forklaring på problemet slik at vi kan finne noenlunde brukbare "faste og sikre" bomerter.

 

Vel, jeg har en snart 3 år gammel HP som jeg innstallerte med en av de aller første versjonene av XP (en betaversjon). Deretter har jeg oppgradert den på WIN update for å holde den ved like. Har også skiftet CD-key koden for at den skulle virke videre. - Akkurat den sekvensen var en hel prosedyre som jeg fant på nettet, og i farta skrev jeg selvsagt ikke ned den nye koden siden den ble tastet inn der og da, for aldri å vise seg mer.

 

Så kjørte jeg i kveld Norton antivirus full scan uten å finne noe. Neste program var at jeg spillte reversi på direkten med noen. Der og da begynnte maskinen å halte med HD'en og jeg slo den av umiddelbart siden den står fast på nettet gjennom ADSL. - Ved restart kom det opp at det var feil i filen i window/system32/command/config.sys -

og så bootet jeg på nytt og dermed gikk alt i bøtta!

 

Nå hoster den frem at den trenger en oppstartsdiskett. Greit nok - har ikke noe slikt, og på nettet finner jeg ut at det kan lastes ned ei fil som igjen zippes ut til 6 nye disketter. Bruk disse sammen med orginalCD'en! :eek:

 

Nå har jeg ikke noen orginal CD og det fantes neppe heller ikke noe slikt til den tidlige betautgaven, og koden har jeg jo endret.

 

Hva gjør jeg nå? :evil:

Link to comment
Share on other sites

Takker for tipset.

 

Men jeg kommer ikke inn i operativsystemet. Får kontakt med PC'en via en gammel DOS, men er grovt sett like langt.

 

Når jeg prøver med WIN98 oppstart vil den jo bare lage sin egen C i en ramdrive og deretter vil jo den overskrive den nåverende stasjonen.

 

Flere tips mottaes med stor interesse. Her blir alt prøvd.

Link to comment
Share on other sites

Formatering er et alternativ ja. Men hvis du har mye viktige dokumenter på den aktuelle pc`en så er vel ikke det så smart. Har du flere partisjoner på maskinen din? Altså c:/ og evt. d:/

 

Hvis du har det slik som meg så har jeg Opperativsystemet på c:/ og alle filene mine på d:/. Det jeg kan anbefale da er å formatere c:/ for å så instalere et ordinært OS på nytt. På min XP versjon (Pro) så har jeg mulighet for å reparere OS`et når jeg booter fra cd`en. Men siden du ikke har en slik CD er vel det også uaktuelt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Takker for mange gode svar både her og via PM's... Godt at noen bryr seg.

 

Etter utallige forsøk har jeg benyttet en litt mere avkjølt dag i nord for endelig å ta rotta på problemet.

 

PC'en er en bundlet sak med navn HP pavillion ... og må under ingen omstendigheter anbefales. Forøvrig er jeg en trofast tilhenger av HP periferiutstyr, men PC kan de ikke. Den var levert med winME og oppgradert av meg på en beta-XP, som igjen er oppgradert av winupdate jevnlig.

 

Problemet var tilsynelatende en total HDkrasj. Ved å ta ut denne, en Maxtor, for så å sette den inn som slavedisk i en annen maskin fikk jeg kontakt med den via Maxtors diagnoseprogram. Alt tilsynelatende OK der, bortsett fra at mine datafiler lå på egen innlogging med passord. - Altså ikke mulig å komme til utenfra. Farlig det der med passord dersom man krasjer disken. Vær ops!!

 

Disken ville ikke boote når den ble satt inn i HP'en igjen. Bios fant den ikke. Ergo var bios litt frynsete, eller motherboardet med feil. - Prøvde å legge inn XP (fersk versjon) inn på ny HD for så å komme bakveien inn i Maxtoren. Det ville ikke HP ha noe av. Lå forbud mot det i bios, merkelig nok, den kom opp med melding der!

 

Maxtora diagnosediskett har DOS for oppstart og derigjennom tipset jeg bios om nummer og navn på gammeldisken. Den luktet litt på det et par ganger og var litt villig noen minutter slik at XP kom i siget. På fjerde - femte forsøk satt booten og XP kjente seg igjen, og jeg kunne logge meg inn. Mange stygge lyder og slamring av lesehodet i veggen på Maxtoren ble det, men den stabiliserte seg slik at jeg fikk hele innholdet under passordbeskyttet område lagt ut som shared documents og fikk det flyttet over til en annen maskin, lokalt nettverk.

 

Tømte resten av Laphroaig'en og tar helg nå.

 

Til orientering var problemet egentlig en kombinasjon av biosinnstillingene lagt inn av HP og bruk av XP i forbindelse med P2P program for telefoni. (Spyke) .. betaversjon.

 

XP er sterk, men svikter den og du ikke får bootet HD'en på den kan det tilsynelatende se ut og høres som en fatal hardwarekollaps, men det trenger ikke å være det.

 

Hva har jeg lært? Jo, selvsagt å ha sikkerhetskopier av all data. Men i tillegg at XP sammen med en del nye program for lyd og bilder tøyer grensene vel meget. Å ha en diagnosediskett fra HD leverandøren er kanskje det viktigste redskapet for feilsøking, når den booter sender den nye parameter til bios om tilgjengelige disker, og en rask reboot på/med HD'en kan få XP til å finne tilbake sin egen oppstart.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...