Jump to content

Episode 1341 - Uke 40 - 28. sep til 4. okt 2009


Ståle

HegnarTV  

11 members have voted

  1. 1. Hvor ofte ser du på HegnarTV?

    • Jeg ser ikke på HegnarTV
      3
    • 1 gang i uken
      6
    • 3 ganger i uken
      2
    • Hver dag!
      0


Recommended Posts

God kveld og vel møtt til en ny uke medinvestorer!

 

I Dagens Næringsliv i dag (Mandag) slo de stort opp en sak der man har gått vitenskaplig til verks for å kartlegge småaksjonærers investeringsvaner. Et av de mest interessante funnene de kom frem til var at de (vi) systematisk investerer i papirer med stor risiko, og at vi i snitt blir slått av markedet. Med andre ord: Selv om vi timer kjøp og salg rett, går vi systematisk inn i feil papirer.

 

Grunnene til dette kan jo være mange. Jeg skal ikke spekulere i hvorfor vi gjør dette. Noen teorier blir dog lagt frem i saken:

 

http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article1750093.ece

 

Er interessert i å høre om dere har noen synspunkter rundt dette. Pleier du generelt å slå markedet? Blir du konstant slått? Eller pleier du å følge? Fortell! :biggrin:

 

MVH Anders

Link to comment
Share on other sites

God kveld og vel møtt til en ny uke medinvestorer!

 

I Dagens Næringsliv i dag (Mandag) slo de stort opp en sak der man har gått vitenskaplig til verks for å kartlegge småaksjonærers investeringsvaner. Et av de mest interessante funnene de kom frem til var at de (vi) systematisk investerer i papirer med stor risiko, og at vi i snitt blir slått av markedet. Med andre ord: Selv om vi timer kjøp og salg rett, går vi systematisk inn i feil papirer.

 

Grunnene til dette kan jo være mange. Jeg skal ikke spekulere i hvorfor vi gjør dette. Noen teorier blir dog lagt frem i saken:

 

http://www.dn.no/forsiden/borsMarked/article1750093.ece

 

Er interessert i å høre om dere har noen synspunkter rundt dette. Pleier du generelt å slå markedet? Blir du konstant slått? Eller pleier du å følge? Fortell! :biggrin:

 

MVH Anders

 

Hei. Jeg har forsøkt å komme med kommentarer på dette forumet i den forbindelse ved flere anledninger, dvs. når enkelte gjør long-kjøp av "fallende kniver". Et annet fenomen er kjøp av penny stocks, dvs kjøp av aksjer med lav kroneverdi pr aksje. Gode eksempler på slike er bl.a ELT, NSG og CRU.

 

Jeg følger ikke en slik strategi, av flere grunner, fordi:

 

* Det er en grunn til at markedet gruser enkelte aksjer, les teori og lær om usystematisk risiko

* Den systematiske risiko kan man utnytte, kjøp flere selskaper som er på det utbombede stadiet av markeds/konjunkturutsatt situasjon: Les og lær teorien om systematisk risiko

* Likviditetsrisiko: Kjøp ikke aksjer i gråmarkedet eller lavlikviditetsaksjer i tider hvor selskaper har blitt utbombet av pga. konjunkturene bak systematisk risiko-nedtur.

* Ved regional/global aksjenedtur: Kjøp minst 5-7 selskaper i blue chips klassen i ulike bransjer for å redusere innslaget av bransjespesifikk risiko og likviditetsrisiko.

 

For min del er det nærmest bare "blue chips" som gjelder enn så lenge...altså likvide aksjer som i sum gir lavest mulig usystematisk risiko og lett salgbare...og det har sålangt siste året gitt langt oppe på 2-sifret %-avkastning. Je e nøgd med det :-)

 

Good luck :blink:

Link to comment
Share on other sites

Sitter du noen gang i etf's over natten TV?

Svar Ja, men det varierer.

