Jump to content

Episode 1342 - Uke 41 - 5. Oktober til 11. oktober 2009


AndersBB

Recommended Posts

Vi bruker denne.

 

Her er Anders oppstart

 

Jøss. I dag vises det tydelig at man aldri kan vite retningen på markedet. Alt lå til rette for nedgang, men Oslobørsen er i øyeblikket lyseblå og er best i Europa.

 

Ja det er stille. De gamle gode har minsket skrivinga. Håper dere nye kan bidra til å få opp skrivinga. For min del så har jeg lite å si. Er skremt av oppgangen på samme måte som i 2003.

 

Tror det skal ned, selv om trenden er opp.

 

Kanskje er det bare å henge på og håpe det beste. Kjøp på dipp blir det sagt, men dippen kan jo være en dypere nedgang.

 

Har noen tapere i longposisjon (dno og nsg) og har kjøpt (desverre) noe bear. Alle er nedgående, men taperene kan skyte i været.

 

PT

Link to comment
Share on other sites

Hei Anders

 

TEL var dyr på 35 og enda dyrere på 45. En kjøper da ikke på 63 eller no 73. Dette er tankegangen min. Jeg vet at slike aksjer skyter ned under en korreksjon.

 

Tenker å bruke strategien til Hoff. Sitte i kontanter og fort inn på de mest sikre bet. Men klarer ikke følge strategien.

 

Begynner å kjenne meg selv. Men jeg holder ut og kanskje en gang...

 

Venter på en korreksjon, da skal jeg inn i Naur.

 

PT

Link to comment
Share on other sites

Stopp loss? :unsure: Er kanskje litt sent men er visst anbefalt for å slippe å sitte i smørja.. Nå er vel kanskje best å sitte løpet ut, om ikke tapet er svelgbart nå da. Men da bør en vel stå i det, uansett hvordan markedet utvikler seg de neste 1-2 årene.. Slik jeg tenker, kan det være bedre å svelge det før enn senere. Var det ikke du som kjøper på topp og selger på bunn? Kanskje lurt å snu litt om på det der.. :tongue:

 

Tenkte på bear også, men tenkte det kan gå fort opp og, og jeg har brukt tiden til å studere markedet på sidelinja. Så liten tid til å handle og følge med. Kom jo for fort inn i Opera i gode forhåpninger om rask gevinst, og fikk en fallende kniv i hånden, selv om stopp loss fikk begrenset tapet endel. Så har brukt tida på å utvikle et system for å finne support / resistance-punkter. Kan være greit for å se hvor de neste punktene er, hva fall-høyden er på de enkelte aksjene. Noen har mye sterk support nedover, mens andre klatrer på opp stylter virker det som ;p Kan være greit å ha for å analysere risiko, om det ikke direkte får en fra å kjøpe disse aksjene :happy:

 

Andre som Eltek har sterk motstand oppover, og da kanskje lurt å vente til motstanden er brutt og har "klart vær" fremover.

 

Dette er jo sikkert elementært for de fleste her, men alle må jo lære en gang, og få til et system som kan virke.. Tar tid for meg ihvertfall :tongue:

 

Vil gjerne ha en "dipp" ja, for å komme inn i markedet igjen uten stor fallhøyde. Men det blir vanskelig å spå nå fremover pga den sære situasjonen verdensøkonomien befinner seg i nå.

 

Har også forsket på endel analyse og indikatorer, for å finne noe som gir gode signaler. Er vanskelig å se med blotte øye hva et godt filter kan se ofte, men er fremdeles endel forskning som gjenstår på dette området (blir vel aldri ferdig med det.. :laugh: )

 

Hvis jeg kan bidra med noe, så viser ihvertfall disse filtrene (basert på John Ehlers oppskrifter), at pilene peker videre nedover enn så lenge - særlig for det globale markedet. Men selvfølgelig, blir det videre oppgang vil jo pilene peke oppover, så er usikker på hvor nyttig dette er egentlig. Men har jo noe å pusle med ihvertfall.. :rolleyes:

 

Frank forsker videre.. :ph34r:

Link to comment
Share on other sites

Hei på dere :cool:

Tradet litt bjørner i løpet av dagen, dog bare med småkroner i gevinst.

