Jump to content

Episode SOMMER 14 juli - 31 juli


Ståle

Recommended Posts

Regner med at det blir mindre og mindre aktivitet i de kommende ukene, så det er vel like greit med en samlepit.

 

Hvis noen ønsker å lage en egen episode en dag, så er det bare å gjøre det, men hvis ikke så er det bare å benytte denne her i et par uker fremover.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har økt i ACY på dipper den siste tiden, og sitter nå med en (for meg) betydelig posisjon.

Aksjen fikk seg en smekk på fredag, -trolig pga underweight-anbefaling fra MS.

ACY leverte et meget sterkt resultat for en uke siden, som knuste analytikernes spådommer.

Guidingen var allikevel svært forsiktig.

Uansett tror jeg kursen snart skal opp mot 70, -spesielt med de siste dagers stigende oljepris.

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut til at optimistenes spådommer skal slå til.

Vi er i ferd med å bryte motstanden ved 290 poeng, og neste motstandsnivå etter dette er 300.

For dem som ikke er på ferie er det bare 'løp og kjøp' :cool:

Link to comment
Share on other sites

Ut av OBXEXDBULL på 39,45.

Tok litt tid, med en drawdown imellom, men.... Kom ut med pluss denne gangen også.

Nå så mange dager på rad med opptur, at jeg gambler på at det skal litt ned igjen..

Men... Ikke så trygg at jeg tør putte alt i Bearderivatene...

Fortsatt god sommer..

Link to comment
Share on other sites

Æsj. Kikker på oljetallene. Ganske stusselige. Tross i trekk i råoljelagrene fortsetter bensin og destilat å øke. :(

 

Så får vi se hvordan utviklingen i rødehavet blir ( israel / iran )

 

Selvfølgeig en fæl og trist utvikling, men bli det konfikt eller antydning til konflikt kan det påvirke oljeetterspørsel og dermed oljepris. I værste/ beste fall kan jo også oljetilbudet fra midtøsten påvirkes hvis det ender i åpen konflikt / diplomatiske sanksjoner fra Iran sin side (minsket tilbud av olje til vesten)

 

Vi får se...

 

Er det noe som er sikkert er det at oljeprisen er svært SVÆRT vanskelig å forutse nå... =/

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Gratulerer igjen Hoff med pt. 6 kr

 

Velkommen tilbake selv om sommeren ikke er over.

 

Det samme til Anders2b. Du imponerer.

 

PT

 

edit: kjøpte ACY kr 64.51 no kl 1700. Får sjå..

edit2: såg ikke denne

------------------------ start ---

ACY:Mandatory notification

24.07.2009 16:47

 

Stuart Jackson, Chief Financial Officer in Acergy SA,

has today, 24-7-09, sold 10 000 shares in Acergy at

price NOK 65,22.

 

Number of shares owned by Stuart Jackson after the

transaction is 34 547.

 

Number of options avaiable to Stuart Jackson is 105

500.

Link to comment
Share on other sites

Er ganske fersk i dette. Hva tror dere om de neste to uker?

 

Kan virke som om alle skal opp nå, noe som per Elliot Waves teorien er bølge nr 5. Fra Wikipedia:

 

Wave 5: Wave five is the final leg in the direction of the dominant trend. The news is almost universally positive and everyone is bullish. Unfortunately, this is when many average investors finally buy in, right before the top. Volume is lower in wave five than in wave three, and many momentum indicators start to show divergences (prices reach a new high, the indicator does not reach a new peak). At the end of a major bull market, bears may very well be ridiculed (recall how forecasts for a top in the stock market during 2000 were received).

 

Har tabbet meg litt ut nå i begynnelsen og tjent lite penger. Er ganske lett å bli revet med/kjøpe spontant, så har lest meg opp litt mer på teorier. Virker nå som vi er på begynnelsen av en 15-20% nedgangstur igjen før høsten virkelig setter inn.

 

Hva tror dere? Vil asia/USA/oljeprisen løfte oss over dette, eller er det lurt å vente nå? Er vanskelig å spå, men jeg ser OSE indeksen i 2009 tegner seg nærmest identisk med rekylen i 2004, hvor det gikk ned i ny bunn i begynnelsen av August og opp og litt ned igjen før november, og så opp til nye nivåer.

 

Elliot Wave teorien kan tilsi at akkurat det samme vil skje igjen, siden kurvene i 2004 og 2009 er nokså identiske. Optimismen som råder nå kan gi noen topper, men ikke nok for de fleste å tjene på kortsiktig basis..

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte RCL i dag, på 98,8. De slipper tall i morgen, og de forventes å være dårlige. Tenker at kursen reflekterer et veldig dårlig resultat, og hvis rcl imponerer så mulig man ser et lite hopp i kursen i morgen. Vi får håpe det ihvertfall :P.

Link to comment
Share on other sites

fytttterakkern, rcl var inget godt kjøp. Solgte meg riktignok ut før det gikk skikkelig dårlig. Solgte meg ut på 98,4 tror jeg, så tapte jo ikke så mye. Siste gang jeg forsåvidt spekulerer i kvartalstall, har aldri gitt meg noe annet enn stress.

