Jump to content

Fond og aksjer for nybegynner


HawkH

Recommended Posts

Hei!

 

er en ung mann på 18 år som har lyst å sette seg inn i dette med aksjer.. jeg tenker at jeg først burde sette penger inn i fond, i mens jeg leser meg opp og forhåpentligvis tilegner meg en del kunnskap om dette.

 

Jeg har en del spørsmål angående dette og håper noen vennlige sjeler vil hjelpe meg:)

 

Er dette riktig tidspunkt å sette penger i aksjefond? og eventuelt, hvilke? burde jeg satse på flere fond eller burde jeg holde meg til ett?

 

 

planen min er å sette inn ca 50k i Delphi Norden. via en aksje og fondskonto fra Nordnet, og evt bruke ca 10k eller mindre for å leke og lære litt i aksjer.

Høres dette veldig dumt ut? noen som har forslag til hva jeg burde gjøre?

på forhånd, takk:)

Edited by HawkH
Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

....

planen min er å sette inn ca 50k i Delphi Norden. via en aksje og fondskonto fra Nordnet, og evt bruke ca 10k eller mindre for å leke og lære litt i aksjer.

Høres dette veldig dumt ut? noen som har forslag til hva jeg burde gjøre?

på forhånd, takk:)

 

 

Hei og velkommen hit smile.gif

 

Høres ut som en god plan.... morningstar.no er ei grei side om fond. Mye å velge i men lurt å velge et som har gjort det bra over flere år... f.eks. Dnb Nor SMB ....

Om dette er rett tidspunkt å kjøpe på kan man aldri være helt sikker på.

Hvis du leser endel av topicene som omhandler disse tingene er det ganske mye info å hente her på forumet.

 

Hiv deg gjerne med på konkurransen vi har her også ( det ligger link til den på forum-forsiden ) ,det er både gøy og kan være lærerikt.

 

Du får bare komme med spørsmål etterhvert som du lurer på ting, så skal vi prøve å være til hjelp.

 

mvh

Sharpshooter

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hvis du er helt ny i faget så vil min soleklare anbefaling være å holde pengene dine langt vekke fra markedet!

Siden du ikke vet hva du gjør, hvordan kan du forvente å tjene noe... eller beholde pengene på sikt?

 

Nå det er sagt, og du fortsatt vil inn på markedet, så vil min neste anbefaling være; les og lær!

Parallelt med dette så vil det være fordelsaktig både læringsmessigt og erfaringsmessigt å opprette en 'trial' konto der du trader virituelle penger. Dermed så for du prøvd det du lærer i et faktisk marked, men uten å tape egne penger.

 

Etter at du klarer med sikkerhet å hente ut penger fra lekekontoen din over lengre tid, og i forskjellige markeder (bull/bear/trending etc), så kan du begynne å bruke dine egne penger. Og husk, dette er ikke poker... all-in løsningen er sjeldent det beste trekket.

 

Men utdanningen din slutter ikke her, det er nå du faktisk begynner å virkelig lære. Det er nå det blit gøyt ;)

 

Følger du disse rådene så har du spart deg selv mange søvnløse netter og grublerier på dagtid. Trust me.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er helt ny i faget så vil min soleklare anbefaling være å holde pengene dine langt vekke fra markedet!

Siden du ikke vet hva du gjør, hvordan kan du forvente å tjene noe... eller beholde pengene på sikt?

 

Nå det er sagt, og du fortsatt vil inn på markedet, så vil min neste anbefaling være; les og lær!

Parallelt med dette så vil det være fordelsaktig både læringsmessigt og erfaringsmessigt å opprette en 'trial' konto der du trader virituelle penger. Dermed så for du prøvd det du lærer i et faktisk marked, men uten å tape egne penger.

 

Etter at du klarer med sikkerhet å hente ut penger fra lekekontoen din over lengre tid, og i forskjellige markeder (bull/bear/trending etc), så kan du begynne å bruke dine egne penger. Og husk, dette er ikke poker... all-in løsningen er sjeldent det beste trekket.

 

Men utdanningen din slutter ikke her, det er nå du faktisk begynner å virkelig lære. Det er nå det blit gøyt ;)

 

Følger du disse rådene så har du spart deg selv mange søvnløse netter og grublerier på dagtid. Trust me.

 

Lykke til!

 

 

er ikke enig i dette pga at man ikke blir knyttet til leke penger på samme måte. Man kan lære litt på denne måten men det er mye bedre å starte med beskjedent beløp og øke på etterhvert som man har holdt på og ser at man har gjort det jevnt bra over lengre tid...et år kanskje.

Les Mark Douglas sin Trading in the zone, så forstår du fort at psykologi er en meget stor baug i dette gamet. smile.gif

Link to comment
Share on other sites

Hvis du er helt ny i faget så vil min soleklare anbefaling være å holde pengene dine langt vekke fra markedet!

Siden du ikke vet hva du gjør, hvordan kan du forvente å tjene noe... eller beholde pengene på sikt?

 

Nå det er sagt, og du fortsatt vil inn på markedet, så vil min neste anbefaling være; les og lær!

Parallelt med dette så vil det være fordelsaktig både læringsmessigt og erfaringsmessigt å opprette en 'trial' konto der du trader virituelle penger. Dermed så for du prøvd det du lærer i et faktisk marked, men uten å tape egne penger.

 

Etter at du klarer med sikkerhet å hente ut penger fra lekekontoen din over lengre tid, og i forskjellige markeder (bull/bear/trending etc), så kan du begynne å bruke dine egne penger. Og husk, dette er ikke poker... all-in løsningen er sjeldent det beste trekket.

 

Men utdanningen din slutter ikke her, det er nå du faktisk begynner å virkelig lære. Det er nå det blit gøyt ;)

 

Følger du disse rådene så har du spart deg selv mange søvnløse netter og grublerier på dagtid. Trust me.

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...