Medisinmannen Posted september 26, 2013 Report Share Posted september 26, 2013 Er det noen som kan forklare meg hva som er situasjonen i flybyggerbransjen? NAS har fått levert to splitter nye fly og forsinkelsene skyldes at det ikke finnes reservedeler annet enn i London? Hvis jeg hadde kjøpt meg to splitter nye biler så ville jeg blitt svært overrasket og skuffet hvis jeg fikk beov for å ha tilgjengelig et reservedelslager så nært som mulig for å komme meg tidsnok på jobb. Jeg tror de må starte å bygge fly i Japan slik vi får mer pålitelige fly. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sharpshoota Posted september 30, 2013 Report Share Posted september 30, 2013 Flyindustrien er litt spesiell, kan nok ikke sammenlignes med bilindustrien. Det å kjøpe et helt nyutviklet fly er en stor risiko å ta. Nesten bestandig en masse med barnesykdommer , se f.eks. bare på A380'en . I starten er den vanskelig å få tilgang på reservedeler, det er som regel bare en produsent som har rettigheter til å produsere dem og kravene når det gjelder sikkerhet er skyhøye, derfor også høy pris på delene. Men fokus må selvfølgelig alltid ligge på flysikkerheten. Her er det NAS som har tatt et stort veddemål med å starte opp nye ruter med helt nye fly. Hadde de ventet til disse var et par år hadde de sluppet unna en god del av dette siden forbedringer kommer fortløpende. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sharpshoota Posted januar 4, 2014 Report Share Posted januar 4, 2014 http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2742082.ece Svensk flyekspert er ikke overrasket over Norwegians problemer på langdistanserutene. De har selv lagt opp til skyhøy risiko, mener han. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.