Gikk inn i bjørnene i forkant av ISM tallene fra USA, da jeg regnet med at en eventuell børsglede ved "positive" tall ville dabbe av, og at børsen deretter vil synke noe tilbake...

Foreløpig har dette slått inn, men man vet jo ikke hvordan resten av dagen blir :-).

 

Dropper stoploss, men sitter i nærheten av skjermen...

 

Ha en fortreffelig ettermiddag.

Link to comment
Share on other sites

Så har Russlandsfarsen så langt endt godt for TEL i Vimpelcom-striden.

 

Happy dag å være TEL-investor :laugh:

 

Som kommentert tidligere, Russland ville fått enda større problemer med å tiltrekke seg vestlige aktører i landets kommende storinvesteringer i bl.a. oljevirksomheten sin, dersom et vestlig selskap av TEL størrelse skulle tapt denne saken. Det forundrer meg dersom ikke "noen" politikere i Russland har medvirket til og pushet på i det skjulte for å få løst denne striden.

 

Fornuften seiret, i allfall foreløpig, og godt er det :biggrin:

 

Happy Trading!

Link to comment
Share on other sites

Heisann.

 

Kjøpte litt bjørner til 45.05NOK nå i slutten av dagen for en liten del av beholdningen. Flere faktorer:

1) Olje og USD synker samtidig (synes ikke det er så positivt at USD synker i det hele tatt egentlig, men at begge synker kan ikke være så bra)

2) OBV og Accumulation Distribution Line stuper gjennom det siste rallyet på OSE de siste dagene. De to virker ikke imponert for å si det slik.. Får teste om det holder stikk. Gjorde ihvertfall det på NHY og SDRL.

3) 9 mot 2 verdensbørser er opp, men på svak oppgang, virker som en liten pause før lengere nedgang.

4) Forbruk og arb. ledighet er ikke positivt for tida, men slike fundamentale ting er over hodet mitt så går mer på magefølelsen :smile:

 

Vil eskalere på nedgang, og kjøre med stram stopp-loss.

Link to comment
Share on other sites

Hei, Hei

Stopp loss? :unsure: Er kanskje litt sent men er visst anbefalt for å slippe å sitte i smørja.. Nå er vel kanskje best å sitte løpet ut, om ikke tapet er svelgbart nå da. Men da bør en vel stå i det, uansett hvordan markedet utvikler seg de neste 1-2 årene.. Slik jeg tenker, kan det være bedre å svelge det før enn senere. Var det ikke du som kjøper på topp og selger på bunn? Kanskje lurt å snu litt om på det der.. :tongue:

 

Frank forsker videre.. :ph34r:

 

Så du mener det er bedre å kjøpe på bunn og selge på topp?? Tja, det var kanskje ikke så dumt.

 

 

Mange fine tanker fra deg FrankS, sjøl om noen gikk over hode på meg. Du får legge inn linker til slike grafer som du nevner.

 

eksempel: "bruke OBV / acc. dis. l. på indeksen. " ??

 

Fint at du har blitt litt bear. Da er vi 2 som håper på nedgang slik at vi kjem inn på skaplige kurser. Og så har vi Torvaldsen med på laget.

 

Akkumulerte NSG på 10,58 1-2 timer før slutt i dag og solgte i sluttauksjon til 11,01 Strategien med å fange fallende kniver treng ikke være så dum. Det viktigste er å ha en strategi.

 

Fortsett slik du Franks'en

Link to comment
Share on other sites

hei

 

satser på å selge TEL i morgentimene, og kjøpe meg bjørn...

 

ser på oktober som en ganske rød måned i utgangspunktet. Blir spennende å se hvordan markedet kommer til å reagere når kvartalsrapportene starter å rulle inn

Link to comment
Share on other sites

Ja en stund siden sist nå PT. Vært busy med trading, eller andre ting?

Så du mener det er bedre å kjøpe på bunn og selge på topp?? Tja, det var kanskje ikke så dumt.

