Jump to content

Episode 1172 - Mandag 17. november 2008


Pirelli

Recommended Posts

Jeg er forsiktig optimist, det bør jeg være med aksjer kjøpt inn på fredag i eie over helgen. Min eksponering er i Aker og Akso som det vil være fokus på i morgen når Aker går på podiet med sin Q3 rapport.

 

Her er en forsmak: Millardtap for Aker

 

Ett utdrag fra artikkelen her: "Totalt har aksjeporteføljen til Aker i perioden falt med 57,5 prosent, noe som tilsvarer et papirtap på hele 7,2 milliarder kroner i perioden.

 

Aker-aksjen har i den samme perioden falt rundt 40 prosent."

 

Jeg antar journalisten mener AKER aksjen i prosent burde falt like mye som papirtapet, men jeg tror ikke kontantene til AKER har fallt i verdi i kvartalet. Jeg tror faktisk Aker får ett positivt resultat, renteinntektene bør være i størrelsesorden 150 millioner NOK.

 

Kontanter tilsvarer ca. 8 mrd.

Market cap er 10.3 mrd.

Verdiene av aksjeportefølje er da verdsatt til ca. 2.3 mrd.

 

Den største børspostene er:

Aker Holding (60%) eier Aker Solutions (40.27%) = 2.44 mrd.

 

Her er selskapsoversikten fra Aker ASA:

 

03.10.akers-eierandeler.gif

* Aker kontrollerer 41 % av Aker Solutions gjennom selskapet Aker Holding, der Aker er hovedaksjonær med 60% av aksjene.

 

Dette blir spennende :)

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen tvil om at AKER er en grisebillig aksje, men resultatpresentasjonene til selskapet pleier å være ikke-hendelser. Når alle datterselskapene har lagt fram sine respektive tall, vil selv den mest evneveike analytiker kunne treffe brukbart med sine estimater for Aker-konsernet. Eventuelle overraskelser må derfor komme annetsteds hen, og sjansen for det er vel ikke så veldig stor. Mitt tips er derfor at morgendagens happening vil forbigåes i relativ stillhet.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg kjøpt SONG også, til 18,5. Tar litt risiko her nå for er slett ikke sikker på at vi ser bunnen i disse dager, menmen. Tror det vil lønne seg på lang sikt og satser på at dette er en grei inngang. Så får tiden vise...

 

Edit: Skriveleif.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...