Jump to content

Episode 1178 - Tirsdag 25. november 2008


felis

Recommended Posts

God morgen!

 

Ja, jeg får følge opp sukksessen fra igår med å starte pitten også idag. Tror faktsisk at oppturen fortsetter idag. Det blir nok neppe ny tosiffret oppgang, men pen oppgang i USA igår og stort sett bare blå børser i Asia inatt lover godt. Oljeprisen faller riktignok litt tilbake siden igår kveld, men totalt lover dette bra. Er det markedet som endelig tar inn over seg alle redningspakkene som lanseres i det ene landet etter det andre? Begynner man virkelig å tro at når det nedsettes så unisont med innsats og samordning så vil det ha sin effekt? :rolleyes:

 

Lykke til idag alle sammen! :biggrin: Selv sitter jeg med okser fra forrige uke. Kunne solgt dem med en liten gevinst på slutten igår, men tror som sagt de skal høyere idag.

Link to comment
Share on other sites

Markedet virker overmodent for en korreksjon. Både DAX og oljepris er klart ned, og futtene likeså. Så spørs det hvor mye BNP-tallene blir korrigert ned 14:30. Jeg tror det bør tas gevinst nå.

 

Det er vel ikke så mange som sitter med så mye gevinst etter en stakkars dag med oppgang :laugh:

 

Når det gjelder oljeprisen virker det som den følger de store europeiske børsene som en skygge hver dag. Stiger indeksene i Tyskland, England og Frankrike stiger Brent Oil helt tilsvarende. Det er en korrelasjon her som jeg aldri har sett maken til i tidligere tider. Årsaken er selvsagt at dersom børsene stiger så er det på forventninger til vekst i fremtiden som så igjen vil føre til økt etterspørsel etter olje. Isolert sett burde vel egentlig en lav oljepris være gunstig for vekst, men det virker på meg som at oljeprisen styres kun etter psykologi knyttet til tilbud/etterspørsel langt frem i tid.

Link to comment
Share on other sites

Det er vel ikke så mange som sitter med så mye gevinst etter en stakkars dag med oppgang :laugh:

Hva man har kjøpt aksjene for, er overhodet ikke noen faktor som bør vektlegges når man skal selge. Det eneste som betyr noe er om man tror på videre oppgang, eller om det ligger an til nedgang med muligheter for å eventuelt kjøpe tilbake billigere. Når alle verdens børser stiger 10% over natta fordi verdens største finanskonsern er teknisk konkurs, er det vel mye som taler for det siste?

Link to comment
Share on other sites

Og der var vi blått! :biggrin:

 

EngaBhoy! En gang begynner markedet å få tro på at redningspakkene vil virke. Man har aldri sett noe tilsvarende innsats noengang i verden under tidligere krakk. Dette kan føre til at det brer seg en oppfatning om nedgangen vil bli kortere enn før forutsatt. Og som vi vet reagerer børsen ofte i forkant. Det kommer til et punkt hvor alle negative faktorer er priset inn. Om vi er der nå vet jeg ikke, men vi er neppe langt unna.

Link to comment
Share on other sites

Kort innom :cool:

 

Jeg er litt for opptatt i jobben men følger med på sidelinjen nå, ser at vi har gått i blått, men legger også merke til oljeprisen, viss ikke den bedrer seg er jeg redd for at veien til rødt er kort.

 

Men det er soleklart at det finnes en mengde aksjer som er grisebillige, bare markedet rister av seg frykten og får troa på at bunnen er nådd.

Link to comment
Share on other sites

Kort innom :cool:

 

Jeg er litt for opptatt i jobben men følger med på sidelinjen nå, ser at vi har gått i blått, men legger også merke til oljeprisen, viss ikke den bedrer seg er jeg redd for at veien til rødt er kort.

 

Vel her er spådommen fra en oljeanaytiker. På den annen side var det mange oljeanalytikere som spådde priser over 200 da prisen toppet ut på 150 dollar tidligere iår. Får inntrykk av at også slike eksperter sitter å ser på TA! :laugh::laugh::laugh:

 

Ser oljeprisen i 30 dollar før nyttår

- Effekten av disse redningspakkene har en tendens til å dabbe av ganske kjapt, sier oljeanalytiker.

 

Artikkel av: Odd Steinar Parr (HegnarOnline - 25.11.08 12:00)

 

Oljeprisen faller tilbake tirsdag formiddag etter gårsdagens rally. Ifølge Reuters er begeistringen for redningsplanen i Citigroup i ferd med å legge seg.

 

WTI januar-olje handles nå for 52,17 dollar fatet, ned 2,33 dollar fatet, mens Brent-frontkontrakten trekker tilbake 2,11 dollar til 51,82 dollar fatet

 

- Effekten av disse redningspakkene har en tendens til å dabbe av ganske kjapt, sier Michael Lewis i Deutsche Bank.

 

Lewis tror oljeprisen kan gå så lavt som 30-35 dollar fatet før nyttår, og sier det vil ta tid for ethvert Opec-kutt å virke.

 

- Normalt vil det gå ett år før prisene stabiliserer seg, legger han til overfor nyhetsbyrået.