 

Noen ganger over natten på kortsiktig vurdering og magefølelse.

Noen ganger motvillig, om jeg blir 'catchet' av jobb eller annet.

Ellers ender det som regel med at jeg blir pælma ut på stop-loss med minimalt tap, eller grunnet trailing stop-loss, og da med varierende gevinst..

 

Er forøvrig i gang med bjørnetrading i dag igjen..

Må innrømme jeg ikke har særlig tro på oppsiden i markedet for tiden, men... det kan likevel trekke ut langdrag før 'smellen' kommer, og inntil da, er jeg ganske let på foten - både inn og ut av merkedet.

Link to comment
Share on other sites

Uten å være noen ekspert på temaet så tror jeg kanskje at det er litt lettere å lese seg blind på forum osv som nybegynner?

Der er det vel ofte penny stocks som du nevner Risky Trader som blir hauset opp..

 

Ja, det er et merkelig fenomen. Det virker som om det er viktig for enkelte å eie "mange" aksjer... og man har jo penger til flere aksjer jo nærmere 0 kroner aksjen kommer. Men det sier jo intet om hvilken eierandel man besitter....

 

Også er det det faktum at jo nærmere man kommer 0 kroner i pris pr aksje, jo nærmere er selskapets markedsverdi og egenkapital 0 kroner.

 

Utrolig nok virker det som om mange går med håp om at slike aksjer har en tendens til å raskere øke fort i verdi... Det har de vel også kanskje, men det motsatte er oftest mest sannsynlig... nemlig konk... Det er jo grunnen til at aksjen faller fra høye nivåer og mot 0: Det er en taperaksje in big trouble...

 

En mye mer vettug strategi er å ha MÅL om å ha 15-30% årlig avkastning over mange år, greier man det, slår man markedet ned i støvlene over tid..

 

At nybegynnere i aksjemarkedet tror de kan slå proffene og tjene 50-100% er tåpelig... det kan skje, men det er ikke sannsynlig...og ialle fall ikke over en årrekke.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er mulig det er noe med det å eie mange aksjer..

 

En ting jeg merket selv som den ferskingen jeg er at det er lett å henge seg opp i historiske kurser.. Måtte bare ta meg sammen og slutte å se på historiske kurser og heller fokusere på TA og FA.

 

Siden du nevnte ELT så er det jo litt komisk at ELT ble børsvinner i dag ;)

Hvor langt opp skal den tro? Kommer den over 4 kr så selger i alle fall jeg :P

Link to comment
Share on other sites

Synes markedet generelt er ganske hett nå, og tenker å vekte meg litt ned (ta gevinst) denne uken. Skal i tillegg selge restene av elt jeg har på vps'en. Er bare no småtteri igjen, solgte så og si alt da aksjen nådde mitt kursmål på 4,5,-

 

Vil gjerne se litt hvordan utsiktene til børsselskapene ser ut i q3 før jeg eventuelt kjøper meg opp igjen. Tenker å følge ekstra med på ork og pgs fremover. De frister mest for øyeblikket.

 

Har dere andre noen gode kandidater i kikkerten om dagen? Langsiktig, gjerne noe med middels /lav rikiko i forhold til mye annet på børsen. Vil foretrekke likvide aksjer. :happy:

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er mulig det er noe med det å eie mange aksjer..

 

En ting jeg merket selv som den ferskingen jeg er at det er lett å henge seg opp i historiske kurser.. Måtte bare ta meg sammen og slutte å se på historiske kurser og heller fokusere på TA og FA.

 

Siden du nevnte ELT så er det jo litt komisk at ELT ble børsvinner i dag ;)

Hvor langt opp skal den tro? Kommer den over 4 kr så selger i alle fall jeg :P

 

 

ELT er jo en av de spesielle... Jeg husker godt at jeg for noen månder siden frarådet selskapet på kurs rett over kr 10 pr aksje. Nå sutter de lange eierne på på 40% av det nivået...

