Jump to content

Episode 1003 - mandag 17.03.08


TorValdsen

Recommended Posts

God Påske og God Morgen.

Det er påskeferie for enkelte, men over dammen har Ben Bernanke og enkelte i banksektoren jobbet overtid

lørdag og søndag.

 

Dette er resultatene:

 

:cool: 1: Sunday surprise: Fed acts on credit crisis

Central bank cuts lending rate to financial institutions to 3.25% and creates a new way for big banks to get short-term loans.

http://money.cnn.com/2008/03/16/news/econo...dex.htm?cnn=yes

 

 

 

:cool: 2: JPMorgan acquires troubled Bear

JPMorgan completes deal to acquire foundering Wall Street brokerage and stave off wider chaos in financial markets.

http://money.cnn.com/2008/03/16/news/compa...dex.htm?cnn=yes

 

Tirsdag kommer rentemøtet, og markedet har allerede priset inn en saftig rentesenkning.

 

Det ligger fortsatt an til dynamiske dager. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

I dag kommer Goldman Sachs med reultater, mens Bear Stearns og Lehmann Brothers leverer i morgen og Morgan Stanley på onsdag.

Dette, og selvfølgelig, renteavgjørelsen i morgen, vil nok legge mye av grunnlaget for påskeuka.

Link to comment
Share on other sites

God påske til alle!

 

Tror bunnen settes i dag for denne uken, blir nok mye positivt fokus på FED tiltakene - og det pleier å vare ett par dager før de mørke tankene kommer igjen...

 

Er i påskefjellet, og lar børs være børs resten av dagen :cool:

Link to comment
Share on other sites

Hva kan vi forvente fremover de neste dagene og ukene?

 

Kredittproblemene øker i styrke. Dette medfører nå en reprising av investeringsbankene i USA, der oppkjøpet av Bear Sterns setter agendaen. Det blir stygt for flere investeringsbanker ikveld.

 

Videre:

 

- Monoliners vil komme i søkelyset igjen, og denne gangen er det mer sansynlig med nedgradering av ratingen, som vil sette en snøball igang som forverrer kredittkrisen ytterligere

- Hedgefond vil få store problemer da fundingen er blitt mye dyrere og fortjenesten lavere

- Private Equity fond vil få store problemer pga kjøp av selskap til høye kurser i 2006 og 2007 med svært høy gearing, og disse vil få problemer pga at kreditt-spreadene stadig går ut og skaper håpløse fundingforhold med tanke på refinansiering

- Nervøse investorer og sparere vil starte å selge sine andeler i hedgefond, private equity fond, aksjefond, eiendomsfond m.m. Den negative spiralen fortsetter.

 

 

Det er ikke mye lystig å se i glasskulen de neste ukene og månedene. Bunnen er langt unna ennå.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder tiden de neste ukene kommer kursen til å bevege seg ned, opp eller sidelengs :blink: .

 

Spøk tilside, mitt fokus strekker seg frem til rentenedsettelsen i USA i morgen.

Spørsmålet er om det kan være smart å laste aksjer i dag eller i morgen, for nå er vi i påskeuka, med

"blod i gatene" og panikk/frykt som rådende følelse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tør i alle fall ikke laste opp med aksjer i forkant av rentemøtet.

Dersom kuttet blir 0,5% eller mindre blir det blodrødt. 0,75% burde gi temmelig nøytral reaksjon (men sikkert litt positivt), men 1% gir rally?

Glem heller ikke de viktige resultatene fra Bear Sterns (i dag), Goldman Sachs, Lehmann og Morgan Stanley de neste to dagene. Blir resultatene så dårlige (eller dårligere) enn hva mange analyster frykter, så kan det fort gå fra vondt til verre denne uka.

Link to comment
Share on other sites

Oslo Børs - TAD T - listed from tomorrow

 

12:44

Oslo Børs - TAD T - listed from tomorrow

 

 

 

The subscription rights in the quoted company

Tandberg Data ASA will be listed as from tomorrow,

18.03.2008:

 

Name: Tandberg Data TR

ISIN code: NO0010421985

Ticker: TAD T

Subscription period: 18.03.2008 - 01.04.2008

Issue price: NOK 0,02

Orderbook ID: 53782

 

Each shareholder will receive 1 right for each

share. 1 right gives the right to subscribe

for 15,64 new shares

Link to comment
Share on other sites

Vidar

 

FED våger nok ikke å spare på kruttet, så det er mer sansynlig med 1% kontra 0,5%, men likevel mest sansynlig med 0,75.