Link to comment
Share on other sites

EngaBhoy! En gang begynner markedet å få tro på at redningspakkene vil virke. Man har aldri sett noe tilsvarende innsats noengang i verden under tidligere krakk. Dette kan føre til at det brer seg en oppfatning om nedgangen vil bli kortere enn før forutsatt. Og som vi vet reagerer børsen ofte i forkant. Det kommer til et punkt hvor alle negative faktorer er priset inn. Om vi er der nå vet jeg ikke, men vi er neppe langt unna.

Omfanget av redningspakker er formidabelt, men det skyldes da også at den nåværende krisen er alvorligere enn noe verden har sett siden Depresjonen. Det kan godt være at "det brer seg en oppfatning om nedgangen vil bli kortere enn før forutsatt", men da tar markedet skammelig feil. Resesjonen vil vare mye lenger enn folk tror. Oksene her på forumet anbefaler alltid å gå mot saueflokken ved børsnedgang, så da må vel det samme argumentet brukes motsatt vei? Jeg minner om at OSEBX steg fra 205 til 273 ved forrige bunn, for så å falle tilbake til 180 kun 11 børsdager seinere. Det manglet heller ikke da på eksperter som proklamerte at bunnen var bak oss.

 

Jeg vet like lite som alle andre om hvordan børsen vil utvikle seg på kort sikt. Men jeg skjønner såpass at redningsoperasjoner av denne typen har begrenset effekt på realøkonomien (arbeidsledighet, boligmarked). Dermed vil børsoppgangen før eller siden reverseres, og det bør man være klar over. I mellomtida kan man godt ri trenden inn i januar så lenge man er lett på foten.

Link to comment
Share on other sites

Dagens kamelpukler burde være ypperlig for tradere. Problemet mitt er at jeg ikke har tid nok til å følge de tett nok. For ikke å å overtrekke avsatt spillpott (som ligger fast!) har de fleste kjøps- og salgsgrensene mine dessverre ligget litt for langt unna. Men av og til går de inn - solgte STL på 118,7 og satser på å ta den imot på 113,-

 

mvh

amatøren

Link to comment
Share on other sites

Vurderer sterkt å selge ut stl i dag, i påvente av enda lavere oljepris og generell videre nedgang. Artig at jeg er samme personen som mente oljeprisen ikke skulle under 100$ for noen måneder siden..

 

Engabhoy/felis: Dere har nå begge i stor grad rett vil jeg si. Jeg tror nå gjerne at markedet vil reagere oppover en stund før ting åpenbart har bedret seg, men at det skjer foreløpig sliter jeg med å se for meg (igjen har jeg skiftet mening siste tiden). Et poeng jeg legger til; på samme måte som en person som proklamerer rally hver dag under oppgang vil være nødt til å bomme før eller siden, vil en person som proklamerer videre fall hver dag nå i resesjonen før eller siden bomme. Men begge vil i veldig lang tid ha veldig rett...

 

Jeg forventer også at jeg er bearish så det holder den dagen det virkelig snur :)

Link to comment
Share on other sites

Da var vi i rødt terreng. Så lenge var adam i paradis...

 

Det er børsene i USA som faller litt. Ikke så merkelig etter to knalldager. Men vi vet jo hvor fort det kan snu så det er ikke lett å si hvor vi ender idag. Men sitter vel likegodt videre med bjørnene mine. På et par ukers sikt tror jeg bestemt vi er litt høyere enn hva vi er på idag.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sitter i REC, Yara og Bullderivater. Vurderer sterkt å selge unna alt mens alt er i pluss og heller sitte i cash i morgen da jeg er usikker på retningen.

 

Hoffa@: du som kan litt om REC, hva anser du som retningen på den aksjen på veldig kort sikt?

 

La meg tippe: Det ble med vurderingen! :laugh::laugh:

Link to comment
Share on other sites

La meg tippe: Det ble med vurderingen! :laugh::laugh:

 

 

For en gang skyld ble det det ikke det. Jeg fikk solgt REC og Yara i sluttauksjonen. Men Bull derivatene fikk jeg ikke solgt i sluttauksjonen, så de sitter jeg med til i morgen. Noe jeg helst ikke ville gjøre. Men det er jo lov å håpe på noen lyspunkter i morgen.

Link to comment
Share on other sites

Jasså Felis, du måtte støttekjøpe litt STL for å holde ryktet ditt som en gledesspreder oppe? (Alternativt: Du ba en bekjent i Statoil hoste opp et lite oljefunn i Brasil) :cool:

mvh

amatøren

 

Nå er du på villspor. Har faktisk aldri vært aksjonær i STL.

 

Skal jeg hoste opp et oljefunn i Brasil må det være for NEC :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

Jeg sitter i REC, Yara og Bullderivater. Vurderer sterkt å selge unna alt mens alt er i pluss og heller sitte i cash i morgen da jeg er usikker på retningen.

 

Hoffa@: du som kan litt om REC, hva anser du som retningen på den aksjen på veldig kort sikt?

 

 

Å tippe REC på kort sikt blir som å tippe resten av børsen, den følger stort sett totalideksen x 5.

 

Det som er litt skummelt er at de ser ut til å være veldig forsinket med fabrikken i Kristiansand også, får bare håpe at de ikke blir like gale som i Moses, men med når de valgte å bruke Fluor her også så virker det ikke som de vil lære av sine feil :happy:

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...