 

I øyeblikket en tulleaksje som ikke hører hjemme i en seriøs portefølje....kanskje greit nok som siste 5% spekulativt bet..... There is NO way to heaven....only hard work works...but some luck can help you... sometimes..

Link to comment
Share on other sites

Har dere andre noen gode kandidater i kikkerten om dagen? Langsiktig, gjerne noe med middels /lav rikiko i forhold til mye annet på børsen. Vil foretrekke likvide aksjer. :happy:

 

I og med at mine aksjer framstår nederst på mine innlegg hver gang jeg sender et, så har du jo fått mine synspunkter på ditt spørsmål.

 

Mange av dem har gått mye opp siste halvår, ja. Men så lenge de står der, er jeg fortsatt long i disse. Det var mitt bidrag.

 

PS: stopp loss sitter tidvis tett, porteføljen kan bli anderledes når som helst, avhengig av markedet...

Link to comment
Share on other sites

Solgte meg ut av ELT i dag mens det enda var litt i pluss.. Såg Fondsfinans sin analyse av Yara og kanskje jeg skal prøve meg litt der. (kursmål på 210kr)

 

Hvordan tror dere det vil gå med oljeprisen framover?

Lav oljepris påvirker vel yara positivt med lave prod. kostnader?

Link to comment
Share on other sites

Ble sittende over natta med Bjørnederivater fra i går, da stop loss ikke ble nådd.

 

Som sagt oppsiden i markedet er langt mindre enn nedsiden - slik jeg ser det..

Ser ut til at jeg kan bli sittend over natta igjen, denne gang med et trailing stoploss, kanskje ikke dumt i et etter hvert stadig mer volatilt marked :-)

 

Happy hunting..Traders

Link to comment
Share on other sites

Sitter ennå i Bjørnederivatene fra i forrigårs.

Manglende utgang på Stop-loss (tangerte nesten i starten i dag).

Magefølelsen resten av dagen stemte - for en gangs skyld.

Ser vi DJIA for kvelden, kan det bli riktig så hyggelig i morgen.

 

Trailing - stoploss innføres på bjørnene i kveld :-)

Link to comment
Share on other sites

I morgen kan det bli vondt å være long... Daq er ned over 3 %. Når skjedde det sist?!

 

Gratulerer Torvald

 

Det blir sikkert noe panikk i starten i morgen , for så å skyte i været igjen alt etter PRE i USA

 

Det store spørsmålet blir da å kjøpe eller ikkje.

 

Er det Oktober som har startet.

 

Min magefølelse er at det skal opp igjen på mandag. Men jeg tør ikke kjøpe / shorte. Det er noen som venter den store smellen..

 

PT

Link to comment
Share on other sites

Takk Per Tore.

 

For min del måtte det gjerne være himmelen som ramler i hodet på markedet...i morgen.

Ser gjerne at det raser lengre enn langt :cool:

Sannsynlighet for at det er en reaksjon på et høykjøpt marked hvor bankenes "lånepenger" har vært brukt til egen vinnings hensikt, er jo til stede. Om det stemmer og alle vil ut samtidig, kan det jo bli rasende trangt i døra...

Jeg for min del tror det er en mildere respons på en ekstrem oppgang siden i sommer. At det derfor kan falle noen prosenter er derfor ikke usannsynlig..

 

En kan jo håpe - om ikke annet :-)

 

Lykke til med morgendagen..

Link to comment
Share on other sites

Takk så mye Anders BB..

 

Blir sittende over helga i bjørnederivatene. Ble nesten vippa ut på dippen mot slutten av dagen, men "berget" akkurat.

Trailing-Stoploss blir stående, nå avgjør USA, Oljepris, Dollarkurs m.m, om jeg kastes ut på mandag, eller om stop-loss må heves ytterligere.

 

Ha ei god helg.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...