 

Mange fine tanker fra deg FrankS, sjøl om noen gikk over hode på meg. Du får legge inn linker til slike grafer som du nevner.

 

eksempel: "bruke OBV / acc. dis. l. på indeksen. " ??

 

Fint at du har blitt litt bear. Da er vi 2 som håper på nedgang slik at vi kjem inn på skaplige kurser. Og så har vi Torvaldsen med på laget.

 

Je, whatever strategy works :wink:

 

Har brukt mye tid på å forske på forskjellige områder innen trading analyse. Noe elementært, som standard-indikatorer som RSI, OBV og accumulation distribution line/money flow. Pluss andre ting som er mer obskurt. Fra "harmonic wave patterns", "Gann angles", til "Elliot Waves" og litt "trading-astrologi" ("litt": har ikke SÅ mye tid da... :laugh: ).

 

Alle teknikker kommer med et lystig følge av logikk og formuleringer, som i begynnelsen virker som de skal gi endelige svar. Men etter mye om og men, lesing her og der, så føler jeg meg like langt som regel.. Eller så er det ALTFOR tungvindt å bruke, eller de krever MASSE penger som "du vil tjene igjen på første trade", yeah right! Så selv om jeg har lært / funnet endel teknikker, så er det fåtallet av de som blir med videre tror jeg..

 

Et av områdene som har truffet meg er om digital signal prosessering av aksjekurser (Digital Signal Processing - DSP). Kan særlig anbefale bøkene til John Ehler: Cybernetic Analysis for Stocks and Futures og Rocket Science for Traders. Noe av det som treffer meg her er at det ikke er basert på subjektive tolkninger, men ren matematikk utført på prisdataene, og han forklarer alt grundig - meget grundig for en som har litt matte-allergi fra videregående/høyskole.

 

Ehler har laget endel nye formler som gir penere (færre "whiplæsh") og tidligere signaler enn "standard" indikatorer som RSI, MACD, ADX og stokastisk - og selv om jeg ikke skjønner all matematikken, så er formlene han kommer frem til ikke værre enn at man får det inn i et Excel-ark med litt fikling og krever ikke mer kunnskaper enn barneskole-matematikk (etter lange utredninger). Det er også mulig å få det inn i TradeStation / MetaTrader og andre programmerbare verktøy med noen få kodelinjer (bruker ikke disse selv så har ikke prøvd).

 

Så i all eksperimenteringen så laget jeg altså en graf som viser OSE indeksen sammen med dens normaliserte og "fisher"-iserte OBV og accumulation distribution line etter egen oppskrift (se figur):

 

http://i36.tinypic.com/2eduq9i.jpg

 

Siden dette er ganske på det eksperimentelle stadiet enda, så viser dette mer enn det som trengs, gjenstår finarbeid her..

 

Men ihvertfall om du ser den sorte/røde hoved-linjen som går fra venstre til høyre, så er det pris-indeksen for OSE (Oslo børs ja..) siste ukene/månedene. OBV (lyseblå strek) og Accumulation Distribution Line (mørkegrønn strek) er å finne helt bakerst til venstre skrånende 30 grader oppover over pris-indeksen, og skrånende 45 grader nedover under prisen helt fremst til høyre.

 

Har sett tidligere for aksjer med høyt volum at når OBV går så kraftig ned på et mot-rally, kan det bety videre nedgang. OBV har jo en tendens til å indikere volumet til en prisbevegelse, om den er sterk eller svak.

 

Men det gjenstår å se om dette gjelder for OSE indeksen nå, eller om den blir dratt opp av et ev. bull-rally globalt. Det er også en mulighet. Globalt har det falt ganske kraftig, så kan få et mot-rally i en kortere periode (så jeg etter børs stengetid). Eller mulig det gjør dette, eller det motsatte - av helt andre grunner hi hi :rolleyes:

 

Er sikkert vanskelig å følge med, men dette er så godt forklart som jeg kan klare nå :laugh: Blir mer forskning enn trading, og må hele tida revurdere teoriene.. Kan ikke la en analyse bestemme alt ihvertfall, det blir å vurdere dag for dag ut ifra hvordan tallene forandrer seg. Så hvis jeg kan komme igang med noe små-trading nå, så gir det litt mer praktisk input igjen.