Resultatet var jo mye bedre enn konsesus, så akkurat den biten gikk som planlagt. :P

Link to comment
Share on other sites

Har puslet litt med trading i sommer, kun NSG med korte innhopp. Aksjen har vært morsom å følge, tradingen har også generert litt feriepenger :) Har forlatt NSG nå, er veldig usikker på retningen for aksjen fremover.

 

Skal følge NHY og TEL fremover, liker best å finne aksjer jeg mener skal opp på sikt og trade disse.

Link to comment
Share on other sites

Har puslet litt med trading i sommer, kun NSG med korte innhopp. Aksjen har vært morsom å følge, tradingen har også generert litt feriepenger :) Har forlatt NSG nå, er veldig usikker på retningen for aksjen fremover.

 

Skal følge NHY og TEL fremover, liker best å finne aksjer jeg mener skal opp på sikt og trade disse.

 

Har slappet helt angående børs i sommer. Ikke en handel siden slutten juni. Før det var det mest GOGL. Men begynner ikke på den før volumet tar seg litt opp.

 

Liker også å trade en aksje omgangen. Nå har jeg REC iallefall til GOGL viser bedre takter.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Ville få denne topicen på toppen av "Siste fra forumet" Kan samtidig spørre

Hoff om hvorlenge san satt med shorten i YARa.

 

Det virker som om markedet skal oppover framover, skal vi tru "teknikern" på stockpro

 

Mornings :biggrin:

 

Har tatt det helt piano mht aksjer den siste tiden, har flatet helt ut i feriemodus, men satte en short i YARA nå på 195,99

Link to comment
Share on other sites

TIlbake fra sommerferie. hallo alle sammen.

 

titter litt på utviklingen til verdipapirene mine. jeg har for øyeblikket:

- litt (25%) i PGS; inngang 40,-

- litt mer (35%) i NAUR til snittinngang 4,5,-

- mest (40%) i ELT. Inngang 2,1.

 

Tenker å rokere litt den kommende uken. Planen er å selge unna litt i ELT for å vekte meg ytterligere opp i NAUR.

 

Grunnen til salget er at jeg har oppnådd mine mål med investeringen; jeg har doblet pengene mine. Jeg vil dog fortsatt beholde aksjer i selskapet før q2-tallene. CEO's intervju med Reuters for en tid tilbake gav meg stor tro på gode resultater. Papiret er i tillegg ekstremt sterkt om dagen, med enorm volumutvikling. Jeg må si at investeringen har overgått alle forventninger. Forstå meg rett; jeg trodde jeg skulle oppnå planlagt avkastning, men kanskje ikke så fort. Andre grunner til å selge er at aksjen har blitt en tradingaksje, med alle de fordeler og ulemper det fører med seg. Kursen forsvarer ikke lenger underliggende verdier. Jeg er heller ikke helt tilfreds med produktene de produserer. En svært konkurranseutsatt næring med mange andre gode aktører.

 

Grunnen til at jeg ønsker å vekte meg opp i NAUR er flere. Jeg liker selskapets profil. De er svært åpne, også overfor småinvestorer. Det er enkelt å få oversikt over progresjon og status for de forskjellige prosjektene (dette kan ikke sies om elt). Kursutviklingen er selvfølgelig også en faktor jeg har tatt hensyn til (den er lav nå). Råvarepriser har også økt den siste tiden uten å gjenspeiles i NAUR-kursen. Men den aller viktigste grunnen til at jeg kjøper NAUR er at de fundamentale verdiene i selskapet og deres naturressurser i bakken ikke i det hele tatt stemmer overens med dagens aksjekurser. Med en markedsverdi i Oslo på noen hundre millioner + Toronto (vet ikke hva den er verdt der borte) er den et svært attraktivt kjøp for investorer, sågar også for større aktører. Selvfølgelig finnes det skjær i sjøen. Det kan oppstå problemer med transportering av så store produksjonsvolumer som det er snakk om (40.000 tonn/dag). Både norske og svenske myndigheter er positive til en jernbane, men miljøværnere og reineiere kan fort skape problemer. Eventuelle kostnadsoverskridelser i et selskap uten inntekter vil heller ikke bli motatt som musikk i ørene på utålmodige investorer.

 

Hvorfor jeg holder PGS? Tja, rent spill på oljepris. Følger ærlig talt ikke veldig godt med på selskapet, men registrerer at den konsoliderer. Regner med en bedre høst. Vurderer å selge for å putte pengene andre steder, men ser jo at det kanskje er dumt å satse ALT på ett kort. (naur) :happy:

 

Jeg har jo også i bakhodet den siste tids kursfall i NAUR, noe jeg ikke forutså. jeg ser jo at jeg har forelsket meg i selskapet, men forsøker samtidig å holde et objektivt syn på alle mine investeringer. Ellers anser jeg meg som generelt bullish nå. Både ledende indikatorer og selskapsresultater imponerer meg, og mange med meg. Trolig vil vi utover høsten forflytte oss fra et lettelsesrally til en fundamentalt grunnlagt oppgang. Hva tenker dere? Synspunkter/respons?

 

MVH AndersBB

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...