 

0,75 er allerede priset inn i markedet, så imøtekommelse av denne forventingen vil nok ikke gi det helt store utslaget. Det er som du sier hvis de overrasker med større kutt det kan frembringe større reaksjon.

 

Men det undrer meg likevel at markedet kjører på med rally hver gang, for så å falle tungt tilbake igjen etterpå. De må jo snart begynne å forstå at USA er inne i en megakrise, og at FED-tiltakene ikke klarer å snu dette alene. Det må mye mere til for å snu dette.

 

Den bortimot eneste kuren som hjelper, er hvis folket selv begynner å kjøpe eiendom igjen og stopper eiendomsfallet. Så lenge eiendomskrakket fortsetter, vil ikke denne negative spiralen stoppe, og nye og mye større nedskrivninger må tas av bankene. Men det er visst ikke så lett å få lån hos bankene i USA heller når likviditeten er såpass skakk-kjørt som den er, så det vil nok gå litt tid ennå før noe kan bremse fallet.

Link to comment
Share on other sites

Dette ser ikke særlig bra ut:

 

8:30 U.S. 2007 current account deficit falls to 5.3% of GDP

8:30 U.S. 4Q current account deficit falls to 4.9% of GDP

8:30 U.S. March Empire State index -22.2 vs -11.7 in Feb

8:30 U.S. March Empire State index plunges to record low

 

 

(Sakset fra Marketwatch)

Link to comment
Share on other sites

Nei, det gjør det absolutt ikke RoRu.

Jeg sitter å vurderer om jeg skal dekke inn shorten min i MHG, men slik det ser ut nå blir jeg sittende litt til.

 

Jeg ser at forskjellige steder opererer med at Bear Sterns vs Goldman Sachs kommer med resultat i dag.

Noen som vet hvilken som er korrekt, og klokkeslettet det kommer på?

 

Edit1 : Jeg ser at det er definitivt Bear Stearns som leverer i dag, men jeg vet ikke når.

 

Edit 2: Jeg ser at pga av oppkjøpet vil ikke BSC komme med resultatet i dag allikevel

Link to comment
Share on other sites

USA:INDUSTRIPRODUKSJON -0,5 I FEBRUAR (VENTET -0,1%)

 

Oslo (TDN Finans): Den amerikanske industriproduksjonen falt med 0,5

prosent på månedsbasis i februar.

 

På forhånd var det ventet en nedgang på 0,1 prosent fra måneden før, ifølge

en sammenstilling foretatt av Bloomberg News.

 

Industriens kapasitetsutnyttelse var samtidig på 80,9 prosent, mens det var

ventet en kapasitetsutnyttelse på 81,2 prosent.

 

Industriproduksjonen for foregående måned ble ikke revidert fra en

opprinnelig rapportert oppgang på 0,1 prosent.

 

Kapasitetsutnyttelsen for foregående måned ble ikke revidert fra 81,5

prosent måneden før.

Link to comment
Share on other sites

Lehman Brothers neste ut å brekke ryggen etter Bear Stearns. Bankene vil ikke låne penger til Lehman pga at de tror Lehman er i kjempetrøbbel, slik som skjedde med Bear Stearns mot slutten av forrige uke.

 

Ser ikke bort fra at det kommer melding iløpet av de neste dagene om at Lehman får FED-støtte og kjøpes opp av annen bank.

Link to comment
Share on other sites

Har tro på at USA ender ned ikveld, men med den jojo-tilstanden som er på børsen "over there" for tiden er det håpløst å spå hvor mye. Alt fra 0,1% til 3% ned. Hva de priser inn eller håper på, er meg like forunderlig hver dag for tiden.

 

Det virker som de sitter ombord i en båt uten å klare å se over båtripa og bare fokuserer på om seilmasta knekker eller ikke, mens hadde de sett over ripa ville de sett at de svever 100 m over vannflaten og går snart et ublidt møte med vannflaten igjen. Selve fundamentet i økonomien kollapser, mens de seiler ufortrødent videre og håper at skippertakene den sporadiske vinden gir seilet (FED) er nok til å fly videre med skipet.

 

Såvidt meg bekjent er det vel bare Askeladden som har et skip som går like godt til vanns og til lands, og i lufta med...

Link to comment
Share on other sites

Sitter med en Cremant de Bourgogne "Brut" Millesime i hånden og må virkelig si at den siste innlegget RoRu var fortreffelig morsomt. Ikke like morsomt for de som sitter long.... uansett,

 

....fortsatt, GOD PÅSKE.

 

 

Test denne spanjolen , denne er tørr og svært prisverdig:

Grans Moments Cava Brut Nature

 

God påske og takk for meg!

Webster

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...