Jump to content

kan noe forklare? emisjon/tegningsretter


Neewbie

Recommended Posts

Har fått X antall tegningsretter i et selskap. Tilbud om kjøp og kursen er da 0.10.

Kusen per dags dato er 0.17.

 

Hva skjer om jeg kjøper 100.000 aksjer (betaler 10.000,- for dette). Vil verdien automatisk være 17.000 kr for disse 100.000 aksjene siden kursen på oslo børs nå er 0.17 og ikke 0.10 som jeg betaler?

 

Det finnes ingen dumme spørsmål? Takknemlig for svar :)

Link to comment
Share on other sites

Har fått X antall tegningsretter i et selskap. Tilbud om kjøp og kursen er da 0.10.

Kusen per dags dato er 0.17.

 

Hva skjer om jeg kjøper 100.000 aksjer (betaler 10.000,- for dette). Vil verdien automatisk være 17.000 kr for disse 100.000 aksjene siden kursen på oslo børs nå er 0.17 og ikke 0.10 som jeg betaler?

 

Det finnes ingen dumme spørsmål? Takknemlig for svar :)

Mener du kan kjøpe for 0.10 og i teorien selge deg ut igjen på 0.17 hvis det skulle være tilfelle ja.

...problemet med aksjer med lav omsetning er ofte stor forskjell på kursen til kjøper og selger....og i mange tilfeller selger man også ned kursen etterhvert....

Link to comment
Share on other sites

Hva mener du med å selge ned kursen? På disse aksjene er det 0.01 i forskjell på kjøper/selger.

 

Jeg solgte halvparten av tegningsrettene og brukte resten til å kjøpe nye aksjer. Men han jeg snakket med sa at man kunne gamble på å "overtegne", for hvis ikke de andre bruke alle tegningsrettene sine så kan jeg feks være heldig å få flere aksjer enn jeg har tegningsretter til. Usikker på om jeg skjønte dette. Men om jeg hadde solgt alle tegningsrettene mine hadde jeg vel ikke fått lagt inn ordre på nye aksjer (til den avtalte lave prisen)?

 

Kan ikke veldig mye om aksjer, men et sted må man jo starte :) Har vært heldig, og synes det er gøy å lære meg aksjehandel ved å prøve og feile. Har ikke tapt enda, men satser heller ikke mer enn jeg kan tape :)

Link to comment
Share on other sites

Hva mener du med å selge ned kursen? På disse aksjene er det 0.01 i forskjell på kjøper/selger.

 

 

http://www.netfonds.no/quotes/ppaper.php?paper=NORTH.OAX

 

...et eksempel her fra NORTH ....hvis man har mye man skal selge unna her vil man fort selge ned kursen til 1,30 hvis du ser på ordreboka....det er ikke nok kjøpere der til å holde prise oppe.... ...men hvis omsetningen er gode og det er mye både kjøpere og selgere slipper man dette...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
  • Lage deg en bruker i dag for alle funksjoner. Helt gratis!

    Logg inn eller lag deg en bruker

×
×
  • Create New...