 

Er ihvertfall med på en nedgang jeg. Hvis vi er en gjeng så kanskje børsen hører oss :happy:

Link to comment
Share on other sites

Hadde litt cash igjen på kontoen så kjøpte 1 hel post til i TEL til 69,55 :laugh: For en gangs skyld var det DESSC som dro porteføljen i positiv retning og TEL i negativ. Fortjenesten i aksjer er igjen på ATH nivå, men det kunne vært så mye bedre. DESSC har rett og slett vært en katastrofe for min del. De må snart se å få litt nye kontrakter på skipene sine :mad:

Link to comment
Share on other sites

Her er det bare å ri bølgen.... Veldig bra nå, siste 2 dager, og bra volumer på betydelige oppganger er positivt...

 

Vips...på 2 dager så kan en i longposisjon rullere opp stopploss med 4% siden sist fredag...

 

 

The trend is your friend... :biggrin:

 

Good Luck

Link to comment
Share on other sites

Hadde litt cash igjen på kontoen så kjøpte 1 hel post til i TEL til 69,55 :laugh: For en gangs skyld var det DESSC som dro porteføljen i positiv retning og TEL i negativ. Fortjenesten i aksjer er igjen på ATH nivå, men det kunne vært så mye bedre. DESSC har rett og slett vært en katastrofe for min del. De må snart se å få litt nye kontrakter på skipene sine :mad:

 

DESSC med kontrakt. I dag får du lønn for strevet.

 

PT

Link to comment
Share on other sites

God ettermiddag :biggrin:

 

Tilbake etter deilig tur til sol og varme og har oppnådd en liten milepæl i dag, jeg har 1 mill aksjer i ett selskap, men bare slapp helt av, det siste aksjene kjøpte jeg nå til 48 øre stykke :laugh:

Link to comment
Share on other sites

DESSC med kontrakt. I dag får du lønn for strevet.

 

PT

Hehe, men du skjønner DESSC er ikke som andre aksjer, den lever i sin egen lille verden og stiger og synker uavhengig av nyheter og alt annet :laugh: Men jeg har forståelse for at den har gått dårlig den siste tiden, jeg hadde satset på litt flere positive nyheter rundt aksjen den siste måneden(...) :dry:

 

Overskriften på den artikkelen du refererer til er forøvrig litt misvisende siden kontrakten faktisk dreier seg om at DESSC selv har bestilt et nytt skip og ikke et oppdrag på noen av deres nåværende skip. Dette betyr muligens at evt. gjenopptakelse av utbyttebetalinger fremskyndes ytterligere som kan være en grunn til at markedet reagerer negativt på meldingen. Jeg er klar over at utbetaling av utbytte ikke gir noen merverdi i seg selv, men det er ikke til å stikke under en stol at aksjer som betaler bra med utbytte ofte er populære.

Link to comment
Share on other sites

God ettermiddag :biggrin:

 

Tilbake etter deilig tur til sol og varme og har oppnådd en liten milepæl i dag, jeg har 1 mill aksjer i ett selskap, men bare slapp helt av, det siste aksjene kjøpte jeg nå til 48 øre stykke :laugh:

Det må vel være SKDP du snakker om da. Du får ha meg unnskyldt, men det er litt godt at du som alle oss andre kan bomme litt fra tid til annen (om enn ikke så ofte). Regner med at du ikke kjøpte alle til 48 øre stk...

Link to comment
Share on other sites

En merkelig følelse av at mindre og mindre stemmer..??

En like merkelig følelse av at det nå er "a wall of liquidity", og grådighet som drar oppover..

Ose berører nå toppen i en stigende trendkanal fra juni - sept. / okt.

Om det drar seg til og stiger ytterligere gir det et fortsatt Bull-signal..

Bryter det derimot ned igjen, kan det fort falle til 220 -240. (ned mot bunnen av samme trendkanal.

 

Hvilken vei det bryter, avgjøres av resultatperioden som begynner i disse dager.

 

Den som venter får se..

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...