Jump to content

Episode 1186 - fredag 5. Desember 2008


Hoff@

Recommended Posts

statoil går jo så det suser i dag jo :) godt jeg i det minste er avventende med noen større investeringer! så lite som jeg taper sammenlignet med ordentlige investorer så klarer jeg ikke å bekymre meg...

 

RiskyTrader: Du har nok veldig rett i mye av det du sier. Må si meg sjokkert når jeg hørte at de satte ned renten så mye i Sverige i går, høres jo ut som en eneste stor panikkhandling.

 

Interessant (og også trist) å se hvor mange gamle travere på forumet som har forsvunnet den siste tiden. I oppgangstider er det mange investeringstaktikker som fungerer, og jo lenger det går bra jo bedre selvtillit får man. Følgelig blir fallhøyden deretter for mange. Jeg ser lett selv at jeg kunne ha blitt med ned i dragsuget om jeg ikke fortsatt var såpass ny i gamet. Får bare inderlig håpe at jeg tar med meg en fin dose nøkternhet fra dette til man om 10-20 år møter på et nytt krakk.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har gjort seg noen tanker om hva neste uke vil bringe? Jeg ville faktisk ikke vært særlig overrasket om vi ser 170 i løpet av uka... Ser egentlig få grunner til at det ikke skal skje akkurat nå.

Link to comment
Share on other sites

Klarer OSEBX å sette ny årsverste på 188.23? Så kan vi alle glede oss til å lese nye spaltemetre med analytikere som proklamerer at bunnen er bak oss. :rolleyes:

Nei, eksperttipsene overlevde nok ei uke. OSEBX sluttet på 190.17. Jeg overvintrer med litt AKER kjøpt i sluttauksjonen til 131.25. Så får vi håpe at det ikke blir blåmandag med oljepris på 3x-tallet...

 

God helg! :smile:

Link to comment
Share on other sites

Oljeprisen er i fritt fall, og det er vel ingen grunn til å tro at dette skal stoppe før OPEC igjen samles (17/12)?

Jeg tror på videre nedgang, og også at OSE skal videre ned.

Første stopp blir 180, men jeg tenker vi i det minste skal ned og (i det minste) teste 160 også før året er omme :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Oljeprisen er i fritt fall, og det er vel ingen grunn til å tro at dette skal stoppe før OPEC igjen samles (17/12)?

For ikke å snakke om fallet som kommer etter møtet! (Gitt at ikke olja er gratis innen den tid.) OPEC mangler totalt disiplin og forretningsteft:

 

I teorien kan kartellet styre prisen, men i praksis har de sittet med tommelen opp i ræva og sett på at den har falt fra $150 til $40 på noen måneder. Deres tiltak er nok en gang å beramme et møte en evighet fram i tid. Dette vil sikkert munne ut i nok en symbolsk reduksjon i kvotene, men alle veit jo at medlemslandene jukser med disse. Problemet deres er at redusert produksjon gir reduserte inntekter, og her snakker vi om bananrepublikker uten andre inntekskilder.

 

Jeg fatter rett og slett ikke at noen kan være så naive at de setter sin lit til en kokosorganisasjon som OPEC. De har jo vært totalt impotente og evneveike så langt, så hvorfor skulle dette endre seg nå? At de sier at de ønsker seg en pris på $75 betyr like mye som at menigheten ønsker TOM i tresifret. Markedet bestemmer prisen, og nå er det ikke nok kjøpere til at den overstiger $40. Etterspørselen vil være lavere i 2009 enn i 2008, så noe må skje. Spørsmålet er hvor lavt produsentene er villige til å gå før de stenger ned produksjon?

Link to comment
Share on other sites

" Problemet deres er at redusert produksjon gir reduserte inntekter, og her snakker vi om bananrepublikker uten andre inntekskilder.

 

Jeg fatter rett og slett ikke at noen kan være så naive at de setter sin lit til en kokosorganisasjon som OPEC. De har jo vært totalt impotente og evneveike så langt, så hvorfor skulle dette endre seg nå? At de sier at de ønsker seg en pris på $75 betyr like mye som at menigheten ønsker TOM i tresifret.

 

He He :laugh: - du bruker storslegga i dag, på sjølvaste gudskjelovkvelden. Eg kan gje deg rett i at OPEC er kokosorganisasjon, men det er forsyne meg ikkje bensinprisane i Norge..merkeleg at NAF (dobbelidiotforening) sit som klaka fast i kontorstolane -utan å protestere .

 

Ellers er jo Tomra på nivå 18,5 snart, då kjøper vi!

 

God helg!

mvh Webster

Link to comment
Share on other sites

god kveld!

 

Tilbake fra Julebord nr 2 i år :blink:

 

 

Jeg ser til min postive overaskelse at Dow har snudd rett opp. :laugh: :laugh:

 

OK Hjelp meg å kjøpe masse på mandaG FOR NÅ KOMMER OPPGEN, ELLER?

Link to comment
Share on other sites

Børsene i USA klarte altså på mirakuløst vis å riste av seg de ufattelig dårlige arbeidsmarkedstallene (Nonfarm Payrolls på -533K). Jeg har (ikke overraskende) null tro på noen snarlig rekyl av betydning på børsene før vi ser en bedring i det amerikanske arbeidsmarkedet. Med dagens nivå på oppsigelser blir det mange millioner flere arbeidsledige i 2009. Sjekk diagrammet nedenfor som viser månedlig utvikling for Nonfarm Payrolls siden mai 2007, og sammenlign med kursgrafen for OSEBX i år. Første negative tall kom i januar 2008, og da kom også nedgangen og turbulensen på børsene. I mai 2008 så det ut som om trenden i arbeidstallene var i ferd med å snu opp, og da var OSEBX nesten tilbake på all time high. Det er først de tre siste månedene at bunnen har falt ut av arbeidsmarkedet, og vi vet all hva som har skjedd på børsene siden september...

 

ntemploy.gif

 

404564484441c245be3ca54b8b5c9954.gif

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...